Material
realizat de Virgiliu Gheorghe, Revista Familia Ortodoxă
De ce s-au
înmulţit conflictele familiale, certurile și divorţurile? De ce
ne întoarcem uneori acasă cu apăsătorul sentiment al unei obligaţii, iar
celălalt nu ne vine în întâmpinare, stăpânit de o stare asemănătoare? De ce
locul cel mai cald, mai primitor pentru omul dintotdeauna, căminul, devine
pentru tot mai mulţi câmpul de luptă pentru întâietate și putere?… Sunt o
mulţime de întrebări pe care le ridică starea familiei zilelor noastre, de al
căror răspuns depinde, poate, fericirea a nenumărate familii și, desigur, a tuturor
copiilor cărora acestea le-au dat viaţă.
Tema este mult
prea vastă ca să poată fi tratată în numai câteva pagini, însă am încercat să
punem început acestei investigaţii împreună cu Părintele Constantin Coman, un
cunoscut profesor, un adevărat pedagog și, mai mult decât acestea,
duhovnicul a sute de familii. Cuvântul poate că este puţin mai provocator, însă
dintotdeauna adevărul i-a scandalizat pe cei alipiţi cu inima duhului lumii –
dar i-a mângâiat, odihnit și vindecat pe cei care cu sinceritate Îl căutau pe
El…
- Părinte, vedem în jurul nostru tot mai multe neînţelegeri în viaţa de
familie și divorţuri. Din ce cauză credeţi că s-a ajuns aici? Și rata
divorţurilor crește, crește cu fiecare
an; în România, cel puţin, cu 5 procente pe an.
- Eu cred că,
pe de o parte, sunt responsabili unii factori externi, care ţin de contextul
istoric, de vremuri, de societate, de cultură – și sigur că nu e cazul
să stăruim foarte mult asupra caracteristicilor vremii noastre și a culturii
dominante, pentru că aceste aspecte sunt accesibile tuturor. E multă slobozenie,
mult liberalism… Desfiinţarea graniţelor aduce cu sine și o înstrăinare, adică
„șansa” omului să se piardă, să se facă „nevăzut”, să nu mai fie membrul unei
societăţi cât de cât închise, care este vizibilă. Și omul, când se
pierde, se dezleagă la foarte multe lucruri, la foarte multe neputinţe… După
aceea, este dominanta aceasta a individualismului, a drepturilor omului. Sunt
excitate la maximum ispitele omului, spre a-și împlini cele mai
necuviincioase și ascunse porniri. Sigur, ispitele au existat dintotdeauna, dar în
vremurile noastre sunt exacerbate și datorită acestui mondialism, datorită mijloacelor
de comunicare în masă și, în mod special, a Internetului, care a pătruns și în „cămara ascunsă”
a fiecăruia dintre noi. Niciodată nu s-a mai întâmplat un asemenea lucru până
acum: ca omul, în intimitatea lui cea mai adâncă, în singurătatea lui, să aibă
acces la tot spectacolul acesta pornografic, smintitor și incitator și distrugător. Acesta
este, cred, un alt factor extrem de destructiv și o foarte mare
biruinţă a vrăjmașului.
„Criza familiei este o criză a persoanei”
Dar factorul
determinant este, în cele din urmă, omul însuși, lăuntrul lui. Bătălia
cea mare se dă înlăuntru. Și situaţia familiilor sau, cum spuneaţi, evidenţa
creșterii divorţurilor se datorează crizei persoanei. Deci, criza familiei este
o criză a persoanei. Am această convingere și pentru faptul că,
iată, Evanghelia Mântuitorului Hristos nu mizează pe instituţia familiei – miza
majoră este persoana. Mântuitorul Hristos Însuși nu e preocupat de
problema familiei, cum de altfel nu e preocupat de nici o altă instituţie, nici
de societăţi, nici de asociaţii, nici de fundaţii, nici de organizări. E
preocupat de persoana umană, pe care o cheamă să se așeze onest în faţa lui
Dumnezeu și în faţa celorlalţi.
Și așezarea sănătoasă și corectă în faţa lui
Dumnezeu și a celorlalţi îl transformă pe om într-o persoană conștientă de sine și responsabilă. Prin
urmare, cultivarea persoanei ar genera o familie sănătoasă, tot la fel cum
criza persoanei generează criza familiei, ca și orice altă criză –
pentru că nu numai criza familiei o constatăm, iată, ci și criza „familiilor”
mai mari, a comunităţilor rurale, a comunităţilor parohiale, criza neamului, a conștiinţei de neam etc. Dar,
sigur, familia nu se confundă cu ele, e un așezământ absolut
special, care ţine de datul uman, de creaţia lui Dumnezeu.
Prin urmare,
dacă am vrea să abordăm cu oarecare seriozitate situaţia, investiţia majoră
trebuie făcută în direcţia conștientizării persoanei. Este o foarte mare amăgire
să credem că situaţia noastră este dependentă la modul absolut de factorii exteriori
(de familia care ne-a crescut, de educaţie, de școală, de grădiniţă,
de Biserică, de stat, de vremuri). Copleșiţi de astfel de convingeri, nu ne
mai angajăm într-un efort personal pentru cultivarea virtuţilor, cum spun
Părinţii, și pentru lupta împotriva patimilor. Pentru că, dacă omul este dezechilibrat
din punctul acesta de vedere – al stăpânirii propriilor instincte primare – va
intra în familie nepregătit și vulnerabil, în consecinţă familia lui nu va avea
foarte multe șanse. Un călugăr bun ar fi și un foarte bun familist, după cum și un familist bun ar
fi și un foarte bun călugăr, în sensul investiţiei pe care o face cineva în propria
sa pregătire.
Oamenii intră
în familie foarte nepregătiţi, mai ales în ceea ce privește stăpânirea de sine și conștiinţa de sine. Eu le
spun: „Fraţilor, familia înseamnă însoţirea bărbatului cu femeia, și ca să te însoţești la un grad avansat
de conștiinţă de sine, trebuie să ai conștiinţa, tu, bărbatul, a firii bărbătești, foarte adâncă și foarte completă – și tu, femeia, să ai conștiinţa de sine a firii
femeiești”. Or, eu fac teste la spovedanie, și făceam și la facultate, și am văzut că mai
nimeni nu poate să-și descrie propria fire, să spună cam care ar fi trăsăturile caracteristice specifice
firii bărbătești – dincolo de anatomie, se înţelege, că anatomia este vizibilă, dar firea
bărbătească nu se epuizează la anatomie – și cum îţi definești firea femeiască.
Și, pasul următor: dacă există o specificitate
a firii, care e evidentă, trebuie să existe și o vocaţie specifică,
care decurge din fire. Este o lipsă de preocupare aproape totală asupra acestui
subiect. Oamenii nu se adâncesc, nu se așază în propria fire – ăsta e un
cuvânt pe care l-am găsit a fi foarte potrivit. Și, ca să meargă
însoţirea, bărbatul trebuie să fie foarte bărbat, să aibă o conștiinţă deplină a
bărbăţiei lui, și femeia să fie foarte femeie, să aibă o conștiinţă a feminităţii
ei. Fiecare să-și activeze firea – căci, dacă se amestecă firile, dacă sunt sub presiunea
decadenţelor, a ispitelor, a patimilor, a degradărilor, evident că însoţirea
este condamnată. De aceea spun că investiţia majoră, ca și responsabilitatea,
de altfel, revine subiectului personal, cel ce este conștient de sine.
„Te întâlneşti cu un «zid», după cum tu însuţi poţi să fii «zid»pentru
altcineva”
- Haideţi să adâncim puţin ce înseamnă o „relaţie personală”. Oamenii nu
mai știu ce înseamnă „persoană”.
- De ce nu mai știu? Pentru că nu reflectează
și nu se adâncesc, nu se întorc spre ei înșiși pentru a vedea ce
înseamnă „eu” ca prezenţă personală. Când zic persoană, numesc un subiect uman
cu conștiinţă de sine. Când are cineva conștiinţa sinelui înseamnă că are conștiinţa faptului că
există în faţa cuiva, că există în dialog cu cineva, că există în dialog cu
persoanele din jur, în dialog cu lumea înconjurătoare și, sigur, în dialog cu
Bunul Dumnezeu. Dialog însemnând nu statul de vorbă, ci relaţia ca atare, care începe
de la simpla comunicare și este chemată să ajungă la plinătatea însoţirii în
dragoste.
Deci o persoană
este un subiect uman conştient de această postură a sa. Întâi de toate, conștient de bogăţia
propriei sale existenţe.
Sigur, o
persoană matură ar trebui să fie conștientă atât de darurile, cât și de slăbiciunile
propriei firi: sunt neputinţe și daruri ale firii omenești în genere, dar sunt
și daruri specifice, ca și slăbiciuni specifice. O persoană matură trebuie să
fie conștientă de aceste lucruri, ca să-și lucreze darurile și să-și plinească
slăbiciunile, să-și întărească lupta împotriva pornirilor nefirești, obscure uneori,
decadente, din lăuntru – lupta împotriva păcatului, dacă vreţi. Cum le vei
putea săvârși dacă n-ai conştiinţa acestor lucruri, dacă îl întrebi pe celălalt la
spovedit și nu are conștiinţa sinelui, nu se poate exprima pe sine, nici n-a încercat să se citească
pe sine cât mai adânc – să-și sondeze duhul, cum se spune, adică nivelul cel
mai ascuns al intenţiilor, al pornirilor, să vezi ce iese din lăuntrul tău,
înspre ce ești împins din adânc, spre ce aspiri, ce te atrage, ce-ţi place și ce nu-ţi place, și din ce pricini?…
Mulţi tineri
sunt absolut anulaţi de exterior. Pe de o parte, trăiesc exclusiv în afara lor,
risipiţi în spectacolul divers al lumii, iar pe de altă parte sunt desfiinţaţi
de autoritatea părinţilor, de autoritatea școlii, de autoritatea
legii, a învăţăturii și așa mai departe, și nu se mai îndreaptă asupra lor, nu mai au reflexul deciziei personale ieșite din lumea lor
lăuntrică. Sunt niște oameni care se conformează unor lucruri exterioare, care caută răspunsul
în afară, la diferite autorităţi. Sigur, ne conformăm unui lucru exterior, dar
având conștiinţa de sine în raportarea la lucrul respectiv. Și asta, după părerea
mea, este o foarte mare lipsă a exerciţiului adâncirii omului în propria fire:
să-și asume, și bărbatul, și femeia, conștiinţa de sine specifică. Aceasta înseamnă persoană. „Duhul omului”, spune
Sfântul Apostol Pavel, „cunoaște cel mai bine ale omului” Corinteni 2:11. Duhul
omului – și acel duh al omului eu spun că este recapitularea aceasta a conștiinţei personale, conștiinţa de sine, care
ar trebui să te pătrundă până la ultima moleculă.
Eu asimilez
acest lucru cu trezvia despre care vorbesc Părinţii niptici – exact cu această
zonă de trezire a conștiinţei de sine, care este o trezire a duhului personal și care se manifestă în
capacitatea tot mai sporită a omului de participare la realitate, de
participare la întâlnire. Te întâlnești cu cineva, și vezi că vine dinspre
el o anumită energie, o anumită iradiere personală, și te întâlnești cu altcineva care
este stană de piatră, nu transmite nimic. Te întâlnești cu un „zid”, după
cum tu însuţi poţi să fii „zid” pentru altcineva. Ei, această problemă este
esenţială pentru însoţirea bărbatului cu femeia, ca și pentru însoţirea și întâlnirea
oamenilor, pentru că dacă nu sunt niște oameni care să aibă o anumită trezire lăuntrică,
nu funcţionează, sau funcţionează doar la un nivel semi-inconștient, se limitează la
nevoile impersonale, trupești, ale instinctelor – de foame, de ajutor, de
reproducere și așa mai departe – și asta nu poate să ţină foarte mult, nu poate să fie satisfăcător nici
pentru unul, nici pentru celălalt.
De aceea
oamenii ajung foarte repede la silnicie, le e silă unul de celălalt. E greu
să-l duci pe celălalt dacă nu ai o participare la întâlnirea cu el. Deci, întâi
de toate – taina persoanei, care după părerea mea este la baza oricărei
însoţiri, de aceea eu mă „cantonez” în atitudinea Mântuitorului Hristos, Care
nu e preocupat de instituţii, ci e preocupat de persoana umană, și cred că acolo este și cauza tuturor
neputinţelor și relelor de la toate nivelurile existenţei umane, după cum acolo ar fi și soluţia pentru
recuperarea tuturor.
„Vedem foarte clar că femeia înseamnă ceva, şi bărbatul înseamnă altceva”
- Ce ar însemna, de fapt, o relaţie bună cu celălalt, o raportare sănătoasă
la celălalt în viaţa de familie?
- Eu cred că
esenţial este ca fiecare să-și asume specificul vocaţiei, și respectiv al
contribuţiei la această însoţire. Bărbatul pe cea bărbătească, cum spuneam, și femeia pe cea
femeiască. De ce spun asta? Pentru că s-a anulat această mentalitate, s-a
anulat această perspectivă cum că ar exista ceva specific – deși vedem foarte clar,
cu ochii liberi, fără lentile și fără lupă, că femeia înseamnă ceva, și bărbatul înseamnă
altceva. De la cum arată, cum privește, cum zâmbește, cum vorbește, și până la ultima
moleculă intimă dintr-însa, femeia este altfel, și bărbatul este altfel
– de unde logica cea mai simplă ne-ar obliga să extragem un anume specific al
firii femeiești și un anume specific al firii bărbătești. Deci, dacă am cădea de acord
asupra acestui lucru, asta ar fi condiţia esenţială ca să pună un început bun:
să-și asume această specificitate a firii și a vocaţiilor.
„Bărbatul are darul stăpânirii, iar
femeia are darul supunerii”
- Acuma, în ce-ar consta această specificitate?
- Am
convingerea asta, după foarte multă experienţă și analiză pe care o
fac – de mic copil am avut această curiozitate, dacă vreţi, să văd cum sunt
lucrurile, și de ce funcţionează așa și nu funcţionează altfel, sau de ce nu funcţionează
când ar trebui să funcţioneze, și am în mintea mea familii fără de număr, începând
cu familia părinţilor mei, fraţilor mei, vecinilor și așa mai departe, până am
ajuns, iată, ca preot duhovnic, să am zeci sau poate sute de familii la
spovedanie – am ajuns la concluzia că există o vocaţie, o contribuţie, așadar, specific
bărbătească, care ar consta în asumarea conducerii, să zicem, sau a
responsabilităţii. Eu zic că bărbatul are darul stăpânirii – dar stăpânire nu
în sensul tiraniei, nu în sens lumesc, ci în sensul în care, în firea lui, are
darul stăpânirii de sine mai accentuat decât femeia (din păcate însă nu se
lucrează, asta e altă problemă), acesta fiind motivul pentru care femeia vine
spre el, caută un sprijin în el, nădăjduind că este stăpân pe situaţie. Dar de
cele mai multe ori, bărbatul, din păcate, dezamăgește așteptările femeii,
pentru că nu și-a lucrat și nu-și activează darul stăpânirii de sine. Cred însă că aceasta e vocaţia
specifică a bărbatului. Iar vocaţia specifică femeii este aceea de a se supune
bărbatului. Femeia are în fire darul supunerii. E un mare dar și presupune multă
putere. Nu este un lucru ușor să se supună, să intre în ascultare de bărbat.
Așadar, când sunt doi,
ca și la mănăstire, nu pot fi două capete (bicefalie!), trebuie să fie un cap. Și acela este bărbatul,
cum spune Sfântul Apostol Pavel: „capul femeii este bărbatul”. Zice mai
departe: „capul bărbatului este Hristos” Corinteni 11:3 și așa mai departe. Eu am
făcut experienţa asta la Sfântul Munte, stând cu părinţi: am văzut că acolo
unde sunt doi sau mai mulţi, trebuie să fie un singur cap – în sensul că
respectivul își asumă responsabilitatea gestionării treburilor comunităţii respective,
iar ceilalţi se supun, fac ascultare. Chestiunea aceasta, în ceea ce privește bărbatul și femeia, ţine de
fire. La monahism nu ţine de fire. Eu cred că bărbatul e chemat să stăpânească,
în sensul curat, frumos al lucrurilor, să gestioneze lucrurile, să aibă
responsabilitatea, să conducă, iar femeia este chemată să intre în ascultarea
bărbatului. Acolo unde se realizează lucrul acesta, deodată se așază pacea, bucuria, și dispare tensiunea,
pentru că se împlinesc cele două firi în ceea ce au specific.
- Pe bărbat îl odihnește ca femeia să fie femeie, și pe femeie o
odihnește ca bărbatul să fie bărbat.
- Dar bărbatul
are ispita abdicării de la această vocaţie, pentru că este greu a conduce. A
avea responsabilitate este cel mai greu lucru. Tu trebuie să decizi – sigur, nu
decizi în mod arbitrar, nu decizi abuziv, nu decizi egocentric, decizi ţinând
seama și de celălalt. Cea mai înaltă formă și suportul cel mai firesc al
deciziei tale este dragostea pentru celălalt. Prin urmare, în decizia ta ar
trebui să se manifeste jertfelnic ia ta pentru celălalt, dar asta nu înseamnă
că nu e a ta decizia. Și femeia ar obţine exact ceea ce își
dorește dânsa, la măsură mult mai mare, ca dar din partea
bărbatului, nu ca revendicare din partea dânsei. În felul acesta s-ar realiza
dragostea, că bărbatul se jertfește pe sine atunci
când decide – nu decide în interes propriu, egocentric, ci decide din dragoste
pentru femeie – și ar decide ca dar pentru femeie, și
femeia ar primi darul, ar primi mai mult decât ar obţine dânsa prin
revendicări, prin cicăleli, prin certuri. Dar bărbatul, ca să fie la acest
nivel, ca să fie o persoană matură, iubitoare, și să își
asume decizia și responsabilitatea, trebuie să fie foarte
îmbunătăţit, foarte matur – ceea ce rar se întâmplă.
- Să fie stăpân pe sine, înfrânat.
- Exact. Forma cea mai vulnerabilă în care
bărbatul își manifestă nestăpânirea de sine este cea a
trupului, evident în relaţia cu soţia sa – și atunci soţia,
care așteaptă de la dânsul un bărbat stăpân de sine, constată
că este foarte nestăpânit pe propriul său imbold trupesc. Aici bărbatul pierde
examenul în faţa femeii și a soţiei sale, și
nu mai e credibil. Femeia își exprimă lucrul acesta
sau nu și-l exprimă, îl conștientizează sau
nu-l conștientizează – dar, în adânc, el nu mai are suport în
faţa dânsei, nu mai este bărbatul pe care îl aștepta, stăpân pe
sine, pentru că, iată, la un capitol foarte vulnerabil, dânsul pierde examen
după examen, acela al nestăpânirii trupești.
Eu vă spun nu din cărţi, vă spun din
experienţa spovedaniei. Bărbatul care nu are stăpânirea de sine trupească –
sigur, ne referim la relaţia trupească cu femeia, dar și
cel care e biruit de lăcomia pântecelui, care e biruit de somn, și
de toate celelalte – face dovada în faţa femeii sale că este un om neîmplinit, și
devine și pricina decăderii femeii sale.
- Ea își pierde respectul faţă de el.
- Își pierde respectul,
preţuirea… Nu poţi să iubești ceea ce nu
preţuiești. Dar nici nu poţi să preţuiești
ceea ce nu are preţ.
„Vrei să fii fericită? Ţi-e drag
băiatul ăsta?”
Acum, să revenim la ispita femeii. Chemarea
femeii este să asculte de bărbat, iar ispita ei este să nu asculte de bărbat – și
o vedem la tot pasul. Și, dacă mai este și
încurajată de această neputinţă a bărbatului, atunci femeia, de cele mai multe
ori, paradoxal, se instalează la conducere cu propriile instrumente femeiești:
cu mintea ei, cu intuiţia ei, cu ispitele ei – se instalează, și
astfel se produce cea mai degradantă și distrugătoare,
vătămătoare răsturnare. Femeia, în loc să fie în ascultare, este la conducere –
și bărbatul, în loc să fie la conducere, este în
supunere. Este un tablou dizgraţios și pentru bărbat, și
pentru femeie. Nici femeia nu-și va iubi bărbatul
supus, nici bărbatul nu-și va iubi femeia care e la
conducere. Asta este lege! Vizibil cu ochii liberi… Pentru că este nefiresc,
este răsturnarea firilor, și este evidentă
căderea amândurora.
Eu le spun acest lucru când îi văd cum
calcă, când vin ei, înainte de-a se căsători, bărbatul cu femeia. Vine ea, și
începe să vorbească înaintea lui, calcă cu doi pași înaintea dânsului,
și imediat îţi dai seama că există acest risc. Am spus
multor fete: „Fii atentă! Vrei să fii fericită? Ţi-e drag băiatul ăsta?” „Da!” „Nu
mai vorbi tu înaintea lui! Fă numai lucrul ăsta și-ţi va fi bine!”.
Ca la Pateric. Aţi văzut la Pateric? Un singur lucru spun Părinţii. „Ce să fac
să mă mântuiesc?” Zice: „Să taci” sau: „Să mănânci jumate de pâine” – lucruri
simple-simple, dar care așază tot universul existenţei umane. Le
spun: „Să nu mai vorbești înaintea lui în nici o împrejurare!”.
Am avut satisfacţia să văd că se împlinește lucrul acesta în
anumite cazuri, foarte rare, ce-i drept.
Deci femeia, dacă s-ar așeza
în firea și în ascultarea ei, l-ar determina și
pe bărbat să se așeze în firea lui. Iar dacă ar fi să
enumerăm slăbiciunile, vulnerabilităţile bărbatului, dominanta este
comoditatea. Comoditatea înseamnă abdicarea de la responsabilitatea conducerii.
Ca să conduci, trebuie să veghezi, trebuie să fii treaz permanent, pentru că tu
ești la timonă, tu ești la conducere,
conduci o casă, conduci o familie, cu copii, cu responsabilităţi, și
unde te duci, trebuie să fii treaz. Deci ispita lui este comoditatea. Ispita
femeii este hiperactivitatea. Tocmai pentru că ea ar trebui să fie în
ascultare…
- Și ea se îmbolnăvește nervos.
- Și ea se îmbolnăvește
nervos, și el bine-înţeles se îmbolnăvește
de prea mult stat, și de abdicare de la
responsabilitate. Asta este cheia, după părerea mea. Sigur că este o situaţie
greu de atins, dar dacă nu plecăm de la datele concrete și
elementare ale problemei, nu ajungem nicăieri. Nu o să ajungă nici bărbatul la
o măsură a deplinătăţii, nici femeia la o măsură a deplinătăţii. De aceea
suntem chemaţi să ne ajutăm reciproc. Cum ne ajutăm reciproc? Tu, să-ţi ajuţi
femeia să se așeze în postura ei, de femeie supusă
bărbatului său, și femeia să-și
ajute bărbatul să se așeze în postura lui, de responsabil
cu tot ceea ce se întâmplă cu femeia și familia lui.
„Lasă-l să decidă! Aşa îl provoci”
Femeia își poate ajuta
bărbatul insistând pe ascultare, pe supunere, cum spuneam. Lasă-l să decidă! Așa
îl provoci. Lasă-i responsabilităţile pe umerii lui, nu te înfige tu înainte! E
mai nerăbdătoare femeia, e mai vioaie, e mai iute. Are și
darul treburilor, că femeile sunt cu treburile în casă, trebuie să le facă;
dacă nu e harnică, a terminat. Trebuie să facă copii, trebuie să facă
curăţenie, trebuie să se mai ducă și la serviciu, o
serie întreagă de lucruri – dar îi lipsește perspectiva
globală și cuprinzătoare, care ţine de darul stăpânirii. Ca să
stăpânești trebuie să ai o perspectivă a întregului. Punctul
meu de vedere – pentru care, probabil, doamnele o să mă înjure – este că femeia
nu are această perspectivă a întregului. Are numai perspectiva părţii, a intervalului.
De aceea ea stă cu tot sufletul aici, dar nu vede întotdeauna punctul de la
care a plecat, și nici capătul unde trebuie să
meargă. Aceasta este a bărbatului, unde duce corabia și
unde ar trebui să ducă familia.
- Rolul timonierului și al celui care lucrează undeva la motoare: motorul merge,
dar corabia, dacă nu e călăuzită unde trebuie, se duce în stâncă.
Firea bărbatului este ușor
mai contemplativă, de aceea nu e atât de activă – iar firea femeiască este mai
puţin contemplativă și ușor mai activă, mai
lucrătoare. Eu le spun mereu: „Măi, bărbatul ţi se pare că stă degeaba, dar el
nu stă degeaba. El gândește, reflectează, prelucrează
datele”. „Dar vine și se așază și
stă degeaba!”, zice femeia. „Nu stă degeaba, ci se
detașează, se ridică deasupra lucrurilor pentru a vedea unde conduc. Viziunea de
ansamblu este în sarcina bărbatului”. Îmi aduc aminte că spunea cineva: „Cum, Părinte,
dacă eu văd că el nu face, pun eu mâna și fac!”. „Ai să faci, dar ai să
faci ca femeie!”. S-a simţit ofensată. „Vă dau un exemplu”, zice, „aveam o
căsuţă la ţară, și ploua prin acoperiș, și el nu făcea nimic!”. „Și ce-ai făcut tu?”.
„Păi”, zice, „m-am urcat pe casă, să astup acolo!”. „Vezi, ai făcut lucrul ca o
femeie! Dar bărbatul, cum făcea?… Bărbatul aducea un meșter!”, zic și eu, poate glumind, și așa, ca să stârnim un
pic lucrurile.
Aceasta este o
mare problemă, însă nu prea realizăm această măsură, mai nicăieri. Nici un
bărbat nu e atât de împlinit cum spuneam, nici o femeie. Dar trebuie măcar să
conștientizăm lucrurile acestea, și întrucât ne-am însoţit pentru că ne iubim și ca să fim solidari,
să ne întrajutorăm – atunci să ne ajutăm la acest capitol unul pe altul. Eu să
o ajut pe ea să se așeze în feminitatea ei, și ea să mă ajute pe mine să mă așez în bărbăţia mea. Deci
aceasta e o a doua premisă fundamentală: voinţa de a ne ajuta reciproc. Aici
este cel mai substanţial ajutor, să-l ajuţi pe fiecare să se așeze: în firea bărbătească
pe bărbat, și în firea femeiască pe femeie.
Puteţi citi aici a doua parte a interviului.
0 comments:
Trimiteți un comentariu