Rohia
este locul în care a vieţuit ca monah, cu multă smerenie şi
credinţă, Nicolae Steinhardt. Mulţumind lui Dumnezeu pentru faptul
că a devenit creştin, pentru că Hristos l-a primit în Biserica
Sa. Despre el, Cioran spunea că a fost o raritate. E adevărat. Sunt
puţini oameni de cultură care să fi înţeles modul de a se
raporta la credinţă şi la Hristos în felul în care a făcut-o
Steinhardt. Monica Lovinescu şi Virgil Ierunca îl numeau „sfântul
nostru” sau „omul lui Dumnezeu”. Un portret în cuvinte al lui
ni-l face Preasfinţitul Iustin Sigheteanul, Arhiereu-vicar al
Episcopiei Ortodoxe Române a Maramureșului și Sătmarului.
Preasfinţia
Voastră, cu ani în urmă aţi avut bucuria să îl cunoaşteţi pe
părintele Nicolae Steinhardt. De ce a ales Rohia ca loc de
închinoviere?
În
primul rând, cred că Rohia a fost mănăstirea care a dovedit mult
curaj în acea perioadă primindu-l ca vieţuitor. Rohia, prin
stareţul de atunci, arhimandritul Serafim Man, l-a primit cu mult
curaj, multă deschidere şi preţuire. Mai cu seamă că mănăstirea
încă de pe atunci avea o bibliotecă ce număra circa 25.000 de
volume, ceea ce iubea părintele Nicolae, dar care nu erau bine
organizate. Dumnezeu a rânduit să ajungă aici prin mentorul său
Constantin Noica, pe care îl şi numeşte îngerul său şi care i-a
recomandat Rohia. El cunoscuse lumea culturală, mănăstirile cele
mai importante din ţară, dar Rohia l-a cucerit din primul moment,
deoarece corespundea ideii sale de sihăstrie, de retragere.
Ce
amintiri păstraţi despre el?
Se
comporta foarte firesc, vieţuirea lui în mănăstire era de o
simplitate cuceritoare. Hrana lui era foarte simplă. Mânca doar
orez fiert, cu brânză de vaci (când nu era post), pâine prăjită
şi ceai. Îi plăcea să servească o cafea şi să asculte muzică
clasică, ceea ce era deja o sărbătoare. În fiecare an ascultam
împreună, cuprinşi de emoţie, Concertul de Anul Nou de la Viena.
În această simplitate în care vieţuia a dorit ca din Nicolae
Steinhardt, cel cunoscut şi recunoscut, să devină clopotarul
mănăstirii. În Ardeal se trag clopotele în fiecare zi la ora
12:00. La mănăstire nu avea nimeni voie să se atingă de clopote,
era prezent la clopot la ora 12:00 ziua şi seara la ora 10:00, când
începea Miezonoptica.
De
altfel există şi câteva însemnări interesante despre cântecul
clopotelor şi ce a însemnat acesta pentru el în copilărie.
Aşa
este. Sunetul clopotelor pentru el a fost, oarecum, chemarea lui la
creştinism şi la Ortodoxie, „glasul ursitei“ lui, cum spune
undeva. A trăit într-un neam pe care a învăţat să îl simtă ca
pe al lui, deşi nu era al său.
El
s-a născut într-o familie de oameni cu o pregătire aleasă, tatăl
său a fost un inginer de valoare, fost coleg de studii cu Einstein.
Familia lui din comuna Pantelimon, din marginea Bucureştiului, purta
o frumoasă prietenie cu familia preotului Georgescu din acel
cartier. Se vizitau reciproc, iar copilul Nicu Aureliu Steinhardt,
cum era numit în copilărie, îndrăgea foarte mult clopotele
bisericii, tradiţiile de Crăciun, fiind îndrăgit de preotul
ortodox cu care a făcut religie la şcoală, căci părinţii lui nu
s-au opus să facă religie în şcoală. De aici cred că s-a născut
dragostea sa faţă de poporul român. Spunea adesea: „Eu sunt
ovrei, dar iubesc nespus de mult neamul românesc şi credinţa lui
şi mă consider, fără să am acest drept, unul dintre români,
pentru faptul că îl iubesc”.
E
vorba de dubla îndrăgostire despre care a scris adesea: de neamul
românesc şi de creştinism, de Biserica lui Hristos.
