Să
zidim biserici!
Îţi
aduci aminte, tinere, când ţi-am spus că un glas nou te cheamă şi
că este glasul lui Iisus? Dar unde şi la ce te cheamă? Ce
făgăduinţă ademenitoare pentru setea ta de cunoaştere şi de
adevăr îţi face Mântuitorul?
Glasul
lui Iisus te cheamă la Biserica Lui. Trăieşti într-o familie,
într-o societate, într-o lume. Te leagă de familia ta acel
inefabil glas al sângelui, pe care nu-l poţi renega şi care se
răzbună prin suferinţa ta, atunci când îl trădezi. Trăieşti
în mijlocul neamului tău, pe care îl simţi ca pe o entitate
metafizică; nu ca pe o grupare de indivizi izolaţi ci ca pe un
suflet imens şi unic, în care tu eşti totul şi totul trăieşte
prin tine.
Exişti
într-o lume cu bucuriile şi durerile ei şi vibrezi la aceste
bucurii şi dureri fiindcă este ceva în tine care te leagă şi te
unifică inextricabil cu toţi semenii tăi. Unde este atunci
Biserica lui Hristos, la care eşti chemat? Ea este peste tot. Ea
cuprinde în sine toate fiinţele omeneşti ba mai mult: şi toate
fiinţele cereşti căci Biserica nu cunoaşte istorie: istoria ei
este prezentul spiritual.
Familia,
societatea poartă în ele destinul tragic al limitării lor prin
circumscriere în istorie. Istoria este, prin definiţie, cronologia
nefericirii şi drumul spre salvare. Dar tu, tânărul meu prieten,
eşti chemat la Biserica lui Hristos, care a fost gândită din
veşnicie în Dumnezeu şi care poartă în ea desăvârşirea, aşa
cum lumea îşi poartă în ea propria esenţă. Societatea te
socoteşte un simplu element constitutiv, o cărămidă între
celelalte cărămizi; libertatea ta este de a fi o cărămidă odată
pentru totdeauna fixată.
Libertatea
aceasta este libertatea constrângerii şi aici începe drama ta,
fiindcă libertatea este în tine, dar tu nu ştii s-o descoperi în
sensurile ei adevărate, nici s-o foloseşti atunci când, în
sfârşit, vei fi descoperit-o. Ţi s-a spus că tu nu ai libertate,
că libertatea ta este înţelegerea necesităţii, iar necesitatea
îţi este impusă de un element cu totul exterior ţie, ca într-o
construcţie moartă. Biserica lui Hristos este vie şi liberă. În
ea ne mişcăm şi trăim prin Hristos, Care este cap al Bisericii,
având libertate deplină, căci în ea cunoaştem Adevărul, iar
Adevărul ne face liberi (Ioan 8:32). Când surâzi unui întristat;
când ajuţi unui bătrân să păşească mai uşor; când dai
pomană săracului şi-l vizitezi pe bolnav; când rosteşti:
„Doamne, ajută-mă!” – eşti în Biserica lui Hristos. Când
eşti bun şi îngăduitor; când nu te superi pe fratele tău, chiar
dacă acesta ţi-a rănit sensibilitatea; când zici: „Doamne,
iartă-l!” – eşti în Biserica lui Hristos.
Când
munceşti cinstit acolo unde te afli şi când seara te întorci
ostenit, dar cu zâmbetul pe buze la ai tăi, aducând cu tine o
lumină caldă şi plină de omenie; când răscumperi răul prin
iubire – eşti în Biserica lui Hristos. Vezi dar, tânărul meu
prieten, cât de aproape eşti de Biserica lui Hristos? Tu eşti
Petru şi Dumnezeu îşi zideşte Biserica Sa pe tine. Tu eşti
„piatra” Bisericii Lui, pe care nimeni şi nimic nu o va clinti,
pentru că eşti o „piatră” liberă, un suflet care se
realizează pe sine în această Biserică, nu un condamnat la
încremenire.
Să
zidim biserici, prietene al meu! Să zidim biserici din inimile
noastre fierbinţi, în care străfulgeră soarele cel luminos al
dreptăţii, Hristos, Cel ce ne-a spus că prin credinţă suntem
liberi de păcat. Să zidim bisericile credinţei noastre, pe care
nici o putere omenească nu le poate zdruncina, fiindcă temelia
ultimă a Bisericii este însuşi Hristos. Să-l simţi pe semenul
tău alături de tine, mereu prezent, şi să nu te întrebi
niciodată: „Cine este omul aceasta? “, ci să-ţi spui: „Nu
este un străin. Este fratele meu. Este Biserica lui Hristos, ca şi
mine “.
Priveşte
înapoi, prietene, şi te cutremură! Priveşte înainte şi te
bucură! Istoria este un şir de evenimente osificate din care se
ridică, din când în când, mărturiile vii ale credinţei
voievodale, întruchipate în biserici şi mănăstiri. Tezaur al
sufletului românesc şi creştin, ele reprezintă duhul ce dă viaţă
tradiţiei noastre naţionale. Tot ce cade în afara acestei
spiritualităţi este sortit pieirii. S-au prăbuşit munţi, au ars
păduri, au pierit popoare. Dar bisericile au rămas vii, iar
mănăstirile sunt căţuia din care urcă încontinuu spre cer fumul
rugăciunilor.
Nu
putem afirma continuitatea unei spiritualităţi româneşti, nu
putem susţine că am preluat nealterate tradiţia şi sufletul
neamului, dacă vom dărâma bisericile care le-au exprimat plenar.
Nu putem vorbi de voievozii români dărâmându-le ctitoriile; nu
putem vorbi de Mihai Viteazul făcând să dispară într-o singură
noapte Biserica Enei! Nici o cramă, nici o cârciumă „Dunărea”,
nouă sau veche, nu poate echivala măcar o singură piatră din
temelia Bisericii Enei. Nici o doctrină ateistă, nici un argument
aşa-zis „ştiinţific” nu te poate opri, tinere prieten, de la
interogaţia despre existenţă şi sensul ei, despre Dumnezeu şi
mântuire. Această interogaţie este dovada libertăţii tale faţă
de orice constrângere, faţă de materia însăşi; este drumul tău
spre Biserică şi poarta prin care pătrunzi în ea. Nu ezita în
prag, prietene! Intră! De atâţia ani stai pe pragul Bisericii,
fără să ştii.
De
atâţia ani auzi glasul Iui Iisus spunându-ţi „Pe cel ce vine la
Mine nu-l voi da afară “. Lumea te alungă, te oprimă, te
alienează. Iisus te primeşte, te mângâie şi te redă ţie
însuti. Vino să construieşti biserici alături de noi! Să
reconstruim în suflet o Biserică a Enei, hristică şi voievodală,
vie şi nemuritoare, până ce o vom vedea ridicată şi aievea, pe
locul ei – mărturie straşnică a credinţei noastre creştine şi
a afirmării noastre naţionale! Fără biserici, fără mănăstiri,
suntem [ca nişte] venetici. Cine dărâmă biserici, dărâmă
însuşi argumentul dăinuirii noastre materiale şi spirituale pe
acest pământ hărăzit nouă de Dumnezeu.
Tinere
prieten, nu mai eşti singur. Eşti în Biserica lui Hristos.
Cuvânt
rostit în Biserica Radu-Vodă, în prima miercuri din Postul Mare,
la 15 martie 1978.
(Preot
Gheorghe Calciu - 7 cuvinte către tineri, ediție îngrijită de
Răzvan Codrescu, Editura Anastasia, București, 1996, pp. 25-30)
Încă
de la primul cuvânt elevii seminariști au fost puternic mișcați
de predica părintelui Calciu astfel încât au vestit mai departe
intenția celor 7 Cuvinte, în acest fel aflând și tinerii de la
facultățile laice. Cei mai mulți dintre cei care au început să
vină erau de la facultățile tehnice, mai mulți decât de la
Litere sau Filosofie. De aici încolo, de la predică la predică au
început să vină din ce în ce mai mulți studenți, până s-a
ajuns la un auditoriu de 300-400 tineri.
Fiecare
cuvânt al părintelui dura câteva ore pentru că după fiecare
predică, urmau discuții cu tinerii veniți, așa încât Cuvântul
se termina pe la doisprezece sau chiar unu noaptea. La sfârșit
seminariștii se îndreptau spre dormitoarele lor iar cei veniți de
la alte facultăți îl conduceau pe părintele Calciu până la
acasă. Nefiind vreun mijloc de transport la orele acelea, iar
părintele fiind îmbrăcat cu reverenda, veneau deseori bețivi care
îl înjurau că este "popă" care "înșeală lumea",
și aducându-i tot felul de ofense. Însă părintele era înconjurat
și protejat de acei tineri, pe care îi considera îngerii săi
păzitori.
Sursa:
Ortodoxia Tinerilor
0 comments:
Trimiteți un comentariu