“Parintii
permisivi din Suedia au dat nastere unei generatii de monstri?”, se
intreaba Judith Woods intr-un articol cu acelasi titlu publicat in
The Telegraph, care pune in discutie efectele modelului scandinav de
a-ti creste copilul. Stilul permisiv de a fi parinte creeaza o
generatie de tineri adulti fara empatie sociala, care, dupa o
copilarie de rasfat, sfarsesc prin a fi dezamagiti in viata, sustine
psihiatrul suedez David Eberhard, tatal a 6 copii. Potrivit acestuia,
“a-i spune ‘nu’ unui copil nu este acelasi lucru cu a bate un
copil”.
Judith
Woods isi incepe articolul din The Telegraph povestind reactia fiicei
sale de 5 ani atunci cand este contrazisa sau nu i se face pe plac. O
simpla rugaminte de a inchide televizorul si de a se imbraca
starneste o adevarata furtuna: “Pot sa vad cum pe spranceana
amenintatoare se aduna norii negri de furtuna, cum i se ingusteaza
ochii, buzele-i stranse intr-o nemultumire shakespereana, pe masura
ce cauta cea mai dureroasa, intepatoare ingratitudine care-i poate
trece prin cap: ‘Nu mai esti prietena mea!'”
In
conditiile in care tot mai multi copii devin de nestapanit atunci
cand sunt lasati sa faca tot ceea ce vor, moda veche de crestere a
copiilor ar putea reveni in actualitate chiar si in Scandinavia,
scrie Judith Woods, care precizeaza ca exact tarile care altadata se
mandreau cu stilul inovator de crestere a copilului acum se gandesc
daca este intelept sa-ti lasi copilul sa faca ce vrea, ori de cate
ori vrea.
Stilul
permisiv de a fi parinte creeaza o generatie de tineri adulti fara
empatie sociala, care, dupa o copilarie de rasfat, sfarsesc prin a fi
dezamagiti in viata, sustine psihiatrul suedez David Eberhard, tatal
a 6 copii. Potrivit acestuia, “a-i spune ‘nu’ unui copil nu
este acelasi lucru cu a bate un copil. Parintii ar trebui sa se
comporte ca parinti, si nu ca cei mai buni prieteni. Ar trebui sa isi
pregateasca copiii pentru viata adulta invatandu-i cum sa se
comporte, nu tratandu-i ca pe printi si printese. In Suedia, ei cred
ca orice forma de interventie impotriva copilului este o forma de
molestare“.
“Asa-zisii
experti cred ca parintii trebuie sa negocieze mai degraba decat sa
pedepseasca. Au inteles gresit conceptul de a fi parinte. Copiii nu
sunt atat de fragili precum cred ei“, sustine David Eberhard, autor
al cartii “How Children Took Power”, citat de Telegraph.
Psihiatrul
sustine ca acest stil de a-ti lasa copilul sa fie seful a esuat; ca
dovezi, el arata catre prabusirea disciplinei in scoli si a calitatii
actului educational, dar si spre cresterea ingrijoratoare a
tentativelor de sinucidere in randul adolescentilor.
Suedia
a fost prima tara care a interzis pedepsele fizice, in 1979, pentru
ca apoi opinia sa fie ca cei mici trebuie sa fie tratati ca adulti.
Valorile egalitare ale social-democratiei s-au soldat insa cu un
dezastru in familie, noteaza publicatia.
Frank
Furedi, sociolog, profesor emerit la University of Kent si autor al
“Paranoid Parenting”, este citat in articol spunand ca “cea mai
tulburatoare caracteristica a societatii suedeze este abdicarea
voluntara din autoritatea de adult”. “A inceput cu stigmatizarea
pedepsirii copiilor si a transformat-o intr-o frica de a-i
disciplina, ceea ce este lucrul pe care parintii ar trebui sa il
faca”, iar ingrijorarea nu este ce li se intampla cand sunt copii,
“ci ce se intampla cu ei pe masura ce cresc“, avertizeaza Frank
Furedi.
In
tarile scandinave, copiii nu incep educatia formala mai devreme de 6
sau 7 ani, lucru pe care specialistii in educatie l-au calificat
adesea preferabil sistemului britanic, in care toti copiii trebuie
inscrisi in sistemul de educatie pana la 5 ani, noteaza Judith Woods.
Aceasta
face referire si la o scrisoare trimisa in septembrie 2013 la The
Daily Telegraph de un grup de specialisti britanici in educatie –
printre care si Lord Layard, director al Well-Being Programme la
London School of Economics, si David Whitebread, senior lecturer in
psihologia educatiei la Cambridge University – care au sustinut ca
modelul scandinav ar trebui copiat.
Psihiatrul
suedez David Eberhard avertizeaza insa ca problemele sociale sunt in
crestere in scolile din Suedia, unde elevii refuza in mod obisnuit sa
urmeze instructiunile profesorilor, iar problemele continua in ceea
ce el numeste o viata adulta neimplinita. Potrivit acestuia,
“asteptarile lor [asteptarile copiilor – n.red.] sunt prea mari
si viata e prea dura pentru ei. O vedem in tulburarile de anxietate
si de automutilare, care au crescut in mod dramatic“.
“Tinerii
din Suedia tind sa fie foarte dezamagiti in viata, mai ales in jurul
varstei de 20 de ani“, sustine Eberhard, care precizeaza ca desi se
inregistreaza o scadere a sinuciderilor, “exista o crestere uriasa
a tentativelor de sinucidere, mai ales in randul fetelor cu varste
cuprinse intre 15 si 25 de ani“.
Sursa: Familia Ortodoxă
0 comments:
Trimiteți un comentariu