Evanghelia
Luca
10, 16-21
Zis-a
Domnul ucenicilor Săi: cine vă ascultă pe voi Mă ascultă pe Mine
şi cel ce se leapădă de voi se leapădă de Mine; iar cine se
leapădă de Mine se leapădă de Cel care M-a trimis pe Mine. Iar
cei şaptezeci s-au întors cu bucurie, zicând: Doamne, şi diavolii
se pleacă nouă în numele Tău. Atunci Iisus le-a răspuns: am
văzut pe Satana ca un fulger căzând din cer. Iată, v-am dat
putere să călcaţi peste şerpi şi peste scorpii şi peste toată
puterea vrăjmaşului; şi nimic nu vă va putea vătăma. Însă nu
vă bucuraţi de aceasta, că duhurile se pleacă vouă, ci vă
bucuraţi mai ales pentru că numele voastre s-au scris în ceruri.
În ceasul acela s-a bucurat Iisus cu duhul şi a zis: Te slăvesc pe
Tine, Părinte, Doamne al cerului şi al pământului, că ai ascuns
acestea de cei înţelepţi şi de cei pricepuţi şi le-ai
descoperit copiilor. Da, Părinte, căci aşa a fost înaintea Ta,
bunăvoinţa Ta.
Pr.
Cleopa Ilie - Predică
la Soborul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil şi al tuturor
cereştilor puteri
Cela
ce faci pe îngerii Tăi duhuri
şi
pe slugile Tale pară de foc (Psalmi 103, 5)
Iubiţi
credincioşi,
Biserica
lui Hristos dreptmăritoare prăznuieşte, odată pe an, pe Sfinţii
Arhangheli Mihail şi Gavriil împreună cu soborul tuturor
îngerilor. Prin cuvântul „arhanghel” înţelegem „mai mare
peste îngeri” sau „cel dintâi dintre îngeri”. Iar „înger”
înseamnă „vestitor”, pentru că îngerii vestesc pe pământ
şi fac cunoscută oamenilor voia lui Dumnezeu. Îngerii sunt „duhuri
slujitoare” cum spune proorocul David: Cela ce faci pe îngerii Tăi
duhuri şi pe slugile Tale pară de foc (Psalmi 103, 5). Ei au fost
creaţi de Dumnezeu mai înainte de om şi de lumea văzută,
dar nu prin cuvânt, ci numai cât a gândit, Dumnezeu i-a şi creat.
Îngerii
sunt împărţiţi, după Sfinţii Părinţi, în nouă cete şi
fiecare ceată are o anumită misiune de împlinit în cer şi pe
pământ. Îngerii sunt duhuri, adică au trupuri nemateriale,
nemuritoare sau, cum spune Sfântul Apostol Pavel, au „trupuri
cereşti” adică trupuri îngereşti, care sunt deosebite de cele
pământeşti şi sufleteşti ale oamenilor, care sunt muritoare.
Scopul principal pentru care au fost creaţi îngerii, care formează
lumea nevăzută, este pentru a-L slăvi neîncetat pe Dumnezeu. Apoi
pentru a împlini întru toate voia Lui, pentru a face cunoscută
oamenilor voia lui Dumnezeu şi pentru a ajuta pe oameni să
împlinească poruncile Lui.
Au
fost cazuri atât în Legea Veche, cât şi în legea Darului, când
oamenii au făcut din îngeri idoli şi îi adorau, adică se
închinau lor ca lui Dumnezeu (IV Regi 17, 16). Biserica din
început a combătut acest eres, învăţând că îngerii nu sunt
creatorii lumii, ci sunt duhuri create de Dumnezeu pentru a împlini
voia Lui.
Sfintii
Părinţi au fixat, însă, o zi de cinstire închinată Sfinţilor
Îngeri şi Arhangheli pentru că ei ne ajută să cunoaştem voia
Domnului şi s-o putem împlini. Această zi este astăzi 8
noiembrie, pentru că numărul 8 este simbolul vieţii veşnice, iar
noiembrie este a noua lună de la creaţie, care s-a săvârşit în
luna martie, ca un simbol al celor nouă cete îngereşti.
Dintre
toţi Sfinţii Părinţi cel mai bine vorbeşte despre îngeri
Sfântul Dionisie Areopagitul, ucenicul Sfântului Apostol Pavel. El
spune că îngerii se împart în nouă cete, fiecare având numele
şi misiunea sa. Cetele îngereşti sunt împărţite în trei
ierarhii sau grupe şi anume: ierarhia cea mai de sus, aproape de
Preasfânta Treime, este formată din Serafimi, Heruvimi şi Tronuri.
Ei stau în jurul tronului lui Dumnezeu înconjuraţi în văpaie de
foc şi fac cunoscută voia Lui îngerilor de mai jos. Ierarhia din
mijloc este formată din Domnii, Puteri şi Stăpânii, cum îi
numeşte şi Sfântul Apostol Pavel, vasul cel ales al lui Hristos.
Ei domnesc peste îngerii de mai jos şi stăpânesc puterile iadului
şi întreg universul. Ierarhia cea mai de jos este formată din
Începătorii, Arhangheli şi Îngeri. Aceştia sunt cei mai aproape
de oameni, cărora le fac cunoscută voia lui Dumnezeu şi-i ajută
să scape de cursele şi atacurile îngerilor răi, adică de
ispitele şi amăgirile diavolilor.
Marele
Prooroc Isaia spune că serafimii stau împrejurul Lui având câte
şase aripi (Isaia 6, 2). Ei sunt în chipul focului, precum spune
proorocul David: Cela ce faci pe îngerii Tăi duhuri şi pe slugile
Tale pară de foc (Psalmi 103, 5). Serafimii aprind pe oameni, cu
focul dumnezeieştii dragoste, precum şi numele lor îi arată, că
în limba evreiască „Serafim” se tălmăceşte „cel ce
aprinde” sau „încălzeşte” .
După
Serafimi, stau înaintea lui Dumnezeu înţelepţii Heruvimi, cei cu
ochi mulţi, care, mai mult decât alte cete de mai jos, strălucesc
neîncetat cu lumina înţelegerii şi a cunoştinţei de Dumnezeu.
Heruvimii fiind luminaţi în tainele lui Dumnezeu, ale cunoştinţei
adâncului şi înţelepciunii divine, luminează şi pe altii, căci
însuşi numele de „Heruvim”, în aceeaşi limbă evreiască, se
tâlcuieşte „multă înţelegere” sau „revărsare de
înţelepciune”. Prin Heruvimi se revarsă înţelepciunea cea de
sus şi se dă ochilor sufleteşti luminare spre cunoştinţa lui
Dumnezeu.
Ceata
a treia numită a Tronurilor stă înaintea celui ce şade pe scaun
înalt şi preaînălţat (Isaia 6, 1). Se numesc aşa căci pe
dânşii, ca pe nişte scaune înţelegătoare, se odihneşte
Dumnezeu gânditor, precum scrie Sfântul Maxim Mărturisitorul;
adică nu cu fiinţa, ci cu slujirea şi cu darul.
În
ierarhia din mijloc, prima ceată se numeşte ceata Domniilor, pentru
că domnesc peste ceilalţi îngeri care sunt sub dânşii. Ei „fiind
liberi şi lepădând toată temerea de rob, de bunăvoie şi cu
bucurie slujesc neîncetat Domnului”. Ei revarsă oamenilor, care
sunt puşi de Dumnezeu ca stăpânitori, puterea stăpânirii cu bună
înţelegere şi a iconomiei celei înţelepte, ca să domnească
bine şi cu dreptate peste ţările încredinţate lor. Aceşti
îngeri ajută pe oameni să-şi stăpânească simţirile şi să-şi
smerească patimile cele fără de rânduială, supunând pe trup
duhului.
Ceata
Puterilor cereşti, împlineşte fără odihnă voia cea tare şi
puternică a Domnului Savaot, stăpâneşte planetele şi stelele
universului; dă oamenilor puterea proorociei şi darul facerii de
minuni şi îi ajută pe creştini să rabde cu tărie necazurile
vieţii şi să păzească poruncile lui Hristos.
Ceata
Stăpâniilor, se numeşte aşa pentru că aceşti îngeri au mare
stăpânire peste diavoli. Ei risipesc stăpânirea lor şi izbăvesc
pe oameni să nu cadă în ispitele cele cumplite care îi duc la
moarte şi la osânda iadului.
În
ierarhia cea mai de jos prima ceată este a Începătoriilor.
Se
numesc aşa pentru că ei stăpânesc pe îngerii care sunt sub
ascultarea lor, făcându-le cunoscută voia lui Dumnezeu. Ei au
misiunea de a îndrepta toată lumea; ei păzesc ţările, tronurile
celor ce conduc; ei păzesc hotarele neamurilor, oraşele, cetăţile,
satele, limbile, bisericile şi păstorii de suflete. Ei îi ajută
pe cei ce conduc popoare şi Biserici să facă voia lui Dumnezeu şi
să nu asuprească pe cei de sub ascultarea lor.
Arhanghelii
au misiunea de a vesti oamenilor tainele cele mari ale lui Dumnezeu,
de a descoperi proorociile cele înalte ale îngerilor şi prin ei
oamenilor. Sfântul Grigorie Dialogul zice despre Arhangheli:
„Aceştia sunt cei care înmulţesc sfânta credinţă între
oameni luminând înaintea lor cu lumina Sfintei Evanghelii,
descoperindu-le tainele credinţei celei drepte”.
Ultima
ceată şi mai apropiată de oameni este ceata Îngerilor. Aceştia
vestesc oamenilor tainele lui Dumnezeu şi voinţele Lui cele mai
mici chiar, povăţuindu-i să trăiască în dragoste, în fapte
bune şi cu dreptate, împlinind întru toate voia Domnului. Îngerii
sunt rânduiţi să păzească pe fiecare credincios, căci de la
botez, fiecare creştin are un înger păzitor. Pe cei buni îngerii
îi ajută să nu cadă, iar pe cei căzuţi îi ridică, prin
pocăinţă şi spovedanie şi niciodată nu ne lasă pe noi, deşi
uneori greşim. Îngerii sunt gata să ne ajute întotdeauna numai să
voim şi să cerem ajutorul lui Dumnezeu.
Iubiţi
credincioşi,
Până
aici am vorbit mai pe larg despre îngeri, împărţirea lor,
însuşirile şi chemarea lor, dar întrucât, ceata Sfinţilor
Arhangheli s-a arătat slujitoarea celor mai mari dumnezeieşti
taine, care au înlesnit mântuirea neamului omenesc prin
întruparea Fiului lui Dumnezeu, vom vorbi în continuare numai
despre Sfinţii Arhangheli, a căror pomenire o avem astăzi.
Sfinţii
Arhangheli sunt în număr de şapte, care stau înaintea tronului
slavei lui Dumnezeu, după cum spune însuşi Sfântul Ioan
Evanghelistul: Ioan, celor şapte Biserici care sunt în Asia... şi
de la cele şapte Duhuri care stau înaintea Scaunului Lui
(Apocalipsa 1, 4). Şi aceştia sunt: Mihail, Gavriil, Rafail, Uriil,
Salatiil, Gudiil şi Varahiil. Fiecare arhanghel are o anumită
misiune divină de îndeplinit.
Mihail,
ce se tâlcuieşte „puterea lui Dumnezeu”, este voievodul oştilor
cereşti şi cel dintâi din ceata Sfinţilor Arhangheli. El poartă
sabie de foc şi are slujba de a păzi legea lui Dumnezeu şi de a
birui puterea vrăjmaşilor. Când Lucifer a greşit în cer şi au
început a cădea mulţime de îngeri, atunci toate puterile cereşti
tulburându-se, a stat Arhanghelul Mihail în mijloc şi a
strigat: Să luăm aminte! Din clipa aceea a încetat căderea
îngerilor, căci toţi luând aminte de glasul lui şi la greşeala
îngerilor răi, au căzut înaintea slavei lui Dumnezeu, preamărind
numele Lui. Tot Mihail s-a certat cu diavolul în pustiul Arabiei
pentru trupul lui Moise, zicând: Certe-le pe tine Domnul! (Iuda 1,
9). De asemenea, el a însoţit pe poporul ales din Egipt în
pământul făgăduinţei. El a adus cele zece pedepse peste poporul
cel împietrit al lui Faraon. El s-a arătat păzitor oştilor lui
Isus Navi, căruia i-a zis: Eu sunt Voievodul oştilor Domnului şi
acum am venit (Iosua 5, 14).
El
a stins cuptorul celor trei tineri din Babilon. El a păzit pe Daniil
cu viaţă, în groapa cu lei. El a adus foc şi pedeapsă peste
cetăţile cele desfrânate, Sodoma şi Gomora. El a dat biruinţă
lui Ghedeon în luptă. El a scos viu pe Lot din Sodoma. El a făcut
multe minuni, precum cea din Colose, minunea din Mănăstirea
Dochiarul (Sfântul Munte) etc. Iar la sfârşitul veacului, tot el,
împreună cu ceata arhanghelilor, va suna din trâmbiţă, va scula
pe cei morţi şi va aduna toate limbile la judecată, după mărturia
Sfântului Apostol Pavel care zice: Că Însuşi Domnul, întru
poruncă, cu glasul Arhanghelului şi întru trâmbiţa lui Dumnezeu,
se va pogoîi din cer (I Tesaloniceni 4, 16).
Gavriil,
ce se tâlcuieşte „bărbat-Dumnezeu”, este arhanghelul bunelor
vestiri de bucurie, care are misiunea de a vesti oamenilor tainele
cele mari dumnezeieşti. El nu mai poartă sabie de foc, ci crin de
neîntinată bucurie. El este foarte dulce la vedere şi plin de
dumnezeiască blândeţe. Pentru aceasta a şi fost ales şi trimis
de Dumnezeu la Fecioara din Nazaret să-i vestească taina cea mare a
întrupării Domnului. Tot el a adus vestea zămislirii Maicii
Domnului dumnezeieştilor ei părinţi Ioachim şi Ana. El a
vestit în templu Sfântului Zaharia că soţia lui va naşte la
bătrâneţe pe Sfântul Ioan Botezătorul. El a dus vestea cea bună
Anei, mama proorocului Samuil.
Sfântul
Arhanghel Gavriil a dus la cer rugăciunea Fecioarei Maria când
petrecea în templu. El i se arăta adesea şi-i descoperea
taine grăite. Îi aducea hrană îngerească la Sfânta Sfintelor.
El a auzit cel dintâi despre taina întrupării lui Hristos, mai
înainte decât toţi îngerii. El a rostit cel dintâi numele
Preadulcelui Iisus. El a pus nume Sfântului Ioan Botezătorul. El a
vestit păstorilor că în Betleem s-a născut Mesia. El a
cântat cel dintâi Slavă întru cei de sus lui Dumnezeu şi pe
pământ pace, între oameni bunăvoire (Luca 2, 14). El a învăţat
pe păstori să cânte. El a descoperit magilor taina
întrupării. El a liniştit pe Iosif când voia să lase pe Fecioara
Maria. El i-a poruncit să fugă în Egipt cu Pruncul şi iarăşi să
se întoarcă în Nazaret.
Sfântul
Gavriil ocroteşte pe fecioare, acoperă pe mame, păzeşte pe
prunci, duce rugăciunile cele fierbinţi la Dumnezeu şi aduce
înapoi împlinirea cererilor. EI slujeşte tainelor celor mari şi
ajută la înmulţirea şi mântuirea neamului omenesc.
Rafail,
al treilea arhanghel, este tămăduitor al neputinţelor omeneşti.
Uriil
este luminător al celor întunecaţi.
Salatiil
este rugător fierbinte pentru neamul omenesc.
Gudiil
este slăvitor al lui Dumnezeu şi întăritor al celor ce se
nevoiesc la fapte bune.
Varahiil,
ultimul arhanghel, este aducător de binecuvântare dumnezeiască pe
pământ.
Dintre
toţi Sfinţii îngeri, cei mai mari binefăcători ai oamenilor
s-au arătat Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil, din care pricină
se şi pomenesc astăzi cu alese prăznuiri şi cântări de laudă,
dimpreună cu toate cetele îngereşti. Se cuvine deci şi nouă
păcătoşilor, ce suntem păziţi de îngeri, să ne adunăm la
sfintele biserici şi să lăudăm astăzi soborul Sfinţilor
Arhangheli Mihail şi Gavriil, cerând ajutorul lor.
Să
nu uităm că Sfinţii Arhangheli sunt cei dintâi îngeri
mijlocitori între Dumnezeu şi noi oamenii. Ei au grijă şi
milă de creştini şi-i ajută pe calea mântuirii mai mult decât
ceilalţi îngeri. Sfântul Mihail este protectorul direct al
călugărilor, al armatelor creştine, al voievozilor, care purtau cu
ei pe câmpul de luptă icoana Marelui Arhanghel. Sfântul Gavriil
este, mai ales, protectorul fecioarelor creştine, al familiei
creştine, protectorul mamelor care nasc copii, ca şi protectorul
copiilor şi al călugăriţelor iubitoare de feciorie şi iubitoare
de Hristos.
În
ţara noastră cultul Sfinţilor Arhangheli Mihail şi Gavriil este
foarte răspândit. Numeroase sunt bisericile cu hramul Sfinţilor
Arhangheli, numeroşi sunt şi credincioşii români care le poartă
numele. În multe case se vede icoana Sfinţilor Arhangheli şi nu
puţini din bunii noştri creştini citesc acatistul lor. Părinţii
noştri aveau mare evlavie şi pentru îngerii păzitori pe care-i
primeau de la botez şi se îngrijeau cu mare atenţie să nu facă
vreun păcat ca să nu alunge de la ei pe îngerii buni.
Înaintaşii
noştri iubeau rugăciunea, milostenia şi Biserica, ştiind că
îngerii păzitori ne numără şi ne scriu paşii noştri spre
biserică, spre rugăciune, spre cel sărac şi spre tot lucrul sfânt
şi plăcut lui Dumnezeu.
Iubiţi
credincioşi,
Bun
lucru este a lăuda pe îngeri, precum şi ei fără odihnă laudă
pe Dumnezeu. Dar mai bun lucru am face dacă le-am urma şi
petrecerea, printr-o trăire sfântă, neîntinată, îngerească.
Deci, dacă voim să primim mai mult ajutor de la sfinţii îngeri,
să ne silim a-i imita prin fapte bune, după putere.
Sfinţii
îngeri neîncetat slăvesc pe Dumnezeu; să ne rugăm şi noi
neîncetat, Iăudând ziua şi noaptea pe Preabunul nostru Dumnezeu.
Sfinţii îngeri sunt într-o veşnică mişcare, împlinind din
dragoste voia lui Dumnezeu. La fel şi noi, să ne trezim din somnul
nesimţirii, să alergăm mereu la Biserică, să facem voia lui
Dumnezeu cu bucurie, iar nu din silă, nici cu cârtire sau
pentru răsplată. Sfinţii îngeri se iubesc desăvârşit unii pe
alţii. Ei iubesc şi pe sfinţii din cer şi pe noi cei de pe
pământ. La fel şi noi, să ne iubim ca nişte fraţi, lăsând
ura, mânia, bătăile, judecăţile, minciunile.
Sfinţii
îngeri ascultă unii de alţii, cei mai de jos de cei mai de sus şi
toţi de Dumnezeu. La fel şi noi să ascultăm de mai-marii noştri,
de părinţii care ne-au născut, de cei ce ne învaţă şi ne ajută
la mântuire. Să ascultăm şi de glasul conştiinţei când ne
mustră pentru păcate, când ne trimite la biserică, la spovedanie
şi la cele bune. Să ascultăm şi de îngerii noştri păzitori. Să
nu-i mai întristăm cu tot felul de păcate. Sfinţii îngeri se
bucură de mântuirea noastră (Luca 15, 10), ajută la îndreptarea
noastră şi plâng când noi păcătuim sau suntem aruncaţi în
gheenă. La fel şi noi să facem. Să ne bucurăm pentru sporul
aproapelui şi să plângem pentru căderea lui. Să dăm sfat celui
ce are nevoie de el. Să nu minţim pe nimeni. Să îndemnăm şi pe
alţii la pocăinţă, la biserică, la post şi rugăciune.
Sfinţii
îngeri nu se bârfesc, nu se răzvrătesc, nu se mânie, trăiesc în
bună rânduială. La fel şi noi, să nu ne mâncăm cinstea unul
altuia, să avem răbdare în toate ispitele, să fugim de tulburare,
de mânie, de ceartă, de pofte şi patimi trupeşti. Să trăim ca
fraţii, în dragoste unii cu alţii, că suntem fiii Tatălui
ceresc.
De
vom trăi în armonie, în iubire, în viaţă curată şi în
rugăciune, vom imita pe îngeri şi vom deveni creştini
adevăraţi, iar Sfinţii Arhangheli Mihail şi Gavriil ne vor
acoperi cu acoperământul aripilor lor cele îngereşti de tot
răul şi primejdia.
Să
rugăm, deci, pe sfinţii îngeri şi Arhangheli să ne fie ajutători
în viaţă şi izbăvitori de duhurile cele rele, iar înaintea
Tatălui ceresc calzi rugători pentru mântuirea sufletelor noastre.
Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu