Maxime Egger este un sociolog elveţian convertit la Ortodoxie. Începând a
lucra mai întâi că sociolog, el va continua mai apoi ca jurnalist, vreme de
zece ani, după care se va implica în dezvoltarea durabilă a acţiunilor de
întrajutorare a unei companii elveţiene.
Convertirea la Ortodoxie va face din Maxime un adevărat teolog, trăitor şi
scriitor ortodox deopotrivă. Astfel, el va edita o colecţie de texte ortodoxe
numită "Sarea Pământului", va scrie cartea "Sa ne rugăm
cincisprezece zile cu Sfântul Siluan Athonitul" şi va înfiinţa asociaţia
"Trilogii", având drept scop organizarea dialogurilor intercrestine.
"Cum am devenit
ortodox? Iată întrebarea care, fără îndoială,
mi-a fost pusă cel mai des în ultimii ani. În general, am evitat răspunsurile
tranşante. Astăzi, când, după lungi ezitări, consimt să răspund, luând condeiul
nu pot să nu-mi spun că sunt totuşi cât se poate de imprudent, ba chiar
inconştient, să accept un demers atât de dificil şi delicat. Dificil, pentru
că, la urma urmei, este imposibil să dezvălui în câteva pagini rezultatul unei
înaintări spirituale care a durat ani întregi. Delicat, pentru că în acest
parcurs există (ca în orice înaintare spirituală) o taină propriu-zis
inexprimabilă, o dimensiune atât de profundă şi intimă încât ezit la nesfârşit
să vorbesc despre ea. Dar, dacă mâna îmi tremură, este mai cu seamă din teamă
că nu cumva, slăvindu-L pe Dumnezeu, să mă slăvesc în ascuns şi pe mine însumi.
Itinerariul meu spiritual şi diferitele sale etape... Ce-ar fi de spus? Mai întâi... copilăria... într-o familie catolică, mai
degrabă pioasă decât rigoristă, cu catehismul şi slujba religioasă mai mult sau
mai puţin "obligatorii". Apoi, îndată după confirmare (ritualul de
îmbisericire în sens plenar, adică accederea la Tainele Bisericii Romano-Catolice),
a venit timpul revoltei adolescentine împotriva unei Biserici judecate (cu sau
fără dreptate) drept fariseică, ipocrită, moralizatoare, culpabilizantă;
revoltă care m-a făcut să arunc pruncul (adică pe Hristos) cu scăldătoare cu
tot (adică instituţiile şi dogmele Sale).
Pot spune că de pe la 15 ani devenisem agnostic, însă adânc muncit de
marile întrebări metafizice: Cine sunt? Care-mi este scopul vieţii? De ce
suferinţa şi moartea? etc. Sosise timpul căutărilor. Lectura marilor autori
existenţialişti, studiile de sociologie, angajamentul cultural şi
jurnalistic... toate acestea mă entuziasmau, însă nimic nu mă mulţumea pe
de-a-ntregul. Parcă dăinuia în mine un gol secret. Intuiam că omul nu poate
să-şi fie propriul sens, să-şi fie izvorul propriei sale vieţi, în cele din
urmă, obsedat de neîmplinire, obosit de "micile eternităţi ale
plăcerii" în care mă regăseam zilnic, m-am hotărât, în 1983 (data
consacrării mele ca ziarist), să-mi iau un an de odihnă, un an al bilanţului şi
al contemplării, un an sabatic, care să-mi îngăduie realizarea unui vis mai
vechi. Aşa se face că am petrecut cu totul vreo nouă luni prin ţinuturile
subcontinentului indian. Orientul - în această călătorie atât de bogată şi de
tulburătoare încât nu am încetat nici până astăzi să mă bucur de roadele ei -
mi-a fost ca o vreme a deşteptării, iar una dintre experienţele capitale mi-a
fost dat să o trăiesc în deşertul Thar din Rajasthan.
Învins - şi sufleteşte, şi trupeşte - de rigorile drumului, am descins în
zori de zi pe malul unui iaz în care se oglindea un templu. Acolo, în liniştea
şi în singurătatea răsăritului, în transparenţă cristalină a apei şi a aerului,
am fost deodată ca acoperit de o forţă a păcii, a plenitudinii, a luminii. Lacrimile
îmi curgeau abundente, fără motiv, între lume şi mine, brusc, era comuniune,
era armonie, era iubire. După aceea, nimic nu a mai fost ca înainte. Atins în
adâncul sufletului, o altă dimensiune a conştiinţei se deschisese în mine. Într-adevăr,
există, în adâncul fiinţei şi al lumii, o Forţă, o Fiinţă, o Prezenţă infinită,
dincolo de spaţiu şi timp, dincolo de realitatea pe care o susţine,
într-adevăr, omul este un amestec de finitudine şi infinitate, de temporalitate
şi eternitate, în acel moment, această Fiinţă, această Alteritate absolută, era
încă ceva impersonal. Nu avea nici nume, nici chip. Şi nu îndrăzneam încă să o
numesc Dumnezeu, însă era!
La înapoierea mea acasă, în Elveţia, timpul întrebărilor retrospective şi
introspective a sosit în mod firesc. Existenţa acestui Cu-Totul-Altceva, a
cărui intuiţie o avusesem, mă repunea în criză, întrebările mă asaltau haotic:
cum urmă să-mi fie afectată viaţa de cele petrecute? Puteam oare să continui ca
mai înainte, căutând iarăşi aceeaşi fericire facilă şi superficială, când în
mine ardea dorul de infinit şi de eternitate? Autori precum K. G. Dòrckheim şi
Rene Guenon m-au ajutat să înţeleg, să pun în cuvinte ceea ce mi se întâmplase.
Totul se limpezea: ca să rămân în contact cu această Fiinţă supremă, Principiu
al oricărei fiinţări, trebuia să mă purific, să mă eliberez de ego-ul, ca şi de
iluziile mele. În acest scop, cărţile nu mă mai puteau ajuta. Trebuia să
pornesc neîntârziat la fapte. Se impunea un exerciţiu de transformare
spirituală. Alte câteva întâlniri şi anumite înclinaţii estetice îmi dădură
impulsul final: epoca Zen-ului putea începe!
Laic, fără dogme ori credinţe, "neutru" şi deci universal, axat
pe experienţa nemijlocită a spiritului omenesc, iar nu pe studiul vreunor
texte, Zen-ul îmi convenea de minune. Prin rigoarea şi exigentele sale, dublate
însă de o uimitoare şi perpetuă noutate, practica Zen a avut un rol fundamental
pentru întregul meu parcurs ulterior. Lucrarea aceasta, de golire şi de
curăţare, de sedimentare şi de aprofundare, de deschidere interioară, va
redeşteptă în mod paradoxal şi tainic harul botezului meu. Într-o zi, în plină
şedinţa Zen, chipul lui Hristos se înălţa iarăşi din mine, reizbucnind din
tainicele străfunduri ale fiinţei mele. Teribil umorul lui Dumnezeu, care scrie
drept cu linii curbe: acea fiinţă "impersonală şi abstractă", de care
devenisem conştient în India, căpăta, prin practicarea unei forme impersonale
de meditaţie, un chip şi un nume de persoană: Iisus Hristos! Asemenea
Fericitului Augustin, îmi venea şi mie să strig: "Dar Tu, Doamne, Tu erai
mai adânc decât tot ce este în mine adânc, şi mai înalt decât tot ce este în
mine înalt!". Am pornit atunci să-mi regăsesc rădăcinile creştine, cu
următoarea întrebare zvâcnindu-mi în minte: Există oare în creştinism o cale
care să ofere elementele descoperite mie de spiritualitatea orientală ca fiind
esenţiale oricărei încercări de împlinire? Existau oare practici de
transfigurare interioară, exista o adevărată Tradiţie, o relaţie vie între
maestru şi ucenic? O asemenea cale există cu adevărat, şi anume în creştinismul
răsăritean.
Cu doi ani în urmă avusesem parte de o conversaţie neobişnuită prin
intensitatea ei, în compania unei prietene. Prietena mea îmi vorbise atunci
despre o mănăstire "extraordinară", ale cărei baze fuseseră puse în
Anglia de către Arhimandritul Sofronie (1896-1993), monah ortodox, discipol al
Stareţului Siluan (1866-1938), cel canonizat în 1987 de către Patriarhul
Ecumenic al Constantinopolului şi care trăise mai bine de 20 de ani în Sfântul
Munte Athos, mai ales ca sihastru. Această amintire m-a preocupat într-atât,
încât am sfârşit prin a lua drumul Angliei.
Săptămâna petrecută la Mănăstirea "Sfântul Ioan Botezătorul" a
fost o experienţă cu totul tulburătoare. Dincolo de primirea rezervată fiecărui
vizitator (cu adevărat primit precum Hristos) şi de apropierea dintre călugări,
fraţi şi pelerini, trei lucruri m-au frapat încă de la început, întâi, atenţia
cu totul deosebită acordată persoanei, respectul absolut pentru unicitatea
acesteia. Acest respect este sursa unei uimitoare libertăţi, al cărei sens şi
consistenţă veneau din dăruirea şi uitarea de sine întru slujirea aproapelui. Descopeream
ce însemna "a fiinţa întru Biserică", adică un mod de viaţă care
transformă Biserica (sau care ar trebui să o transforme) în ceva superior unei
simple societăţi sau instituţii. Apoi, oficierea Rugăciunii lui Iisus...
Îmi voi aminti mereu zorii răcoroşi ai zilei în care am pătruns în Biserica
"Sfântul Siluan". Totul era scăldat într-o luminoasă penumbră radiind
din candele şi din icoane, iar tăcerea era însufleţita doar de cântecul
păsărilor răzbătând prin ferestre. Şi, timp de două ore, în nenumărate graiuri
(slavonă, greacă, franceză, engleză), această rugăciune psalmodiată:
"Doamne Iisuse Hristoase, Fiul lui Dumnezeu, miluieste-ne pre noi". Dacă
la început am recitat-o aproape ca pe o mantră (formulă sacră hindusă ori
budistă, "condensând" divinitatea pe care o invocă), "rugăciunea
inimii" avea să-mi devină cu timpul o întâlnire personală cu Hristos, vie,
aducătoare de pace şi purificatoare, un mijloc de comunicare cu Dumnezeu în
străfundurile inimii şi totodată o armă în lupta anevoioasă, adesea
istovitoare, împotriva patimilor şi a gândurilor străine. Mă fascina faptul că
această rugăciune se născuse în deşertul Egiptului într-al IV-lea secol creştin
- prima întâlnire cu Ortodoxia mă întorcea la rădăcinile creştinismului, la
Biserica una şi nedespărţită a primelor secole. Am fost desigur impresionat şi
de frumuseţea serviciului liturgic, oficiat cu o profunzime care (aveam s-o
înţeleg mai târziu) era expresia simultană a bucuriei pascale şi a durerii
crucii. Fie în rugăciunea inimii, fie în cadrul liturghiei, m-a fascinat
imediat rolul trupului, determinat să participe plenar: cu vederea - de către
icoane şi lumânări, cu auzul - de către cântări, cu mirosul - de către tămâie,
precum şi printr-o serie de gesturi: semnul crucii, metăniile... India îmi
descoperise, prin şocul realităţii sale neascunse, nu numai că aveam un trup,
dar şi că eram unul. Ortodoxia urma să mă înveţe, prin slujbele sale liturgice,
prin tradiţia sa mistică şi ascetică, prin tinereţea deloc rară a
credincioşilor, că întâlnirea şi unirea cu Dumnezeu se petrec inclusiv în trup,
care este templu al Duhului Sfânt.
În timpul acestei prime săptămâni n-am reuşit să-l întâlnesc pe părintele
Sofronie, pe atunci bolnav, înainte să plec, unul dintre călugări mi-a dăruit
un şirag de metanii din lână neagră, lucrat în Muntele Athos; l-am primit ca pe
o încurajare în rugăciune, dar mai ales ca pe un angajament spiritual. Voi
trece sub tăcere ce mi-a fost dat să trăiesc la întoarcere. Voi spune numai că
inima mea rănită de iubire se întredeschisese asemenea unei porţi înaintea lui
Dumnezeu, ca să-mi văd eu neantul şi tenebrele sufleteşti. "Pocăiţi-vă, că
s-a apropiat împărăţia cerurilor!" (Matei 4, 17) - vesteşte Hristos la
începutul Evangheliei Sale. Evident, nu m-am căit îndată, dar am învăţat că
această metanoia (în gr. - "primenire lăuntrică", "întoarcere a
sufletului către Dumnezeu") este cheia vieţii duhovniceşti. Dimpreună cu
smerenia şi cu frângerea inimii, metanoia antrenează transformarea vechiului om
într-unul nou, deschiderea către Duhul Sfânt. Cu adevărat, numai
mărturisindu-ţi slăbiciunile, nedesăvârşirile, recunoscându-ţi starea de
mizerie a sufletului, mai poţi să te deschizi milostivirii lui Dumnezeu,
iubirii Sale iertătoare şi răbdătoare. Numai iubirea, compasiunea pe care mi-a
fost dat să o descopăr dintr-o dată în Biserica Ortodoxă, poate schimba însăşi
substanţa lucrurilor.
Cum părăsisem cu totul firesc practica Zen pentru Rugăciunea lui Iisus,
m-am avântat cu pasiune în lectura cărţilor recomandate la mănăstire: pe lângă
Evanghelie şi Psalmi, în primul rând cartea părintelui Sofronie despre stareţul
Siluan, apoi o lucrare despre rugăciunea inimii de Briancianinov şi Eseul
asupra teologiei mistice în Biserică de Răsărit al lui Vladimir Lossky. Rafinamentul
teologic mă depăşea, însă două chestiuni rezonară în mine numaidecât, cu
putere, întâi, unitatea profundă, de nezdruncinat, între teologie şi mistică,
exprimată prin celebra formulă a lui Evagrie Ponticul: "Dacă eşti teolog,
atunci te vei ruga cu adevărat, iar dacă te rogi cu adevărat, eşti
teolog". Cu alte cuvinte, nu există teologie adevărată fără cunoaşterea
dumnezeieştilor taine. Dar a cunoaşte aceste taine înseamnă a le trăi prin
experierea Duhului Sfânt, care se ridică deasupra raţiunii, o crucifică şi o
transfigurează! Al doilea lucru care mi-a spus foarte multe este concepţia
ortodoxă despre mântuire, considerată "transfigurare" şi
"îndumnezeire", iar nu simplă "răscumpărare" sau
"izbăvire". Astfel, "Dumnezeu s-a făcut om pentru că şi omul să
se poată face Dumnezeu!", declară Sfântul Atanasie din Alexandria (sec. IV).
Părinţii Ortodoxiei privesc fiinţa umană raportând-o la imaginea divinităţii
din om, iar nu la păcatul din el. Iar păcatul nu este definit ca transgresare
juridică a unor norme etice, ci ca refuz al iubirii Tatălui, ca îndepărtare de
Dumnezeu pricinuită de mândrie şi de celelalte boli spirituale, sufleteşti şi
trupeşti, de unde decurge o abordare terapeutică, iar nu una culpabilizantă a
păcatului, ca şi o viziune ontologică asupra sfinţeniei. "Sfânt nu este
acela care s-a ridicat până la o treaptă înaltă a moralei omeneşti, sau care a
ajuns să aibă o viaţă de asceză, chiar de rugăciune (şi fariseii posteau şi
ziceau rugăciuni lungi!), ci acela care are întru el Duhul Sfânt", ne
spune părintele Sofronie. Înţelegem astfel creştinismul nu în primul rând ca
etică, ci ca mod spiritual de a fi, cale de unire cu Dumnezeu, de jertfire pe
cruce întru înviere, care ne transformă într-o fiinţă nouă. Cererile lui
Hristos, adresate nouă, nu sunt lungi, în genul "ai voie asta, n-ai voie
asta", ci energii dumnezeieşti cu ajutorul cărora putem deveni (în viaţă
şi conştiinţa noastră) asemenea lui Hristos. În ce priveşte Biserica, ea nu e
doar o instanţă morală, nici numai o organizaţie de caritate sau umanitară, ci
marele spital al sufletelor, locul unde suntem siguri că-L primim pe Dumnezeul
viu şi că participăm la împărăţia Sa. Descopeream treptat faţa ascunsă a
creştinismului, care mă cucerea şi mă fermeca. Mai presus de toate, departe de
a fi ceva abstract, creştinismul se vădea a fi viu!
La reîntoarcerea în Mănăstirea "Sfântul Ioan Botezătorul", câteva
luni după prima mea vizită, am avut nespusă bucurie să-l întâlnesc pe
arhimandritul Sofronie; întâlnirea a însemnat, evident, o cotitură în viaţa
mea. Ar fi nenumărate lucruri de spus despre acest om al lui Dumnezeu,
recunoscut de întreaga comunitate drept un stareţ adevărat, însă, respectându-i
dorinţa, voi tăcea despre acestea. Nu voi dezvălui decât un singur fapt,
capital pentru împlinirea mea ulterioară: aveam în faţa ochilor dovada vie a
vieţii întru Hristos şi a cunoaşterii Sfintei Treimi; vedeam în acest bătrân ce
înseamnă cu adevărat să fii "persoană", adică în comuniune cu
Dumnezeu şi cu semenii. Atâta iubire, atâta libertate, atâta lumină şi forţa
creatoare m-au făcut să mă încredinţez Căii şi Tradiţiei al cărei moştenitor
era şi părintele. Treceam cu încetul de la credinţa moştenită în copilărie la
dreapta credinţă, adică la o relaţie vie, personală, cu Hristos.
Mi-am făcut destul de repede cunoscută dorinţa de a deveni ortodox, însă
părintele Sofronie mi-a temperat elanul, socotind că trebuia "pur şi
simplu" (!) să mă străduiesc să "îmi petrec zilele fără de păcat"
şi că aceasta puteam s-o fac oriunde (din perspectiva acestor întâmplări, nu
cred să existe Biserică mai puţin preocupată de prozelitism decât cea
ortodoxă). Mi-au trebuit, prin urmare, mai bine de doi ani până ce-am făcut
pasul. Privind înapoi, cred că atitudinea rezervată a părintelui, de chemare la
răbdare şi perseverentă, a fost plină de înţelepciune. Acest timp al
aşteptării, adevărată kenoză ("golire", "tăiere a voii")
s-a dovedit într-adevăr foarte folositor şi fecund, permiţându-mi să-mi
adâncesc credinţa, să-mi răspund la anumite îndoieli, să-mi împlinesc cateheza,
să-mi abandonez de la sine anumite prejudecăţi asupra Bisericii Ortodoxe, să-mi
pun la încercare profunzimea dorinţei mele. De asemenea, mi-am clarificat
problema originilor mele confesionale.
Am încercat totuşi, la un moment dat, părintele Sofronie refuzându-mă, să
mă întorc la Biserica Catolică, în ciuda eforturilor mele, în ciuda persoanelor
remarcabile cu care am stat de vorbă, maioneza, cum se spune, nu s-a mai
prins... Mă aflam deja cu sufletul în altă parte, irezistibil atras de
spiritualitatea creştină a Răsăritului, acolo unde respiram din toţi plămânii. Şi
apoi, într-atât de organic apropiat mă simţeam fată de teologia şi eclesiologia
ortodoxă, şi într-atât mă poticneam de unele aspecte ale catolicismului roman,
cum ar fi mai ales instituţia papală, sau concepţia despre Duhul Sfânt, sau un
anume formalism juridic, încât...
Am petrecut Săptămâna Luminată a anului 1990 în Mănăstirea "Sfântul
Ioan Botezătorul". Şi a fost o adevărată moarte întru înviere împreună cu
Hristos, ceea ce a făcut ca trecerea mea (în sens pascal) la Ortodoxie să fie
pe cât de evidentă, pe atât de inevitabilă. Această "trecere" (de
care eram sigur) era o necesitate interioară, nu o simplă chestiune de convenienţă,
nici o alegere pur şi simplu subiectivă, superficială. Părintele Sofronie a
înţeles şi câteva săptămâni mai târziu eram primit în comunitatea sacramentală
a Bisericii Ortodoxe. Pentru a marca acest "Paşte" personal şi a-mi
încuviinţa într-un mod aparte dorinţa de a începe o viaţă nouă, părintele
Sofronie îmi dădu prenumele de Maxime, aşezându-mă sub patronajul Sfântului
Maxim Mărturisitorul (sec. VII), mare discipol al Sfântului Sofronie al
Ierusalimului.
Să fie limpede: "trecerea" mea la Ortodoxie nu este rezultatul
unei reflecţii intelectuale, nici al unei fascinaţii mai mult sau mai puţin
exotice, ci rodul unei îndelungi formări spirituale, în "trecerea"
mea nu este nici renegare, nici trădare a unei alte confesiuni. Dată fiind
îndelunga mea îndepărtare de Biserica Catolică, nu era vorba de o schimbare, şi
cu atât mai puţin de o ruptură, ci de o reintegrare în altă parte, dar în
trupul lui Hristos, care este unică Biserică. Nu am ales o confesiune opunând-o
celeilalte, după savante comparaţii între măsurile de adevăr ale fiecăreia. Nu,
ci pur şi simplu mi-am urmat calea ce se deschidea paşilor mei, supunându-mă
irezistibil unei lumi de o strălucire şi de o puritate nepământeşti, în acest
sens, convertirea mea este, în mod esenţial, o împlinire. De fapt, nu m-am
convertit la Ortodoxie, ci la Hristos, Care este Adevărul şi Calea.
Trebuie să se distingă limpede între a fi ortodox şi a trăi în ortodoxie. Cu
alte cuvinte, eşti ortodox prin "încadrarea" ta sacramentală şi prin
credinţa pe care o mărturiseşti, dar devii creştin prin viaţa pe care o duci,
prin căpătarea Duhului Sfânt o dată cu împărtăşirea cu Sfintele Taine. Este
cert că această viziune contrazice o mărturisire de credinţa mulţumită de sine,
exclusivistă, naţionalistă, etnică sau triumfalistă. Personal, mă simt întâi
creştin şi abia apoi ortodox. Sau, mai degrabă, nu concep Ortodoxia decât ca
sinonimă vieţii creştine, plinătăţii evanghelice, în acest sens, a deveni
ortodox nu înseamnă doar să te acoperi cu haină nouă, ţesută-n rituri şi formule
teologice, ci înseamnă să te învesmântezi cu însuşi Hristos. Dar a te
înveşmânta cu "Noul Adam" ce altceva este dacă nu a accepta să mori
vechiului Adam, să-ţi schimbi şi firea, şi viaţa?
Am spus că intrarea mea în comunitatea sacramentală a Bisericii Ortodoxe a
fost o împlinire. Concluzionând, aş vrea să adaug că a fost de fapt un început.
Căci adevărata convertire, şi singura ce contează dincolo de orice aparenţă
spirituală, este abia metanoia, adică întoarcerea întregii noastre fiinţe, a
simţămintelor noastre celor mai ascunse, către mila lui Dumnezeu. Or, în măsura
în care rămân un păcătos, această revoluţie este una fără de sfârşit, care nu
se opreşte şi nu-şi atinge capătul niciodată. Este o mişcare infinită, o
devenire care nu încetează din devenire, înseamnă cale în urma Celui ce este
Calea, a Celui ce călătoreşte cu mine şi în mine: Hristos, Cel ce pe toate le
înnoieşte! A fi ortodox, pentru mine, înseamnă a-mi repeta în fiece dimineaţa,
precum Sfântul Antonie: "Astăzi încep!"."
Sursă: Occidentali convertiţi la Ortodoxie, editura Christiana, 2002
0 comments:
Trimiteți un comentariu