Evanghelia
Luca
10, 38-42; 11, 27-28
În
vremea aceea a intrat Iisus într-un sat, iar o femeie cu numele
Marta L-a primit în casa ei. Şi ea avea o soră ce se numea Maria,
care, aşezându-se la picioarele Domnului, asculta cuvântul Lui.
Iar Marta se silea cu multă slujire şi, apropiindu-se, a zis:
Doamne, oare nu socoteşti că sora mea m-a lăsat singură să
slujesc? Spune-i, deci, să-mi ajute. Și răspunzând, Domnul i-a
zis: Marto, Marto, te îngrijeşti și pentru multe te silești, dar
un singur lucru trebuie: căci Maria partea cea bună și-a ales,
care nu se va lua de la ea. Și, când zicea El acestea, o femeie din
mulțime, ridicând glasul, I-a zis: Fericit este pântecele care
Te-a purtat şi fericit este pieptul la care ai supt! Iar El a zis:
Aşa este, dar fericiţi sunt și cei ce ascultă cuvântul lui
Dumnezeu şi-l păzesc pe el.
Pr.
Ilie Cleopa - Predică
la Acoperământul Maicii Domnului
Părinţilor,
fraţilor şi iubiţi credincioşi,
Sfânta
şi dumnezeiasca Evanghelie a duminicii de astăzi este una din
cele mai scurte Evanghelii de peste an. Are numai patru paragrafe,
adică patru versete, dar această dumnezeiască Evanghelie,
deşi e atât de scurtă, cu atât este mai înaltă şi aduce
Bisericii lui Hristos cea mai înaltă şi mai desăvârşită
învăţătură pentru mântuirea sufletelor omeneşti.
În
Evanghelia de astăzi se cuprinde toată mântuirea omului, pe
scurt, căci ea ne învaţă iubirea de vrăjmaşi.
Nici
un învăţător de lege de mai înainte n-a adus în lume o
învăţătură aşa de desăvârşită pentru mântuirea oamenilor,
precum cea cuprinsă în Evanghelia de astăzi, care este
adusă de Însăşi Înţelepciunea şi Cuvântul lui Dumnezeu, de
Domnul Dumnezeul şi Mântuitorul nostru Iisus Hristos, pentru
noi, păcătoşii şi pentru a noastră mântuire.
Noi
ne gândim că e cu neputinţă a se duce la îndeplinire cu
lucrul învăţătura Evangheliei de astăzi. Dar nu este aşa;
nu este deloc aşa. Bunul Dumnezeu şi Preasfântul Mântuitor
niciodată n-a spus vreo învăţătură în lume care să nu se
poată împlini de oameni. Căci El, fiind Dumnezeu desăvârşit,
ştie adâncul neputinţei firii omeneşti.
Şi
cum a început El să înveţe această învăţătură a iubirii
de vrăjmaşi? Prin cuvintele: „Precum voiţi să vă facă
vouă oamenii, faceţi şi voi asemenea lor” (Luca 6, 51). Iată
cât de mare adevăr şi cât de mare dreptate se găseşte
aici.
Omule,
vrei tu ca altul să-ţi fure locul tău? Sau să te ocărască, sau
să te necinstească, sau să-ţi clătească lucrul tău, sau să se
răzbune, sau să-ţi facă alt rău? Deci, dacă nu vrei, nu fă
nici tu altuia! Eu nu vreau ca altul să mă vorbească de rău. Deci
nu trebuie să-l bârfesc nici eu. Eu nu vreau ca altul să mă
duşmănească; deci nu trebuie să-l duşmănesc nici eu. Eu nu
vreau ca altul să fure din grădina mea sau din via mea; deci nu fur
nici eu de la altul. Eu n-aş vrea să-l batjocorească sau să-l
necinstească cineva pe copilul meu, sau pe mine să mă ocărască
în public – să nu fac nici eu aşa! Eu n-aş vrea niciodată,
când mă duc undeva, să mă treacă cineva cu vederea, ci aş vrea
să-mi zică bună dimineaţa, să mă cinstească şi să-mi dea
atenţie; deci să fac şi eu tot aşa!
Iată
măsura dreaptă pe care n-o poate tăgădui nimeni: ce voiesc
să-mi facă altul, să-i fac şi eu lui şi atunci se păstrează
toată dreptatea lui Dumnezeu şi dragostea caldă de aproapele.
Şi
după ce a arătat Mântuitorul această dreptate şi această
cumpănă a Evangheliei, a trecut la o învăţătură şi mai
desăvârşită, adică să iubim nu numai pe prieteni, ci şi pe
oricare om, fie chiar şi pe vrăjmaşi.
Căci
auziţi ce zice: „Şi dacă iubiţi pe cei ce vă iubesc, ce dar
este vouă? Căci şi păcătoşii iubesc pe cei ce îi iubesc pe ei.
Şi dacă faceţi bine celor ce vă fac vouă bine, ce dar este vouă?
Că şi păcătoşii acelaşi lucru fac. Şi dacă daţi împrumut
celor de la care nădăjduiţi să luaţi înapoi, ce dar este vouă?
Că şi păcătoşii păcătoşilor dau cu împrumut, ca să
primească înapoi întocmai” (Luca 6, 32-34): adică,
aceia dau împrumut, dar cu condiţia să li se dea înapoi
întocmai cât au dat.
Auziţi:
„şi păcătoşii păcătoşilor”! Cine sunt aceştia? Când
a zis „păcătoşii păcătoşilor” a arătat şi alt fel de
păcătoşi, nu numai pe acei care se află în legea darului.
Păcătoşi
suntem noi, care greşim după ce am cunoscut voia lui
Dumnezeu, iar păcătoşii despre care vorbeşte aici Mântuitorul
sunt aceia care n-au cunoscut pe Dumnezeu, păgânii, care fac toată
fărădelegea fără mustrare de conştiinţă, căci nu au
lege.
Deci
aceia fac păcat chiar atunci când dau cu împrumut la vecinii lor
sau la alţii, dar cu condiţia să li se dea înapoi tot atât,
să nu lipsească nimic din măsura lor. Dar noi, când dăm,
auzi ce trebuie să facem. Se spune în continuare la paragraful de
mai sus al Evangheliei: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri şi faceţi
bine şi daţi cu împrumut, fără să nădăjduiţi ceva în schimb
şi răsplata voastră va fi multă şi veţi fi fii Celui Prea
Înalt, că El este bun şi cu cei nemulţumitori şi răi” (Luca
6, 35).
Iată
deci altă învăţătură mai înaltă decât cea de la începutul
Evangheliei de azi. Aceea ne-a spus să facem altora ce vrem să ni
se facă nouă, iar aici a spus ceva mai înalt; a spus nu numai
atâta, ci să faci bine chiar celui care te-a urât, să iubeşti pe
acela care te duşmăneşte pe tine.
Şi
Apostolul ne învaţă în chip asemănător, sfătuindu-ne că
nu se biruieşte rău cu rău, ci răul se biruieşte cu binele
(Romani 12, 21).
Dar
noi, păcătoşii, zicem: dar eu cum să binecuvântez sau cum să-l
iubesc pe acela care mă ocărăşte şi mă bate şi mă vatămă şi
pururea mă ponegreşte? Cum să-i fac eu bine aceluia? Deci zicem
că-i cu neputinţă aceasta. Că nu pot eu să-l mai iubesc pe acela
care mi-a dat o palmă, sau m-a ocărât, sau mi-a luat ceva, sau m-a
batjocorit, sau m-a vorbit de rău faţă de altul.
Da,
aşa este: noi nu putem, pentru neputinţa noastră. Dar să nu
credeţi că lucrul este în orice fel cu neputinţă. Lucrul este cu
putinţă prin Dumnezeu, Care ne stă pururea într-ajutor, dacă noi
ne silim. Cu puterea noastră nu putem face nimic bun. Dar cu puterea
lui Dumnezeu – toate se pot.
Căci
zice Mântuitorul: „Toate sunt cu putinţă celui ce crede”
(Marcu 9, 23). Dacă porunca aceasta înaltă n-ar fi împlinit-o
nimeni, nici în legea darului, nici mai înainte de ea, am putea
socoti această învăţătură peste putinţă. Păgânii şi alte
popoare necreştine spun că este cu neputinţă ca să iubim pe cel
ce ne face rău. Dar noi n-avem dreptul să zicem aceasta.
Iată,
încă în legea veche David iubea pe Saul şi când spunea că
acesta a căzut la pământ, că-l muncea duhul cel necurat –
care era duhul epilepsiei – şi-l trântea jos, David mergea
la vrăjmaşul său Saul, la Saul care îl prigonea şi căuta să-l
omoare, se ducea şi-i cânta psalmi. Şi duhul cel rău, auzind
puterea psalmilor, se ducea de la Saul, care se liniştea. Nu mai
spumega, nu se mai dădea cu capul de pământ, nu-l mai muncea
diavolul, căci trebuia să fugă, izgonit de David, care venea
şi cântând psalmi, îl izgonea.
Dar
Saul ce făcea? Când se scula de jos, întreba unde-i David şi
punea mâna pe suliţă, să-l omoare. Şi de trei ori a lovit
cu suliţa în perete, socotind să-l omoare pe David. Auzi pe cine
voia Saul să-l omoare? Pe doctorul lui! David îl făcea sănătos,
izbăvindu-l de diavolul care-l muncea fără odihnă, iar el se
lupta cu binefăcătorul lui, ca să-l omoare! Întreba
unde-i David, voind să-l ucidă, că la aceasta îl îndemna duhul
zavistiei şi răutatea din inima lui.
Dar
David şi-a arătat dragostea faţă de vrăjmaşul său şi cu alt
prilej. Când dormea Saul în pustiul Zif şi oştirea lui
dormea cu dânsul, David – care era prigonit de Saul de patru-cinci
ani – a găsit pe Saul în peşteră, unde dormea el şi
ostaşii săi. Şi Abişai, un general din oastea lui David, îl
sfătuia: „Acum Dumnezeu a dat pe vrăjmaşul tău în mâinile
tale; îngăduie-mi deci dă-l pironesc de pământ cu suliţa”.
Dar
auzi ce spune David: „Să nu-l ucizi, căci cine îşi va
ridica mâna asupra unsului Domnului şi va rămâne
nepedepsit?” (I Regi 26, 7-10). Că Saul era uns al împărăţiei.
S-a
dus David la capul lui Saul şi i-a luat numai suliţa şi ulciorul
cu apă, ca să ştie că a fost aproape de el şi a plecat pe un
deal mai departe, de unde a început a striga către Abner, generalul
lui Saul: „Hei, de ce nu păzeşti pe împăratul vostru?”. S-au
sculat şi generalul şi ceilalţi şi au început a se întreba:
„Măi, cine strigă? David, pe care-l urmăreşte împăratul în
muntele Hachila şi în pustia Zif şi în atâtea părţi, ca să-l
omoare”. Da – striga David – „şi am fost în peşteră; iată
suliţa lui Saul în mâna mea, iată ulciorul din care bea apă! Am
fost la capul lui, dar n-am vrut să-l omor”.
Şi
a auzit Saul că David a fost lângă dânsul şi că i-a cruţat
viaţa zicând: „Mă tem de Dumnezeu să fac rău celui ce vrea
să-mi ia viaţa”. Şi aşa David, înainte cu vreo mie de ani de
Sfânta Evanghelie, a împlinit Evanghelia de astăzi, adică a iubit
pe vrăjmaşul său.
Saul
îl căuta cu patru mii de ostaşi pe David în toate părţile
Palestinei ca să-l omoare, să-i ia viaţa, iar acela, când l-a
avut în mâna lui, i-a cruţat viaţa, zicând: „Nu, Doamne
fereşte, nu-i voi face vreun rău, că este unsul Domnului!”. (I
Regi 26, 11-16). Vezi dragostea de vrăjmaşi împlinindu-se încă
înainte de legea darului?
Dar
Moise nu tot aşa a făcut? Poporul cârtea împotriva lui
şi se răzvrătise împotriva lui Dumnezeu, abătându-se
la idolatrie. Iar el, când a văzut că Dumnezeu i-a spus: „Eu mă
uit la poporul acesta şi văd că este popor tare de cerbice.
Lasă-Mă dar acum să se aprindă mânia Mea asupra lor, să-i
pierd...”, a zis: „O, Doamne, rogu-mă acum, de vrei să le
ierţi păcatul acesta, iartă-i; iar de nu, şterge-mă şi pe mine
din cartea Ta, în care m-ai scris” (Ieşirea 32, 8-9, 31-32).
Adică
vreau să mor mai bine eu decât să piară ei, cu toate că ei m-au
amărât şi au cârtit împotriva mea şi puţin a lipsit să nu mă
ucidă cu pietre la Rafidim, pentru că i-am scos din Egipt.
Iată
dar cum porunca evanghelică de azi, care ne pare cu neputinţă
nouă, păcătoşilor, au împlinit-o totuşi alţi aleşi ai lui
Dumnezeu, cu mii de ani înainte de venirea Mântuitorului
în lume.
Dar
arhidiaconul Ştefan, uşa mucenicilor, cea dintâi cale a lui
Hristos care a mers în urma Lui, cum a murit? Aceia îl ucideau
pe el cu pietre, iar el, făcând rugăciuni, a îngenuncheat;
şi când îl loveau bolovani mulţi, unul după altul, până
l-au zdrobit, el, văzând că se sfârşeşte, a zis cu
glas mare: „Doamne Iisuse, primeşte duhul meu! Doamne, nu le
socoti lor păcatul acesta. Şi zicând acestea, a adormit”
(Faptele Apostolilor 7, 59-60). Şi aşa sluga cea bună după
Stăpânul Hristos s-a dus.
Vedem
multe pilde de acestea, pe care nu este timp să le povestim; multe
pilde avem – şi în Vechiul şi în Noul Testament – care
dovedesc că mulţi aleşi ai lui Dumnezeu au împlinit Evanghelia de
astăzi cu desăvârşire, încă din vechime.
Apostolii
ce spun? Când erau huliţi şi prigoniţi, răspundeau prin
vorbire de bine şi mângâiere. Şi nici unul – zice – nu se
răzbuna cu rău, ci biruiau răul cu binele. Deci
împlineau această poruncă a Evangheliei.
Iar
Mântuitorul nostru Iisus Hristos a îndeplinit-o mai înainte de
toţi cei din legea darului. Căci, când era pe Sfânta Cruce
răstignit, se ruga pentru aceia care îi băteau cuie în mâini
şi picioare, şi zicea: „Părinte, iartă-le lor, că nu ştiu ce
fac!” (Luca 23, 34). Deci Mântuitorul şi cu cuvântul şi cu
fapta ne-a învăţat că putem să iubim pe vrăjmaşi.
Dumnezeu,
dacă n-ar face acest lucru cu oamenii şi cu popoarele de pe faţa
pământului, n-ar mai lăsa nici un om pe tot globul.
Oare
cum plouă El peste toate popoarele pământului care n-au
cunoscut pe Dumnezeu? Cum plouă El peste creştinii care sunt numai
cu numele creştini şi-L răstignesc în toată clipa cu
fărădelegile lor? Îl înjurăm, Îl batjocorim, Îl hulim, ne
abatem la necredinţă, la ură; cum plouă peste noi?! Ar trebui să
plouă numai în grădina celui ce-L cinsteşte pe El, ar trebui să
răsară soarele numai peste cel drept, iar la ceilalţi, la
păcătoşi, să fie întuneric. Dar nu e aşa.
Dumnezeu
fiind prin fire preabun şi preamilostiv, răsare Soarele Său şi
peste cei buni şi peste cei răi şi plouă şi peste drepţi şi
peste nedrepţi.
Dacă
Dumnezeu S-ar judeca cu oamenii şi dacă ar aduce mânie în toate
zilele pentru păcatele noastre, ar trebui să stăm mereu fără
să răsară soarele şi fără să avem picătură de apă pe faţa
pământului, pentru că toţi şi în toată vremea suntem vrăjmaşii
lui Dumnezeu, pentru că nu împlinim poruncile Lui, ci-L urâm
şi ne împotrivim voii Lui.
Dar
Dumnezeu nu face aşa şi nu ţine socoteală de păcatele
noastre. În bunătatea Lui cea nemărginită, acoperă
cu mila şi dragostea Sa toate neputinţele şi răutăţile şi
fărădelegile lumii.
Dar
poate va zice cineva: „Dumnezeu poate face acestea, că este
Dumnezeu Atotputernic, dar eu sunt om şi după legea firii, eu
nu pot să-l iubesc pe cel ce mă urăşte. Da, nu putem noi, dar
poate Dumnezeu. Şi noi, dacă ne rugăm lui Dumnezeu şi dacă
rămânem întru el, putem face pururea acest lucru.
Căci
zice: „Rămâneţi întru Mine şi Eu întru voi..., căci fără
de Mine nu puteţi face nimic” (Ioan 15, 4-5). Dacă ne rugăm Prea
Sfântului şi Prea Bunului Dumnezeu, El ne ajută şi nouă ca să
iubim pe cei ce ne urăsc, să facem bine celor ce ne fac rău, să
binecuvântăm pe cei ce ne vatămă pe noi.
Pentru
că dacă Dumnezeu a făcut aceasta fiind fără de păcat, noi,
păcătoşii, nu trebuie oare să ne iubim unul pe altul şi să
ne purtăm sarcina unul altuia? Dar – zice Sfântul Maxim
Mărturisitorul: „Poate nu poţi să iubeşti pe vrăjmaşul
tău când te simţi nedreptăţit de dânsul, poate aceasta
nu o poţi face deocamdată. Dar măcar taci, rabdă şi roagă-te
lui Dumnezeu! Măcar nu te răzbuna pe el şi măcar în suflet
poartă cu înţelegere neputinţa acestuia în vremea lui de
tulburare. După aceea te vei ruga cu lacrimi lui Dumnezeu şi-ţi
va da ţie dar şi putere să-l iubeşti din toată inima pe cel
ce ţi-a făcut rău. Dar întâi şi întâi te roagă”.
Sunt
cinci feluri de dragoste. În Evanghelie se vorbeşte de
dragostea lui Dumnezeu, de iubirea aproapelui. Sfântul Maxim
spune că sunt cinci feluri de iubiri şi din cele cinci, două sunt
bune, una mijlocie şi două de lepădat. Cele două bune sunt: să
iubim pe Dumnezeu din toată inima, din tot sufletul şi din toată
puterea şi să iubim pe aproapele ca pe noi înşine.
O
altă iubire este dragostea cea firească, pe care o au părinţii
pentru copii şi copiii pentru părinţi şi pe care o au fraţii şi
surorile şi rudeniile după trup între ei, adică de origine
firească. Aceasta nu este de condamnat, adică nu trebuie să o
ocolim, dar nici nu câştigăm mare lucru din ea, fiind
firească şi sădită de Dumnezeu în om.
Apoi
mai sunt două feluri de iubiri: cea trupească, când cineva iubeşte
pe altul cu patimă şi cea însoţită cu iubirea de argint,
când cineva iubeşte pe altul că-i dă bani sau îi dă altă
avere. Acestea sunt pătimaşe şi sunt de lepădat. Ba chiar şi cea
mijlocie este de condamnat atunci când e exagerată (Filocalia
II, „Suta a doua a capetelor pentru dragoste”, cap. 9,
10)... .
Ne
spun Sfinţii Părinţi: „Caută la firea ta, omule şi dacă
voieşti să-ţi facă altul bine şi să-i fie milă de tine când
eşti tulburat şi ispitit şi necăjit, să-ţi fie şi ţie milă
de altul, deopotrivă cu tine. Şi el e om şi el e ispitit şi el
are necazuri şi el are ispite şi el are diavoli care îl asupresc
şi el are patimi înăuntru şi în afară şi el e tulburat de
duhuri şi ispite; deci să nu-l urâm, că şi tu mâine vei avea
aceleaşi încercări. Şi aşa vom învăţa dragostea de aproapele,
dacă vom socoti cele ale firii, că suntem adică de o fire cu
dânsul şi că nu putem să-i stăm în ajutor nici o clipă
fără harul şi mila lui Dumnezeu”.
Dar
să privim spre noi şi spre porunca Evangheliei de astăzi. Dacă
noi nu numai că nu iubim pe cei ce ne fac rău, nu numai că nu
binecuvântăm pe cei ce ne blestemă, nu numai că nu dăm cu
împrumut la acela de la care trebuie să nu ne gândim să luăm
înapoi, ci căutăm să ne răzbunăm numaidecât asupra
celui ce ne-a făcut rău, atunci nu mai suntem fiii lui
Dumnezeu, ci fii urgiei şi ai mâniei lui Dumnezeu. Căci avem în
mintea noastră gândul de a ne răzbuna pe cel ce ne-a făcut
rău.
Atunci
nu mai este duhul lui Dumnezeu în noi şi nici nu mai este
dragostea lui Iisus Hristos în inimile noastre, ci suntem nişte
tâlhari, nişte ucigaşi de bună voie, chiar dacă n-am face
ucidere, o dată ce pândim să ne răzbunăm cu răutate asupra
fratelui şi căutăm să dărâmăm slava lui, sau cinstea
lui, sau orice din cele ale lui, care sunt date de Dumnezeu; suntem
ucigaşi mai înainte de a face ucidere. De ce? Căci ucidem
slava şi cinstea lui, averea lui şi altele ca acestea.
De
aceea bine a spus dumnezeiescul Evanghelist Ioan că cel ce urăşte
pe fratele său, acela ucigaş de om este, chiar dacă n-a ucis cu
mâna sau cu băţul, căci cu gândul îl urăşte şi caută să se
răzbune şi pândeşte pe fratele său să-i facă vreun rău. El
este un ucigaş în inima sa şi de-l va găsi moartea aşa, vai şi
amar! Că ucigaş este şi cu ucigaşii va avea parte.
Dacă
a murit cineva întunecat la inimă şi nu a iertat pe fratele său,
nu poate să primească iertare în ziua judecăţii şi în ceasul
morţii, căci zice Domnul că de nu vom ierta noi din inimă
greşelile fratelui nostru, nici Tatăl nostru Cel din cer nu ne va
ierta nouă greşalele noastre (Matei 18, 35; Marcu 11, 25-26).
Nu
a zis să spui numai din buze: „Dumnezeu să te ierte”. Căci
auzi pe dumnezeiescul Evanghelist Matei: „De nu veţi ierta –
fiecare fratelui său – din inimile voastre…” (18, 35).
Deci,
nu-i de ajuns să zici numai atât: „Dumnezeu să te ierte”, dar
inima ta să fie plină de zavistie şi de mânie; aceasta nu-i
iertare. Dumnezeu caută la inimă, că i-a zis lui Samuel la
alegerea lui David, când proorocul credea că Dumnezeu va alege pe
fratele acestuia, Eliab, văzându-l cât este de voinic şi frumos:
„Nu te uita la înfăţişarea lui şi la înălţimea
staturii lui; Eu nu mă uit ca omul; căci omul se uită la faţă,
iar Domnul se uită la inimă” (I Regi 16, 7).
Deci,
să ştiţi că nu putem zice Tatăl nostru, nu putem zice „şi ne
iartă nouă, Doamne, păcatele noastre”, dacă în inima noastră
avem un pic de ură pe cineva. În zadar ne rugăm, că Dumnezeu
la inimă se uită.
Dacă
avem ură pe vecinul şi pe fratele nostru, în zadar ne rugăm,
când inima noastră e plină de răutate, de zavistie, de
răpire şi de toată râvna cea rea.
Deci,
să ne silim cu inima noastră, să o convingem că trebuie să iubim
pe fratele nostru şi să cerem ajutorul lui Dumnezeu să ne ajute să
facem acest lucru şi abia atunci să avem îndrăzneală în
rugăciunea noastră către Dumnezeu.
Dacă
nu, are să se întâmple ce spune Sfântul Isaac Sirul:
„Sămânţă pe piatră este rugăciunea celui ce are
mânie asupra fratelui său”. Ai semănat pe piatră; se prinde?
Aşa e rugăciunea noastră când ne rugăm lui Dumnezeu, dacă
avem ură şi răutate asupra fratelui. Nu se prinde sămânţa
pe piatră, nici cuvintele rugăciunii noastre nu au îndrăzneală
la Dumnezeu, atâta vreme cât avem ură pe cineva.
Aşa,
fraţii mei, să ne rugăm Prea Sfântului Dumnezeu şi Prea Sfintei
Lui Maici, să ne ajute să iubim pe fraţii noştri din inimă. Dacă
nu, suntem departe de adevărul Evangheliei şi dragostea lui
Iisus Hristos nu petrece în noi.
Şi
după ce a spus Mântuitorul aşa, a adăugat la urmă: „Deci
fiţi voi milostivi precum Tatăl vostru este milostiv”. Auzi unde
ne trimite?! Să luăm pildă pe Dumnezeu! Dacă El plouă peste
drepţi şi peste nedrepţi, dacă face să răsară soarele Său şi
peste cei buni şi peste cei răi şi dacă pe cei drepţi îi
iubeşte pentru dreptate şi pe cei păcătoşi îi miluieşte pentru
mila Sa cea negrăită, să fim şi noi aşa!
Pe
toţi să-i miluim, pe toţi să-i iertăm, de toţi să ne fie milă.
Zice Sfântul Maxim în capetele pentru dragoste: „Vrei să te
asemeni cu Dumnezeu? Să iubim pe cei drepţi pentru că sunt
drepţi, dar şi de cei păcătoşi să-ţi fie milă, cum
I-a fost Mântuitorului, Care a venit să cheme nu pe cei
drepţi, ci pe cei păcătoşi la pocăinţă”.
Fariseii
zic: „Iată că Învăţătorul vostru mănâncă şi bea cu
vameşii şi cu desfrânatele şi cu tâlharii!”. Şi eu le spun:
Da, a venit să iubească pe cei drepţi, dar nici de păcătoşi n-a
fost fără grijă, ci a purtat grijă de mântuirea lor, că I-a
fost milă. I-a fost milă lui Dumnezeu şi de cei păcătoşi şi de
cei drepţi. Că noianul milostivirii Lui este peste tot.
Deci
aşa să fim şi noi: pe cei drepţi să-i iubim pentru dreptate, iar
de cei păcătoşi să ne fie milă, că-i robit de satana, e robit
de vrăjmaşul nostru cel nevăzut, de diavolul de care se teme toată
suflarea. E om neputincios şi el are în firea sa durere
şi gânduri şi întristare şi frică şi mânie şi neputinţe şi
înrăire de gânduri – fel de fel de neputinţe.
Dacă-i
om neputincios şi dacă îl vedem că-i păcătos, noi suntem din
altă fire? Suntem şi noi din acelaşi lut, plini de păcate şi pe
dinăuntru, şi pe dinafară. Şi dacă aşteptăm să ne miluiască
şi pe noi Cineva din ceruri – Dumnezeu – să ne fie milă şi
nouă de vrăjmaşii noştri.
Dacă
vedem aşa de multe neputinţe şi dacă Dumnezeu priveşte la noi
deşi avem milioane şi milioane de neputinţe pe care noi nu le
cunoaştem şi pe toate le leagă şi pe toate le vindecă şi cu
roua milei Sale ne aduce la pocăinţă şi nu voieşte să ne
pierdem, ci până în ceasul cel mai de pe urmă ne aşteaptă să
ne întoarcem, să ne pocăim ca să dobândim împărăţia cea
veşnică a Lui, să ne fie milă şi nouă de fratele, aducându-ne
aminte că şi el e om şi mai ales greşeşte din neputinţă şi
din neştiinţă şi din slăbiciunea inimii şi din răutatea
satanei.
Căci
aşa cum greşim noi, aşa greşeşte şi el. De aceea să ne fie
milă unuia de altul, să purtăm sarcina unul altuia, ca să
împlinim Legea lui Hristos, adică legea dragostei care ne
porunceşte iubirea de vrăjmaşi.
Iubiţi
credincioşi,
...Astăzi
Biserica lui Hristos cea dreptmăritoare sărbătoreşte
Acoperământul Maicii Domnului. Sărbătoare mare pentru
Biserica lui Hristos şi pentru tot creştinul.
Mai
întâi să ştim cum a luat fiinţă praznicul acesta. Aceasta s-a
întâmplat în Constantinopol, pe vremea împăratului Leon cel
Înţelept, care a fost un împărat creştin şi a făcut mult
bine Bisericii lui Hristos.
De
aceea Dumnezeu a vrut ca în timpul împărăţiei lui să se
facă o minune ca aceasta. Se făcea o priveghere de toată
noaptea spre Duminică la Biserica din Vlaherne, care se
afla pe malul mării, unde era hramul Maicii Domnului. Şi acolo la
biserică era multă lume adunată, fiind biserică mare. Şi
s-a întâmplat că a venit la biserică şi Sfântul Andrei,
care se făcuse şi se zicea nebun pentru dragostea lui Hristos,
după ce auzise de la Apostolul Pavel că cel nebun al lui Hristos
este mai înţelept decât toată lumea.
Sfântul
Andrei cel nebun pentru Hristos stătea în biserică în timpul
privegherii, la ceasul al patrulea din noapte, adică la ora zece
noaptea. Şi a ridicat ochii în sus deasupra norodului în biserică
şi a văzut pe Maica Domnului că ţinea un omofor, adică
un brâu aşa cum e omoforul la arhierei.
Omoforul
acesta strălucea mai mult decât soarele şi îl ţinea
deasupra poporului. Maica Domnului era înconjurată de toţi
îngerii cerului şi de toţi sfinţii, cel mai aproape de dânsa
fiind Sfântul Ioan Botezătorul şi Sfântul Ioan Evanghelistul.
Şi
a auzit-o pe Maica Domnului zicând aşa: „Împărate
Ceresc, primeşte pe tot omul care se roagă Ţie şi cheamă numele
meu întru ajutor, ca să nu plece nimeni de la faţa mea neajutorat
şi neascultat” (Acatistul Acoperământului Maicii Domnului,
icosul 10).
Stând
aşa Sfântul Andrei şi având mintea curăţită prin raza
Sfântului Duh, a zis către ucenicul său, Epifanie: „Fratele meu,
oare vezi tu pe Împărăteasa tuturor cum acoperă poporul în
biserică cu Sfântul ei acoperământ şi auzi cum se roagă pentru
toată lumea şi cum mijloceşte pentru noi, oamenii, în biserica
aceasta?”.
Îndată
ce a zis cuvintele acestea – auzind şi Epifanie rugăciunea cu
care se ruga ea Mântuitorului, deodată a dispărut vedenia din
biserică. Şi au păstrat ei taina aceasta o vreme, iar mai pe urmă
au spus patriarhului şi altora că Maica Domnului a fost în
biserică în noaptea aceea, la priveghere şi a acoperit
poporul cu dumnezeiescul ei acoperământ.
Şi
din acel an a început a se serba, mai întâi la Constantinopol,
apoi în Rusia şi la alte popoare creştine, sărbătoarea aceasta,
care se cheamă în ruseşte Pocrov, adică Acoperământul Maicii
Domnului.
Astăzi,
când sărbătorim Acoperământul Maicii Domnului, au sosit la
noi mila şi îndurările ei.
Fraţii
mei, după Prea Sfânta şi de viaţă făcătoarea Treime, în
ceruri, nu există altă persoană, altă faţă mai înaltă pe
scara duhovnicească decât Maica Domnului.
Aşa
ne învaţă Biserica lui Hristos şi toţi dumnezeieştii
învăţători ai Bisericii. Deci, pentru că Dumnezeu a
înălţat pe Maica Domnului la atâta slavă şi cinste veşnică,
ca să fie mai cinstită decât Heruvimii şi mai slăvită fără de
asemănare decât Serafimii (Axionul Maicii Domnului),
adică mai presus de toate cetele îngereşti cu slava, cu puterea şi
cu darul, să ştiţi că prin rugăciunile Prea Curatei Maici a lui
Dumnezeu se ţine lumea aceasta până astăzi.
Mila
Domnului Dumnezeu şi Mântuitorului nostru Iisus Hristos, a
Părintelui Său şi a Prea Sfântului Duh, adică a Prea Sfintei
Treimi, care coboară peste toată lumea, este numai prin mijlocirea
Maicii lui Dumnezeu, care este Mama noastră cea din ceruri. Avem o
mamă duhovnicească, ce mijloceşte şi pururea se
roagă pentru toate popoarele de pe faţa pământului, dar mai
cu seamă pentru popoarele creştineşti.
Aşa
Maica milei, Maica milostivirii, Maica cea pururea cinstită
şi preanevinovată şi mai presus decât toată făptura, când
se dezlănţuie pe faţa pământului războaie între popoare
şi răutăţi, Maica Domnului mijloceşte în genunchi înaintea
Prea Sfintei Treimi să le potolească şi să le liniştească, să-I
fie milă de atâta amar de oameni care mor vinovaţi sau nevinovaţi.
Când
se întâmplă secetă pe faţa pământului şi nu plouă şi pier
dobitoacele şi păsările, sau, cum zice proorocul Ieremia, că
„boul va rage de secetă şi s-a uscat iarba pământului şi ne
mor dobitoacele în turme”, când e atâta secetă că ţipă
păsările de sete în văzduh, Maica Domnului pleacă genunchii şi
se roagă: „Doamne, dă-le ploaie. Ştiu că Ţi-au greşit, ştiu
că Te-au amărât, Doamne, ştiu că merită pedeapsă, ştiu
că merită să-i risipeşti pe toţi pentru păcate, ca toţi să
moară de sete. Dar întinde mila Ta, adu-Ţi aminte de
neputinţa omului, adu-Ţi aminte că sunt ţărână şi greşesc
din neputinţă, greşesc din răutatea diavolului care caută
să-i piardă”. Şi aşa pleacă mila Mântuitorului, Care trimite
iarăşi ploaie şi nor pe pământ.
Când
pornesc din port vapoare încărcate cu bogăţii mari şi cu
mult popor, pe oceane şi pe mări şi se ridică furtuni
mari, tulburări ale stihiilor şi este cu neputinţă să
mai scape vapoarele din acele furtuni, atunci Prea Curata Stăpână
aduce ruga ei peste acea corabie în care se roagă în genunchi,
unul, cu credinţă.
Şi
iată că acel unul – cum spune Sfântul Efrem – salvează prin
mijlocirea Maicii Domnului o corabie. Ea zice: „Doamne,
adu-Ţi aminte de cei din corabie; sunt necredincioşi, sunt
trufaşi, sunt mândri, sunt curvari, sunt cămătari, sunt
negustori iubitori de argint şi nu Te cunosc pe Tine, dar
iată că înlăuntrul corabiei o biată văduvă strigă către
mine: Doamne, nu ne îneca; Maica Domnului, du-ne la liman, ajută-mă
să ajung acasă, că am copii mici şi nu are cine să-i
îngrijească”.
Aţi
auzit? Prea Sfântul Dumnezeu, pentru rugăciunile acelei
văduve, pe care I le aduce Maica Domnului, Îşi întoarce mânia
Sa, se liniştesc valurile mării, face să răsară din
nou soarele şi ajunge corabia cu bine la liman.
Când
este boală pe faţa pământului, sau fel de fel de epidemii, ciumă
sau tifos sau câte boli trimite Dumnezeu pentru păcatele noastre,
când mor copiii, mor părinţii, mor fraţii şi surorile şi
se despart unii de alţii, ea le aduce scăpare.
Nimeni
nu are putere să aducă sănătate lumii, decât Bunul
Dumnezeu. Căci Maica Domnului, ca o Maică preabună, cade
iar în genunchi şi se roagă: „Doamne, trimite sănătate şi
fă văzduhul să le fie sănătos. Doamne, ridică osteneala şi
durerea de pe văduve şi de pe copii, de peste sărmani şi
de peste tot omul, că sunt mulţi, Doamne, care mă cheamă în
ajutor şi voiesc ca prin rugăciunile mele să capete mila şi
îndurarea Ta”. Şi aşa boala şi molima şi orice altă durere,
încetau cu darul lui Hristos, când nici doctorii nu mai ştiau ce
să facă cu atâţia morţi, cu atâţia răniţi, cu atâţia
care transmit boală. Iar Maica Domnului se străduieşte ca pe
toţi să-i facă sănătoşi şi pe toţi să-i mângâie.
S-au
zidit în lume închisori şi sunt atâtea boli pentru oamenii care
au greşit lui Dumnezeu, că zice: „Cel ce păcătuieşte împotriva
Ziditorului său, să cadă în mâinile doctorului”
(Iisus Sirah 38, 15).
Aşadar
şi boala şi temniţa sunt pentru că am mâniat pe Dumnezeu. Dar
Dumnezeu ştie şi atunci, undeva în temniţele acelea, pe cei care
poartă lanţuri la mâini şi la picioare şi se chinuie şi văzând
că n-au altă nădejde, îşi îndreaptă gândurile lor către
Prea Curata, Prea Sfânta Maica Domnului, Fecioara, izvorul milei şi
al îndurării: „Maica Domnului, scoate-mă de aici; am greşit, ne
rugăm Ţie. Tu poţi să dai un gând bun stăpânirii care ne-a
robit aici, căci Tu poţi să-i îmblânzeşti pe
stăpânitori; scoate-ne de aici, că e greu. Dă drumul la tot
deţinutul” – cum s-a întâmplat în ţara noastră.
Cine
a făcut această milă şi îndurare? Maica Domnului, Prea
Curata şi Prea Sfânta Maică a milei. Ea le-a dat conducătorilor
ţării gând bun şi dragoste, încât i-a eliberat, cu
condiţia să fie cuminţi de acum înainte. Aşa a făcut Maica
Domnului cu cei de la închisori, cu cei din boli, cu cei de pe mare
şi cu toţi de pe uscat.
Dar
să vedem ce va mai face Maica Domnului în viaţa noastră.
În
casele unora, după cum vine la urechea noastră, este mare
tulburare. Nu se împacă soţul cu soţia, nu se iubesc fraţii, se
bat, se judecă, se ceartă – neorânduială.
Şi
atunci, văzând biata mamă atâta zbucium în familia ei, sau tata,
sau bunicul, care e mai credincios, pune mâna pe un Acatist al
Maicii Domnului, îngenunchează undeva singur într-o cameră şi
începe a se ruga: „Maica Domnului, linişteşte casa
noastră, linişteşte pe tata, pe mama, pe copii, pe ceilalţi şi
dă-le înţelegere, dragoste, alinare”. S-a dus ura, s-a risipit
iuţirea, tulburarea, dorinţa de răzbunare şi s-a liniştit
familia. De cine? Maica Domnului, cu mila ei, cu îndurarea
ei, a coborât mila lui Dumnezeu peste acele suflete care o cheamă
în ajutor.
Dar
avem şi ceata monahilor şi monahiilor care duc mare război contra
firii. Căci spune dumnezeiescul Scărar: „Monahul este sila
necontenită a firii şi tăierea voii până la moarte”. Călugărul
este un ostaş al lui Dumnezeu care se luptă cu firea sa până la
ultima suflare.
Firea
cere mâncare şi el se luptă să postească; firea cere somn,
el priveghează; firea dă îndemnul la lucruri deşarte, el se
luptă să păzească curăţia şi nici cu mintea să nu greşească
lui Dumnezeu; firea cere răzbunare, avere sau slavă, el se luptă
pentru smerenie, pentru sărăcie şi pentru gânduri de umilinţă
şi cele asemenea (Exaimeronul Marelui Vasile, aşezăminte
călugăreşti, 1855).
În
războiul nevăzut al fiecărui suflet de creştin şi mai
cu seamă al monahilor, cea mai mare ajutătoare şi ocrotitoare este
Maica Domnului, Maica milei şi a milostivirii. El se roagă
Mântuitorului să-l izbăvească de toate patimile trupeşti:
„Doamne, nu-mi lăsa în primejdie fecioria, depărtează gândurile
necurate de la inima mea, de la mintea mea. Nu vreau nici cu gândul
să-Ţi greşesc, pentru că am auzit că se poate preacurvi chiar
numai în gând”. Şi atunci, Maica milostivirii
linişteşte ispitele acelui călugăr sau călugăriţe şi le dă
gând liniştit, gând curat în inimă şi aşa este slava şi mila
Prea Sfintei Maici a Domnului peste cei ce duc viaţă curată şi în
feciorie. Ea este pururea grabnică ajutătoare şi pentru monahi şi
pentru monahii şi pentru tot creştinul care are sfântul şi
dumnezeiescul botez.
Dar,
fraţilor, vine ceasul cel mai de pe urmă, când fiecare din
noi avem să trecem pragul acestei vieţi. Va veni moartea azi,
mâine, poimâine; nu ştim când vine ziua aceea. Vai de noi şi
de noi în vremea morţii! Spaima va fi mare, căci satana –
cum se arată în Războiul nevăzut – toată viaţa luptă să
ne ducă prin păcate la iad, la veşnica muncă, dar niciodată
nu dă el atâta luptă ca în vremea morţii.
Să
se ştie că patru sunt asupririle cele mai primejdioase cu
care ne dă război vrăjmaşul în vremea morţii. Întâi este
războiul împotriva credinţei; al doilea, împotriva
nădejdii; al treilea, împotriva smereniei, cu slava deşartă
şi cu mândria; al patrulea, cu nălucirile cele de multe
feluri şi prefacerile slujitorilor nedreptăţii în îngeri de
lumină.
Şi
ne învaţă Sfântul Nicodim Aghioritul în ce chip trebuie a se
lupta cineva împotriva acestor mari asupriri şi grele ispite
din vremea morţii.
Şi
iată cum: când vrăjmaşul va începe a ne da război cu
mincinoasele lui apucări prin gânduri de necredinţă în
mintea noastră, atunci trebuie să ne tragem înapoi degrabă, de la
minte la voire, zicând: „Du-te înapoia mea, satano, tată al
minciunii, căci nu voiesc nici măcar să te aud pe tine,
fiindcă destul îmi este mie a crede cele ce crede Biserica cea
sfântă a lui Hristos!”.
Şi
să nu dăm loc în inima noastră gândurilor necredinţei,
precum este scris de înţeleptul Solomon: „De se va sui peste
tine duhul celui puternic – adică al vrăjmaşului –, să
nu-ţi laşi locul tău”; şi dacă vrăjmaşul şarpe îţi
va aduce îndoială în ce crede Biserica, nu-l băga pe el în seamă
şi să nu răspunzi lui. Ci văzând minciuna şi viclenia lui,
fereşte-te foarte de el. Iar dacă eşti puternic în credinţă şi
în gând, şi voieşti să faci pe vrăjmaşul de ruşine,
răspunde lui: „Biserica crede adevărul”.
Şi
de-ţi va zice ţie: „Ce este adevărul?”, zi lui: „Acela pe
care îl crede Biserica”; şi pururea fii în gând cu rugăciunea
către Mântuitorul nostru Iisus Hristos.
Iar
când ne va război cu deznădejdea, să ne aducem aminte de mila
şi bunătatea lui Dumnezeu, Care a venit în lume să moară
pentru noi, păcătoşii. Când ne va război cu slava deşartă
şi mândria, să ne socotim că suntem praf şi cenuşă,
şi să punem toate isprăvile noastre pe seama lui Dumnezeu.
Să
ne cunoaştem cu adevărat greutatea păcatelor şi a
răutăţilor noastre, dar să nu deznădăjduim de mila lui
Dumnezeu, căci auzi ce zice Duhul Sfânt: „Mântui-va Domnul
sufletele robilor Săi şi nu vor greşi toţi cei ce nădăjduiesc
spre Dânsul” (Psalmii 33, 21).
Iar
dacă ne vor da nouă război cu nălucirile şi prefacerile lor în
chip de îngeri de lumină, să stăm tare întemeiaţi în smerenia
cugetului nostru şi să zicem: „Schimbaţi-vă, ticăloşilor,
în întunericul vostru, că mie nu îmi trebuie vedenii! Nu am
trebuinţă în acest ceas decât de mila lui Dumnezeu şi de
milostivirea Lui”.
Şi
chiar de ai cunoaşte că multe din semnele arătate ar fi de la
Dumnezeu, întoarce-te de la dânsele şi goneşte-le departe de
la tine cât poţi. Şi să nu te temi că nu place lui Dumnezeu
acest lucru şi această întoarcere a ta ce o faci,
socotindu-te nevrednic de acele vedenii.
Căci
dacă vedeniile ar fi de la Dumnezeu, El ştie să te curăţească
prin ele şi nu-I va părea rău dacă tu le goneşti. Pentru că
Cel ce dă dar celor smeriţi, nu îl ia pe el de la dânşii pentru
lucrurile ce le fac unii ca aceştia din smerenie.
Aşadar,
ţineţi minte, fraţii mei, că acestea sunt armele cele mai de
obşte pe care obişnuiesc vrăjmaşii noştri draci a le
unelti împotriva noastră în ceasul cel mai de pe urmă al morţii.
Şi
fiecăruia îi dă război după plăcerile şi patimile la care
îl cunoaşte că este supus mai mult.
Şi
să nu uiţi a cere cu toată inima în ceasul acela ajutorul
rugăciunilor Prea Sfintei şi Prea Curatei Maici a lui Dumnezeu, şi
grabnicul ei ajutor te va izbăvi şi va aduce peste sufletul
tău mila ei şi îndurarea Prea Puternicului
Dumnezeu! Amin.
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu