APOSTOLUL
În zilele
acelea, înmulţindu-se ucenicii, eleniştii (iudei) murmurau împotriva evreilor,
pentru că văduvele lor erau trecute cu vederea la slujirea cea de fiecare zi.
Şi chemând cei doisprezece mulţimea ucenicilor, au zis: Nu este drept ca noi,
lăsând de-o parte cuvântul lui Dumnezeu, să slujim la mese. Drept aceea,
fraţilor, căutaţi şapte bărbaţi dintre voi cu nume bun, plini de Duh Sfânt şi
de înţelepciune, pe care noi să-i rânduim la această slujbă. Iar noi vom stărui
în rugăciune şi în slujirea cuvântului. Şi a plăcut cuvântul înaintea întregii
mulţimi, şi au ales pe Ştefan, bărbat plin de credinţă şi de Duh Sfânt, şi pe
Filip, şi pe Prohor, şi pe Nicanor, şi pe Timon, şi pe Parmena, şi pe Nicolae,
prozelit din Antiohia, pe care i-au pus înaintea apostolilor, şi ei,
rugându-se, şi-au pus mâinile peste ei. Şi cuvântul lui Dumnezeu creştea, şi se
înmulţea foarte numărul ucenicilor în Ierusalim, încă şi mulţime de preoţi se
supuneau credinţei.
EVANGHELIA
MARCU 15, 43-47; 16, 1-8
În vremea aceea
a venit Iosif cel din Arimateea, sfetnic cu bun nume, care aştepta şi el
împărăţia lui Dumnezeu, şi, îndrăznind, a intrat la Pilat şi a cerut trupul lui
Iisus. Iar Pilat s-a mirat că Iisus a murit aşa curând; şi chemând pe sutaş l-a
întrebat dacă a murit de mult; şi aflând de la sutaş, Pilat a dăruit lui Iosif
trupul mort. Atunci Iosif, cumpărând giulgiu de in şi pogorând pe Iisus de pe
cruce, L-a înfăşurat în giulgiu şi L-a pus într-un mormânt care era săpat în
stâncă. Apoi a prăvălit o
piatră la uşa mormântului. Iar Maria Magdalena şi Maria lui Iosie priveau unde
L-au pus. Iar după ce a trecut ziua sâmbetei, Maria Magdalena şi Maria mama lui
Iacob şi Salomeea au cumpărat miresme, ca să meargă să ungă trupul lui Iisus. Şi
dis-de-dimineaţă, în prima zi a săptămânii, pe când răsărea soarele, au venit
la mormânt zicând una către alta: cine ne va prăvăli nouă piatra de la uşa
mormântului? Dar, ridicându-şi ochii, au văzut că piatra, care era foarte mare,
fusese răsturnată. Şi intrând în mormânt au văzut un tânăr, şezând în partea
dreaptă, îmbrăcat în veşmânt alb şi s-au spăimântat. El însă le-a zis: Nu vă
spăimântaţi! Căutaţi pe Iisus Nazarineanul cel răstignit? A înviat; nu este
aici; iată locul unde-L puseseră. Ci duceţi-vă de spuneţi ucenicilor Lui şi lui
Petru, că El merge în Galileea mai înainte de voi. Acolo îl veţi vedea, după
cum v-a spus vouă. Dar ele, ieşind din mormânt, au fugit de acolo, căci erau
cuprinse de cutremur şi de spaimă, şi n-au spus nimănui nimic, căci se temeau.
Despre starea
de moarte a duhului omenesc- fragment din
Predica Sf. Ignatie Briancianinov la Duminica Mironosiţelor
“Cine ne va prăvăli
noua piatră de la uşa mormântului?”
Aceste cuvinte
ale sfintelor femei au un anume înţeles de taină. El e atât de ziditor că
dragostea de aproapele şi dorinţa ca el să capete folos duhovnicesc nu ne îngăduie
să-l trecem sub tăcere.
Mormântul este
inima noastră. Inima a fost cândva biserica; ea s-a făcut mormânt. În el intră
Hristos prin taina Botezului ca să sălăşluiască întru noi şi să lucreze întru
noi. Atunci inima este sfinţită ca biserică a lui Dumnezeu. Noi îi răpim lui
Hristos putinţa de a lucra atunci când dăm viaţă omului nostru celui vechi, când
lucrăm mereu după imboldul vieţii noastre căzute, al raţiunii noastre otrăvite
de minciună. Hristos, Care a fost adus prin Botez în suflet, continuă să rămână
în noi, dar este ca rănit şi omorât de purtarea noastră. Biserica nefăcută de mâna
lui Dumnezeu se preface în mormânt strâmt şi întunecos.
La intrarea
acestuia este prăvălită o piatră mare foarte. Vrăjmaşii lui Dumnezeu pun la
mormânt strajă, pecetluiesc deschizătura astupată cu piatră, legând prin pecete
piatra de stâncă pentru ca, în afară greutăţii, şi pecetea să nu îngăduie nimănui
a se atinge de piatră. Vrăjmaşii lui Dumnezeu veghează ei înşişi asupra pazei mortului!
Ei au născocit şi au rânduit toate piedicile cu putinţă pentru a preîntâmpina Învierea,
pentru a o împiedica, pentru a o face cu neputinţă. Piatră este acea boală a
sufletului prin care se păstrează neatinse toate celelalte boli, şi pe care
Sfinţii Părinţi o numesc nesimţire. “Ce fel de păcat este acesta? Nici nu am
auzit de el”, vor spune mulţi. După definiţia Părinţilor, nesimţirea este
starea de moarte a simţurilor duhovniceşti, este moartea nevăzută a duhului
omenesc în ce priveşte lucrurile duhovniceşti, el fiind totodată viu faţă de
lucrurile materiale. Se întâmplă uneori ca, în urma unei îndelungate boli trupeşti,
să se cheltuiască toate puterile, să pălească toate calităţile trupului: atunci
boală, neaflând hrană, încetează să mai sfâşie trupul; ea îl părăseşte pe
bolnav, lăsându-l istovit, ca mort, neînstare să facă nimic din pricina
istovirii de către suferinţe, din pricina cumplitei, mutei stări bolnăvicioase
care nu se vădeşte prin nicio suferinţă aparte. Acelaşi lucru are loc şi în
sufletul omenesc.
Viaţa nepăsătoare
petrecută vreme îndelungată în mijlocul împrăştierii statornice, în mijlocul păcatelor
statornice săvârşite de bună voie, în uitare de Dumnezeu, de veşnicie, în
neluare-aminte sau în luarea-aminte cât se poate de superficială la poruncile şi
învăţătura Evangheliei: ei bine, această viaţă răpeşte duhului nostru împreună-simţirea
faţă de lucrurile duhovniceşti, îl omoară în privinţa lor. Fără a înceta să mai
fiinţeze, acestea sunt pentru el ca şi cum n-ar fi, întrucât viaţa lui în ce le
priveşte a încetat: toate puterile lui sunt îndreptate numai spre material,
spre vremelnic, spre deşertăciune, spre păcat. Oricine vrea să cerceteze fără împătimire
şi în chip temeinic starea sufletului său va vedea cât de mare este însemnătatea
ei, va vedea cât de grea este ea, va recunoaşte că ea este vădire şi mărturie a
stării de moarte a duhului.
Când vom vrea
să ne îndeletnicim cu citirea Cuvântului lui Dumnezeu, ce plictiseală ne va
apuca! Ce greu de înţeles, ce puţin interesant, ce ciudat ni se pare tot ce
citim acolo! Cum dorim să scăpăm mai repede de această lectură! De ce? Pentru că
nu avem împreună-simtirea faţă de Cuvântul lui Dumnezeu. Când ne sculăm la rugăciune,
ce uscăciune, ce răceală simţim! Cum ne grăbim să terminăm rugăciunea noastră
superficială, plină de împrăştiere! De ce? Fiindcă suntem străini de Dumnezeu:
credem în existenţa lui Dumnezeu cu o credinţă moartă; El nu există pentru simţirea
noastră. Pentru ce am uitat de veşnicie? Suntem cumva scoşi din rândul celor ce
trebuie să intre în necuprinsul ei tărâm? Oare nu ne aşteaptă moartea, aşa cum îi
aşteaptă şi pe ceilalţi oameni? Şi atunci, pentru ce am uitat de veşnicie?
Fiindcă ne-am lipit cu tot sufletul de materie, fiindcă niciodată nu ne gândim şi
nu vrem să ne gândim la veşnicie, fiindcă am pierdut preţioasa ei presimţire şi
am dobândit un fel mincinos de a simţi pribegia noastră pământească. Acest fel
mincinos de a simţi ne înfăţişează ca nesfârşita viaţa noastră pământească.
Suntem atât de amăgiţi şi atraşi de el încât rânduim potrivit lui toate faptele
noastre, aducând puterile sufletului şi trupului jertfa stricăciunii, neîngrijindu-ne
deloc de lumea cealaltă, care ne aşteaptă: şi, totuşi, va trebui negreşit să
devenim veşnici locuitori ai acelei lumi.
De ce curg din
noi ca dintr-un izvor vorbirea deşartă, cuvintele spurcate, glumele de nimic,
osândirea aproapelui, batjocurile muşcătoare? De ce petrecem multe ceasuri în
cele mai deşarte distracţii fără a simţi nicio greutate, de ce nu ne mai săturăm
de ele, de ce ne străduim să trecem de la o îndeletnicire deşartă la alta şi nu
vrem să dăm măcar câteva clipe cercetării păcatelor noastre, plânsului pentru
ele? Fiindcă am dobândit împreună-simţirea faţă de păcat, faţă de tot ce este
deşertăciune, faţă de tot lucrul prin care intră păcatul în om şi prin care se
păstrează păcatul în om; fiindcă am pierdut împreună-simţirea faţă de toate îndeletnicirile
prin care intră în om virtuţile cele iubite de Dumnezeu, prin care acestea se înmulţesc
şi se păstrează în om. Nesimţirea este sădită în suflet de lumea cea vrăjmaşă
lui Dumnezeu şi de îngerii căzuţi cei vrăjmaşi lui Dumnezeu, cu împreună-lucrarea
slobodei noastre voi. Ea creşte şi se întăreşte prin vieţuirea după principiile
lumeşti; ea creşte şi se întăreşte atunci când omul urmează propriei sale raţiuni
şi voi căzute, când el părăseşte slujirea lui Dumnezeu şi când slujeşte lui
Dumnezeu cu nepăsare.
Când nesimţirea
se atinge de suflet şi devine însuşire a lui, lumea şi stăpânitorii acestea
lumi pun pe piatra pecetea lor. Aceasta pecete stă în împărtăşirea duhului
omenesc cu duhurile căzute, în însuşirea de către duhul omenesc a întipăririlor
lăsate în el de către duhurile căzute, în supunerea faţă de silnică înrâurire şi
stăpânire a duhurilor lepădate. Cine ne va prăvăli noua piatră de pe uşă mormântului?
Întrebarea este plină de grijă, întristare, nedumerire. Simt această grijă,
aceasta întristare, aceasta nedumerire acele suflete care s-au îndreptat spre
Domnul, care au părăsit slujirea lumii şi păcatului. Înaintea privirii lor se
descoperă, în toată înfricoşătoarea sa cuprindere şi însemnătate, boala nesimţirii.
Ele doresc şi să se roage cu străpungere, şi să se îndeletnicească cu citirea
Cuvântului lui Dumnezeu în afara oricărei alte citiri, şi să îşi vadă necurmat
păcătoşenia, să se îndurereze pentru ea fără încetare: într-un cuvânt, doresc să
devină ale lui Dumnezeu. Şi aceste suflete întâmpina înăuntrul lor o împotrivire
neaşteptată, necunoscută de către slujitorii lumii: nesimţirea inimii. Inima,
pe care viaţa nepăsătoare dinainte a rănit-o de moarte, nu dă niciun semn de
viaţă. În zadar adună mintea gânduri despre moarte, despre judecata lui
Dumnezeu, despre mulţimea păcatelor sale, despre chinurile din iad, despre desfătările
raiului; în zadar se străduieşte mintea să lovească în inimă cu aceste gânduri:
inima rămâne fără împreună-simţirea faţă de ele, de parcă nici iadul, nici
raiul, nici judecata lui Dumnezeu, nici păcatele, nici starea de cădere şi
pierzare nu ar avea cu ea nicio legătură. Ea doarme somn adânc, somn de moarte:
ea doarme, adăpată şi îmbătată cu otrava păcatului.
Cine ne va prăvăli
noua piatră de pe uşă mormântului? Piatra aceasta e mare foarte. După povaţa
Sfinţilor Părinţi, pentru nimicirea nesimţirii se cere din partea omului o
lucrare statornică, răbdătoare, neîncetată împotriva ei, o viaţă statornică,
evlavioasă, de trezvie. Numai cu propriile silinţe ale omului nu poate fi omorâtă
această moarte a duhului omenesc: nesimţirea este nimicită prin lucrarea
harului dumnezeiesc. Acest fel de luptă împotriva vieţii de nesimţire – însă,
la porunca lui Dumnezeu, îngerul Lui se pogoară în ajutorul sufletului ostenit şi
împovărat, prăvăleşte piatra împietririi de la inimă, umple inima de umilinţă,
vesteşte sufletului Învierea, care este urmare obişnuită a umilinţei
statornice.
Umilinţa este
primul semn al învierii inimii faţă de Dumnezeu şi de veşnicie. Ce este umilinţă?
Umilinţa este simţirea de către om a milei şi a împreună-patimirii faţă de sine
însuşi, faţă de starea sa nenorocită, faţă de starea sa de cădere, faţă de
starea sa de moarte veşnică. Despre ierusalimitenii care au fost aduşi la
această aşezare sufletească prin propovăduirea Sfântului Apostol Petru şi au
primit creştinismul, Scriptura spune că s-au umilit cu inima (Fapte 2, 37). Nu
avea trupul Domnului nevoie de mirul preţios al mironosiţelor. Prin Înviere, el
a luat-o înaintea ungerii cu mir: dar sfintele femei, cumpărând mirul din timp,
mergând dis-de-dimineaţă, o dată cu primele raze ale soarelui, la mormântul de
viaţă purtător, neluând în seamă strajă care păzea mormântul şi pe Cel îngropat
în el, au arătat şi dovedit cu fapta aşezarea inimii lor faţă de Domnul. Darul
lor s-a arătat a fi de prisos însă el a fost răsplătit însutit prin arătarea îngerului
nemaivăzut de către femei, prin vestea – ce nu putea fi dată decât unor oameni
preaplini de credinţă – a Învierii Dumnezeu-Omului şi a învierii, o dată cu El,
a omenirii.
N-are nevoie
pentru Sine Dumnezeu să-I închinăm viaţa noastră, să închinăm toate puterile
noastre slujirii Lui: noi avem neapărată nevoie de aceasta. Să le aducem ca pe
un mir la mormântul Domnului. Să cumpărăm din vreme mir – aplecarea cea bună a
voii noastre. Din tinereţile noastre să ne lepădăm de toată aducerea de jertfe
păcatului: cu acest preţ să cumpărăm mirul – aplecarea cea bună a voii noastre.
Slujirea păcatului nu poate fi îmbinată cu slujirea lui Dumnezeu: prima o
nimiceşte pe a doua! Să nu îngăduim păcatului să omoare în sufletul nostru împreună-simţirea
faţă de Dumnezeu şi faţă de tot ce este dumnezeiesc! Să nu îngăduim păcatului să
ne pecetluiască cu peceţile sale, să capete asupra noastră stăpânire silnică.
Cine a început să slujească lui Dumnezeu din zilele tinereţii nestricate şi a rămas
cu statornicie în această slujire, acela e supus neîncetatei înrâuriri a Sfântului
Duh, este pecetluit cu haricele, atotsfintele peceţi care purced din El, dobândeşte
la vremea potrivită cunoaşterea cu lucrul a Învierii lui Hristos, învie în
Hristos cu duhul, se face, prin alegerea şi porunca lui Dumnezeu, propovăduitor
al Învierii înaintea fraţilor săi. Cine s-a robit păcatului din neştiinţă sau târât
de păcat, a intrat în împărtăşire cu duhurile căzute, s-a alăturat lor, a
pierdut în duhul său legătură cu Dumnezeu şi cu locuitorii cerului, acela să se
tămăduiască prin pocăinţă. Să nu amânăm tămăduirea noastră de pe o zi pe alta,
ca să nu vină fără veste moartea, să nu ne răpească pe neaşteptate, ca să nu ne
arătăm neînstare a intra în sălaşurile nesfârşitei odihne şi prăznuiri, ca să
nu fim aruncaţi, ca nişte neghine netrebnice, în focul iadului, ce arde veşnic şi
nu mistuie niciodată.
Tămăduirea
bolilor învechite se săvârşeşte nu atât de grabnic şi nu atât de lesne cum îşi închipuie
neştiinţa. Nu fără temei ne dăruieşte milostivirea lui Dumnezeu vreme de pocăinţă;
nu fără temei toţi sfinţii îl rugau pe Dumnezeu să li se dăruiască vreme de pocăinţă.
Este nevoie de vreme pentru ştergerea întipăririlor păcătoase, pentru ruperea
peceţilor păcatului; este nevoie de vreme ca să ne pecetluim cu peceţile Sfântului
Duh; este nevoie de vreme ca să ne curăţim de întinăciune; este nevoie de vreme
ca să ne îmbrăcăm în hainele virtuţilor, ca să ne împodobim cu însuşirile plăcute
lui Dumnezeu cu care sunt împodobiţi toţi locuitorii cerului. În omul pregătit
pentru aceasta învie Hristos, şi mormântul – inima- se preface iar în biserică
a lui Dumnezeu. Învie, Doamne, mântuieşte-mă, Dumnezeul meu (Ps. 3,7): în
această tainică şi totodată adevărata Înviere a Ta stă mântuirea mea. Amin”.
(în: Sfântul
Ignatie Briancianinov – Predici, Editura Sophia, Bucureşti, 2008)
Preluare de pe Război întru cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu