Evanghelia
Luca
10, 38-42; 11, 27-28
În
vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o femeie cu numele
Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se numea Maria,
care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvântul Lui.
Iar Marta se silea cu multă slujire şi, apropiindu-se, a zis:
Doamne, oare nu socoteşti că sora mea m-a lăsat singură să
slujesc? Spune-i, deci, să-mi ajute. Și răspunzând, Domnul i-a
zis: Marto, Marto, te îngrijeşti și pentru multe te silești, dar
un singur lucru trebuie: căci Maria partea cea bună și-a ales,
care nu se va lua de la ea. Și, când zicea El acestea, o femeie din
mulțime, ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care
Te-a purtat şi fericit este pieptul la care ai supt! Iar El a zis:
Aşa este, dar fericiţi sunt și cei ce ascultă cuvântul lui
Dumnezeu şi-l păzesc pe el.
Sfântul
Neofit Zăvorâtul - Omilie
la Adormirea Maicii Domnului
Binecuvintează,
părinte,
1.
Vrând eu să laud, prealăudată, preasfânta ta adormire cea mai
presus de cinste, învrednicește-mă de iertare și dăruiește-mi
cuvânt potrivit, ceea ce ai zămislit și născut în chip de
negrăit pe Cuvântul cel negrăit și la El ai plecat astăzi în
chip nepovestit și ți-ai dat duhul tău cel cu totul fără de
prihană în mâinile Lui, ale Celui Care a binevoit în chip străin
să fie ținut în sfintele tale brațe ca un Prunc. Căci cel ce
vrea să te laude pe tine are cu adevărat nevoie de dumnezeiesc
cuvânt care să răsune până la margini și de ochi înțelegători
care să poată să vadă înălțimea ta, curată de Dumnezeu
fericită, și de o limbă de înger care să poată să laude
minunile tale în chip mai presus de fire.
2.
Dar eu deși le am pe cele potrivnice acestora, nu sufăr să tac. Și
deși eu adeseori pe mine însumi m-am mustrat ca să tac, nu m-am
liniștit, ci iarăși gândul necăjindu-mă, a biruit și,
cerându-mi cu îndrăzneală să spun cele mai presus de mine, m-a
convins. Și acum că m-a convins, pun înainte mijlocitoare
bunătatea ta fără de pată, pentru ca o picătură din lumina
curăției tale să stropească inima mea și harul dumnezeiesc al
sfintei adormirii tale să trezească mintea mea și astfel să văd
limpede și să vorbesc cu folos cele ale tale, de la tine și pentru
tine, preanevinovată.
3.
Și tu, o, Stăpână prealăudată, nu ai nevoie de laudele limbii
muritoare ca una care locuiești în palatele împărătești de sus
împreună cu Tatăl ca o mireasă și împreună cu Fiul ca o maică
și împreună cu Duhul Sfânt ca una care ești preanevinovată și
potrivită a-L primi. Ci noi mai curând avem nevoie de ajutorul tău
nebiruit ca unii care avem multe pete și care umblăm prin mijlocul
a multe curse și ne primejduim adeseori cutreierând pe meterezele
cetăților.
4.
Căci nici marea nu are nevoie de curgerile râurilor, nici de
picăturile de ploaie, totuși le primește pe acestea. Și aceea
nu-și înmulțește apele prin ele, dar acelea unindu-se cu ea ajung
la lărgime și părăsind orice înălțime și locuri pustii și
piscuri și crăpăturile pământului se bucură pe bună dreptate
de țărmuri și limanuri și de bogata mare. Așadar, și tu însăți,
o, preacurată Stăpână preabună, ca un nor de lumină picură-ne
nouă dumnezeiasca ploaie și ca o mare înțelegătoare și
preanevinovată primește-o pe aceasta iarăși pentru ca ale tale
dintru ale tale ție aducându-ți să se arate bineprimite.
5.
Și iată, dintru ale tale, preacurată Stăpână, Mireasa lui
Dumnezeu, ție îți aducem, zicând: Fericimu-te pe tine toate
neamurile, precum ai prorocit, fericim preacinstita ta adormire.
Fericesc arhiereii și preoții și leviții sfânta ta mutare. Te
fericesc pe tine împărați și căpetenii și oștirile lor. Te
fericește pe tine mulțime nesfârșită a celor puternici împreună
cu înțelepții și cei mai simpli, bogații și săracii, bătrânii
cu cei mai tineri și cu fecioarele. Te fericesc pe tine de atunci și
până acum și pururea adunările credincioșilor.
6.
Și atunci ridicând glas de laudă o femeie din mulțime despre
sfânta ta naștere a strigat limpede: Fericit este pântecele care
Te-a purtat și sânii pe care i-ai supt. Iar astăzi, noi,
credincioșii, fericim după datorie în mod special odihna ta.
Moartea bărbatului este odihnă, a cărui cale este ascunsă,
potrivit dreptului Iov. Dar dacă moartea bărbatului este odihnă
pentru dreptate și numai, ce oare ar putea spune cineva despre Maica
lui Dumnezeu cea fără de prihană, Maica nesfârșitei obârșii a
vieții, care covârșește dreptatea tuturor făpturilor și care se
grăbește acum să se mute cu strălucire, ca o Fecioară și Maică,
la Fiul și totodată Stăpânul. Astăzi și dumnezeieștile oștiri
stau de față cu evlavie la înmormântarea de Dumnezeu cinstită a
Preacuratei. Și Stăpânul acestora și al ei și totodată Fiul
vine la ea.
7.
Vai, taină străină! De câtă slavă s-a bucurat Preanevinovata
în ziua aceasta! Dar mai degrabă nu numai în ziua aceasta, ci și
mai înainte de aceasta, în multe zile și după aceasta necontenit
și prin ea și mulțime de credincioși care au trăit bine. Căci
pe mulți drepți, cum am auzit din cărțile sfinte, Stăpânul i-a
cinstit cu prezența Lui. Dar mai degrabă nu prezență, ci trebuie
să o numim arătarea Lui (ἐπιφάνεια), potrivit Sfântului
Pavel. Căci prezența și absența sunt ale celor ce vin și pleacă,
cum ar fi îngerii și oamenii și alte făpturi care se mută din
loc în loc cu ușurință. Dar arătarea (ἐπιφάνεια) este
universală, prezență manifestată tainic după bunăvoire, când o
și voiește.
8.
Căci nici soarele nu aleargă ici și colo ca să se arate sau să
fie văzut, ci săvârșindu-și propria destinație, cu ușurință
ne vede pe noi și noi îl vedem pe el cu ușurință. Dar pe
„soarele dreptății” a-L vedea nu putem din pricina norilor
întunecați ai greșeșlilor noastre. Dar Acela pretutindeni fiind
și pe toate plinindu-le nu numai pe noi, ci și pe toate cele
tăinuite ale inimilor noastre, dar Se arată celor vrednici de El
descoperindu-Se pe Sine și manifestându-Se la vreme, precum
odinioară drepților acelora, celor mai înainte de lege și după
lege. În har, pe mulți mucenici și cuvioși i-a învrednicit de
arătarea Lui, pentru ca și pe robii Lui să-i bucure și propria
făgăduință să o pecetluiască prin faptă. Făgăduință, adică
aceea de odinioară că: Mă voi sălășlui în ei și voi umbla
prin ei și iarăși că: Mă voi arăta Lui, adică celui ce ține
adică sfintele Lui porunci.
9.
Și ca să nu mai amintesc pe mulți din Vechiul și din Noul
Testament și să lungesc cuvântul, voi aminti numai de unul dintre
marii cuvioși și îndată după aceea voi readuce cuvântul la
început. Căci mi se par foarte vrednice de crezare povestirile
despre mucenici și cuvioși. Căci când voi auzi că S-a arătat
Dumnezeu lui Avraam și celor de un chip cu el, și că Se arăta
adeseori marelui Paisie, nu îl voi socoti pe acesta mai mic decât
pe acela, ci mai mult decât pe cei vechi voi admira pe cei mai
recenți, ca unele care sunt mai aproape de mine și pline de tot
adevărul și harul.
10.
Dar nimeni să nu ne învinuiască pe noi, ca unii care părem să
spunem unele în loc de altele și ca unii care am abătut,
chipurile, cuvântul de la preacurata adormire și l-am îndreptat
către bărbații drepți ai Vechiului și Noului Testament. Totuși
nu vom ieși de pe direcția cuvântului, ci toate câte le vom
spune, cu harul dumnezeiesc, le vom spune bineînțeles spre slava
Preaslăvitei și ne vom ridica ochii minții către preacinstita ei
adormire și vrem să arătăm prin cuvânt iubirea de oameni a lui
Hristos care covârșește toată mintea și apoi astfel să
înțelegem cât de mult a fost în mijlocul Preacuratei Lui Maici și
al sfinților robilor Lui.
11.
Dar a ajuns cuvântul la acel cuvios de care ne-a făgăduit nouă
cu puțin înainte să amintească. Căci vorbea despre marele Sisoe,
cel de trei ori cuvios și nevoitorul, că atunci când a ajuns la
sfârșitul vieții lui și zăcea pe patul de moarte și văzând și
vorbind a început a zice: Iată, a venit corul profeților, iată, a
venit soborul apostolilor, iată, a venit și mulțimea mucenicilor
și, când au venit și cetele îngerilor, iată, a venit și
Stăpânul Hristos, zicând: Aduceți la Mine vasul cel mare al
pustiei. Și acestea zicându-le, a adormit în Domnul.
12.
Și dacă așa a știut Hristos să cinstească preacuvioasa adormire
a robilor Lui, cât de mult oare nu a cinstit preacurata adormire a
propriei Lui Maici și Preacuratei? Cu adevărat a venit atunci în
cetatea Sionului, a venit acolo Hristos Dumnezeu și mulțimea
oștirii cetelor cerești, care ca niște puteri dreptmăritoare și
iubitoare de Stăpân, să-I aducă Stăpânului obișnuita slujire
și să împodobească îngroparea prealăudatei Lui Maici cu
strălucire, iar El, ca un Dumnezeu atotputernic, să despartă cu
ușurință sufletul de trup și să ia sufletul curat din trup fără
prihană, și ca un fiu iubitor să o cinstească pe Maica Fecioară
și să-i răsplătească ei înmulțit cele datorate. Care sunt cele
datorate? Cele ale purtării sarcinii străine, ale nașterii
negrăite, ale sfintei alăptări, ale purtării la sân, ale
scutecelor acelora, ale fugii în Egipt, ale întoarcerii de acolo,
ale sălășluirii și creșterii în Nazaret mai presus de minte,
dorul cel către El, evlavia cea multă.
13.
Și dorul ei îl vedem când pentru trei zile căutându-L, L-a aflat
pe El stând în mijlocul învățătorilor și Fiule, pentru ce
ne-ai făcut nouă așa, zice, și iată, noi Te căutăm
îngrijorați. Iar evlavia ei o vedem la nunta din Cana: nu mai au
vin, zice. Ai văzut evlavia, iubite, a preacinstitei Maice? Căci
nici nu a trecut cu desăvârșire sub tăcere rugămintea, nici
iarăși nu strecoară îndrăznire, ci cu mult respect și evlavie,
zice: nu mai au vin. Dar fiindcă nu era încă vremea minunilor Lui
dumnezeiești nu primește foarte bucuros rugămintea și zice: Ce-ți
este ție și Mie, o, femeie? Încă nu a venit ceasul Meu. Totuși a
făcut minunea, ca să nu treacă cu vederea rugămintea mamei și
preschimbă în chip de negrăit apa în vin.
14.
Și altă dată iarăși, căutând să-L vadă, nu putea din cauza
mulțimii. Și a zis cineva către El: Mama Ta și frații Tăi stau
afară, vrând să Te vadă. Și dacă cineva ar vrea să treacă
acestea și altele asemenea cu vederea și să o vadă pe ea
tânguindu-se la patima cea de voie, acolo o va vedea pe ea mistuită
de dor și sabie ascuțită de durere trecând prin inima ei, cum a
spus Simeon.
15.
Aceste datorii a venit Stăpânul să i le plătească Maicii, ca
Fecioară, ca Mireasă curată a Tatălui celui fără de moarte, ca
vas preacurat al Preasfântului Duh, ca sălaș desfătat a toată
virtutea și evlavia și ca temeiul chemării noastre din robie. Căci
era robit neamul nostru și prin ea a fost chemat. Ca și cum cineva
ar izvodi o parabolă de acest fel: S-a întâmplat ca fiul unui mare
Împărat să fie amăgit de un tiran rău și înșelător. Și
amăgindu-l, l-a scos pe el afară din bogăția părintească și
din Împărăția lui și l—ar sălășlui într-o țară străină,
chipurile, ca să împărățească acolo și să se asemene tatăluui
și să-i fie lui deopotrivă în toate.
16.
Dar s-a întâmplat contrariul. Și în loc să se asamene tatălui
celui mare și să împărățească precum el, a fost dus în cea
mai de pe urmă robie și a fost încins cu tunici de piele și a
răbdat necazuri mari în țara aceea mult întristătoare, mult
chinuitoare și mult îndurerată și mult păcătoasă. Dar i s-au
născut lui fii și fiice și s-a întins neamul la mulțime multă.
Dar îl ținea rob și îl tiranisea cu cruzime cel ce l-a amăgit pe
el și l-a robit pe născătorul lui și îi osândea pe ei la altă
robie, adică la osânda lui cea neînserată. Și nici nu i-a chemat
pe ei degrabă acel drept Împărat și Tată, nici nu i-a părăsit
desăvârșit. A vrut, pe de o parte, să-l îngrădească pe cel
ușor de înșelat, iar pe de altă parte, să plece în jos
sprânceana înălțată a vrăjmașului și să smerească
nemăsurata lui mândrie. Ca și cum, ținându-i robi pe
moștenitorii Împărăției, fără de măsură s-ar făli.
17.
Dar ce face Marele acela Împărat și Atotputernic? Nu îl
învrednicește pe tiran de o luptă împărătească, nici nu
înarmează vreo oștire împotriva lui. Căci numai unul dintre
oștenii Lui ar fi de ajuns ca să nimicească pe tiran și toată
obștea lui. Ci a binevoit să-L ridice din sfântul Lui sân pe Fiul
Lui Cel Unul Născut, Cel iubit și de o ființă, Cel de un tron cu
El și deopotrivă cu El Împărat, și să-L trimită în țara
aceea.
18.
Ce face atunci Fiul cel iubit și deopotrivă cu El în slavă?
Neștiind să nu asculte de Tatăl, ci să I Se supună în toate
până la moarte, Se ridică în grabă cu bucurie. Și vezi-mi mie
înțelepciune și pricepere cu adevărat împărătească, și
putere negrăită. Nu ia cu Sine armată, nici oșteni înarmați cu
sulițe, nu semne împărătești. Căci nici nu era cu putință ca
țara aceea să-L poarte pe El sau să-L țină ascuns, dacă S-ar fi
arătat astfel.
19.
A trimis în ascuns pe unul din voievozii Lui în țara robilor
acelora la o Fecioară fără de prihanăși desăvârșit fără de
pată, având frumusețe peste putință și virtute vrednică de
mirare, vestindu-i ei taina cea ascunsă, că prin ea se va face
eliberarea robilor și chemarea neamului.
20.
Nedumerită este Fecioara de mărimea lucrului, dar îi dezleagă
limpede nedumerirea voievodul. Se învoiește Fecioara să slujească
minunii. Vine în chip de negrăit Împăratul prin Fecioară în
țara aceea, încinge chip de rob, Se amestecă cu robii, Se aseamănă
întru toate acestora, afară de păcat. Începe amăgitorul să-și
întindă mrejele, încearcă să-L prindă pe Izbăvitorul ca pe un
rob, se luptă să-L numere pe Acesta împreună cu robii. Și
Împăratul de voie vine în temniță și Se numără împreună cu
robii și devine izbăvire celor robiți, vedere orbilor, cum a
arătat cineva dintre cei ai Lui despre El. Apoi descoperă puterea
stăpânirii Lui acolo nu folosindu-Se de mulțimea armatelor pentru
luptă, ci așa cum singur a călcat în teasc, tot așa singur a
pierdut tirania vrăjmașului.
21.
Îl înfrânge pe tiran și oștirea lui, piere cu sunet pomenirea
lui, zdrobește arcurile celor puternici și încuietorile de fier le
sparge distruge cămările cele tiranice cu ușurință. Îi ia cu
putere mare și cu braț înalt pe cei robiți și îi ridică sus
bucurându-Se ca un uriaș care aleargă drumul lui. Plinește toate
faptele bunătății, cântă cântare de biruință slăvește după
cuviință pe Fecioara aceea și o lasă pe ea ca un zid nezdrobit.
Ține țara celor odinioară robi, iar El ca un viteaz biruitor și
ca un oștean nebiruit Se duce în palatele împărătești și îi
duce acolo liberi ca un dar preaînalt Tatălui pe cei odinioară
robi. Dar aduce cu Sine sus și ceea ce a asumat din țara aceea,
prin care a și pus trofeu de biruință și devine șezător de-a
dreapta Tatălui ca mai înainte și Alt Mângâietor, precum El
Însuși, trimite în țara aceea. Și cine poate să povestească
iarăși cele ale aceluia? Lipsește timpul pentru cel ce vrea să
povestească minunile Aceluia.
22.
Vedeți câtor bunătăți s-a făcut pricină Fecioara aceea? Căci
prin ea Izbăvitorul a venit la robi, prin ea a fost doborât
tiranul, prin ea s-a făcut chemarea robilor, slobozirea din această
robie, izbăvirea din această înfricoșătoare tiranie,
introducerea fecioriei și retragerea blestemului și venirea
binecuvântării. Cine va lăuda după vrednicie pe pricina atâtor
bunătăți a robilor acelora? Sau întoarcerea ei din țara aceea în
palatele împărătești, cine o va slăvi cu laude? Nimeni dintre
cei robi ori liberi, decât numai dacă o va slăvi iarăși
Împăratul, cum a slăvit-o pe ea și mai înainte.
23.
Dar de vreme ce cuvântul nostru a ajuns să spună explicit și
limpede, cu toate că și umbrit, prin parabole, cele ce sunt mai
presus de orice cuvânt și gând, caută acum să spună cu
îndrăznire cele ale Curatei Fecioare și Maicii lui Dumnezeu.
24.
Era, așadar, această Fecioară împreună cu sfântul ucenic
feciorelnic, după dumnezeiasca Înălțare a Fiului ei și Dumnezeu
umblând pe pământ, având cugetul la cer. Acolo ridicându-și
ochii, acolo trimițându-și mintea și inima, acolo cugetând
pururea ziua și noaptea, acolo unde de pe Muntele cel sfânt al
Măslinilor a văzut înălțat pe Cel Preabun, privind sus cu dor,
cea cu adevărat vrednică de strălucirea de sus și plecându-și
jos fruntea cea fără de prihană, clătinând-o cu mâhnire și
zicând: Când voi veni și mă voi arăta feței Fiului și
Dumnezeului meu? Când mă voi ridica de pe acest pământ la cer?
Când mă voi desfăta de fericita livadă din vechea mea patrie?
Când mă voi apropia ca o maică de Stăpânul și Fiul și
Dumnezeul meu? Când voi vedea limpede strălucirea Împărăției
Lui? Când mă voi veseli ca o maică de negrăita Lui masă? Căci
dacă a făgăduit aceasta ucenicilor lui, cu cât mai mult mie,
Maicii Lui, pentru negrăita milă?
25.
Nu voi mai bea de acum din acest rod al viței până în ziua aceea
când îl voi bea cu voi, nou, în Împărăția Tatălui Meu. A
făgăduit ca nou să îl bea pe el, nu același rod al viței –
nicidecum căci nu mai sunt astfel de vii acolo – ci nou, adică
nou arătat, străin și negrăit. Nou pentru noi toți, negrăit și
necunoscut. Când, așadar, mă voi desfăta de această făgăduință.
Când mă voi întoarce acasă? Când voi pleca de aici? Când mă
voi desfăta de frumusețea Lui cea negrăită? căci doresc să mă
despart de trup și să fiu împreună cu Hristos cu Fiul și
Stăpânul meu.
26.
Acestea cugetându-le în bucuria inimii Mireasa lui Dumnezeu,
Stăpâna, a venit vremea slăvitei ei adormiri, a venit ziua sfintei
ei mutări, s-a apropiat ceasul mult râvnitei întoarceri acasă. Și
s-a făcut atunci străină adunare a celor cerești și a celor
pământești. O prealăudat sfârșit al fericitei și fără de
prihană și curatei Maici a lui Dumnezeu, despre care corul
prorocilor cântă armonios cântare preanevinovată. O, fericită și
cinstită mutare a fericitei celei fără de prihană. Căci Fericiți
cei fără prihană în cale care umblă în legea Domnului. Dar tu
ești infinit mai fericită, ca una care ești mai presus de
neprihănire decât neprihăniții.
27.
Atunci a fost dintr-odată și adunarea de la marginile pământului
a sfinților apostoli umblând sus prin văzduh. Căci au venit de la
margini ca oștenii la cetatea împăratului cea însuflețită. Au
venit ca să petreacă pe stratega cea nebiruită, sau mai curând pe
împărăteasa cea slăvită la palatele împărătești.
28.
Căci venind Împăratul în țara noastră, a robilor, cum a arătat
mai înainte cuvântul, și ținând-o pe ea și pierzând pe tiran,
a lăsat străji, adică pe Sfinții Apostoli și pe Preacurata
Stăpână. Pe unii, i-a lăsat ca pe cei mai buni și credincioși
oșteni înarmați, iar pe ea, ca un zid nezdrobit, ca armă
nebiruită, ca strateg greu de învins și ca pe o împărăteasă de
Dumnezeu încununată, pentru ca să păzească țara și totodată
să propovăduiască lumii o singură împărăție.
29.
Și ea, ca o împărăteasă, a locuit în cetatea împărătească
Sion și a păzit lumea cu rugăciunile, iar ei ca cei mai viteji
oșteni s-au împrăștiat până la marginile lumii, răsturnând
împărați și tirani, nu mânuind arme și scuturi și săbii, ba
nici traistă și toiag nu li s-a îngăduit să poarte, ci numai
coiful mântuirii și ca sabie a Duhului, cuvântul lui Dumnezeu. Și
trimiși fiind ca mieii, au doborât pe lupi.
30.
Acestea săvârșindu-le și alergând pretutindeni, adormirea
împărătesei nu le-a rămas ascunsă și printr-o negrăită
putere au ajuns în Sion, împreună cu care era și dumnezeiescul
Ierotei, care era ucenic al lui Pavel, fiind învățător al lui
Dionisie Areopagitul după Pavel, cum însuși spune Dionisie, care
și mărturisește covârșitoarea uimire a aceluia. Era cu totul
ieșit din sine, cu totul schimbat, cu totul răpit, văzând vasul
primitor de Dumnezeu.
31.
Asemenea și Petru, cea mai înaltă și cinstită culme a
apostolilor și Iacov, ruda Domnului și soborul celorlalți apostoli
erau de față cu evlavie și aduceau laude de îngropăciune
Născătoarei de Dumnezeu în chip văzut, iar în chip nevăzut
cetele îngerilor, și mai înaintea tuturor Gavriil cel preabun,
arhidiaconul ei, îi cântau „Bucură-te, curată” și iarăși
„Domnul este cu tine”. Căci L-ai zămislit pe El atunci prin
Duhul Sfânt, iar acum Lui i-ai încredințat duhul tău.
32.
Bucură-te că te-ai mutat din viața cea vremelnică la cea
veșnică.
Bucură-te,
Maică a cerului și a luminii celei fără de pată, că astăzi
te-ai mutat la lumina cea neînserată.
Bucură-te,
Maică a vieții, că ai moștenit viața cea fără de sfârșit.
Bucură-te,
cea prin care Viața S-a arătat și moartea s-a omorât.
Bucură-te,
prin care Raiul cel odinioară închis se deschide și moștenitori
ai împărăției se fac cei mai înainte robi.
Bucură-te,
că Împăratul nostru, al tuturor și Ziditorul și Domnul acum vine
la tine.
33.
După ce a spus acestea Gavriil, Mântuitorul Se arată și îngerii
L-au lăudat: Binecuvântat este Cel ce vine întru numele Domnului.
Dumnezeu este Domnul și S-a arătat nouă. Și Preanevinovata:
Doamne, pleacă cerurile și Te pogoară, Cel ce șezi pe heruvimi,
arată-Te. Și S-a arătat Domnul zicând către ea: Bucură-te,
Maică, bucură-te, Preacinstită, bucură-te, Fecioară curată.
Bucură-te, de Dumnezeu fericită. Pace duhului tău, pace inimii
tale, pace trupului tău. Ridică-te, să mergem de-aici. Credința
ai păzit și prin tine mulți au cunoscut-o, fecioria ai păzit-o
fără de prihanăși mulți prin tine o vor cunoaște. Și te
așteaptă pe tine de-acum Împărăția cerurilor. Ridică-te, să
mergem de-aici.
34.
Și Fecioara: Tu, Doamne, ne vei păzi pe noi de acum și până în
veac. Căci a trimis Dumnezeu mila Lui și adevărul Lui și a
izbăvit sufletul meu. Fie numele Domnului binecuvântat de acum și
până în veac. Și zice cu respect Fiului ei și Stăpânului:
„Dacă am aflat har de maică înaintea Ta și dacă m-ai cunoscut
pe mine mai presus de toți, Tu Însuți primește cu propriile Tale
mâini cele fără de prihană duhul meu”, de vreme ce Însuți ai
binevoit să fii ținut în brațele mele, iar eu acum în mâinile
Tale îmi voi da duhul meu, și profeția aceasta se va împlini
astăzi.
35.
Și Stăpânul: Și cuvântul acesta al tău pe care l-ai spus Eu îl
voi face. Căci ai aflat har de Maică înaintea Mea și te-am
cunoscut pe tine mai presus de toți. Și Preanevinovata: În mâinile
Tale îmi dau duhul meu. Și Cel Milostiv: Fie ție cum voiești, o,
maică fără de bărbat. Căci acest lucru este cuvenit, să se facă
voia ta. Și iarăși poruncește sufletului ca un Ziditor al lui și
Dumnezeu. Ție îți spun suflete prea fără de prihană. Vino
afară. Căci Eu, Cel ce am poruncit celor din legături: „ieșiți”,
și celor din întuneric „descoperiți-vă” și prietenului
Lazăr: Vino afară, și ție acum îți poruncesc suflete sfânt:
Vino afară. Cu pace și cu ușurință despărțindu-te de
preacuviosul trup, vino afară. Și întinzându-și mâinile
dumnezeiești ca Tatăl spre prunc, îndată sufletul drept este în
mâna lui Dumnezeu.
36.
Și îndată au lăudat dumnezeieștile oștiri: Cine este Dumnezeu
mare, ca Dumnezeul nostru? Tu ești Dumnezeu Carele faci minuni. Și
s-au înălțat, cântând în glasuri de bucurie. Și o duc pe ea
acolo de unde au fugit toată durerea, întristarea și suspinul
acolo unde este cămara Mirelui celui fără de moarte, acolo unde
este lumina cea neînserată și Împărăția care nu are sfârșit.
37.
Iar moaștele ei cele preasfinte și fără de prihană, vestiții
apostoli cu evlavie și cu frică după datorie le îngroapă. Căci
dacă aceștia s-au adunat de la marginile pământului la un loc,
cine oare dintre credincioșii care locuiau în Ierusalim sau în
jurul Ierusalimului nu a venit acolo atunci, sârguindu-se să vadă
priveliște străină și vrednică de mirare? Căci nu a fost simplă
ieșire, ca a celorlalte femei și împărătese, fiindcă nici nu
era o alta asemenea ei între femei, ci era ieșirea, sau mai degrabă
intrarea Împărătesei în Împărăția cea negrăită. Căci
dumnezeiască și omenească cinste a izvorât atunci acolo cu
îmbelșugare.
38.
Acestea văzându-le începătorul răutății și pizmașul demon
n-a suferit să se liniștească, ci mișcă spre pizmă pe
necredincioșii iudei. Și care este pricina, ziceau, a acestei mari
și nemăsurate cinstiri? Căci aceasta a fost doar una dintre
celelalte femei. Pe când huleau ei acestea și altele asemenea cu
acestea, unul dintre ei se învârtoșează la inimă și aleargă în
grabă cu multă îndrăznire, vrând să țină patul în care erau
sfintele acelea moaște, care erau respectate și de îngeri,
înnebunit ca un fără de minte să-l tragă în jos și să-l
răstoarne.
39.
Și dacă Uza acela ispitit fiind, din evlavie să sprijine chivotul,
a murit, necurat fiind, ce nu avea să pătimească îndrăznețul și
mândrul acesta? Căci apucându-se de sfântul pat, cum s-a spus,
acela s-a oprit fără să se răstoarne, dar mâinile lui cele
spurcate și hulitoare, îndată dreptatea le-a tăiat. Această
minune i-a uimit și pe necredincioși și s-a făcut pricină
multora de credință, iar pe credincioși i-a ars și mai mult spre
dor dumnezeiesc.
40.
Iar preasfântul și cu totul fără de prihană trupul acela a fost
petrecut de dumnezeieștii apostoli în preasfântul sat Ghetsimani
și este mutat la Dumnezeul apostolilor și petrece în acelea pe
care ochiul nu le-a văzut, urechea nu le-a auzit și la inima omului
nu s-au suit.
41.
Și acum, o, prealăudată Stăpână, primește acest cuvânt de
îngropare. Primește-l pe el spre slava ta, de Dumnezeu fericită
Fecioară și de Dumnezeu slăvită. Primește-l pe el spre mântuirea
mea! [***]
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu