foto: Doxologia
Apostolul
Galateni 6, 11-18
Fraţilor,
vedeţi cu ce fel de litere v-am scris eu, cu mâna mea. Câţi vor să placă în
trup, aceia vă silesc să vă tăiaţi împrejur, numai ca să nu fie prigoniţi
pentru crucea lui Hristos, căci nici ei singuri, cei ce se taie împrejur, nu
păzesc Legea, ci voiesc să vă tăiaţi voi împrejur, ca să se laude ei în trupul
vostru. Iar mie să nu-mi fie a mă lăuda, decât numai în crucea Domnului nostru
Iisus Hristos prin care lumea este răstignită pentru mine, şi eu pentru lume!
Că în Hristos Iisus nici tăierea împrejur nu este ceva, nici netăierea
împrejur, ci făptura cea nouă. Şi câţi vor umbla după dreptarul acesta, pace şi
milă asupra lor şi asupra Israelului lui Dumnezeu! De acum înainte, nimeni să
nu-mi mai facă supărare, căci eu port, în trupul meu, semnele Domnului Iisus.
Harul Domnului nostru Iisus Hristos să fie cu duhul vostru, fraţilor! Amin.
Evanghelia
Ioan 3, 13-17
Zis-a
Domnul: nimeni nu s-a suit în cer, fără numai Cel care s-a pogorât din cer,
Fiul Omului, care este în cer. Şi precum Moise a înălţat şarpele în pustie, aşa
trebuie să se înalţe Fiul Omului, pentru ca oricine crede în El să nu piară, ci
să aibă viaţă veşnică. Căci aşa a iubit Dumnezeu lumea, încât a dat pe Fiul Său
Unul-Născut, pentru ca oricine crede în El, să nu piară, ci să aibă viaţă
veşnică. Căci n-a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să osândească lumea,
ci ca să se mântuiască lumea prin El.
*
Cu
părintele Coman despre dimensiunea duhovnicească a realităţii şi despre
Judecată
R.
Rădulescu: Întâlnire la nivel înalt, am putea spune. Mântuitorul Hristos Se
întâlneşte cu un rabin, cărturarul Nicodim. Părinte profesor Constantin Coman,
iniţiativa întâlnirii nu îi aparţine lui Hristos. Nicodim vine la Hristos.
Evanghelia după Ioan ne spune că un fruntaş al iudeilor, foarte probabil un om
în vârstă, vine la un rabin tânăr, în vârstă de 30 de ani. Cum să înţelegem
această pornire a lui Nicodim? Ştim că fariseii şi cărturarii erau foarte
ostili Mântuitorului Hristos. Nicodim de ce iese din rând?
Pr.
Coman: Orice regulă are şi excepţii, care o întăresc. Nicodim este, evident, o
excepţie în ceea ce priveşte atitudinea faţă de Mântuitorul Hristos a claselor
conducătoare iudaice. El era membru al Sinedriului, un fel de parlament al
iudeilor din vremea aceea. Sfântul
Evanghelist Ioan ne lasă să înţelegem că Nicodim vine la Hristos foarte sincer
interesat. Semnele şi minunile pe care le făcea Mântuitorul Hristos îl conving,
aşa cum mărturiseşte el însuşi, că sunt de la Dumnezeu. Prin urmare, interesul
major este generat de minunile receptate de Nicodim ca semne dumnezeieşti.
R.
Rădulescu: Poartă cu Hristos o discuţie teologică, un dialog foarte dens. De
fapt, Nicodim are două intervenţii consemnate de Sfântul Evanghelist Ioan,
restul capitolului al treilea consemnează răspunsurile Mântuitorului către
Nicodim. Îi descoperă foarte multe. Îi descoperă rostul prezenţei Sale în lume,
mărturisind dragostea lui Dumnezeu pentru lume, care stă la baza hotărârii Sale
de a trimite pe Fiul Său în lume:
„Dumnezeu,
atât de mult a iubit lumea, încât pe unicul Său Fiu L-a trimis pentru ca toţi
cei care vor crede în El, nu vor pieri, şi vor avea viaţă veşnică!” (3,16)
Dar,
în acelaşi timp, îi descoperă şi ceva din jertfa, care avea să urmeze. Face
referire la ceea ce cărturarii şi fariseii ştiau foarte bine din Vechiul
Testament şi aduce în discuţie un text din cartea Numeri, referitor la şarpele
de aramă înălţat pe un băţ, care îi tămăduia pe cei muşcaţi de şarpe.
Explicaţi-ne această întrebare şi legătura cu vremea în care Mântuitorul
Hristos vorbea cu Nicodim?
Pr.
Coman: Într-adevăr, Nicodim „se pierde” din dialog. Are numai două scurte
întrebări, care oferă Mântuitorului prilejul de a dezvolta câteva teme
fundamentale. Aceasta ţine un pic şi de stilul specific Sfântului Evanghelist
Ioan – a se vedea şi dialogul cu femeia samarineancă. Referirea la Vechiul
Testament şi la evenimentul cunoscut din istoria biblică vechi-testamentară
este binevenită într-o discuţie cu un fariseu şi un învăţător de lege cum era
Nicodim. Pentru necontenita cârtire în timpul peregrinării, Dumnezeu pedepseşte
la un moment dat pe israeliţi trimiţând
peste ei şerpi veninoşi. Tot Bunul Dumnezeu, în urma rugăciunilor insistente şi
pline de căinţă ale lui Moise, le trimite remediul salvator: Moise primeşte
poruncă să înalţe un şarpe de aramă pe un lemn, la care doar privind cel muşcat
de şarpe se vindecă.
R.
Rădulescu: O vindecare miraculoasă, pentru că nu poţi să te vindeci uitându-te
la ceva!
Pr.
Coman: O vindecare miraculoasă care făcea evident tuturor faptul că salvarea
vine de la Dumnezeu. Lupta, în fond, se dădea pentru păstrarea conştiinţei că
Dumnezeu este cu ei, că El i-a scos din robia Egiptului şi îi va conduce în
pământul făgăduinţei. Toate intervenţiile minunate în istoria lui Israel
funcţionează ca teofanii, ca arătări ale lui Dumnezeu. Aceste intervenţii
minunate ale lui Dumnezeu în istoria vechi-testamentară funcţionează, de
asemenea, aşa cum tocmai ne arată Mântuitorul Hristos, ca tipuri pentru istoria
nou-testamentară, pentru evenimentele centrale din viaţa Fiului lui Dumnezeu
întrupat. Înălţarea şarpelui de aramă pe lemn trimite la înălţarea pe lemnul
Crucii a Mântuitorului Hristos. Aşa cum aceea a fost salvatoare pentru iudei,
tot aşa răstignirea Fiului lui Dumnezeu va fi mântuitoare pentru omenirea
întreagă. Fiul lui Dumnezeu Se va înălţa pe cruce, aşa cum şarpele a fost
înălţat de Moise spre izbăvirea celor pierduţi. Această trimitere la istoria
vechi-testamentară este o schemă ermineutică foarte des folosită de Sfinţii
Evanghelişti. Evenimentele vechi-testamentare ascund în ele sensuri viitoare
din epoca mesianică, a întrupării Fiului lui Dumnezeu şi din evoluţia
ulterioară a evenimentelor. Era firesc ca un reprezentant de frunte al
societăţii iudaice, cum este Nicodim, să poată pătrunde sensurile ascunse ale
evenimentelor vechi-testamentare. De
aceea Mântuitorul Hristos le foloseşte în discuţia cu el. Biserica însăşi, în
literatura ei liturgică, continuă să folosească acest limbaj, scoţând din
evenimentele vechi-testamentare sensuri şi chei pentru înţelegerea evenimentelor,
a realităţilor din epoca nou-testamentară şi din istoria ei până astăzi.
Corespondenţa
evenimentelor se realizează la nivel duhovnicesc, la nivelul sensurilor
duhovniceşti. De exemplu, ca şi în cazul şarpelui de aramă, şi în situaţia
ridicării Fiului lui Dumnezeu pe Cruce, izbăvirea nu vine dintr-o înlănţuire de
cauză şi efect. Izbăvirea vine de sus, de la Dumnezeu! În dialogul cu Nicodim,
Mântuitorul Hristos aduce în discuţie tensiunea dintre realităţile pământeşti
şi cele cereşti, dintre cele de aici şi cele din cer, dintre cele trupeşti şi
cele duhovniceşti. Face foarte clar precizarea că nu are nimeni acces la cele
cereşti, decât Cel care a coborât de acolo. De aceea, El, Fiul lui Dumnezeu
întrupat, va deveni unica noastră poartă spre cer, singura şansă a lumii
create, pământeşti, de a se împărtăşi de cele cereşti.
De
ce este atât de importantă această ajungere a noastră la cer şi împărtăşirea de
cele cereşti!?! Pentru că aceasta este finalitatea existenţei noastre, pentru
aceasta am fost creaţi şi, în consecinţă, numai aşa ne împlinim existenţa.
Izbăvirea, eliberarea, mântuirea, împlinirea, vederea împărăţiei, viaţa
veşnică, toate aceste sintagme sau expresii exprimă împlinirea existenţială a
omului, finalitatea pentru care el a fost creat. Ele nu sunt posibile decât
prin împărtăşirea de Dumnezeu. Aceasta este marea taină a credinţei noastre şi
aceasta face Biserica prin lucrarea ei continuă! Îl împărtăşeşte pe Dumnezeu
omenirii. Biserica însăşi este segmentul de omenire care se împărtăşeşte la
propriu de Dumnezeu. Biserica este formată din suma celor care prin botez au
primit Duhul lui Dumnezeu. Evenimentul
la care Mântuitorul Hristos face foarte clar trimitere, în dialogul cu Nicodim,
este cel al botezului:
„De
nu se va naşte cineva din apă şi din Duh, nu va putea să intre în împărăţia lui
Dumnezeu” (Ioan 3, 5).
Mântuitorul
vorbeşte despre o naştere din duh, în contrast, bineînţeles, cu naşterea din
trup, pe care o cunoaştem. Naşterea din trup presupune naşterea prin sămânţă.
Cauza naşterii este semănarea unei seminţe care întâlneşte un ogor rodnic şi se
zămisleşte acolo o fiinţă umană. Paralel cu această naştere trupească, şi mult
superioară ei, este naşterea din Duh, naşterea de sus, naşterea din cer, din
apă şi din duh. Acest eveniment, care nouă ne scapă de cele mai multe ori, deşi
este mai important decât naşterea trupească, se săvârşeşte în Taina Sfântului
Botez, printr-un gest foarte simplu din punct de vedere fizic.
În
discuţia cu Nicodim, Hristos subliniază dimensiunea duhovnicească a realităţii,
componenta duhovnicească a lucrurilor. Ce înseamnă componenta duhovnicească a
lucrurilor? Lumea creată în ansamblul ei, ca şi orice parte a ei, au două
componente: o componentă fizică şi o componentă duhovnicească. Componenta
duhovnicească, ca să putem înţelege, este ceea ce noi numim gând, intenţie,
motivaţie, mişcare lăuntrică. Trupul şi fizicul sunt manifestări, expresii ale
realităţii duhovniceşti. Noi înşine, în viaţa de fiecare zi, facem proba
acestui adevăr. Când ducem un buchet de flori cuiva, de exemplu! Este un gest
care nu se epuizează în gestul fizic ca atare, ci se defineşte în funcţie de
sensul pe care i-l dau eu în inima şi în mintea mea. Buchetul de flori poate fi
un gest prin care-mi exprima dragostea faţă de cineva sau, acelaşi buchet de
flori, poate fi un gest prin care vreau să dobândesc bunăvoinţa cuiva, să
cumpăr interesul cuiva. Aşadar, buchetul de flori poate fi dragoste sau mită.
Dacă
ne consumăm viaţa la nivel exterior şi fizic, fără să luăm seama la componenta
duhovnicească a propriei noastre existenţe, suntem la nivelul jalnic al
supravieţuirii, la nivelul cel mai de jos, în care contează ce se întâmplă în
exterior, nu şi ce sens au în inima noastră lucrurile care se întâmplă. La
acest nivel cu greu se poate vorbi despre cele dumnezeieşti. Noi, oamenii,
suntem chemaţi să trăim nu numai la nivelul duhovnicesc omenesc, ci la nivelul
dumnezeiesc, adică părtaşi realităţilor dumnezeieşti.
„Dumnezeu
este duh”, spune acelaşi Sfânt Evanghelist Ioan. Dumnezeu nu Se manifestă
trupeşte, pentru că nu este trup, nici fizic, pentru că nu este fizic. Dumnezeu
este duh şi se manifestă duhovniceşte. Să ne gândim ce este duhul! Gândul
nostru, intenţia noastră, vrerea noastră sunt realităţi duhovniceşti. Toate
sentimentele noastre se zămislesc la nivel duhovnicesc şi sunt realităţi
duhovniceşti. Tot Sfântul Ioan Evanghelistul spune despre Dumnezeu că este
iubire. Nu ne spune că iubeşte, ci că este iubire. Dumnezeu este plinătatea
existenţei duhovniceşti şi plinătatea existenţei duhovniceşti este existenţa ca
iubire. Omul, şi el este duh, dar nu are plinătatea existenţei pentru că nu
există prin sine, ci există prin alimentare din resurse duhovniceşti exterioare.
Şi noi experimentăm iubirea, într-o măsură sau alta, şi ne putem da seama că
este o stare duhovnicească. Sigur, se manifestă în trup şi în mişcările noastre
fizice, dar este o realitate duhovnicească.
Noutatea
pe care o aduce Hristos şi despre care vorbeşte Evanghelia de astăzi, ca de
altfel, în general, toată Evanghelia Mântuitorului Hristos, este posibilitatea
ce se oferă omului de a se împărtăşi de Duhul dumnezeiesc şi de a trăi la nivel
duhovnicesc-dumnezeiesc. Aceasta este naşterea din nou, despre care vorbeşte
Hristos, sau cea de-a doua naştere, naşterea din duh. Atât de importantă este
această posibilitate ce se oferă oamenilor în Hristos, încât ea a fost
echivalată cu o nouă creaţie. Aşa cum la început a făcut Dumnezeu cerul şi
pământul, tot aşa, prin întruparea Fiului lui Dumnezeu, avem un pământ nou şi
un cer nou. Aşa cum a făcut Dumnezeu în continuare pe om din ţărână, la prima
creaţie, tot aşa, prin Hristos Dumnezeu, face pe omul cel nou, „făptura cea
nouă”, din duh. Cerul cel nou şi pământul cel nou vor lua chip desăvârşit la
sfârşitul veacurilor, atunci când se va schimba chipul acestei lumi. La fel şi
omul cel nou, va lua chip deplin la învierea cea de obşte.
Biserica
există ca să-l cheme pe om la nivelul dumnezeiesc de vieţuire, nu să îmbunătăţească
viaţa materială a omului, nici chiar pe cea morală. Hristos ne cheamă să fim
atenţi cu săracii, cu cei nevoiaşi, cu cei defavorizaţi, nu pentru a rezolva
problemele sociale, ci pentru ca să fim ca Dumnezeu, ca să ne aşezăm în duhul
dumnezeiesc, în modul de vieţuire duhovnicesc. Acolo este esenţialul! Nu în
faptul propriu-zis că am dat cuiva ceva şi îmi agonisesc nişte merite, mă ridic
în ochii multora. Mai şi contabilizez spunând: iată, Doamne, ce fac eu!
Dumnezeu face mult mai multe lucruri bune decât noi şi nu îşi face nici un fel
de publicitate, nici nu aşteaptă vreo răsplată.
R.
Rădulescu: Părinte profesor, tot asemenea lui Dumnezeu să fim şi în problema
judecăţii lucrurilor din jurul nostru? Hristos spune ceva care surprinde: „Nu a
trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume, ca să judece lumea, ci ca lumea să se
mântuiască prin El!”. În altă parte, tot în Evanghelia după Ioan, ne este
înfăţişat Hristos ca Judecător la finalul timpului. Pe Hristos, care nu judecă,
cum să-L înţelegem? De fapt El va judeca lumea aceasta, la sfârşitul
veacurilor. Ce va fi acea judecată? Mântuirea nu presupune şi judecată?
Pr.
Coman: În limbajul Sfântului Evanghelist Ioan lucrurile sunt foarte clare. Se
porneşte de la afirmaţia din Evanghelia de astăzi, că Fiul omului nu a venit să
judece lumea, ci ca să o mântuiască, atrăgându-ne atenţia ca nu cumva să ne
raportăm la Dumnezeu şi la Fiul lui Dumnezeu, la Evanghelie şi la Biserica Sa,
ca la o instanţă care stă la pândă, aşa cum ne pândesc poliţiştii noştri, când
depăşim viteza sau când greşim în vreun alt fel. Nu! Dumnezeu nu vânează
greşelile noastre! Dumnezeu stă şi vânează întoarcerea noastră. Întoarce
spatele de la greşelile şi de la păcatele noastre şi aşteaptă întoarcerea
noastră cu faţa spre El, ca să reverse asupra noastră harul Său, mila Sa,
bunătatea Sa! Cu adevărat, Fiul Omului a venit să ne izbăvească, nu să ne
pedepsească. Din păcate, crezându-se
că ameninţările şi înfricoşările disciplinează şi cuminţesc
pe oameni, acestea sunt folosite uneori excesiv de mult de către predicatori.
Este o deviere de la adevărul Evangheliei.
Sfântul
Ioan Evanghelistul spune că Hristos va judeca lumea pentru că Tatăl I-a
încredinţat judecata lumii:
„Tatăl
nu judecă pe nimeni, ci toată judecata a dat-o Fiului.” (Ioan 5, 22).
Dar
judecata Lui nu va fi ca judecata omenească. Judecata va coincide cu
dezbrăcarea lumii de materialitatea în spatele cărei se ascund oamenii, de
opacitatea în spatele căreia zămislim, săvârşim şi înregistrăm nestingheriţi
răul. Va fi o transparenţă totală, o dezgolire totală a tuturor, concomitentă
cu revelaţia completă a adevărului lumii şi al lui Dumnezeu. Va fi ceva
echivalent cu afişarea la vedere a gândurilor noastre cele mai ascunse. Faceţi
un exerciţiu de imaginaţie! Ce ar însemna pentru oricare dintre noi să se
producă, la un moment dat, în public, această developare totală a gândurilor şi
sentimentelor noastre ascunse, intime! Mă întreb dacă am putea suporta scena aceea?! Cred că am mai relatat, în alt
context, scena memorabilă cu Patriarhul Partenie al Alexandriei la una din
mănăstirile de maici din Vâlcea, dar se potriveşte atât de bine contextului de
faţă încât am să o repet. După o călătorie obositoare pe la mănăstiri,
patriarhul era pe un pridvor, înconjurat de delegaţiile însoţitoare şi de
maicile din obştea mănăstirii, care se minunau de aşa o ocazie, de a se afla în
faţa Patriarhului Alexandriei! Toată lumea tăcea. Patriarhul Partenie spune la
un moment dat, cu o voce înceată, adresându-se, parcă, sieşi: „Ehei, maicilor!
Vă uitaţi la mine?! Dacă aţi vedea ce este înlăuntrul meu, tare m-aş ruşina!”
După un moment de tăcere, continuă pe acelaşi ton:
„Dar
şi eu dacă aş vedea ce este înlăuntrul vostru, tare v-aţi ruşina!!! Va veni o
vreme când şi voi veţi vedea ce este înăuntrul meu şi eu ce este înăuntrul
vostru!… Tare ne vom ruşina!.. Ne mai rămâne o scăpare: mila lui Dumnezeu!”
Judecata
ce înseamnă, de fapt? Înseamnă confruntarea noastră cu adevărul deplin, cu
adevărul privind existenţa noastră. Ne spune acest lucru foarte clar
Mântuitorul Hristos:
„Cine
Mă nesocoteşte pe Mine şi nu primeşte cuvintele Mele are judecător ca să-l
judece: cuvântul pe care l-a spus acela îl va judeca în ziua cea de apoi”.
(Ioan 12,48).
Va
cădea vălul de pe ochii noştri, de pe minte şi mai ales de pe inima noastră şi
vom înţelege desăvârşit ceea ce ar fi trebuit să facem sau mai ales ceea ce ar
fi trebuit să fim. Va fi o judecată fiinţială, ontologică. Să ne închipuim
dezamăgirea, ruşinea, tristeţea, frica ce ne vor cuprinde constatând amăgirea,
rătăcirea, în care am trăit. Orice confruntare cu adevărul este o judecată. Cel
mai îngrozitor lucru va fi demascarea totală a ipocriziei în care am trăit,
faptul că am trăit luptându-ne continuu să ne ascundem adevăratul nostru chip
şi să amăgim lumea din jur şi chiar pe noi înşine cu o imagine falsă.
Hristos
va judeca lumea pentru că El este plinătatea existenţei, inclusiv a existenţei
omeneşti. Confruntarea cu Hristos este în sine judecată. Sfântul Apostol Pavel
ne spune că Sfinţii vor judeca lumea (I Cor. 6, 2). Cum vor judeca Sfinţii
lumea? Prin simpla confruntare a lumii cu ei! Dacă eu mă întâlnesc cu un om bun
şi simt în el bunătatea, în clipa aceea sunt supus unei judecăţi, care-mi
semnalează lipsa bunătăţii şi existenţa răutăţii din mine. Lumea este supusă
perpetuu judecăţii prin confruntare cu prezenţa lui Hristos şi a Bisericii. Vă
reamintesc jena pe care o simt adulţii la întâlnirea cu simbolurile prezenţei
lui Dumnezeu. Noi, preoţii, simţim aceeaşi judecată în faţa Sfintei Mese. În
măsura în care avem o conştiinţă trează, uneori am fugi cât mai departe, dacă
am putea, din cauza procesului de conştiinţă care se declanşează în noi odată
cu apropierea de Sfântul Altar şi de Dumnezeiasca Euharistie. Într-una din
rugăciunile pe care le rostim înainte de Sfânta Împărtăşanie, chiar mărturisim
lucrul acesta, asimilând momentul cu cel al înfricoşătoarei judecăţi finale:
„Precum
voi sta înaintea înfricoşătorului şi nefăţarnicului Tău scaun de judecată,
Hristoase Dumnezeule, primind întrebare şi dând răspuns de relele ce am făcut,
aşa şi astăzi, mai înainte de a sosi ziua osândirii mele, stând la Sfântul Tău
Altar, înaintea Ta şi înaintea înfricoşătorilor şi sfinţilor Tăi îngeri, fiind
înduplecat de mărturia cugetului, pun înainte faptele mele cele rele şi
fărădelegile, dându-le pe faţă şi vădindu-le” [Rugăciunea a patra înainte de
Sfânta Împărtăşanie, a Sfântului Simeon Metafrastul, n.ed.].
Când
merg şi-mi îmbrăţişez tatăl sau mama, pe soţia mea, sau copilul, şi cumva am
greşit faţă de ei cu ceva, i-am trădat prin acte de infidelitate sau prin
minciuni, se consumă atunci în mine un act de judecată! Dacă mai sunt viu
sufleteşte, dacă în mine mai pulsează ceva viaţă, atunci voi fi judecat de
propria mea conştiinţă! Dacă, însă, sunt deja un impostor sau un împietrit, nu
mai simt judecata. Acum judecata aceasta este suportabilă, pentru că ne putem
ascunde, uneori chiar de propria noastră conştiinţă, iar, alteori, ne putem
justifica cele mai condamnabile atitudini şi fapte. Judecata este cel mai fidel
indicator al trezviei propriei conştiinţe.
Judecata
este momentul întâlnirii cu Dumnezeu faţă către faţă! Cei care au crezut în El
şi au vieţuit consecvent acestei credinţe nu vor mai fi judecaţi. Ne asigură
Hristos însuşi:
„Cel
ce ascultă cuvântul Meu şi crede în Cel ce M-a trimis are viaţă veşnică şi la
judecată nu va veni, ci s-a mutat de la moarte la viaţă.” (Ioan 5, 24).
Lucrul
acesta este repetat de multe ori în Evanghelia după Ioan:
„Cel
ce crede în El nu este judecat, iar cel ce nu crede a şi fost judecat, fiindcă
nu a crezut în numele Celui Unuia-Născut, Fiul lui Dumnezeu.” (Ioan 3,18).
Aceasta
este judecata lui Dumnezeu! Mesajul Dumnezeieştilor Evanghelii, pe care
Biserica îl transmite peste veacuri, nu este unul de ameninţare, cum lasă
uneori să se înţeleagă chiar şi unii slujitori ai Bisericii! Înţelepciunea
omenească, mintea strâmtă a oamenilor a generat o pedagogie bazată pe
sancţiune, pozitivă, ca răsplată pentru cei buni, şi negativă, ca pedeapsă
pentru cei răi. Pedagogia dumnezeiască este radical diferită. Este pedagogia
iubirii desăvârşite. Cine iubeşte nu cere nimic celuilalt, ci face El totul,
oferă totul. Evanghelia de astăzi consemnează şi cea mai tulburătoare
declaraţie de dragoste făcută de Dumnezeu oamenilor:
„Căci
Dumnezeu aşa a iubit lumea, încât pe Fiul Sau Cel Unul-Născut L-a dat ca
oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viaţă veşnică.” (Ioan 3,16).
Singurul
lucru care rămâne de făcut este ca omul să primească dragostea lui Dumnezeu şi
să-I răspundă!
R.
Rădulescu: Părinte, aşa este, teologic vorbind. Dar din constatările
comportamentului de astăzi, multe lucruri le facem de teama unui zbir. Probabil
că această imagine este accentuată şi de atitudinea unor slujitori ai
Bisericii, care îl prezintă pe Hristos în sensul aceasta. De ce devierea de la
esenţa teologică a realităţilor? De unde vine neputinţa aceasta?
Pr.
Coman: Din necredinţa şi întunecimea minţii noastre! Din încrederea prostească
a omului în mintea sa şi din ignorarea înţelepciunii dumnezeieşti. Din
persistenţa grotescă în îndreptăţirea de sine, deşi evidenţele ne contrazic
flagrant. Ce să ceri, însă, celorlalţi, când şcolile teologice, chiar şi la
nivel universitar, operează insistent cu această pedagogie simplistă a
sancţiunii. Îşi mai poate cineva închipui că studenţii teologi sunt aduşi la
biserică pe baza unor programări riguroase şi a consemnării prezenţei, ca
instrument de presiune!?! Şi că, în ciuda ineficienţei totale, manifestată în
faptul că biserica este mai mereu goală, se insistă orbeşte pe această metodă?!
Dramatic este că nimeni nu pare dispus să analizeze onest lucrurile şi nici să
ia în discuţie discrepanţa radicală dintre pedagogia dumnezeiască şi pedagogia
omenească! Mai este şi trufia omului, care vrea să aibă dreptate, chiar în
confruntarea cu Dumnezeu însuşi. Ca şi când ar spune lui Dumnezeu: „Ce tot
spui, Doamne, nu vezi că nu merge cu blândeţea şi cu bunătatea şi cu iertarea!
Biciul! Aceasta este soluţia!!” Sancta simplicitas! Oamenii Bisericii au căzut,
uneori, în ispita de a folosi instrumentul ameninţării, pentru a-i ţine pe
oameni aproape…
R
Rădulescu: Istoria confirmă acest fapt.
Pr.
Coman: Istoria care confirmă devierile noastre de la duhul Evangheliei
dumnezeieşti, este pentru noi o judecată foarte aspră, pentru noi preoţii, în
special. Cred că într-o lume în care se foloseşte instrumentul ameninţării
legii, al tribunalelor, noi trebuie să venim cu alternativa iertării fără
limite şi a iubirii necondiţionate. Biserica aşa funcţionează în sinea ei, dincolo
de „ieşirile” din peisaj ale unor slujitori ai ei. Biserica este deschisă
pentru toată lumea, nu există nici un fel de oprelişte, nu dă nimeni pe cineva
afară din biserică. Tocmai clasele sociale defavorizate, slăbănogite,
ameninţate de defecţiunile mecanismului social şi politic îşi găsesc adăpostul
şi mângâierea în biserică. Cei puternici nu vin la biserică, nici cei bogaţi.
Nici cei culţi nu prea vin la biserică. Dacă ar funcţiona criteriile pedagogiei
omeneşti, primii ar fi excluşi iar cei din a doua categorie ar fi curtaţi.
Biserica binevesteşte săracilor, bolnavilor, păcătoşilor, neputincioşilor.
Biserica binevesteşte tuturor, dar binevestirea ei este mai curând sesizată de
cei neputincioşi tocmai pentru că în Biserică nu mai funcţionează criteriile
lumeşti, ale puterii lumeşti, ale judecăţii lumeşti, conform cărora ar fi
descurajaţi şi alungaţi, ci funcţionează criteriile dumnezeieşti, în temeiul
cărora sunt bineprimiţi.
Dumnezeu
nu judecă lumea aşa cum o judecăm noi. Am văzut, acum câteva duminici, cum S-a
comportat Dumnezeu cu datornicul, şi cum s-a comportat respectivul datornic cu
datornicul său. Judecata lui Dumnezeu este, mai curând, judecata propriilor
noastre fapte reflectate în adevăr, cum spuneam. Predica noastră, Evanghelia
Mântuitorului Hristos este prin excelenţă Evanghelia iubirii copleşitoare a lui
Dumnezeu. Am să citez imaginea prin care Sfântul Ioan Gură de Aur recapitulează
întreaga istorie sau iconomie dumnezeiască. Spune:
„Dumnezeu
şi-a dorit pentru Sine de mireasă o desfrânată. Da, zice, o desfrânată. Despre
firea noastră omenească vorbesc. Şi a venit la ea, nu a trimis peţitori. A
venit la ea şi a găsit-o ca ameţită de băutură, a luat-o şi a întrebat-o: «Nu
te-am sădit Eu în Rai, ce s-a întâmplat cu tine?» «A venit vrăjmaşul şi m-a
luat.» Şi nu a mustrat-o cu nici un cuvânt, ci i-a spus: «Acum am să te iau şi
am să te sădesc înlăuntrul Meu, ca să nu te mai poată răpi vrăjmaşul!» Iar
firea omenească, mireasa peţită, a răspuns: «Doamne, sunt rea, sunt bolnavă,
sunt urâtă, sunt căzută!» «Nu-i nimic, sunt Doctor!»
Concluzionează
Sfântul Ioan:
„Şi
luând-o la Sine, o transformă din urâciune, în mireasă de cinste. Căci numai
dragostea poate transforma urâciunea în frumuseţe, căderea în virtute…!”
Acesta
este conţinutul raportării lui Dumnezeu la oameni. Este cel mai dătător de
speranţă mesaj. Ai căzut?! Întoarce-te la Dumnezeu! De câte ori voi cădea şi de
câte ori mă voi întoarce?! De şaptezeci de ori câte şapte, te poţi întoarce şi
eşti iertat, spune Dumnezeu însuşi. Şi nu numai că eşti iertat, dar produci mai
mare bucurie în ceruri decât nouăzeci şi nouă de drepţi, care nu au nevoie de
pocăinţă. Acesta este oceanul nesfârşit al iubirii dumnezeieşti. Dumnezeu este
iubire! Dumnezeu este bunătate! Dumnezeu ţine acest pământ deşi este atâta
răutate în oameni, încât chiar adversarii Săi se întreabă: unde este Dumnezeu
de îngăduie atâta răutate?! Dumnezeul nostru este ocean de iubire şi de
blândeţe, este îndrăgostit de noi chiar în urâciunea noastră. Dacă mai respirăm
şi noi, câteodată, duhovniceşte, tot din revărsarea iubirii lui Dumnezeu
respirăm. Ne împărtăşim orbecăind poate, neluând în seamă cât de mare este
căderea omului în inconştienţă!
A
trăi duhovniceşte, înseamnă a fi cât mai conştient, a participa cât mai
conştient la ceea ce ţi se întâmplă. A trăi duhovniceşte înseamnă a te sustrage
cât mai mult posibil inerţiei inconştiente care pare că subjugă tot mai mult
lumea. Dumnezeu este o trezire permanentă şi ne cheamă şi pe noi să fim treji,
să participăm şi să ne împărtăşim cu trezvie de darurile Sale. Nu ne cere nimic
în schimb, ne dă continuu şi ne vrea cu faţa spre Dânsul, ca să primim. Şi
primind, să fim mulţumitori, pentru că aşa este cuviincios.
Evanghelia
de astăzi, ca de altfel întreaga Evanghelie după Ioan, este centrată pe adâncul
lucrurilor. Omul este chemat să trăiască cu Dumnezeu, nu să producă, nu să
îmbunătăţească viaţa materială. Omul este chemat la un salt spectaculos, extraordinar,
în existenţa lui, de la trăirea materială lumească, care poate fi mai rea sau
mai bună, la trăirea cu Dumnezeu. Acest salt este un proces duhovnicesc, un
proces de trezire a duhului omului. Fiul lui Dumnezeu S-a întrupat, ca să-l
ridice pe om la nivelul vieţuirii dumnezeieşti, duhovniceşti, să devină duh, să
devină iubitor, treaz, văzător…!”
(Pr. Constantin Coman, “Dreptatea lui Dumnezeu şi dreptatea oamenilor”, Editura
Bizantina, Bucureşti, 2010)
Sursă:
Cuvântul ortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu