Pentru foarte
mulţi dintre români Adormirea Maicii Domnului este o sărbătoare foarte
importantă. În unele părţi ale ţării, astăzi există tradiţia sărbătoririi zilei
onomastice. Vă urăm că Maica Domnului să vă fie alături pe calea mânturii.
Ştiu că
zbuciumul societăţii româneşti se regăseşte şi în sufletul multor români.
Fiecare însă alege modul în care îi face faţă.
Vreau să vă împărtăşesc
modul în care o anumită categorie de romani au ales să trăiască în credinţa
fundamental românească.
Anul trecut,
pe 13 august fără un motiv precis am plecat la Mănăstirea Sihăstria.
Pot să
recunosc cu umilinţă că nu cunoşteam semnificaţia zilei ce urma. Încă sunt mulţi
romani care nu cinstesc în mod cuvenit sărbătorile de peste an. Eu mă număram
printre aceia care consideram zilele de sărbătoare drept zile libere. Erau cele
mai potrivite pentru un mic şi-o bere, care cel mai adesea se transformau în câţiva
mici şi prea multe beri. Post, rugăciune? Pentru ce? Doar nu mă ştiam bolnav de
nimic!
Nu voi detalia
asupra modului în care m-am trezit, cred că fiecare dintre noi are propriile
experienţe şi oricum nu-mi pot explica propriile resorturi.
Cert este că în
dimineaţa zilei de 13 august am pornit spre Sihăstria. Drumul până la Sihăstria
a avut pentru mine o însemnătate aparte. Zona este superbă. Munţii grandioşi te
izolează de civilizaţie. În alte zone de munte există semnal pentru telefonia
mobilă. Într-un perimetru de 3 km în jurul Sihăstriei singurele comunicaţii
civile posibile sunt pe telefonie fixă.
Odată ajuns,
am observat că este destul de aglomerat dar m-am gândit că aşa este la mănăstire.
Eu vorbisem din Iaşi cu un parinte-preot care mă asigurase că dacă doresc să
merg se poate dormi peste noapte la mănăstire.
După ce m-am
grăbit să vorbesc cu părintele stareţ şi ulterior mi s-a dat o cameră nu ştiam
ce să mai fac. Am scos din nou telefonul dar pentru că devenise inutil l-am băgat
din nou în buzunar. Ce puteam să fac? Mi-a venit în minte perioada armatei, măcar
acolo aveam televizor.
Mai aveam puţin
până la masă aşa încât m-am hotărât să vizitez împrejurimile. Am început cu
biserica. Frumoasă, uite că mai există încă una mai mică în care probabil se
slujea înainte.
Mi-am
continuat plimbarea în jurul bisericii ajungând în mica livada a mănăstirii. Câtă
organizare mi-am spus, eu am 500 mp acasă şi nu reuşesc să-i organizez aşa.
Probabil organizarea porneşte din cap.
Eh, ce gând şugubăţ!
Ia să mai vedem ce au p-aci. Un indicator mă ghidează către cimitirul mănăstirii
unde se odihnesc printre alţii părinţii Paisie Olaru şi Ilie Cleopa. Parcă
despre Cleopa am mai auzit undeva. Da, mai era un indicator spre chilia părintelui
Cleopa.
Ia să vizitez şi
chilia. Acolo am discutat cu un călugăr care mi-a explicat câte ceva din viaţă şi
munca părintelui Cleopa.
Termin şi aici.
Ce să mai fac? Văd un rând la care aşteptau mai mulţi oameni în faţa unei
camere dintr-un şir de camere. Ce se dă aici? Mă apropii şi aflu că acei oameni
aşteaptă să se spovedească la părintele Ciprian. Aflu despre acest părinte că
are har, de aceea îl urmează mulţi oameni prin ţară. Mai exact, părintele
Ciprian datorită abilitaţilor sale a fost “luat la Bucureşti” de Patriarh. De
aceea oamenii încearcă să discute cu dânsul atât la Bucureşti cât şi la Sihăstria.
M-am aşezat şi
eu la rând. Când plecasem din Iaşi era cald aşa cum este şi anul acesta. O căldură
caniculară, aproximativ 30 de grade. Adevărat că în dimineaţa în care am plecat
se răcise şi în Iaşi. La mănăstirea Sihăstria însă persoanele care aşteptau să
se spovedească se înveleau cu păturile luate din cameră. Se răcise peste zi
neobişnuit de mult.
Aşteptând la rând
am ascultat ce discutau ceilalţi. Vorbeau despre greutăţile şi încercările lor.
Despre cum au postit în această perioadă, despre familiile lor, locurile din
care au venit. Unii veniseră din zona Banatului, alţii din Muntenia sau
Dobrogea şi cei mai mulţi erau din Moldova. Am început să mă gândesc şi eu la
ce aş putea să spun la spovedanie, la faptul că nu am postit, că oricum mai
dura mult până să îmi vină şi mie rândul, că îmi era destul de frig şi am zis că
mai bine să plec. Mă spovedesc altădată.
Am epuizat tot
ceea ce aveam de văzut în jurul meu. Mă grăbisem, aşa cum făceam în viaţa de zi
cu zi şi că de obicei eram pregătit să mă apuc de altceva. Dar altceva nu mai
era de făcut. Am realizat că zilnic alerg, dar cu ce rost? Într-o zi tot în
acelaşi punct ajung.
M-am aşezat pe
o bancă. Mă gândeam să o pornesc înapoi spre casă. Eram puţin supărat şi nu înţelegeam
de ce.
Primul gând a
fost acela al inutilităţii drumului făcut. Lăsasem totul baltă în ziua
respectivă ca să plec singur spre o mănăstire. Iată că aici toată lumea a venit
cu familia. Eu de ce venisem singur? Răspunsul era evident pentru mine. Cum de
ajunsesem totuşi într-un asemenea impas în interiorul familiei? O seriei de
decizii eronate. “Organizarea porneşte din cap”. De ce îmi tot revine gândul
acesta?
În sfârşit, ar
trebui să plec. Oricâte probleme aş avea, nu le pot rezolva de aici. M-am
ridicat, am vorbit cu călugărul Sofronie care se ocupă de cazări, i-am spus că
trebuie să plec şi i-am predat cheia. Mă îndreptam spre poartă. Acolo se afla
un cort cu literatură religioasă. Cum cărţile au constituit întotdeauna un
interes pentru mine m-am oprit să le frunzăresc puţin. Am şi cumpărat câteva.
M-am reaşezat pe o bancă şi am început să citesc mai amănunţit. Sofronie sau un
alt călugăr a trecut pe lângă mine şi m-a chemat la trapeza (la masă). Am mâncat
şi mi-am reluat lectura pe bancă. Apoi, pe la 18.00 a început slujba şi am
intrat în biserică.
Atunci, în biserica
am văzut şi am simţit ceva cu care nu eram familiarizat. În primul rând,
tumultul meu sufletesc poate să scadă şi chiar să fie înlocuit de linişte în
afara unor explicaţii raţionale. Am început să mă simt chiar bine.
În al doilea rând,
am descoperit în jurul meu o altă categorie de romani, familişti cu unul sau
mai mulţi copii care au stat ore în şir în biserică. Copii care aveau răbdarea
necesară pentru a sta atâtea ore liniştiţi.
Nu-mi venea să-mi
cred ochilor. Eu cunoşteam românul de Duminică, care în cel mai bun caz merge
la Biserică, aprinde o lumânare stă un pic sau până la sfârşitul slujbei şi
pleacă acasă. Dar cunoşteam şi familiile la fel de normale de români care la
fel ca şi ai mei mergeau la biserică la Paşti sau pentru câte o pomenire.
Pentru care Duminica, în funcţie de anotimp, au prilejul de a sta la televizor
sau merge la “iarbă verde” pentru un “grătar”.
Eu ştiam că
studenţii la teologie, bătrânii mai ales femeile şi oamenii aflaţi în necazuri
au o atitudine mai religioasă.
Pe măsură ce
se întuneca, sentimentul de unitate în credinţă, creştea! În interiorul
Bisericii eram toţi unul, de la copiii la vârstnici.
Trecuse de
miezul nopţii şi slujba nu se terminase. Am ieşit din Biserică şi m-a lovit răcoarea
nopţii întărită de răceala munţilor. Atunci am privit în jur şi am înţeles că
acestea sunt rădăcinile poporului nostru şi ale României: credinţa nestrămutată
a acestui neam în Dumnezeu, rugăciunile curate din lăcaşurile manăstireşti, munţii,
familia creştină cu tot ce implică aceasta.
Dis-de-dimineaţă
am mers din nou la slujbă. Nu am mai regăsit sentimentul din ajun. În schimb am
descoperit un alt segment de credincioşi. Cei care practică turismul religios. Îmbrăcaţi
sport, cu aparat de fotografiat sau telefoane, s-au închinat la icoane s-au
plimbat prin curtea mănăstirii s-au urcat în maşini şi au plecat.
M-am gândit să
nu îi judec pentru că nici măcar aşa ca ei nu eram eu. Oricum, m-am gândit că e
bine măcar că vin, chiar şi în aceste condiţii, dând posibilitatea lui Dumnezeu
să lucreze în inimile lor.
M-am mai uitat
încă o dată cu mai multă atenţie la cei din ajun. Maşini bune, zâmbete pe feţele
lor, numere de înmatriculare din toată ţara. Veniseră la mănăstire pentru mai
multe zile pentru că acesta este tiparul vieţii lor. L-au primit pe Dumnezeu în
casă şi în vieţile lor şi ce să facă, acum sunt probabil dependenţi de
Dumnezeu. Nu i-a adus acolo un necaz deosebit şi nici nu erau veniţi în căutarea
unor soluţii economice. Aveau tot ce le trebuie şi erau fericiţi. Au venit din
nevoie de Dumnezeu!
La fel ca cei
care vin la Sihăstria an de an, sunt sute de mii pe întinsul ţării. Ei
reprezintă “nucleul dur” al trăirii morale şi întru Dumnezeu între romani. Lor
li se adăugă câteva milioane care merg în bisericile parohiale.
Acesta este
secretul dăinuirii ţării românilor. România a fost trecută prin foc şi prin
sabie. În decursul sutelor de ani care vor veni, foarte probabil că va mai fi
supusă vicisitudinilor.
Credinţa creştină
strămoşească ne-a salvat şi ne va salva, atâta timp cât o vom păstra!
Fie că Maica
Domnului a cărei zile o prăznuim astăzi, să aibă în pază acest popor şi pe
binecredincioşii săi!
Sursă: Ion Stefanovici
0 comments:
Trimiteți un comentariu