Cum
trăia slujbele Bisericii?
Îmi
amintesc cum stăteam împreună la strană. În biserică rostea
întotdeauna, la momentele liturgice corespunzătoare, Crezul. El nu
avea voce, dar citea Psalmii Utreniei şi pe cei de la Miezonoptică
cu multă bucurie şi cu un accent pe care numai el îl avea. Crezul
îl rostea, gândesc, oarecum ca pe vremea Sfinţilor Părinţi, care
l-au alcătuit, apăsat şi convingător. Şi toată lumea rostea
împreună cu el.
Aceasta
pentru că părintele Nicolae şi-a asumat conştient Crezul, la
46-48 de ani...
Ne
şi spunea de altfel: „Voi, care v-aţi născut creştini şi
sunteţi botezaţi de mici, nu vă daţi seama ce dramă este viaţa
fără Hristos. Eu, care m-am încreştinat mult mai mai târziu şi
care am fost într-o continuă căutare şi aşteptare şi am stat la
poarta împărăţiei lui Dumnezeu, ştiu ce dramă este viaţa fără
Hristos. Nu există nădejdea Învierii şi a vieţii veşnice. Fără
Hristos nu există nimic.”
Care
era relaţia sa cu monahii şi tinerii care cercetau mănăstirea?
În
primul rând, biblioteca i-a dat prilejul să cunoască mulţi
tineri, studenţi, teologi, poeţi sau scriitori. La intrarea în
mănăstire, el a făcut o înţelegere cu părintele Serafim Man,
stareţul de atunci. I-a spus: „Părinte stareţ, eu mă angajez să
vă organizez biblioteca şi promit să trăiesc până o termin, iar
dumneavoastră să îmi promiteţi că mă tundeţi în monahism”.
Şi unul, şi celălalt s-au ţinut de cuvânt. În martie 1989, când
a plecat la cele veşnice, biblioteca era deja bine organizată. Iar
părintele Serafim, care se îmbolnăvise în 1980 de cancer,
internat la Oncologie la Cluj într-o stare disperată, a venit de la
spital, în data de 16 august 1980, şi cu o discreţie totală, fără
să aibă aprobări oficiale, pentru că nici nu le-ar fi primit,
doar cu puţinii părinţi ai mănăstirii şi câţiva prieteni l-a
tuns în monahism în Paraclisul „Izvorul tămăduirii” din
Mănăstirea Rohia. În relaţiile cu părinţii era foarte direct,
sincer şi apropiat, pentru că şi călugării l-au preţuit şi nu
l-au trădat, iar el a simţit dragostea lor. Nu era uşor să
trăieşti în mănăstire cu Steinhardt, fost deţinut politic.
Chiar dacă se făceau multe presiuni asupra vieţuitorilor
mănăstirii, călugării l-au ocrotit şi nu au cedat presiunii. Îi
medita pe studenţi, îi pregătea pentru facultate şi doctorat.
A
avut o cultură deosebită şi a venit într-un mediu în care putea
să îşi manifeste cu superioritate pregătirea pe care o avea.
Nu
s-a manifestat niciodată ca fiind superior, a reuşit să se coboare
la nivelul celor din jur şi pentru aceasta a fost preţuit. El nu a
rupt legătura cu lumea culturală, a ţinut legătura cu revistele
de cultură din societatea românească de atunci, la care trimitea
mereu articole. Cinci dintre cărţile care au apărut în timpul
vieţii sunt alcătuite din articolele pe care le-a scris la Rohia. E
adevărat că ele nu apăreau cum ar fi vrut el, pe jumătate erau
ciopârţite, iar el se supăra şi îşi exprima nemulţumirea.
Rostea predici aici în faţa credincioşilor din care a rezultat
cartea „Dăruind vei dobândi. Cuvinte de credinţă”. Acestea
sunt predici rostite în plin comunism de la amvonul mănăstirii, cu
multă îndrăzneală şi cu multe trimiteri la situaţii din timpul
respectiv.
Se
spune despre părintele Nicolae că a fost discret, dar şi un om
foarte curajos în a-şi exprima mărturisirea credinţei, pe care
şi-a asumat-o în mod conştient.
Nu
ne-a vorbit despre pătimirile lui din închisoare. Nu îi plăcea să
îşi povestească chinurile; spunea că martirii nu îşi arată
rănile. Pe de altă parte, nici nu dorea să ne expună. Nu intra cu
oricine în discuţie, nu cădea în capcane. O singură dată a
căzut, când a prezentat biblioteca unui grup de intelectuali din
lumea scriitorilor şi, văzându-i că au cântat „Tatăl nostru”
la masă, le-a arătat cărţile autorilor din exil, semnate de
Monica Lovinescu, Virgil Ierunca, Emil Cioran şi Mircea Eliade, pe
care le primise pe diferite căi. Cineva a notat tot ce avea el acolo
şi a doua zi au venit şi le-au ridicat. Dar după acest eveniment
nu a mai căzut în asemenea capcane.
Legat
de faptul că nu vorbea despre ce a trăit în închisoare, aş vrea
să citesc câteva rânduri din „Jurnalul fericirii”. „Dacă vă
voi spune, nu veţi crede, spune Mântuitorul”, citează părintele,
apoi comentează: „Aceasta este condiţia umană, nu Îl credem, nu
ne credem unii pe alţii, nu vrem, nu putem, nu ştim, nu cutezăm,
nu ne străduim să îi credem pe ceilalţi. Experienţele nu sunt
transmisibile.”
Ceea
ce spune părintele Nicolae aici reiese foarte bine din următoarea
întâmplare pe care am trăit-o. Într-o duminică am coborât la
biserică şi el era în biroul mănăstirii, unde primea
credincioşi, îi asculta şi le dădea sfaturi. Şi, intrând în
birou, mi-a spus, foarte fericit: „Părinte Iustin, aş dori foarte
mult să am credinţa acestor oameni simpli, odihnitoare, vie şi
adevărată. Credinţa noastră, a teologilor, este cu multe
întrebări, frământări şi îndoieli. Ştim multe lucruri şi de
aceea apar şi multe întrebări. Ei cred într-un Dumnezeu, pe care
îl văd ca pe un bătrân cu barbă, care stă undeva sus în cer,
pe un tron, vede tot, ştie tot, binecuvântează pe toată lumea şi
care mai pedepseşte din când în când. Şi dacă îşi fac
datoria, păzesc credinţa şi poruncile, îi aşteaptă la dreapta
judecată să îi răsplătească şi să îi încununeze. Ce mult
mi-aş dori să am această credinţă, dar nu mai pot”.
A
crezut, a nădăjduit şi a mărturisit cu atâta bucurie, încât a
fost numit şi „Don Quijote din Est”.
Aşa
este. Spunea adesea că se simte contemporan cu Hristos: „Eu nu mă
raportez la Hristos istoric. Îl simt pe Hristos lângă mine. L-am
simţit în celulă şi Îl simt în toată viaţa mea. Îi simt
prezenţa şi Îi mulţumesc pentru harul şi ajutorul pe care mi
le-a dat şi pentru faptul că m-a primit să Îi fiu aproape, să mă
număr şi eu împreună cu cei care Îl iubesc şi Îl mărturisesc.”
Părintele
Nicolae scrie undeva: „Situaţia creştinului e la fel de
paradoxală ca a lui Don Quijote. E om şi i se cere să fie
Dumnezeu. A fost creat curat şi e murdar. Şi trebuie doar să se
întoarcă la ceea ce a fost menit a fi. Altfel spus, el trebuie să
lupte pentru a deveni ceea ce este”. Redă aici în câteva fraze
esenţa şi lupta noastră de fiecare zi.
Şi
în „Dăruind vei dobândi” este vorba despre acelaşi lucru. Or,
aceasta se întâmplă şi cu noi, poate uneori ni se pare că nu
suntem ceea ce ar trebui să fim, dar, încercând şi străduindu-ne
să dăruim altora ceea ce nouă ni se pare că nu avem, vom avea în
cele din urmă şi noi înşine. Aceasta este esenţa sintagmei
„dăruind vei dobândi”.
Cum
au fost ultimele clipe de viaţă ale părintelui Nicolae?
În
perioada aceea lucra la ultima sa carte şi trebuia să meargă la
Bucureşti pentru ultimele pregătiri. Dar s-a întâmplat ca drumul
să se oprească la Baia Mare, deoarece a făcut infarct şi a fost
internat de urgenţă în spital. L-am vizitat imediat în spital, a
fost spovedit şi împărtăşit cu Sfintele Taine şi după o zi a
plecat la Domnul. Înmormântarea a fost un moment dificil pentru
mănăstire, dar i s-a dat cinstea cuvenită. În sensul că IPS
Părinte Justinian a venit la înmormântare, chiar dacă
autorităţile au încercat să oprească participarea unui ierarh la
înmormântarea unui fost deţinut politic. Autorităţile erau
cuprinse de spaimă, a fost multă lume, mulţi prieteni, dar şi
mulţi observatori. A rânduit Dumnezeu că a cernit tot timpul şi
toată lumea a fost cu umbrele, încât fotografiile şi filmările
care s-au făcut nu erau prea relevante.
Trăim
vremuri în care valorile sunt, în mare parte, amestecate. Poate fi
părintele Nicolae de la Rohia un model pentru intelectualii de
astăzi?
Cu
siguranţă, părintele poate şi trebuie să fie un model, însă
este greu să atingă cineva treapta pe care a reuşit să urce el.
Adică să pună toată cultura şi deschiderea pe care le-a avut la
picioarele lui Hristos şi să spună: „Tu eşti totul pentru mine
şi eu Îţi ofer Ţie, în dar, tot ce am acumulat în viaţa mea,
pentru că m-ai primit”. Pentru tinerii în căutare, care duc
lipsă de modele, Steinhardt este cu adevărat un model de bărbăţie,
de curaj, de mărturisire, de sinceritate şi de dreptate. A luptat
mult pentru drepturile omului, a făcut şi studii de drept
constituţional, iar teza lui de doctorat a fost tot în domeniul
dreptului. Era un om de atitudine, iar intelectualii şi tineretul de
astăzi pot să înveţe de la el să fie oameni de atitudine.
Se
spune că pentru el puşcăria a fost „academie şi altar de
jertfă”.
Da,
în temniţă a învăţat să se jertfească şi să renunţe, a
învăţat ce înseamnă libertatea duhului, libertatea interioară,
înţelegere care l-a condus la intrarea în mănăstire. Putea să
plece în Occident, unde era dorit şi aşteptat. Dar a preferat
întâlnirea cu schitul său de la Rohia şi cu vieţuirea de aici.
Simţea că poate face mult mai mult de aici decât de afară.
Astfel
că exemplul vieţii sale, al personalităţii şi al operei sale
sunt pentru noi o resursă şi o invitaţie la nădejde şi
mărturisire.
Cele
două cărţi importante, „Jurnalul fericirii” şi „Dăruind
vei dobândi”, sunt normative, fiind de mult folos şi necesare
pentru cultura oricărui intelectual creştin. În total vor fi
publicate 20 de volume, pe care unele le-a scris înainte de a se
încreştina, dar toate arată complexitatea unei personalităţi
care în cele din urmă a încheiat atât de frumos în simplitate,
în retragere şi în discreţie la Mănăstirea Rohia.
Ce
a reprezentat pentru Preasfinţia Voastră întâlnirea cu părintele
Nicolae?
În
primul rând, părintele Nicolae ne sfătuia să dăm dovadă de
curaj, de bărbăţie, să nu fim îndoielnici şi şovăielnici în
faţa încercărilor, să ne iubim credinţa, Biserica şi neamul.
Conştientizez că părintele Nicolae a făcut pentru Rohia ceea ce
noi nu ne dădeam seama atunci. Rohia a devenit cunoscută în ţară
şi peste graniţele ţării. „Jurnalul fericirii” este publicat,
deja, în şapte limbi şi continuă să fie tradus în lume. Aşa că
noi, cei care l-am cunoscut, părinţii de aici şi membrii Fundaţiei
Steinhardt, ne dăm toată silinţa să aşezăm lumina în sfeşnic
pentru a lumina tuturor. Şi facem aceasta prin publicarea operei
sale complete, prin faptul că în noul Centru Cultural Steinhardt,
care acum se ridică aici la Rohia, va exista un Muzeu Steinhardt,
prin organizarea unui atelier de pictură la mănăstirile Rohia şi
Rohiţa. Toate acestea sunt lucruri pe care suntem datori să le
facem şi realizându-le, ne zidim pe noi înşine şi îi zidim şi
pe ceilalţi.
Preluat
de pe Ziarul Lumina
0 comments:
Trimiteți un comentariu