– Părinte,
care este adică sensul exact al acestei vieţi?
– Care
este? Să ne pregătim pentru patria noastră, pentru cer, pentru
rai. Totul este ca omul să prindă acest sens adânc al vieţii,
care este mântuirea sufletului. Când omul crede în Dumnezeu şi în
viata viitoare, atunci înţelege că cea de aici este deşartă şi
îşi pregăteşte paşaportul pentru cealaltă. Uităm că toţi vom
pleca. Nu vom prinde rădăcini aici. Viata aceasta nu este pentru ca
să petrecem bine. Este ca să dăm examene, pentru a trece în
cealaltă viată. De aceea scopul nostru trebuie să fie pregătirea
noastră în aşa fel încât să plecăm cu conştiinţa împăcată
şi să zburăm lângă Dumnezeu, atunci când El ne va chema. Când
Hristos a binecuvântat cele cinci pâini şi a săturat atâtea mii
de oameni, lumea a spus un singur lucru: “Este exact ce trebuie
pentru a fi împărat!”. Au mâncat cele cinci pâini şi cei doi
peşti şi s-au entuziasmat. Dar Hristos le-a spus să nu se
îngrijească de această hrană, pentru că nu vom rămâne aici. În
viața aceasta fiecare este încercat spre a se vedea dacă va
corespunde la cele pe care le cere Dumnezeu.
– Părinte,
ce trebuie să aibă cineva totdeauna în mintea sa, ca să facă
voia lui Dumnezeu?
– Să-şi
aibă mintea sa la Dumnezeu. Să se gândească pentru ce am venit în
viața aceasta. Aici n-am venit să le facem pe toate şi să ne
aranjăm bine. Am venit ca să ne pregătim pentru cealaltă viață.
Aşadar mintea noastră trebuie să fie permanent acolo şi la orice
ne ajută să mergem acolo. Prin înfruntarea cu bărbăţie a
situaţiilor, prin nevointa smerită şi cu mărime de suflet, omul
înţelege sensul vieții duhovniceşti. Viaţa duhovnicească este
bucurie, este petrecere duhovnicească. Ştiţi ce înseamnă
petrecere! Să prindeţi sensul cel adânc al monahismului, nobleţea
duhovnicească, sensibilitatea patristică. Sensul cel adânc al
vieţii – nu al monahismului, ci al vieţii – toti oamenii sunt
obligaţi să îl prindă. Dacă ar fi făcut aceasta, nimeni nu ar
fi avut deloc parte de lucruri josnice, de nemulţumiri etc. Fiindcă
există răsplata dumnezeiască să căutăm cum să scoatem vreo
dobândă pentru acolo, iar nu cum să ne asigurăm aici demnitatea
noastră şi cum să câştigăm cinstiri omeneşti.
Când
omul se aranjează pe sine însuşi în viața cea adevărată, se
bucură de toate. Se bucură că trăieşte, se bucură ca va muri.
Nu pentru că s-a îngreuiat de viața sa, ci se bucură că va muri
şi va merge lângă Hristos.
– Părinte,
se bucură pentru că nu se împotriveşte la ceea ce îngăduie
Dumnezeu?
– Se
bucură pentru că vede că viața aceasta este vremelnică, în timp
ce cealaltă este veşnică, nu s-a plictisit de viață, dar se
gândeşte: “Ce vom face? Oare nu vom pleca?” – şi se
pregăteşte pentru acolo, pentru că înţelege că aceasta este
destinaţia noastră, sensul vieţii.
Cuviosul
Paisie Aghioritul - Vol. II - "Trezire Duhovnicească"
Sursa:
Cuvântul Ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu