Evanghelia
Marcu
2, 1-12
Iisus
intrând iarăşi în Capernaum, după câteva zile, s-a auzit că
este în casă. Şi îndată s-au adunat mulţi, încât nu mai era
loc, nici înaintea uşii, şi le grăia lor cuvântul Şi au venit
la El, aducând un slăbănog, pe care-l purtau patru inşi. Şi
neputând ei, din pricina mulţimii, să se apropie de El, au
desfăcut acoperişul casei unde era lisus şi, prin spărtură, au
lăsat în jos patul pe care zăcea slăbănogul. Şi văzând lisus
credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate îţi sunt
păcatele tale! Şi erau acolo unii dintre cărturari, care şedeau
şi cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta astfel? El
huleşte. Cine poate să ierte păcatele, fără numai unul Dumnezeu?
Şi îndată cunoscând lisus, cu duhul Lui, că aşa cugetau ei în
sine, le-a zis lor: De ce cugetaţi acestea în inimile voastre? Ce
este mai uşor, a zice slăbănogului: Iertate îţi sunt păcatele,
sau a zice: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi umblă? Dar, ca să
ştiţi că putere are Fiul Omului a ierta păcatele pe pământ, a
zis slăbănogului: Zic ţie: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi
la casa ta. Şi s-a sculat îndată şi, luându-şi patul, a ieşit
înaintea tuturor, încât erau toţi uimiţi şi slăveau pe
Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am văzut niciodată.
Sfântul
Nicolae Velimorovici
– Predica la Vindecarea
slăbănogului din Capernanum
Duminica
trecută am auzit Evanghelia despre minunata tărie a marii şi
atotputernicei lui Hristos prezenţe. Natanael, care punea la
îndoială cuvântul apostolului Filip cum că în lume ar fi apărut
Mesia şi acesta este lisus din Nazaret, acest Natanael (chiar el)
aflându-se în faţa Domnului însuşi, L-a recunoscut pe dată şi
L-a mărturisit Fiu al lui Dumnezeu şi împărat al lui Israel.
Evanghelia de astăzi ne vorbeşte de strădania cea mare şi de
lupta pe care o duce omul cu adevărat credincios ca să ajungă în
faţa lui Hristos.
Patru
bărbaţi duc pe un altul, rudă de-a lor sau prieten, bolnav de
paralizie. îl cară cu tot cu patul pe care zace, omul fiind cu
totul slăbănog şi neajutorat. în zadar au încercat să-şi facă
loc prin mulţime ca să ajunaălângă domnul şi, dând greș
așa, ei încearcă altfel: cațără pe acoperişul casei, îl
desfac şi, cu mare truda, coboară pe acolo patul pe care zace
bietul om, până ce acesta se odihneşte la picioarele minunatului
Vindecător. Aceasta a fost măsura credinţei lor în Hristos.
Şi
văzând lisus credinţa lor, i-a zis slăbănogului: Fiule, iertate
îţi sunt păcatele tale! Domnul nu le-a auzit din cuvinte credinţa,
ci a văzut-o. Vederea Lui, care pătrunde în cele mai ascunse
adâncimi ale inimii, a privit la marea lor credinţă. Iar cu ochii
trupeşti le-a văzut strădania de a-l aduce pe bolnav în faţa
Lui. Credinţa lor se vădea Domnului şi trupeşte şi duhovniceşte.
I
se vădea totodată şi necredinţa cărturarilor aflaţi de faţă.
Aceştia cugetau în inimile lor: Pentru ce vorbeşte Acesta
astfel? El huleşte. Cine poate să ierte păcatele, fără numai
unul Dumnezeu? Domnul, cunoscând cu duhul Lui, că aşa cugetau
ei în sine, a prins să-i mustre cu blândeţe: De ce cugetaţi
acestea în inimile voastre? Domnul, cu pătrunderea pe care o
are, citeşte în inimile prihănite tot atât de uşor ca şi în
cele curate. Aşa cum a văzut inima cea curată şi fără vicleşug
a lui Natanael, vede şi inimile necurate şi pline de viclenie ale
cărturarilor. Şi, ca să le arate acestora că are putere şi
asupra trupurilor şi asupra sufletelor, putere şi să ierrte
păcatele şi să tămăduiască boala, Domnul îi spune
paraliticului: Scoală-te, ia-ţi patul tău şi mergi la casa ta. La
porunca dată cu atâta tărie, bolnavul s-a sculat îndată şi,
luându-şi patul, a ieşit înaintea tuturor, încât erau toţi
uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu, zicând: Asemenea lucruri n-am
văzut niciodată.
Priviţi
numai ce minunate puteri arată, dintr-o singură dată, Domnul:
El
pătrunde inimile oamenilor, vede credinţa unora şi viclenia
altora.
El
iartă sufletului păcatul, vindecându-l şi curăţindu-l de
izvorul slăbiciunii şi al bolii sale.
El
însănătoşeşte trupul bolnav şi slăbănogit cu tăria
cuvintelor Sale.
O,
mare şi înfricoşată, minunată şi tămăduitoare este prezenţa
Dumnezeului Celui Viu! Dar trebuie mai întâi să ajungem să stăm
în faţa Lui. Este lucrul de căpetenie pe calea mântuirii: să vii
cu credinţă în faţa Domnului, să-I simţi prezenţa. Câteodată
Domnul însuşi vine şi îşi dezvăluie în noi prezenţa-I plină
de har, aşa cum a venit la Marta şi Maria in Betania, aşa cum i-a
apărut pe neaşteptate apostolului Pavel în drum, iar celorlalţi
apostoli la Marea Galileii, şi la Emaus, şi în odaia cu uşi
încuiate, şi Mariei Magdalena în grădină, şi multor sfinţi în
visuri şi vedenii. Câteodată, omul e adus de alţii în faţa lui
Hristos, cum l-a adus Andrei pe Simon Petru, şi Filip pe Natanael,
şi cum urmaşii apostolilor, propovăduitorii credinţei, au
adus la Hristos mulţime nenumărată de oameni. Câteodată, în
sfârşit, oamenii se luptă singuri să ajungă la Domnul, ca aceşti
patru care au rupt acoperişul spre a-l coborî pe slăbănog
înaintea Domnului. Acestea sunt cele trei feluri în care oamenii
ajung în faţa Domnului. Să ne silim şi să ne luptăm ca să
ajungem în faţa Domnului, şi ca Dumnezeu să ne îngăduie lângă
El, luminându-ne cu prezenţa Sa. Noi avem a străbate aceste trei
căi luându-le altfel la rând: trebuie mai întâi să facem tot ce
putem ca să ajungem în faţa Domnului; apoi trebuie să urmăm
drumul pe care ne duce sfânta şi apostolica Biserică, părinţii
şi învăţătorii ei; şi, pe urmă, să aşteptăm cu rugăciune
şi cu nădejde ca Dumnezeu să ne aducă la Sine şi să ne lumineze
cu prezenţa Sa, să ne dea tărie, să ne vindece, să ne
mântuiască.
Cât
de mari trebuie să fie strădaniile noastre de a ne face drum până
la Domnul se vede din pilda acestor patru care nu s-au dat în lături
să se caţere pe acoperiş, fără să le fie frică sau ruşine,
numai ca să-l poată lăsa pe prietenul bolnav înaintea Domnului
Celui Viu. Pilda aceasta de stăruinţă seamănă — dacă nu chiar
o întrece — cu cea a văduvei care supăra pe judecătorul cel
nedrept cerându-i mereu să-i facă dreptate faţă de un potrivnic
(Luca 18,1-5). Iată ce înseamnă să împlineşti porunca Domnului
care este a striga ziua şi noaptea către El Se dovedeşte astfel şi
adevărul unei alte porunci: Bate, şi ţi se va deschide (Matei
7, 7). Este, în sfârşit, lămurirea straniilor cuvinte ale lui
Hristos: Împărăţia cerurilor se ia cu silinţa şi silitorii o
răpesc pe ea (Matei 11,12). Domnul cere aşadar celor ce-L urmează
să facă tot ce le stă în putere, să se silească, să lucreze
câtă vreme mai au lumină, să se roage necontenit, să ceară, să
caute, să bată, să postească, să facă faptele milosteniei fără
să le numere — toate acestea să le împlinească spre a li se
deschide împărăţia cerurilor: marea, înfricoşata, de viaţă
dătătoarea lui Dumnezeu prezenţă. Privegheaţi dar în toată
vremea, rugându-vă, spune Domnul, ca să vă învredniciţi a scăpa
de toate cele ce au să vină şi a sta înaintea Fiului Omului (Luca
21, 36). Priveghează şi păzeşte Inima ta, ca să nu se lipească
de pământ; veghează asupra gândurilor tale, ca să nu te ducă
departe de Dumnezeu; ia aminte la lucrul tău, ca să îți
înmulţeşti talantul, iar nu să-l împuţinezi şi să-l
pierzi; păzeşte zilele tale, ca să nu vină pe nepregătite
moartea peste tine şi să te găsească în păcate. Aceasta este
dreapta noastră credinţă: lucrătoare, rugătoare şi
veghetoare, pătrunsă de lacrimi şi trudă. Nici o credinţă nu
cere ca a noastră atâta strădanie din partea omului ca să se
poată acesta înfăţişa înaintea Fiului lui Dumnezeu. Lumea
întreagă este chemată la această strădanie, dar credincioşilor
Săi Mântuitorul o cere anume, iar Biserica le-o repetă prin
vremuri, din neam în neam, înălţând icoana mulţimii ce creşte
mereu a luptătorilor duhovniceşti care au împlinit legea lui
Hristos şi s-au învrednicit de negrăită slavă şi putere în cer
şi pe pământ.
Dar
să nu ne înşelăm crezând că strădaniile noastre aduc după ele
de la sine mântuirea. Să nu ne închipuim că ar putea omul,
străduindu-se, să ajungă prin proprie silinţă în faţa
Dumnezeului Celui Viu. Fără voia lui Dumnezeu nici un muritor nu
poate sta înaintea feţei Sale. Pentru că Domnul, care ne-a
poruncit silinţă şi strădanie, spune în alt loc: Când veţi
face cele poruncite vouă, să ziceţi: Suntem slugi netrebnice,
pentru că am făcut ceea ce eram datori să facem (Matei 17,10). Şi
în altă parte: Nimeni nu poate să vină la Mine dacă nu-l va
trage Tatăl (Ioan 6, 44). Şi iarăşi: Fără Mine, nu puteţi face
nimic (Ioan 15, 5). Şi iarăşi, în alt loc: Prin har sunteţi
mântuiţi (Efeseni 2, 5). Ce să mai spunem după toate acestea? Să
spunem că toată strădania noastră e în zadar? Să ne lăsăm în
jos mâinile, a neputinţă, aşteptând ca Domnul să ne ia, cu
puterea Sa, şi să ne aşeze în faţa-I? Zice proorocul Isaia: ...
toate faptele dreptăţii noastre ca un veşmânt întinat
(Isaia 64, 5). Vom lăsa deoparte orice silinţă? Dar oare, făcând
aşa, nu ne vom asemăna slugii care a îngropat talantul în pământ,
pentru care faptă i-a strigat stăpânul: Slugă vicleană şi
leneşă ! (Matei 25, 26)? Să fim chibzuiţi, să ne silim a
împlini poruncile cele limpezi ale Domnului. Noi ne silim, iar
lui Dumnezeu singur îi stă în putere să binecuvânteze
strădania noastră şi să ne aducă în faţa Sa. Apostolul
Pavel a arătat limpede lucrul acesta: Eu am sădit, Apolo a udat,
dar Dumnezeu a făcut să crească. Astfel nici cel ce sădeşte nu e
ceva, nici cel ce udă, ci numai Dumnezeu care face să crească (1
Corinteni 3, 6-7). Totul, aşadar, e în mâna lui Dumnezeu: stă în
puterea, în înţelepciunea, în mila Lui. Noi trebuie să sădim şi
să adăpăm, şi nu putem să ne abatem de la această îndatorire
fără să cădem în primejdia veşnicei pierzanii.
Datoria
lucrătorului e să sădească şi să ude, dar de puterea şi de
înţelepciunea şi de mila lui Dumnezeu depinde dacă sămânţa
prinde sau nu prinde rădăcină, creşte sau nu, aduce sau nu aduce
roade.
Datoria
savantului e să cerceteze şi să caute, dar depinde de puterea,
de înţelepciunea şi de mila lui Dumnezeu dacă i se va dezvălui
cunoaşterea.
E
datoria părintelui să-şi crească în frica lui Dumnezeu copilul,
dar depinde de puterea, de înţelepciunea şi de mila lui Dumnezeu
viaţa acestui copil.
E
datoria preotului să înveţe, să îndrumeze, să îndrepteze pe
credincioşi, dar depinde de puterea, de înţelepciunea şi de mila
lui Dumnezeu dacă strădania lui rodeşte.
E
datoria noastră a tuturor să ne silim şi să facem totul ca să
fim vrednici să stăm în faţa Fiului lui Dumnezeu, dar depinde de
puterea, de înţelepciunea şi de mila lui Dumnezeu dacă vom
fi sau nu vom fi îngăduiţi lângă Domnul.
Dar
să nu luptăm fără nădejde în mila lui Dumnezeu! Fie ca
strădaniile noastre să fie străluminate de nădejdea că Domnul e
lângă noi, şi că ne va primi şi pe noi întru lumina feţei
Sale. Nu e fântână mai adâncă, mai nesecată decât mila lui
Dumnezeu! Când Fiul Risipitor şi-a venit întru sine după
groaznica-i cădere între porci, milostivul tată a ieşit să-l
întâmpine, l-a îmbrăţişat şi l-a iertat. Dumnezeu nu
osteneşte să iasă în întâmpinarea copiilor săi care se întorc,
îşi întinde braţele spre toţi cei care se îndreaptă spre El.
Tins-am mâinile Mele în toată vremea spre un popor răzvrătit
(Isaia 65, 2), spune Domnul despre evrei. Dacă Domnul îşi întinde
braţele către cei răzvrătiţi, cum nu Şi le-ar întinde
spre cei ascultători? Spune proorocul David, cel ascultător:
Văzut-am mai înainte pe Domnul înaintea mea pururea, că de-a
dreapta mea este ca să nu mă clatin (Psalm 15, 8). Pe cei care se
luptă spre mântuire, Dumnezeu nu îi lipseşte de-a sta înaintea
feţei Sale. Să nu socotim aşadar că nevoinţele ne sunt în
zadar, cum fac cei fără Dumnezeu şi deznădăjduiţii; ci
silindu-ne şi trudind, să nădăjduim în mila Domnului Dumnezeu.
Şi mai ales în vremea Marelui Post să ne înmulţim strădaniile,
aşa cum ne învaţă Sfânta Biserică. Iar cărarea întru acestea
sa ne fie luminata ele pilda celor patru care s au suit pe acoperiş,
l-au rupt şi l-au aşezat pe al cincilea, pe prietenul bolnav,
înaintea Domnului. Dacă o cincime din suflet ne e paralizat, sau
bolnav, să ne grăbim a o aduce cu cele patru tefere înaintea
Domnului, şi El va vindeca ce-i bolnav în noi. Dacă unul din
cinci simţuri ni s-a smintit de către lume şi boleşte, să
alergăm cu celelalte patru înaintea Domnului, ca să aibă El milă
de cel bolnav şi să-l vindece. Când e bolnavă o parte din trup,
doctorul prescrie două feluri de îngrijire: grijă de mădularul
bolnav, şi întărirea celor tefere, încât acestea fiind mai
sănătoase, mai puternice, să ţină cumpănă părţii
bolnave. Aşa e şi cu sufletul. Dacă ne îndoim cu mintea, să
alergăm cu inima a ne întări în credinţă şi, cu ajutorul lui
Dumnezeu, să vindecăm mintea bolnavă. Dacă am păcătuit uitând
rugăciunea, să ne grăbim cu fapte de milostenie a restaura în noi
rugăciunea pierdută; şi aşa cu toate.
Iar
Domnul va vedea credinţa noastră, strădania şi silinţa noastră,
şi va avea milă de noi. În îndurarea-I fără margini, ne va lăsa
lângă El, înaintea feţei Sale de viaţă dătătoare, de unde
primesc viaţă, putere şi bucurie fără de număr cete îngereşti
şi armii de sfinţi. A Domnului şi Mântuitorului nostru Iisus
Hristos fie slava şi lauda, împreună cu Tatăl şi cu Duhul Sfânt,
Treimea cea deofiinţă şi nedespărţită, acum şi pururea şi în
vecii vecilor. Amin!
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu