de
Joanna Roughton, MercatorNet.com
Mamele
sunt adevăratul liant care ţine societatea laolaltă. Ele organizează, ele se
oferă în mod voluntar să facă ceva, ele educă. Şi, când nu sunt prin preajmă,
remarci imediat lipsa lor.
Dar,
cel mai puternic (şi dureros) argument legat de mamele casnice se referă la
copiii acestora. În ultimii ani, în Marea Britanie, dezbaterea a încetat. Prin
taxele pentru securitatea socială, guvernele au făcut ca femeilor să le fie tot
mai greu să absenteze de la locul de muncă pentru a-şi creşte copiii.
Guvernul
britanic preferă să încurajeze crearea unei armate de dădace şi angajate în
creşe (pe care le poate, printre altele, nu numai recruta, dar şi manipula).
Unele
dintre aceste femei fac o muncă de bună calitate. Altele, poate majoritatea,
sunt tinere femei cu perspective limitate. Autorităţile recunosc acest lucru.
Acesta este unul din motivele pentru care îngrijirea copiilor preşcolari este
din ce în ce mai mult obiectul unei programe foarte bine stabilite.
Poate
că legiuitorii au decis că societatea este mai bine deservită de femei
inteligente care intră în câmpul muncii, mai degrabă decât cele care stau acasă
pentru a creşte copii, dar, uneori, planurile le sunt năruite.
Cea
mai recentă provocare pentru curentul predominant provine, nu pentru prima
dată, din Scandinavia – o parte a lumii unde, cu toate asociaţiile de dădace
susţinute de stat, este încă posibil să pui la îndoială moralitatea şi
superioritatea practică a unei mame angajate în câmpul muncii, fără să fii
etichetat drept retrograd.
Oamenii
de ştiinţă de la Universitatea din Stavanger au prelucrat o mulțime de date
pentru a studia impactul unui părinte casnic asupra capacităţii de învăţare a
copiilor. Cadrul acestui studiu este legea pe care guvernul norvegian a
introdus-o în 1998, prin care a sporit cuantumul stimulentelor pentru creșterea
copilului astfel încât părinţii să stea acasă cu cei mici, dar numai până la
vârsta de trei ani.
Ceea
ce studiul din 2013 a descoperit este o neaşteptată consecinţă a acestei
politici. Este greu de măsurat dacă prezenţa permanentă a unei mame poate face
un bebeluş mai inteligent, dar, cu siguranţă, o mamă casnică nu-l ajută doar pe
copilul abia născut.
Prezenţa
sa constantă îmbunătăţeşte calitatea vieţii, atât în cadrul, cât şi în afara
casei, pentru vecini, soţi, bunici şi, bineînţeles, pentru copiii mai mari. Iar
în ceea ce priveşte copiii mai mari, ne aflăm pe un teren care poate fi
măsurat, pentru că aceşti copii dau examene.
Prin
urmare, care este impactul unei mame casnice pentru adolescenţii care dau
examene? Ghiciţi? Este pozitiv. Şi acesta este chiar demonstrabil. Politica
norvegiană nu a avut intenţia să impulsioneze acest fenomen. Ea îşi are originile în Teoria Ataşamentului,
în teama că ruperea legăturii dintre un părinte şi micul copilaş ar fi
dăunătoare pentru copil.
Dar,
se pare că adevăratul beneficiu s-a dovedit a fi pentru copiii mai mari.
Pentru
mame, şi eu sunt una dintre ele, care simţeau în mod intuitiv că prezenţa
noastră este necesară copiilor în special în perioada şcolară, aceste
constatări reprezintă o revelaţie. Ele ne susțin convingerea că a fi o mamă
casnică nu este o situaţie tranzitorie – nu este ceva ce facem doar până când
copiii încep şcoala. Nu toate mamele privesc acest lucru ca pe o vocaţie. Unele
sunt nerăbdătoare să-și reia cariera cu prima ocazie. Multe consideră începutul
şcolii pentru copil drept momentul în care trebuie să se „reîntoarcă la
normalitate”.
Dar,
aşa cum ne reaminteşte studiul norvegian, ceea ce este „normal” nu are nicio
importanță. Ceea ce contează este ceea ce dă rezultate pozitive. Şi acum avem
dovada clară că ceea ce funcţionează pentru copii – nu numai cât încă învață să
facă primii pași, dar pe întreaga durată a copilăriei – este prezenţa
permanentă a unui părinte acasă.
Joanna
Roughton este director pentru relaţiile cu media pentru Home Renaissance
Foundation (HRF) din Londra şi editor a blogului BeHome aparţinând HRF.
Traducere:
Oana Dumitru
Preluare
de pe Știri pentru viață
Dacă
doriți să traduceți ca voluntar articole pro-viaţă din engleză, franceză,
spaniolă, italiană sau rusă, vă rugăm să ne
scrieţi pe adresa provalorimedia@gmail.com.
De
asemenea, căutăm corespondent voluntar pentru Republica Moldova.
0 comments:
Trimiteți un comentariu