Evanghelia
Ioan
3, 13-17
Zis-a
Domnul: nimeni nu s-a suit în cer, fără numai Cel care s-a pogorât
din cer, Fiul Omului, care este în cer. Şi precum Moise a înălţat
şarpele în pustie, aşa trebuie să se înalţe Fiul Omului, pentru
ca oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.
Căci aşa a iubit Dumnezeu lumea, încât a dat pe Fiul Său
Unul-Născut, pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să
aibă viaţă veşnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în
lume ca să osândească lumea, ci ca să se mântuiască lumea prin
El.
Sfântul
Ioan Gură de Aur – Predică
la Sfânta Cruce
Zis-a
Domnul către iudei: „Cine dintre voi Mă vădeşte pre Mine pentru
păcat?” (Ioan 8, 46).
Conştiinţa
noastră ne pârăşte pe noi.
Dumnezeu
a pus în sufletul nostru un judecător neobosit şi priveghetor
necontenit - conştiinţa. Într-adevăr printre oameni nu este nici
un judecător care să fie aşa de treaz, precum conştiinţa
noastră. Dintre judecătorii omeneşti, unii se mituiesc, alţii se
câştigă prin măguliri, alţii se intimidează prin frică şi
încă multe altele îi împiedică de la judecata cea dreaptă, însă
tribunalul conştiinţei nu se biruieşte prin toate acestea, ci poţi
să măguleşti, să dai daruri, să ameninţi sau să faci orice,
această judecătorie pururea va rosti hotărârea cea dreaptă,
chiar şi asupra gândurilor tale celor păcătoase.
Si
tocmai cel ce a săvârşit păcatul se osândeşte pe sine, chiar
când nu-l părăsesc alţii. Şi aceasta nu se întâmplă o dată
sau de două ori, ci foarte adeseori, în toată viaţa. De ar fi
trecut oricât de mult timp, conştiinţa niciodată nu uită cele
petrecute, atât în timpul când se săvârşeşte păcatul, cât şi
înainte şi dupa săvârşirea lui, se ridică asupra noastră ca un
pârâş complet, iar mai cu seamă după isprăvirea păcatului, în
timpul săvârşirii păcatului, suntem beţi şi nu băgăm seama la
conştiinţă aşa de bine, dar după ce păcatul s-a săvârşit şi
s-a isprăvit, iar pofta s-a împăcat, atunci vine boldul cel
amarnic al căinţei.
Aici
se întâmplă cu totul împotriva celor ce zice Sfânta Scriptură
despre femeile născătoare, înainte de naştere pătimesc dureri
multe şi nesuferite, iar după ce au născut, ele simt uşurare şi
durerile trec (Ioan 16, 21).
La
păcat, dimpotrivă. Câtă vreme purtăm în noi voinţa cea
păcătoasă, ne bucurăm şi suntem veseli, iar după ce am născut
în lume copilul cel rău, adică păcatul, atunci cunoaştem
urâciunea lui, atunci simţim durerile, atunci păţim chinuri mai
mari decât femeile ce se află în durerile naşterii.
De
aceea vă îndemn, păziţi-vă chiar de la început, să nu
zămisliţi în voi o poftă rea; iar dacă am zămislit-o atunci să
înăbuşim în noi sămânţa cea rea. Dacă însă şi la aceasta
am fost leneşi, atunci, îndată ce păcatul s-a arătat în faptă,
să-l omoram prin mărturisire şi lacrimi şi prin paza asupra
noastră înşine. Căci nimic nu este pentru păcat aşa de omorâtor
ca pâra asupra noastră înşine şi osândirea de noi înşine,
unită cu pocăinţa şi cu lacrimile. De aceea osândeşte păcatul
tău şi te vei libera de o grea povară.
După
ce un părinte a pedepsit de multe ori pe fiul său, dar cunoaşte că
acela rămâne neîndreptat, atunci el public se leapădă de dânsul,
îl goneşte din casa sa şi-l desparte de familie. Dar conştiinţa
nu urmează aşa. După ce a grăit o dată şi de două ori şi de
trei ori şi de zece mii de ori, fără ca tu s-o fi ascultat, ea
totuşi vorbeşte din nou şi nu încetează până la răsuflarea
cea mai de pe urmă.
Acasă,
pe uliţă, la masă, la târg, pe cale, ba adeseori şi în visuri,
pune înaintea ochilor noştri icoanele păcatelor noastre. Şi
socoteşte înţelepciunea lui Dumnezeu! Conştiinţa n-are trebuinţă
să ne pârască necontenit, căci noi n-am putea purta povara cand
ea ar vorbi contra noastră neîncetat.
Dar
Dumnezeu n-a făcut conştiinţa aşa de slabă, încât să
slăbească după întâia şi a doua amintire. Dacă ea în toate
zilele şi în toate ceasurile ne-ar chinui cu boldul său, noi am fi
înăbuşiţi de descurajare. Dacă din contră, după întâia sau a
doua amintire ar înceta cu pâra sa, foarte puţin folos ne-ar
aduce.
De
aceea Dumnezeu a rânduit aşa, ca să ne mustre conştiinţa de
multe ori şi cu sârguinţă, dar totuşi nu neîncetat; de multe
ori, pentru ca să nu cădem în uşurătatea minţii, ci până la
moarte să rămânem treji; nu neîncetat şi fără răgaz, ca să
nu ne descurajăm, ci câteodată să ne liniştim, să ne mângâiem
şi să putem iarăşi răsufla.
Pe
cât de pierzător şi aducător de grosolană nesimţire ar fi daca
păcatele nu ne-ar pricinui nici o durere, tot aşa de vătămător
ar fi dacă ar trebui ca noi să suferim această muncă de-a pururea
şi peste măsură. Căci covârşirea necazului poate lipsi pe om de
minte, copleşindu-i sufletul şi făcându-l incapabil de orice
bine.
De
aceea conştiinţa ne mustră numai din timp în timp, căci ea este
destul de aspră, chinuindu-l pe păcătos mai cumplit decât
strămutarea. Pe lângă aceasta, conştiinţa se deşteaptă şi
strigă cu multă putere asupra noastră, nu numai când noi înşine
păcătuim, ci şi când vedem pe alţii păcătuind.
Când
desfrânatul, tâlharul ş. a., măcar că nu se pârăşte pe sine,
dar aude pâra asupra altora care au săvârşit aceleaşi păcate,
se crede pe sine însuşi pedepsit, căci imputând altuia păcatele
sale, iarăşi se înfăţişează cu vioiciune şi aceluia
aducându-i aminte păcatele sale proprii. Acela se pârăşte, iar
acesta, care a săvârşit aceleaşi păcate, nepârât de nimeni
simte durerile pedepsei.
Dar
tot aşa se întâmplă şi cu faptele cele mărite. Când alţii se
laudă şi se încununează, se bucură toţi cei ce au făcut
aceleaşi fapte nobile, ca şi cum lauda aceea i-ar privi pe dânşii.
Deci
cine poate fi mai nenorocit decât păcătosul care se doboară
singur pe sine, când alţii se parase? Dimpotrivă, cine poate fi
mai norocit, decât cel îmbunătăţit care se poate bucura împreuna
şi atunci când alţii se laudă, căci lauda altora îi aduce
aminte de faptele sale cele mărite.
Aceasta
este cu adevărat o întocmire care mărturiseşte înţelepciunea
cea dumnezeiască, cu adevărat un semn al proniei lui Dumnezeu!
Mustrarea conştiinţei, iubiţilor, este o ancoră sfântă a
sufletului, care nu ne lasă să ne cufundăm cu totul în cursa
păcatului. Căci nu numai când săvârşim păcatul, ci adeseori
mulţi ani după aceea, conştiinţa iarăşi ne aminteşte
nelegiuirile noastre cele vechi.
Aşa
s-a întâmplat feciorilor lui Iacov. Când Iosif a zis către
dânşii: „Lăsaţi pe unul dintre voi aici, şi aduceţi pe
fratele vostru, iar dacă nu, veţi muri”. Ce ziceau ei atunci
între dânşii? „Noi suntem vinovaţi pentru fratele nostru, că
nu ne-a fost milă, când se ruga de noi” (Facere 42, 16-21).
Aşadar,
iată, după cât de multă vreme ei iarăşi şi-au adus aminte de
păcatul acela. Ei spuseră tatălui lor: „O fiar sălbatică a
mâncat pe Iosif” (Fac. 37, 33) şi acum, când Iosif era de faţă
şi-i asculta, se înfăţişează păcatul lor. Ce poate fi mai
minunat decât acesta?
Aici
vedem noi o judecată fără jeluire, o apărare fără pâră, o
dovedire fără martori, fiindcă făptuitorii singuri s-au pârât,
iar cele făcute în taină le-au vădit la lumină. Cine i-a
convins, cine i-a silit să atingă iarăşi ceea ce săvârşiseră
de un timp atât de îndelungat? Nu este oare limpede că conştiinţa
acest judecător nemituit şi neamăgit de-a pururea, zguduia
sufletele lor, umplându-şi inimile lor de nelinişte?
Aşa
ni se întâmplă şi nouă adeseori cu păcatele noastre cele de mai
înainte. Când suntem în nenorocire, iarăşi ne aducem aminte de
vechile noastre călcări de lege. Până aici am văzut că
conştiinţa este judecătorul cel mai nemituit şi neobosit; să
cumpănim acum în scurt adevărul: conştiinţă bună este cea mai
mare mângâiere în nenorocire.
Pentru
ce ne temem noi de moarte? Pentru că nu avem o conştiinţă bună.
Dacă noi am avea aceasta, nu ne-ar înspăimânta nici moartea, nici
foametea, nici pierderea averii, nici orice alta. Căci pe cei
îmbunătăţiţi nu-i poate vătăma nimic din toate acestea, nici
nu le poate răpi norocirea lor cea lăuntrică.
Cine
se nutreşte cu nădejdile cele mai mărite, nimic nu-l poate
întrista. Sau cine poate face ceva care să poată nelinişti pe un
asemenea om nobil? Presupuneri că cineva îi răpeşte averea. Dar
el are o comoară în cer! Cineva îl izgoneşte din patrie. Dar el
are patria sa în cer! Poate că cineva îl ferecă cu lanţuri. Dar
el are o conştiinţă liberă, şi nu bagă în seamă închisoarea
cea din afară ! însă poate că cineva ucide trupul lui. Totuşi el
iarăşi va învia.
Precum
cel ce se lupta cu umbra şi bate aerul nu poate răni pe nimeni, aşa
şi cel ce se luptă împotriva celui drept, se luptă numai cu
umbra, cheltuieşte zadarnic puterea sa, şi nu poate să aducă
aceluia nici o lovire.
Dacă
poţi tu să-mi asiguri dobândirea cerului, atunci poţi să mă
omori astăzi şi eu încă îţi voi mulţumi pentru aceasta, că tu
aşa de repede m-ai pus în stăpânirea acelor bunuri mărite. Dar,
va răspunde cineva, tocmai de aceea suntem noi îngrijiţi de
moarte, căci din pricina mulţimii păcatelor noastre, avem puţină
nădejde la împărăţia cerului.
Dacă
este aşa atunci încetează a te tângui împotriva morţii,
tânguieşte-te mai vârtos asupra păcatelor tale, spre a te curati
de dansele. Grozăvia morţii, aşadar, nu este însăşi moartea, ci
conştiinţa cea rea; căci conştiinţa cea bună ridică chiar
morţii groaza ei. Şi aşa este şi cu orice nenorocire.
În
sfârşit, să gândim ce dragoste mare ne-a arătat Dumnezeu prin
aceea că ne-a dat conştiinţă! Fiindcă el cândva are să ne
tragă la răspundere pentru păcatele noastre, de aceea a pus în
inima noastră acest judecător nemituit, pentru ca el chiar aici pe
pământ, să ne judece pentru păcatele noastre, să ne facă mai
înţelepţi şi să ne mântuiască de înfricoşata judecată
viitoare.
Pentru
aceasta zice şi Pavel: „De ne-am fi judecat pe noi singuri, nu
ne-am fi osândit” (1 Corinteni 11, 31). Deci, pentru ca să nu ne
osândim acolo, ca să nu fim acolo traşi la răspundere, să intre
fiecare în conştiinţa sa, să deschidă viaţa sa ca pe o carte,
să urmărească cu amănuntul toate păcatele sale, să spună
hotărârea cea de judecată a sufletului care le-a săvârşit, să
pedepsească gândurile sale, să muncească şi să necăjească
inima sa, iar pentru nelegiuirile sale singur să se supună la
pedeapsă, osândindu-se pe sine, făcând pocăinţă aspră cu
lacrimi, mărturisind păcatele sale, postind şi dand milostenie,
săvârşind înfrânare şi fapte de dragoste, pentru ca noi încă
de aicea să lepădăm păcatele noastre; şi să ne puterm duce în
acea lume cu o veselă siguranţă, prin harul şi iubirea de oameni
a Domnului nostru Iisus Hristos, căruia împreună cu Tatăl şi cu
Sfântul Duh se cuvine cinstea în vecii vecilor! Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu