Profesorul Herman Tristram Engelhardt jr. este doctor în medicină şi filosofie. Predă la Rice University şi Baylor |
de Ştefan Mărculeţ, Ziarul Lumina
Provocările societăţii moderne, care au dus
la apariţia noilor tehnologii din domeniul geneticii, al transplanturilor de
organe, al întreruperilor de sarcină sau chiar al euthanasierii, au determinat
dezvoltarea în ultimii ani a bioeticii. Bioetica creştină, ca ramură a ştiinţei
bioeticii, aduce în discuţie perspectiva creştină asupra acestor provocări.
Despre diferenţele dintre bioetica seculară şi cea creştină, despre problemele
ridicate de ştiinţa bioeticii la care Biserica Ortodoxă trebuie să răspundă, am
stat de vorbă cu Herman Tristram Engelhardt jr, unul dintre teoreticienii
bioeticii creştine. Convertit la ortodoxie în 1991, când a luat numele
Sfântului Herman din Alaska, profesor la două universităţi din Statele Unite
ale Americii, Tristram Engelhardt este unul dintre fondatorii bioeticii
americane, contribuţia sa la cercetarea ştiinţifică în domeniu fiind
remarcabilă.
Cum vi s-a
schimbat viaţa şi gândirea după convertirea la ortodoxie?
Convertirea la
ortodoxie implică o schimbare completă a vieţii. Din acel moment simţi că te uneşti
cu Hristos. Când am devenit ortodox, am simţit această unire. Din acel moment
am ştiut că nu mai rătăcesc în lume fără El. Să fii ortodox este totul. În viaţa ta apar transformări radicale. Cu
timpul, priveşti Universul cu alţi ochi şi totul capătă altă dimensiune. Imaginaţi-vă
cum ar fi dacă, dintr-odată, am începe să privim fizica prin ochii lui Einstein
renunţând la ipotezele lui Newton. Toate discuţiile în care ne-am implica
referitoare la noţiuni ca spaţiu, timp, masă sau energie ar fi abordate total
diferit. Într-un mod similar îşi schimbă şi un convertit la ortodoxie percepţia
lumii, în comparaţie cu un romano-catolic sau un protestant.
Adevărul nu este un lucru sau o propoziţie, ci Persoana lui Hristos
Care este
diferenţa esenţială între "Fundamentele Bioeticii" şi
"Fundamentele Bioeticii Creştine"?
Prima lucrare,
"Fundamentele Bioeticii", a apărut la Oxford în 1986, iar a doua oară
în 1996, la patru ani după ce am devenit ortodox. Acum lucrez la a treia
ediţie. Cartea este o schiţă a viziunii seculare asupra bioeticii, a modului de
percepere a acestei ştiinţe dintr-o perspectivă lipsită de credinţa şi
cinstirea lui Dumnezeu. A doua lucrare arată că fundamentele bioeticii din
perspectivă creştină stau în Hristos Însuşi. Pentru noi, ca ortodocşi, adevărul
nu este un lucru sau o propoziţie, ci Persoana lui Hristos prin care ajungem la
Sfânta Treime. Adevărata teologie ortodoxă este făcută de cei care Îl cunosc pe
Dumnezeu, şi nu care doar vorbesc despre El. Poţi avea grade universitare, poţi
scrie cărţi despre Dumnezeu, fără a-L cunoaşte. A fi ortodox înseamnă a simţi,
mai întâi de toate, chemarea de a-L cunoaşte pe Dumnezeu. Toţi suntem chemaţi
să-L cunoaştem pe Dumnezeu prin Hristos. Aşadar, fundamentele bioeticii
creştine sunt Hristos şi Sfânta Treime.
Cum ar trebui
elaborat discursul bioetic al Bisericii astfel încât să fie receptat şi de omul
obişnuit?
Biserica
Ortodoxă încearcă întotdeauna să răspundă oamenilor aşa cum un medic vorbeşte
cu pacienţii săi. Biserica are misiunea de a determina oamenii să înlocuiască
iubirea de sine cu iubirea de Dumnezeu şi a aproapelui. Dacă medicul mi-ar
spune să alerg în fiecare dimineaţă cinci kilometri, probabil aş face un atac
de cord. Medicul meu trebuie să ţină seama, în tratamentul prescris, de
condiţia mea fizică. În acelaşi fel şi Biserica Ortodoxă trebuie să-şi îndrepte
privirea spre societate. În pastoraţie se ţine cont de stadiul existent al oamenilor.
Lucrarea Bisericii însă nu se opreşte aici. În timp, oamenii chemaţi în sânul
Bisericii parcurg un drum al cunoaşterii învăţăturilor creştine. Sf. Chiril al
Ierusalimului, în catehezele sale, spune că mulţi oameni au devenit creştini nu
din credinţă, ci pentru că voiau să se căsătorească cu o femeie frumoasă din
comunităţile creştine. Concluzia este că nu contează de unde începi, ci unde
ajungi la sfârşit.
"Nu există întrebări şi răspunsuri noi legate de bioetica
creştină"
Consideraţi că
discursul bioetic creştin este unul post-factum?
Dacă înţelegem
prin "post-factum" un răspuns întârziat al Bisericii la ceea ce se
întâmplă acum în lume, să ne gândim la ceea ce am spus mai sus referitor la
drumul cunoaşterii învăţăturilor creştine. La început, Biserica le arată
oamenilor ce să nu facă şi abia apoi, pe măsura înaintării pe drumul
cunoaşterii duhovniceşti, aceştia află şi ce să facă. Biserica nu aduce nimic
nou în discursul bioetic actual, pentru că Dumnezeu este veşnic şi infinit, iar
propovăduirea Cuvântului este aceeaşi. Biserica îndeamnă oamenii să fie aşa cum
ar fi trebuit să fie de la începutul vieţii, adică în comuniune cu Dumnezeu. Nu
există întrebări şi răspunsuri noi legate de bioetica creştină. Singura
întrebare este: cine este Hristos? Răspunsul este mereu acelaşi: Mesia, Fiul
lui Dumnezeu Cel Viu. Cum transpunem acest adevăr în vieţile noastre şi cum
îmbinăm credinţa noastră cu ştiinţa bioeticii din zilele noastre este punctul
de plecare al problemei. Aici Biserica trebuie să lucreze. Spre exemplu, dacă
la un medic se prezintă un om care respiră greu, trebuie mai întâi stabilită
cauza care a determinat aceasta şi abia apoi aplicat tratamentul adecvat. Medicul
de suflete, Biserica, trebuie să procedeze la fel.
Cum putem
aplica gândirea Sfinţilor Părinţi în discursul pro-vita, atâta timp cât
autoritatea acestora nu este recunoscută în afara Bisericii?
Responsabilitatea
principală a Bisericii este să înveţe oamenii ce să facă. Totuşi, oamenii sunt
cei care decid calea pe care o vor urma. Spre exemplu, dacă un pacient vine la
un medic şi acesta îi spune să nu mai fumeze pentru că-i dăunează sănătăţii,
iar persoana respectivă refuză să accepte sfatul, vina nu mai este a medicului.
Biserica trebuie să spună oamenilor adevărul. Sfinţii Părinţii au condamnat
păcatele grave cum ar fi avortul sau decizia de a-ţi pune capăt zilelor. În
Vest, discursul pro-vita este departe de cel bisericesc. Vestul încearcă să
vadă lumea în valori separate de Dumnezeu şi separate de Hristos. De aceea
vorbesc despre o viaţă etică, nu despre o viaţă creştină. Când un creştin
vorbeşte despre viaţă, Hristos apare în centrul discuţiei. Noi credem în viaţa
venită prin Hristos, care este iubitor şi mai presus de etica lumii. Ortodoxia
are în plus faţă de etica seculară dreapta credinţă şi dreapta slujire. Toată
lumea trebuie să-şi dorească comuniunea cu Sfânta Treime, prin Hristos, aşa cum
a fost gândită de Sfinţii Părinţi.
În România,
numărul avorturilor a crescut îngrijorător de mult în ultimii ani. Ce trebuie
să facă Biserica Ortodoxă pentru a determina oprirea acestui fenomen?
În primul rând,
Biserica Ortodoxă trebuie să se asigure că toată lumea este conştientă că
avortul este un păcat. Nu cred că persoanele cu minimă conştiinţă de creştin
pot motiva că nu ştiau că avortul este un păcat. Este ca şi cum cineva ar spune
că nu a auzit niciodată un medic spunând că fumatul este în general dăunător,
mai ales pentru cei care fumează mult. Peste tot pachetele de ţigări au
inscripţionate avertismente de genul "Fumatul poate să te ucidă" sau
"Fumatul provoacă cancer". Nu cred că există vreun fumător care să nu
fi văzut aceste avertismente. La fel, nu-mi pot imagina că cineva în România nu
a auzit că avortul este păcat. Cu toate acestea, când cineva vrea să fumeze nu
dă atenţie avertismentelor medicului. Spun că nu ştiau că sfatul medicului este
atât de serios şi nici că avertismentul de pe pachetul de ţigări este demn de
luat în seamă. Neştiinţa oamenilor este o problemă a Bisericii, dar cât de
serios se receptează mesajul Bisericii depinde numai de fiecare individ în
parte.
"Trebuie să se spună că avortul nu este un lucru bun"
Ce metode
pastorale există pentru persoanele care au făcut avort?
Biserica
trebuie să-i cheme pe toţi în sânul ei, aşa cum Hristos l-a chemat pe tâlharul
de pe cruce. Trebuie să arate aceeaşi dragoste pe care a arătat-o Hristos
pentru acest om. Pe nimeni nu interesează ce au făcut oamenii în trecut. Primul
lucru pe care Biserica trebuie să-l spună oamenilor este că pe nimeni nu
interesează dacă au fost criminali, adulteri, homosexuali sau au făcut
avorturi. Biserica trebuie să arate iertare şi să explice că pocăinţa deschide
uşile Raiului. Tot ce trebuie să facă oamenii este să se pocăiască sincer. Observăm
că societatea actuală nu este departe de ceea ce era Roma în primele trei
secole, când nu existau legi împotriva avortului, iar societatea era decăzută
moral. Biserica trebuie să arate oamenilor că păcatul săvârşit nu este un lucru
bun. Trebuie să se spună că avortul nu este un lucru bun, iar tratamentul este
pocăinţa. Ea vindecă totul. Hristos a primit la El adulteri, hoţi, vameşi. Prin
pocăinţă simţi nemărginita iubire a lui Dumnezeu. Acesta este un lucru de
căpătâi în Ortodoxie.
Sunteţi de
acord cu acordul prezumat în transplantul de organe?
Sunt un om în
vârstă. Am 69 de ani. Să ne imaginăm că fiicele mele, care au cinci copii
sănătoşi, ar fi născut un copil cu o malformaţie genetică. Să presupunem că ar
avea nevoie de un transplant de ficat. Chiar şi eu aş putea să-l ajut. Probabil
că jumătate din organ ar putea fi dat copilului. N-ar fi decât un act de
iubire. Nu este nimic rău la transplantul de organe. Eu, un bătrân de 69 de
ani, de ce să nu-mi asum riscul de a dona o bucată de ficat unuia dintre
nepoţii mei? Biserica Ortodoxă nu are nimic împotrivă cu transplantul de
organe. Trebuie să ne asigurăm că persoana este moartă înainte ca organele să
fie prelevate. Sau dacă una dintre fiicele mele ar avea nevoie de rinichi
pentru a rămâne în viaţă, iar eu am posibilitatea să-i donez un rinichi, n-ar
trebui să-mi arăt iubirea faţă de ea şi s-o ajut? Biserica Ortodoxă nu cere
oamenilor să facă asemenea acte eroice, dar poate onora pe cineva care donează
un organ cuiva. Chiar după moartea mea pot să donez, spre exemplu, corneea.
Punctul sensibil al discuţiei este dacă persoana respectivă este moartă sau
încă în viaţă. Transplantul nu este o problemă pentru Biserică.
Dar cum putem
stabili momentul morţii?
Sf. Grigorie
Palama spune că Biserica nu are nici o putere să spună de ce organ anume este
nevoie ca să ne ţină în viaţă. Acest lucru este o problemă medicală. Sunt
câteva determinări ale momentului morţii, dar nici aşa nu suntem siguri că
persoana este moartă. Inima unei persoane încetează să bată pe o periodă scurtă
de timp când este declarat mort şi inima este scoasă afară. Suntem morţi când
creierul este mort. Imaginaţi-vă că suntem în Franţa anului 1793, când
decapitau oameni şi am fi avut tehnologie modernă. Sunt pe cale să taie capul
lui Lavoisier şi prietenilor săi. I-au ţinut capul să vadă cât de mult mai clipeşte.
Un grup ar pune conecta capul la aparatura necesară să-l ţină în viaţă şi un
alt grup ar lua corpul şi l-ar pune deoparte.Să ne imaginăm că în aceste
condiţii, capul ar începe să vorbească şi ar spune că este îngrozitor, că a
trăit o viaţă rea şi vrea să fie botezat. Cum am proceda? Am turna apă peste cap şi
l-am boteza? Desigur. Am spune că dacă nu poate
merge, nu este viu? Nu am boteza şi corpul pentru că am spune că este mort,
separat de capul care ne vorbeşte. Iată de ce credem că este important să
considerăm creierul organ central. În cazul transplanturilor, trebuie să fim
siguri că nu mai funcţionează creierul. Cu toate
acestea, există în continuare discuţii legate de momentul morţii.
Există
numeroase controverse legate de noile practici de laborator, în domeniul
geneticii. Cum trebuie să reacţioneze Biserica?
Nu sunt lucruri
noi şi nici complicate. Aceste întrebări preocupă oamenii de ani buni. Mai
mult, răspunsul pe care Biserica îl oferă oamenilor este acelaşi de secole,
care are la bază gândirea şi învăţătura Părinţilor. O femeie trebuie să rămână
însărcinată aşa cum a poruncit Dumnezeu şi cum este normal. Altfel, este o
formă de adulter. Dacă cineva foloseşte inseminare artificială, apelând la o
bancă a donatorilor, nu este altceva decât o formă ştiinţifică a adulterului. Persoanele
căsătorite trebuie să aibă copii aşa cum Dumnezeu a poruncit şi a lăsat ca
lege.
▲ Bogată cercetare ştiinţifică
Herman Tristram
Engelhardt Jr. s-a născut în 1941, în Texas, SUA. Doctor în Filosofie
şi Medicină, Engelhardt predă la Baylor College of Medicine şi la Rice University,
ambele din Houston, Texas. În 1991 s-a convertit de la catolicism la Ortodoxie şi a luat numele
Sfântului Herman de Alaska. Este membru al "Center for Medical Ethics and
Health Policy" şi editor al "Journal of Medicine and
Philosophy". De asemenea, profesorul american este co-editor la revistele
"Christian Bioetics" şi "Philosophy and Medicine" şi la
seriile "Clinical Medical Ethics. Este editor la
seria "Philosophical Studies în Contemporary Culture" şi autorul a
peste 250 de articole şi capitole din lucrări de specialitate. Lucrările sale sunt
traduse în Europa şi Asia.
0 comments:
Trimiteți un comentariu