Evanghelia
Marcu
8, 34-38; 9, 1
Zis-a
Domnul: Oricine voieşte să vină după Mine, să se lepede de sine,
să-şi ia crucea şi să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi
scape viața, o va pierde, iar cine îşi va pierde viața sa pentru
Mine şi pentru Evanghelie, acela o va mântui. Căci ce-i foloseşte
omului să câştige lumea întreagă dacă-şi pierde sufletul? Sau
ce ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Căci de
cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele, în neamul acesta
desfrânat şi păcătos, şi Fiul Omului Se va ruşina de el când
va veni întru slava Tatălui Său, cu sfinţii îngeri. Și le zicea
lor: Adevărat grăiesc vouă că sunt unii dintre cei ce stau aici
care nu vor gusta moartea, până ce nu vor vedea Împărăţia lui
Dumnezeu venind întru putere.
Sfântul
Luca al Crimeei – Predică
la Duminica după Înălțarea Sfintei Cruci
„Cine
va voi să-şi scape sufletul, îl va pierde, iar cine va pierde
sufletul său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va scăpa”
(Mc. 8, 35).
Aceste
spuse ale lui Hristos, spuse de o uriaşă însemnătate, pot stârni
nedumerire în mulţi. Noi, doar, dorim să ne mântuim sufletul, iar
Domnul spune că dacă vom năzui spre asta îl vom pierde şi că
pentru a ne mântui sufletul este nevoie să ni-l pierdem - să-l
pierdem pentru însuşi Domnul Iisus Hristos şi pentru Evanghelie.
Ce să însemne asta? Cum trebuie să înţelegem aceste spuse?
Fireşte,
în cuvintele lui Hristos nu poate fi nici o contradicţie - ele
trebuie înţelese cum se cuvine. Şi iată ce răspuns dă la
nedumerirea noastră Domnul Însuşi: „Dacă vrea cineva să vină
după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi să-Mi
urmeze Mie” (Mt. 16, 24).
Dacă
vom împlini lucrul acesta, ne vom mântui sufletul. Dar de ce avem
nevoie ca să împlinim aceste cuvinte ale lui Hristos? Ce înseamnă
lepădarea de sine?
Lepădarea
de sine înseamnă lepădarea desăvârşită de propria înţelegere
a căilor vieţii, de cele spre care năzuim potrivit îndemnurilor
inimii noastre, lepădarea deplină de voinţa noastră, de raţiunea
noastră. Este aici vreo cerinţă ciudată şi cu neputinţă de
împlinit? Bineînţeles că nu.
Când
ucenicul învaţă meseria pe lângă meşter, el trebuie să se lase
pe de-a întregul călăuzit de îndrumările acestuia; el nu cutează
să vină cu nimic de la sine, cu nici un fel de metode proprii de
lucru. El trebuie să se supună necondiţionat meşterului, să
împlinească toate îndrumările lui şi să lucreze neabătut după
cum spune meşterul.
Şi
noi trebuie să devenim supuşi Domnului Iisus Hristos - ascultători
până la capăt, ascultători până la moarte. E foarte simplu de
făcut asta. Trebuie doar să ne concentrăm şi să ne adâncim
privirea duhovnicească, privind cu luare aminte şi cinstit în
ascunzişurile sufletului nostru - şi atunci fiecare păcătos va
vedea ce se face acolo. Acolo este întuneric, acolo colcăie şerpi
- şerpii minciunii, curviei, zavistiei, trufiei, plăcerilor
pântecelui, hoţiei, chiar şi uciderii, şerpi cărora nu este
număr.
Oare
nu urâm şerpii, nu ne ferim de ei? Şi atunci, vom iubi şerpii
care se cuibăresc în inima noastră? Suntem datori să îi urâm,
suntem datori să ne urâm sufletul, dacă în el colcăie şerpii.
În
noi prea puţine merită dragoste. În orice păcătos sunt multe
care merită ură. Şi trebuie ca această ură să se aprindă. Dacă
pe umerii voştri ar apărea deodată nişte zdrenţe murdare şi
împuţite, oare nu le-aţi arunca de pe voi, nu le-aţi călca în
picioare? Iar dacă omul păcătos va privi în sufletul său, va
vedea că haina sufletului îi seamănă cu nişte zdrenţe împuţite.
Şi i se va face scârbă, greaţă, va urî zdrenţele acestea, va
urî sufletul său, care e îmbrăcat atât de hâd.
Vedeţi
că nu este nimic ciudat în cerinţa lui Hristos ca cel ce vrea să
meargă după El să îşi urască sufletul? Trebuie să ne urâm
trufia, părerea de sine, care ne poruncesc să ne rânduim viaţa de
capul nostru, să ne fixăm în viaţă propriile noastre scopuri, să
ne construim propriile noastre planuri. Trebuie să înlăturăm
toate acestea, să rupem acest păienjeniş plin de praf, să ne luăm
rămas bun de la tot. Trebuie să ne lepădăm de voinţa noastră,
de planurile noastre, de raţiunea noastră şi să ne plecăm
cerbicea cu smerenie sub jugul cel bun al lui Hristos.
Trebuie
să ne întindem către Domnul Iisus Hristos mâna tremurătoare şi
să-I strigăm: „Doamne! Nu voi merge pe calea mea. Voi merge după
Tine, Tu mă călăuzeşte!”. Trebuie să ne supunem până la
capăt şi necondiţionat voinţei lui Hristos. Numai atunci va fi cu
putinţă să mergem după El.
Dacă
Domnul ne duce acolo unde S-a dus El însuşi, dacă Domnul cere de
la noi să ne luăm crucea şi să mergem după El, unde credeţi că
mergem? Dacă asupra noastră a fost pusă crucea, bineînţeles că
nu mergem la distracţie, nu mergem la serbare, ci acolo unde sunt
datori să meargă călcătorii de lege care îşi poartă crucea.
Suntem datori să mergem după Iisus Hristos pe Golgota, până la
capăt, chiar până la moarte.
Dar
ce moarte cere de la noi Domnul? Cumva moartea fizică pe cruce, pe
care a răbdat-o El însuşi? Nu, ci El cere de la noi altă moarte.
El cere să fim ascultători, smeriţi, să urmăm Lui, Care S-a
micşorat pe Sine: „Dumnezeu fiind în chip, n-a socotit o ştirbire
a fi El întocmai cu Dumnezeu, ci S-a deşertat pe Sine, chip de rob
luând, făcându-Se asemenea oamenilor şi la înfăţişare
aflându-Se ca un om şi S-a smerit pe Sine, ascultător făcându-Se
până la moarte şi încă moarte de cruce” (Filip. 2, 6-8).
Precum
El a ascultat de Tatăl Lui, aşa şi noi suntem datori să ascultăm
de El până la capăt. El ne duce la moarte - însă nu la o moarte
de care trebuie să tremure inima noastră. El cere de la noi să
împlinim cuvintele: „Câţi sunt ai lui Hristos şi-au răstignit
trupul împreună cu patimile şi poftele” (Gal. 5, 24).
El
cere să răstignim pe cruce şi să omorâm omul nostru cel trupesc,
patimile noastre. El cere să ne răstignim pe cruce păcatele, aşa
cum El a răstignit păcatele întregii lumi pe Crucea Sa. El cere să
ne răstignim pe cruce nu trupul ca atare, ci omul cel vechi, care
trăieşte nu după legile Lui, ci după poruncile lumii.
El
cere ca pe acest om vechi, care se află în stăpânirea diavolului,
să îl urâm, pe acesta să-l lepădăm ca pe o haină veche şi
murdară şi să începem o viaţă nouă, viaţa omului renăscut,
ca să ne mântuim sufletul nemuritor, menit împărtăşirii cu
Dumnezeu.
Şi
trebuie să împlinim aceasta, căci altfel nu se poate curaţi
inima, nu poate răsări în ea lumina lui Hristos. Ca să răsară
soarele este nevoie să se risipească întunericul nopţii. Ca să
fie aer curat în locuinţă, el trebuie curăţit de mirosurile
urâte.
De
asemenea şi noi, dacă nu ne vom lepăda de toată întinăciunea,
de nu vom răstigni pe cruce trupul nostru, care putrezeşte în
pofte, cum vom putea să mergem după Hristos? Altă cale nu este
nicidecum.
Dar
dacă vom începe această mare lucrare, ne stă înainte o luptă
grea şi prelungită, fiindcă omul vechi, pe care l-am lepădat şi
l-am răstignit, e o fiară sălbatică - şi cu cât îl vom bate şi
răstigni mai mult, cu atât va muşca mai aprig. El e primejdios
pentru noi, nicicând nu ne va lăsa în pace. Şi avem de luptat cu
această fiară până la sfârşitul vieţii noastre.
Din
Vieţile Sfinţilor cunoaştem că ei toţi au dus până la
sfârşitul zilelor lor o luptă nesfârşită cu omul lor cel vechi,
pe care l-au răstignit pe cruce. Şi această luptă stă înaintea
fiecăruia dintre cei ce s-au hotărât să împlinească spusele lui
Hristos şi să se lepede de sine. Îl aşteaptă o cale lungă,
grea, spinoasă, fără opriri - căci în viaţa duhovnicească a te
opri înseamnă a da înapoi, a pierde tot binele şi toată
sfinţenia pe care le-ai dobândit.
Cine
a fost mai presus decât Sfântul Apostol Pavel, care a fost răpit
până la al treilea cer şi a văzut fericirea drepţilor, cine se
poate asemui cu el în hotărârea lui de a-şi răstigni trupul,
cine va cuteza să spună precum el: „Nu mai trăiesc eu, ci
Hristos trăieşte în mine” (Gal. 2, 20). Şi iată ce spune acest
om mare: „Fraţilor, eu încă nu socot să fi ajuns, dar una fac:
uitând cele ce sunt în urma mea şi tinzând spre cele dinainte,
alerg la ţintă” (Filip. 3, 13).
El
tinde înainte, se grăbeşte, fiindcă înaintea lui este un scop
mare, sfânt şi foarte greu de atins. Şi atunci, noi să nu ne
grăbim, noi să nu fugim de vom alege calea pe care a mers el şi
care a fost arătată de Domnul Iisus Hristos?! Iată ce înseamnă
lepădarea de sine şi mergerea după Hristos.
Dar
ce înseamnă a-ţi lua crucea - întrucât Domnul spune că fiecare
dintre noi este dator să îşi ia crucea? Ce cruci avem noi? Crucile
sunt felurite, căci pentru fiecare Dumnezeu a pregătit o cruce
aparte. Este foarte important să înţelegem care este crucea
noastră. Este foarte important să luăm anume crucea pusă înaintea
noastră de Dumnezeu. Este foarte primejdios să ne facem singuri
cruci, lucru care nu se întâmplă rar.
Ce
cruci sunt pregătite pentru cei mai mulţi dintre noi? Cruci simple
- nu dintr-acelea pe care le-au dus mucenicii, nu dintr-acelea pe
care până la sfârşitul vieţii le-au purtat nevoitorii din
pustie.
Viaţa
noastră - viaţa tuturor oamenilor - este amar, întristare şi
pătimire şi toate aceste amaruri, întristări şi pătimiri ale
vieţii noastre lumeşti, sociale şi familiale, alcătuiesc crucea
noastră.
Oare
puţine suferinţe pricinuiesc căsnicia nereuşită, alegerea
neinspirată a profesiei, bolile grave, înjosirea, confiscarea
averii, clevetirile care ne urmăresc? Tot răul pe care ni-l fac
oamenii, gelozia conjugală - oare nu sunt acestea crucea noastră?
Toţi oamenii poartă şi sunt datori să poarte asemenea pătimiri,
chiar dacă nu ar vrea deloc.
Oamenii
care îl urăsc pe Hristos, oamenii care leapădă calea lui Hristos,
tot pătimesc, însă cârtesc şi nu vor să îşi poarte crucea.
Care este însă deosebirea între ei şi creştinii adevăraţi?
Deosebirea
stă în faptul că creştinii şi-o duc cu supunere, că nu-L hulesc
pe Dumnezeu, ci cu smerenie, plecându-şi capul, duc până la
sfârşitul vieţii crucea lor grea, mergând în urma Domnului Iisus
Hristos şi-o duc pentru El şi pentru Evanghelie şi-o duc din
dragoste arzătoare pentru Hristos, fiindcă mintea şi toate
dorinţele lor sunt robite de învăţătura evanghelică.
Pentru
a împlini această învăţătură, pentru a merge pe calea lui
Hristos, trebuie să ne ducem crucea cu supunere, neobosiţi,
neblestemând-o, ci binecuvântând-o, împlinind porunca lui
Hristos, lepădându-ne de noi înşine şi mergând în urma lui
Hristos pe calea cea îngustă, ce duce în împărăţia Cerurilor.
Iar
noi vrem cu toţii ca drumul vieţii noastre să fie larg, încăpător,
fără nici un fel de spini, murdărie, pietre şi gropi, să fie
presărat cu flori - dar Domnul ne arată o altă cale: calea
pătimirilor.
Se
cuvine să ştim că pe această cale, oricât ar fi de grea, dacă
ne vom întoarce către Hristos din toată inima El însuşi ne va
ajuta în chip uluitor pentru noi; El ne va sprijini când vom cădea,
ne va întări, ne va îmbărbăta şi ne va mângâia. Şi atunci
vom pricepe cuvintele Sfântului Apostol Pavel despre faptul că
necazul nostru de acum, uşor şi trecător, ne aduce nouă, mai
presus de orice măsură, slavă veşnică covârşitoare (2 Cor. 4, 17): atunci pătimirile scurtei noastre vieţi ne vor părea uşoare.
Când
vom străbate această cale, ce pare grea şi cumplită numai la
început, când vom simţi harul lui Dumnezeu care ne întăreşte,
atunci ne vom duce cu bucurie şi cu smerenie crucea, ştiind că
prin aceasta ni se deschide intrarea în Împărăţia Cerurilor.
Fie
ca Domnul nostru Iisus Hristos să-i învrednicească pe toţi de
veşnica, slăvită şi nesfârşita viaţă împreună cu El, cu
Tatăl Lui, cu Duhul Sfânt şi cu toată ceata sfinţilor îngeri.
Amin (30 septembrie 1946).
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu