interviu realizat de Isabela Aivăncesei, Lumea Credinţei
Oamenii par sănătoşi dar, de fapt, sunt bolnavi. Care e boala omului
contemporan cea mai cruntă?
Cea mai
importantă şi cea mai gravă boală a omului de astăzi este iubirea de sine. Iubire
de sine înseamnă să mă iubesc doar pe mine însumi şi să fiu închis în această
puşcărie a propriului sine. De la iubirea de sine se nasc toate celelalte
patimi: iubirea de slăvire, iubirea de arginţi, iubirea de plăcere. Cu alte
cuvinte, omul de astăzi înţelege şi interpretează toate ce se întâmplă în jurul
lui din perspectiva acestei iubiri de sine. În centrul tuturor se aşează pe
sine. Prin urmare, vindecarea de această boală este să se elibereze de propriul
sine, să se elibereze de iubirea de sine şi să dobândească iubirea de Dumnezeu
şi iubirea de aproapele. Aceasta, pe de o parte, este boala omului şi iată care
este şi tămăduirea de ea.
„Le‑am spus copiilor că noi, cei mari, am îmbolnăvit societatea şi este nevoie de sângele lor proaspăt ca să facem o transfuzie de sânge în această societate şi să o reînsufleţim”
Mantuire. Cum ar trebui să traducem pentru tinerii de astăzi acest termen, mantuire?
Din punct de vedere etimologic, în limba greacă veche cuvântul acesta, „sotiria”,
înseamnă „păstrez intregul intact”. Potrivit filosofiei platonice,
mântuire înseamnă să se elibereze sufletul de trup şi să se reîntoarcă în lumea
ideilor. Viziunea aceasta, desigur, nu o acceptăm în tradiţia ortodoxă.
Potrivit tradiţiei noastre, dimpotrivă, dumnezeiescul har intră şi acoperă omul
şi se realizează această unire între suflet, trup şi Duhul Sfânt.
Tinerilor ar
trebui să le spunem în primul rând că se cuvine să iubească tradiţia locului
din care provin, să îi învăţăm să iubească muzica bizantină, să iubească poezia
bisericească, să iubească îndeobşte arta bisericească. Pe măsură ce vor ajunge
să iubească această artă bisericească, să preţuiască cultura şi tradiţia
bisericii noastre, incet‑incet vor ajunge să simtă şi unitatea aceasta a
trupului şi a sufletului cu Duhul Sfânt. Desigur, nu putem convinge pe nimeni
să creadă şi să primească aceste lucruri dacă nu are înlăuntrul său căutarea. Tinerii
de astăzi înţeleg bine că întreaga societate de astăzi este o închisoare, o
societate care pur şi simpu anulează libertatea omului. Nu are nicio importanţă
ca omul să stea închis intr‑o puşcărie şi, în acelaşi timp, să i se ofere
posibilitatea să îşi împodobească foarte frumos această închisoare. Omul de
astăzi, tânărul de astăzi nu îşi doreşte să îşi împodobească închisoarea în
care se află, ci să iasă din ea. Omul de astăzi caută cu ardoare să găsească
adevărata dragoste, adevărata libertate şi adevărata liniştire, „isihia” şi
socotesc că acestea sunt elementele esenţiale ale tradiţiei ortodoxe. Pe
tinerii de astăzi trebuie să îi învăţăm în primul rând cum să găsească şi să
dobândească adevărata dragoste, iar dragoste înseamnă să iasă omul din
închisoarea acesta a iubirii de sine şi să atingă dragostea de Dumnezeu şi
dragostea de aproapele. Trebuie să îi învăţăm să trăiască adevărata libertate,
căci libertate nu înseamnă fac ce vreau, libertate înseamnă sunt
liber şi iubesc. Filosofia existenţialistă ne‑a învăţat că libertatea fie
se manifestă prin dragoste, fie se manifestă prin nimic. Atunci când libertatea
se exprimă ca nimic, ca nimicnicie, asta presupune atât moartea persoanei
respective, cât şi faptul că provoacă moarte în jur. Aşadar, trebuie să îi
învăţăm că libertatea nu înseamnă să facă ce vor, ci înseamnă să iubească.
De asemenea,
tinerii de astăzi năzuiesc să găsească liniştirea lăuntrică, isihia. Nu
doar o liniştire şi o calmare exterioară, ci o liniştire a inimii, a
conştiinţei. Tinerilor de astăzi trebuie să le vorbim despre aceste subiecte,
despre acelaşi subiect al tradiţiei intr‑un mod diferit, pe care ei să îl poată
înţelege. Eu le vorbesc copiilor de şcoală şi le vorbesc pe limba lor, şi se
bucură că mă înţeleg. Pentru că una este limba pe care o folosim la
dumnezeiasca liturghie intr‑o predică, de pildă, şi altul este limbajul pe care
ar trebui să îl folosesc când vorbesc copiilor de şcoală. Se cere să avem mult
discernământ şi înţelepciune, ca să ştim ce anume se cuvine să spunem fiecărui
om şi fiecărui copil.
Săptămâna
trecută, de pildă, am fost la un liceu unde am vorbit cu copiii de liceu. Erau în jur de 300 de copii în vârstă de 17‑18 ani. Le‑am vorbit despre faptul că Dumnezeu este eros pentru noi, este
dragoste. Nu trebuie să interpretăm pe Dumnezeu ca pe o idee, sau ca pe o
putere care locuieşte în Cer, ci să îl înţelegem pe Dumnezeu ca dragoste, ca eros.
Şi erosul nu este doar relaţia trupească dintre doi oameni, pentru că e
posibil ca aceşti oameni să aibă această relaţie dar, în acelaşi timp, să
trăiască o singurătate cumplită, să fie singuri. Eros, înseamnă iubire
pentru toate, iubire pentru lume, iubire pentru Dumnezeu, dragoste pentru
cunoaştere, pentru cărţi, pentru societate. Le‑am spus copiilor că noi, cei
mari, am îmbolnăvit societatea şi este nevoie de sângele lor proaspăt ca să
facem o transfuzie de sânge în această societate şi să o reînsufleţim.
„Cuviosul Sofronie spunea că, atunci când un om învaţă să iubească un om, va şti apoi să iubească milioane de oameni care se aseamănă cu acel om”
Sfantul Sofronie vorbea obştii că vorbim mereu şi amintim de porunca şi
iubirea pentru intreaga lume. Cum, dar, o vom pune in aplicare? – spunea
Sfantul Sofronie.
Cred că trebuie să pornim în împlinirea acestei porunci de la lucrurile
mărunte, aşa cum şi cunoaşterea umană porneşte de la lucrurile foarte mici şi
avansează până la cele foarte complexe. De pildă, copilul de clasa întâi învaţă
literele, alfabetul, apoi simple operaţii aritmetice. La fel, şi omul poate să
înveţe dragostea pornind de la relaţia cu oamenii pe care îi are în jur. Mama
să înveţe să îşi iubească cu adevărat copilul; trebuie să înţeleagă că acest
copil nu este al ei, ci este al lui Dumnezeu, care i l‑a dăruit, i l‑a dat în
grijă. Pentru că sunt mulţi părinţi care se raportează la copii ca la un
bibelou cu care se joacă, ca la o jucărie. Bărbatul să simtă că femeia sa este
un dar al lui Dumnezeu faţă de el şi invers. Hristos ne‑a învăţat că dragostea
nu este un simplu sentiment, nici doar cuvinte de dragoste, ci dragoste
înseamnă jertfa, dăruirea şi crucea, asumarea crucii pentru celălalt. Aşadar, spunem te iubesc şi iţi dăruiesc, nu te iubesc şi iau de
la tine. Atunci când omul va învăţa să se jertfească şi să ofere dragoste
celor din jurul lui, incet‑incet va învăţa ce este dragostea şi pentru întreaga
omenire. Dragostea nu înseamnă cuvinte de
dragoste, dragostea este cruce şi depăşirea propriului sine. Dacă un om
reuşeşte să atingă această dragoste în relaţia sa cu un om, va şti apoi să
iubească mulţi oameni. Problema este cum să ieşim din închisoarea sinelui
nostru, din iubirea de sine şi din iubirea de plăcere. Cuviosul Sofronie spunea
că, atunci când un om învaţă să iubească un om, va şti apoi să iubească
milioane de oameni care se aseamănă cu acel om.
Cuvantul Sfantului Siluan – „Ţine‑ţi
mintea in iad şi nu deznădăjdui” – a cucerit intreg Occidentul şi respectul catolicilor şi al altor
confesiuni sau chiar religii. Cum se traduce această expresie acum pentru omul
de astăzi şi ce inţelege omul, din moment ce mulţi nu mai cred in iad şi in
diavol?
Trebuie să
precizăm că acest cuvânt al Sfântului Siluan are mai multe niveluri de
înţelegere. Mai corect spus, este cuvântul lui Dumnezeu dăruit Sfântului
Siluan. Sfântul Siluan era un mare nevoitor şi simţea în toată fiinţa lui,
chiar şi în trupul lui, absenţa lui Dumnezeu. În esenţă, acesta este iadul: să
simtă omul absenţa lui Dumnezeu. Iadul nu este un loc anume, este ţara morţii.
Putem vorbi despre moartea trupească, despre moartea sufletească şi despre
moartea duhovnicească. Fiecare om înţelege diferit de
celălalt această stare de iad. Omul de astăzi resimte cu intensitate că ceva îi
lipseşte, resimte această singurătate apăsătoare; simte că nu‑l iubesc ceilalţi
oameni; de asemenea, simte că nu‑l satisface prezenţa lui în lume; mai simte şi
că întreaga zidire, întreaga creaţie este ca o puşcărie; simte că prezenţa
celuilalt lângă el este o ameninţare a existenţei lui; simte că îi lipseşte
Dumnezeu. Are multe bunuri materiale, are putere,
dar ceva îi lipseşte – de aceea şi simte această singurătate. Iar singurătate
nu înseamnă să fiu singur, ci înseamnă să nu fiu înţeles de ceilalţi şi să nu‑i
înţeleg pe ei. Această absenţă a lui Dumnezeu şi această absenţă a sensului
vieţii este problema fundamentală a tinerilor de astăzi. De pildă, tinerii
ajung să consume droguri şi altele asemenea pentru că simt că le lipseşte ceva
– societatea în care trăiesc nu poate să le dea mai mult, să le dea ceea ce
caută ei. Odată i‑am spus unui tânăr care se droga: „Încetează să mai iei
droguri, pentru că o să mori!” şi el mi‑a răspuns: „Pe dumneavoastră ce vă
interesează că eu voi muri? Eu chiar vreau să mor,
pentru că viaţa nu are sens pentru mine!”
Astăzi tinerii
au tot felul de întrebări: De ce exist? De ce trăiesc?
Ce este viaţa şi ce este moartea? Ce este durerea, şi de ce să se întâmple
războaie şi să fie omorâţi oameni? Ce se întâmplă cu sufletul după ce iese din
trup? Sufletul are asemenea căutări, diferite de nevoile şi căutările trupului.
Iar atunci când omul nu are ceea ce năzuieşte, trăieşte un adevărat iad. Cuvântul
lui Dumnezeu către Sfântul Siluan dă un răspuns şi are o însemnătate şi pentru
această situaţie – resimţi această prezenţă a iadului, adică absenţa lui
Dumnezeu şi a dragostei? Nu te teme, nu deznădăjdui! Să ai nădejde în Dumnezeu,
pentru că atunci când tu te simţi singur, alături de tine este Dumnezeu, Care
te iubeşte; alături de tine este biserica aceasta, care este spital duhovnicesc
şi care te poate ajuta. Din această perspectivă putem, de pildă, să tâlcuim
tinerilor cuvântul adresat Sfântului Siluan. Desigur, pentru monahi cuvântul
acesta are o altă însemnătate, mai înaltă.
În urmă cu
câţiva ani am fost la Consiliul European, ca reprezentant al Bisericii Greciei,
iar preşedintele Parlamentului European, care era un anglican, mi‑a adresat
cuvintele: „De la dumneavoastră, de la ortodocşi, aşteptăm altceva să
oferiţi Europei: vreau să ne aduceţi pacea, libertatea, această deplinătate pe
care o trăiţi in tradiţia voastră; vreau să ne aduceţi sensul vieţii care aici,
in Europa, s‑a pierdut”. Problema este că parlamentarii noştri, când se duc
în Parlamentul European, nu exprimă şi nu fac cunoscut duhul tradiţiei noastre
ci, dimpotrivă, duhul culturii apusene. Şi în vreme ce Europa aşteaptă de la
noi să le facem cunoscute tradiţia şi duhul bisericii noastre, noi mergem acolo
şi nu suntem în stare să facem asta, nu le facem cunoscută tradiţia noastră.
Cum vedeţi randuiala liturgică de la Manăstirea Essex?
Această rânduială a atras oamenii şi a
ajutat foarte mult în contextul occidental în care se află Mânstirea de la
Essex. Viaţa monahală şi în rânduiala monahală pe care o au la Essex nu este străină de viaţa şi tradiţia bisericii –
este, însă, adaptată la lumea occidentală. Intr‑adevăr, omul de astăzi caută,
are nevoie de liturghie şi de rugăciune, aceste două elemente fundamentale. Un
alt element important este faptul că la Essex există vieţuitori din foarte
multe ţări, de foarte multe naţionalităţi, şi este un mod de vieţuire ecumenic,
adică, să înglobeze oameni din toate neamurile, şi o soluţie despre felul cum
biserica poate să lucreze în toate locurile, peste tot în lume. Pentru că este
firesc, fiecare monah venit dintr‑un anumit neam vine cu un anumit caracter, cu
o anumită mentalitate, şi este foarte important să înveţe să trăiască împreună.
Aşa cum avem, de pildă, la nivelul acesta politic, omenesc, Consiliul Mondial,
avem Comunitatea Europeană, Naţiunile Unite, Mânăstirea de la Essex oferă un
exemplu, un program pentru cum pot trăi uniţi oameni de naţionalităţi, de
provenienţe foarte diferite. În programul lor avem Dumnezeiasca Liturghie, avem
şi rugăciunea lui Iisus şi viaţa împreună, viaţa socială. Intr‑o mânăstire nu
sunt doar monahii, ci vin şi oameni din lume, oameni cu familie, care doresc să
primească de la mânăstire nişte rânduieli pentru viaţa lor, nişte principii de
viaţă creştină. Aşa cum avem şi Sfântul Munte – Sfântul
Munte este comoara noastră cea mai de preţ, este tot ce avem mai bun de oferit
Europei. Astăzi trebuie să înţelegem că lumea şi Europa au nevoie de Biserica
Ortodoxă. În Occident, filosofia în general, filosofia existenţialistă sunt
tocmai rezultatul acestei pierderi a comuniunii cu Dumnezeu.
O ultimă intrebare: cateva cuvinte despre cartea Ştiu un om intru
Hristos şi dacă este părintele Sofronie ultimul filocalic, aşa cum spune
Părintele Rafail Noica.
Nu ştiu dacă
pot să spun aşa, nu pot să spun că este ultimul, pentru că există şi alţi
părinţi filocalici: este Părintele Cleopa, Părintele Paisie Aghioritul,
Părintele Porfirie şi, peste tot, există şi alţi părinţi care trăiesc. Însemnătatea
deosebită a Părintelui Sofronie este aceea că, în plus, era şi un mare teolog
şi cel mai important este că el însuşi a cunoscut deznădejdea şi pocăinţa
adâncă. Părintele Sofronie a cunoscut, a trăit o pocăinţă adâncă şi de aceea a
dat o teologie adâncă.
0 comments:
Trimiteți un comentariu