Aţi
văzut şi întotdeauna vedeţi că mai înainte de a se face ziuă,
de a răsări soarele, flutură o geană de ziuă. Către răsărit
se vede o lumină mai întâi puţin gălbuie şi apoi tot mai
alburie, până când se ivesc razele soarelui. Iar razele
soarelui crescând mereu şi luminând sub cer, în toate părţile,
se iveşte la orizont şi frumosul şi prealuminosul soare,
strălucind cu atâta putere încât, dacă te-ai uita mai mult la
el, te orbeşte.
Iată,
aşa să socotiţi şi despre Dumnezeu. Bunul şi Veşnicul
Dumnezeu, Cel ce este izvorul a toată lumina şi strălucirea
de la începutul lumii, S-a arătat mai întâi numai ca Ziditor
şi ca Făcător.
Faptul
că El e în trei feţe, adică în trei ipostasuri, a început să
se arate fiinţei omeneşti celei slabe şi neputincioase numai cu
încetul şi în chip umbrit. Astfel, se ştia încă înainte de
legea veche, chiar de la Adam, că există Ziditorul Dumnezeu.
Dar,
cum zice Sfântul Grigorie Palama, nu se ştia desăvârşit, ca azi,
că El este în trei ipostasuri. Pentru că nu era încă în puterea
minţii omeneşti să înţeleagă că Dumnezeu este în trei feţe
şi de o singură fiinţă. Dar în chip umbrit a început a ne
învăţa pe noi, aşa cum învaţă profesorul pe copii la
şcoală, că Dumnezeu, deşi este Unul după fiinţă, este în trei
feţe sau ipostasuri.
Încă
la facerea omului, în Rai, a zis: „Să facem om după chipul şi
după asemănarea Noastră” (Facerea 1, 26). N-a zis să fac, ci
„să facem”, arătând prin plural şi celelalte ipostasuri ale
Sfintei Treimi, care erau lângă Tatăl.
Iar
la amestecarea limbilor, la Turnul Babel, a zis: „Să Ne pogorâm
şi să amestecăm limbile lor” (Facerea 11, 27). Deci iarăşi s-a
arătat că Dumnezeu este Unul după fiinţă şi trei după feţe.
Iar
mai târziu, David proorocul, mai luminat de Duhul Sfânt, a spus şi
a mărturisit că trei sunt feţele Preasfintei Treimi. Căci zice în
Psaltirea sa: „Cu cuvântul Domnului cerurile s-au întărit şi cu
Duhul gurii Lui toată puterea lor” (Psalmii 32, 6). Deci Domnul
este Unul, Cuvântul este altul şi Duhul gurii Lui, altul. Astfel
i-a arătat Preasfântul Duh că cele trei ipostase ale Sfintei
Treimi sunt de o fiinţă, de o putere, de o domnie şi de o
împărăţie.
Patriarhii
cei mai vestiţi au fost trei: Avraam, Isaac şi Iacov. Trei au fost
şi coconii din cuptor. Deci şi alte multe simboluri vorbesc despre
Sfânta Treime.
Iar
în legea darului, încă de la începutul slujirii Mântuitorului,
Preasfântul Dumnezeu S-a arătat ca fiind un Dumnezeu în trei feţe,
sau în trei ipostasuri. Chiar de la Botezul Mântuitorului S-a
arătat Preasfânta Treime la Iordan. Căci Părintele a zis de
sus: „Acesta este Fiul Meu cel iubit, întru Care am binevoit”
(Matei 3, 17); iar Duhul Sfânt a coborât în chip de porumb, iar
Fiul era, întrupat în firea noastră, în apele Iordanului.
Iată
de ce Biserica cântă: „În Iordan botezându-Te Tu, Doamne,
închinarea Treimii S-a arătat” (troparul praznicului).
Astfel, prin legea darului, Dumnezeu S-a arătat în chip
desăvârşit că, deşi este Unul după fiinţă, sau după fire,
după feţe e Întreit. Aceasta a înţeles şi dumnezeiescul Ioan
Evanghelistul în epistola sa cea dintâi, când zice: „Trei sunt
Care mărturisesc în cer: Tatăl, Cuvântul şi Sfântul Duh,
şi aceştia trei Una sunt” (I Ioan 5, 7).
Mai
târziu, dumnezeieştii Părinţi au arătat că Sfânta Treime este
de un singur scaun, de-o singură dumnezeire, de-o singură fiinţă
şi fire, de-o singură voie şi împărăţie şi domnie, dar este
în trei ipostasuri, iar aceste trei ipostasuri sunt deosebite după
însuşirile lor.
Mai
întâi să cunoaşteţi chipul subzistenţei fiecăruia. Tatăl are
ca chip al subzistenţei nenaşterea şi nepricinuirea; căci nu se
naşte din nimenea şi nu e pricinuit de nimenea. Fiul are ca chip al
subzistenţei Sale naşterea mai înainte de toţi vecii din Tatăl,
precum se naşte cuvântul din minte. Iar Duhul are ca chip al
subzistenţei Sale un altul decât cel al Fiului: El are purcederea,
adică porneşte, purcede din Tatăl. Dar – cum zice Sfântul
Grigore de Nyssa – o dată cu naşterea Fiului, cea mai
dinainte de toţi vecii, purcede şi Duhul Sfânt.
Nu
a fost o vreme – cum spune Arie hulitorul – când Hristos n-a
fost împreună cu Tatăl. Cum se putea ca Tatăl să fie fără de
Cuvânt? Dumnezeu are Cuvânt, Dumnezeu are şi Duh. Deci n-a fost
niciodată când să nu fi fost Cuvântul la Tatăl.
Cum
n-a putut să fie Tatăl fără Cuvânt, aşa nu s-a putut să fie o
vreme când Cuvântul să nu fi fost la Tatăl şi Duhul să nu
purceadă în chip negrăit, adică să nu fie la Tatăl, pentru că
Cel ce are Cuvânt are şi Duh.
Uitaţi-vă
la noi: avem minte, cuvânt şi duh, că suntem chipul şi
asemănarea lui Dumnezeu. Duhul lui Dumnezeu face parte chiar din
fiinţa Sa, e chiar de o fiinţă cu El, de un scaun, de o voie şi
de o dumnezeire cu El.
Acestea,
fraţii mei, sunt lucruri subţiri, nu le puteţi înţelege toţi,
dar trebuie să le spunem, că azi e sărbătoarea Sfintei Treimi.
Iată, v-am spus chipul subzistenţei celor trei ipostasuri:
nenaşterea, naşterea şi purcederea.
Însuşirile
ipostasurilor sunt chipul subzistenţei lor în Treime. Tatăl este
Tată fiindcă naşte mai înainte de toţi vecii pe Fiul şi purcede
pe Duhul deodată cu naşterea Fiului, fără de vreme şi fără de
ani. Dar în alt chip purcede pe Duhul şi în alt chip naşte pe
Fiul. Aşa zice Iosif Vrienie, marele teolog din sec. al XIV-lea, că
Tatăl se cheamă Născător al Fiului şi Purcezător al
Duhului. Dar Fiul se zice şi Cuvânt. Fiul subzistă prin naştere
şi Duhul prin purcedere. Fiul şi Duhul se mai numesc şi cele două
raze gemene ale Tatălui (Iosif Vrienie, Cuvântul 4 despre
PreasfântaTreime).
Şi
aceste două raze, care pornesc din Minte, adică din Dumnezeu
Tatăl, sunt ipostasuri ca şi Tatăl. Dintre cele trei
ipostasuri ale PreasfinteiTreimi, unul are însuşirea de Tată,
altul de Fiu şi altul de Duh Sfânt. Ele se deosebesc, dar sunt şi
unite, însă unirea lor nu le amestecă (Dogmatica, cap. 8, p. 19).
Ipostasurile
Preasfintei Treimi – Tatăl, Fiul şi Sfântul Duh – sunt unite,
dar nu se amestecă, şi se împart fără despărţire. Gândiţi-vă
la trei sori, care ar fi deopotrivă de mari, deopotrivă de luminoşi
şi ar ieşi pe cer deodată, unite într-un glob şi într-o putere.
Cele trei ipostasuri sunt ca trei sori având aceeaşi căldură şi
lumină, aceeaşi fiinţă. Gândiţi-vă la trei sfeşnice cu trei
lumini în ele, iar luminile deopotrivă de mari şi de luminoase, şi
amestecaţi aceste trei făclii la un loc. Ce se întâmplă? Vedeţi
o singură lumină. Sunt unite, dar nu amestecate. Şi-a păstrat
fiecare lumina şi însuşirea ei. Iată, aşa e cu ipostasurile
Preasfintei Treimi. Sunt unite împreună în aceeaşi fiinţă, dar
fiecare ipostas păstrează însuşirea Sa. Acestea vi le-am spus în
treacăt, căci avem de spus multe.
Iată
câte ceva din Epistola 38 a Marelui Vasile către Sfântul Grigore
de Nyssa în privinţa ipostasurilor Preasfintei Treimi. Iată ce
spune el: un curcubeu care se formează din razele puternice ale
soarelui, ce cad asupra unui nor care e plin de apă şi de rouă, dă
la iveală o mulţime de culori; dar noi vedem că aceste culori se
deosebesc, una fiind galbenă, alta albastră, alta roşie, alta
portocalie, dar niciodată nu putem înţelege unde se unesc ele şi
de unde până unde ţine galbenul, de unde până unde portocaliul
sau verdele; aşa se înţeleg şi ipostasurile Sfintei Treimi: ele
se unesc şi se pare că se amestecă. Dar nu, nu se amestecă, ci
păstrează fiecare însuşirea sa. Dar fiinţa este una. Şi
noi nu putem pricepe cât sunt de unite; ştim doar atâta: că sunt
unite, dar nu se amestecă, şi se împart, dar fără să se
despartă după fiinţă.
Dar,
fraţii mei, naşterea Fiului e de două feluri, sau El are două
naşteri: o naştere a Lui e cea mai înainte de toţi vecii, din
Tatăl, şi altă naştere e cea de sub vremi, din Prea Curata
Fecioară Maria.
Oare
cu Duhul tot aşa este? Duhul Sfânt are şi El o purcedere din
Tatăl, mai înainte de toţi vecii, o dată cu naşterea
Fiului, dar şi o arătare sub vremi. Când? La Cincizecime, când Se
pogoară peste Sfinţii Apostoli în chip de limbi ca de foc (Sfântul
Ioan Damaschin, op. cit., cap. 8, pp. 20, 25, 35). N-am zis în chip
de limbi de foc, ci „ca de foc”, căci focul Duhului Sfânt e foc
duhovnicesc.
Dar
oare, fraţii mei, dacă aceste două ipostasuri ale Preasfintei
Treimi, Cuvântul şi Duhul Sfânt, sunt raze gemene, de o
fiinţă, de-o fire şi de un scaun, de o domnie cu Tatăl, dar din
Tatăl, este în ele vreo micşorare? Nu. Dar auzim în Evanghelie pe
Mântuitorul zicând: „Tatăl Meu mai mare decât Mine este”.
De
aici arienii şi alţi eretici din sec. al III-lea şi al IV-lea, pe
baza acestui cuvânt al Domnului, „Tatăl Meu mai mare decât Mine
este”, zic că Tatăl e mai mare decât Fiul cu dumnezeirea, cu
fiinţa, cu firea, cu domnia, cu stăpânirea, cu voia, cu
începătoria. Dar niciodată nu trebuie să înţelegem că Tatăl e
cu fiinţa sau cu dumnezeirea mai mare decât Fiul. Căci atunci
cădem în hula lui Arie şi a altor eretici, cu care s-a luptat
Biserica 630 de ani până când i-a lămurit.
Tatăl
este mai mare decât Fiul şi decât Duhul Sfânt numai în calitate
de cauză, pentru că Tatăl este cauza Fiului, căci Fiul se naşte
din Tatăl, nu Tatăl din Fiul; şi Duhul purcede negrăit din
Tatăl mai înainte de toţi vecii; deci cauza amânduror acestor
ipostasuri din Sfânta Treime este Tatăl. A unui ipostas prin
naştere şi a altuia prin purcedere.
Deci
Tatăl este mai mare prin calitatea Sa de cauză, nu cu dumnezeirea.
Dacă vom zice cu dumnezeirea, hulim şi ne facem eretici. Hristos
zice în Evanghelie: „Tatăl Meu mai mare decât Mine este”, dar
în alt loc zice: „Eu şi Tatăl Meu una suntem”(Ioan 10, 30).
Zicând aici „una”, arată identitatea fiinţei, pentru că sunt
de-o-fiinţă.
În
altă parte, Filip zicând: „Doamne, arată-ne nouă pe Tatăl”,
Mântuitorul îi răspunde: „Filipe, atâta vreme fiind cu Mine
n-ai cunoscut că Tatăl este întru Mine şi Eu întru Tatăl?”
(Ioan 14, 8-11). Iată altă dovadă. Acolo unde Hristos zice: „Tatăl
Meu mai mare decât Mine este”, arată pricina, că Tatăl este
pricina Fiului şi a Duhului Sfânt. Iar acolo unde zice: „Eu şi
Tatăl una suntem”, arată identitatea fiinţei, că sunt
de-o-fiinţă. Iar acolo unde zice: „Tatăl Meu întru Mine petrece
şi Eu întru Tatăl”, arată nedespărţirea fiinţei. Că nu S-a
despărţit niciodată Tatăl cu fiinţa de Fiul şi de Sfântul Duh.
Iar
acolo unde zice: „Toate ale Mele ale Tale sunt” – în
rugăciunea arhierească – şi „toate ale Tale ale Mele
sunt”, arată cele ce sunt de obşte Tatălui şi Fiului şi
Duhului Sfânt, adică voia, dumnezeirea, domnia (Sfântul Ioan
Damaschin, Dogmatica, cap. 18).
Fraţii
mei, acestea sunt mai grele pentru unii dintre dumneavoastră. Dar să
ştiţi că e nevoie să ne interesăm şi să învăţăm despre
Sfânta Treime. Auzi ce spune Sfântul Maxim către Talasie:
„Cunoştinţa Sfintei Treimi şi a Celei de o fiinţă Treimi este
sfinţire şi îndumnezeire pentru îngeri şi pentru oameni”. E
prea de nevoie să cunoaştem despre Sfânta Treime cât este cu
putinţă omului. Dar oricât ar învăţa oamenii, nici îngerii,
nici Heruvimii, nici Serafimii nu pot dogmatisi şi teologhisi
despre Sfânta Treime cât trebuie. Dar toţi suntem datori să
învăţăm cât putem despre Sfânta Treime... .
Este
o teologie în Biserică numită apofatică sau negrăită (Sfântul
Talasie Libianul, Filocalia, vol. IV). Ea propovăduieşte pe
Dumnezeu nu prin ceea ce poate spune mintea, ci prin ceea ce e mai
presus de minte. Ea e cea mai înaltă teologie de sub cer şi face
minţile iscoditoare să nu mai iscodească despre Dumnezeu.
Căci
ea zice: Ce este Dumnezeu, minte? Nu! Dumnezeu este izvor a toată
mintea şi mai presus de toată mintea. Ce este Dumnezeu,
putere? Nu-i putere. Dar ce? Este Dumnezeul puterilor, izvor a toată
puterea. Ce este Dumnezeu, frumuseţe? Nu! Dumnezeu este izvor a
toată frumuseţea şi mai presus de toată frumuseţea. Ce este
Dumnezeu, bunătate? Nu! Dumnezeu este izvor a toată bunătatea şi
mai presus de toată bunătatea. Ce este Dumnezeu, milă? Nu-i milă.
E izvor a toată mila şi mai presus de toată mila. Ce este
Dumnezeu, înţelepciune? Nu! Este izvor a toată înţelepciunea
şi mai presus de toată înţelepciunea. Ce este Dumnezeu, pronie
(adică purtare de grijă)? Nu! E izvorul a toată pronia şi mai
presus de toată pronia. Astfel se odihneşte mintea când spune că
Dumnezeu e mai presus de minte.
De
ce nu s-a pus la această sărbătoare slavoslovie mare? Pentru că
spun dumnezeieştii Părinţi: „Nici îngerii Tăi, Doamne, nici
Heruvimii Tăi, nici Serafimii nu Te pot slăvi după vrednicie”.
Ca să ne smerim, punem o slavoslovie de zi la această negrăită
sărbătoare, ca să arătăm că nu putem să slăvim pe Dumnezeu
după putere şi după cuviinţă, adică după cum ar merita să-L
slăvim.
Că
de am avea limbi şi minţi îngereşti şi de Heruvimi, tot n-am
putea să-l slăvim pe Dumnezeu cu atâta slavă cât trebuie să-I
dăm Lui şi câtă slavă are El. Nici îngerii şi nici oamenii nu
pot să slăvească Sfânta Treime după mărimea Ei şi după
cinstea Ei, care o are în Sine ca Dumnezeu cel nemărginit întru
slavă, şi la a Cărui slavă nu putem ajunge cu limbile cele de
ţărână şi cu minţile cele slabe ale noastre.
Dar
este şi o teologie numită catafatică, sau afirmativă, sau
pozitivă. Ea spune tot ce se poate vorbi de Dumnezeu în mod
pozitiv. În această teologie noi zicem aşa: Dumnezeu e atotbun,
atotmilostiv, atotîndurat, atotputernic, atotştiutor, nemărginit,
neînscris împrejur, şi celelalte. Dar când veţi auzi că
Dumnezeu este adâncul milei şi atotbun şi atotputernic, să nu
crezi că vorbim de fiinţa Lui.
Vorbim
de-abia de însuşirile fiinţei lui Dumnezeu şi de tot ce se poate
spune că e împrejurul fiinţei lui Dumnezeu. Iar a voi să
vorbim de însăşi fiinţa lui Dumnezeu, ar fi o nebunie! Că fiinţa
lui Dumnezeu e neapropiată minţii îngereşti şi omeneşti şi nu
se poate vorbi de fiinţa Lui, că dacă s-ar putea vorbi, n-ar mai
fi Dumnezeu. Ceea ce se poate circumscrie de vreo minte nu mai e
Dumnezeu, fiindcă e mărginit.
De
aceea, Dumnezeu, fiind mai presus de mintea omului, nu poate fi
tâlcuit de ea şi nici nu poate fi spus vreodată de mintea sau de
limba omenească ceea ce este El după fiinţă. Ci noi vorbim despre
însuşirile Lui. Spunem că este atotbun, atotmilostiv ş.a.m.d.
Iar de ce este Dumnezeu după fiinţă nu se pricepe nici o fiinţă
şi nici o minte să vorbească. Şi deci se cinsteşte prin
tăcere sau, cum zice dumnezeiescul Nicodim Aghioritul, după
teologia catafatică, sau afirmativă; mintea vorbeşte despre
Dumnezeu cu toată puterea ei, cât poate pricepe: că Dumnezeu
e îndelung răbdător, că-i atotcreator, că-i veşnic, că-i
izvorul luminii şi orice ar vrea să spună ea; dar după teologia
apofatică, tace şi amuţeşte şi-L propovăduieşte pe Dumnezeu nu
prin cuvânt, ci prin altceva.
În
teologia apofatică, mintea proslăveşte Sfânta Treime numai
prin frică şi minunare şi tăcere. Se înspăimântă de oceanul
negrăit al fiinţei lui Dumnezeu, se minunează şi tace. Căci
noi cinstim pe Dumnezeu prin cuvânt până la un loc, iar mai
departe prin spaimă şi minunare şi tăcere. Atunci ne dăm seama
că Dumnezeu e negrăit, că e Dumnezeu a toată mintea şi mai
presus de toată mintea. Fraţii mei, ar trebui să vorbesc mai multe
despre aceasta, dar nu intrăm în amănunte, să nu vă obosesc mai
tare.
Să
coborâm la unele care sunt mai pe înţelesul nostru şi mai uşoare.
Aţi auzit că se spun despre Dumnezeu unele lucruri trupeşte. Aţi
auzit că se vorbeşte în Sfânta Scriptură despre ochiul lui
Dumnezeu, urechea lui Dumnezeu, piciorul lui Dumnezeu, mâna lui
Dumnezeu, mirosul lui Dumnezeu, genele lui Dumnezeu.
Căci
se zice: „Genele Lui întreabă pe fiii omeneşti, ochii Lui spre
neamuri privesc” (Psalmul 118). Sau în altă parte se spune: „Şi
a mirosit Domnul Dumnezeu miros de bună mireasmă” (Facerea
8, 21); sau în altă parte se vorbeşte de somnul lui Dumnezeu:
„Scoală-Te, Doamne, pentru ce dormi?” (Ps.).
Sau
în altă parte aţi auzit de umbletele lui Dumnezeu. Căci zice:
„Umbletele Tale, Dumnezeule, întru cele înalte” (Psalmul
88). Ce înseamnă umblarea lui Dumnezeu? Ce înseamnă piciorul
lui Dumnezeu, urechea lui Dumnezeu? Căci se zice: „Doamne, auzi
rugăciunea mea, ascultă cererea mea” (Psalmii 142, 1). Are
Dumnezeu ureche, are Dumnezeu ochi, are Dumnezeu picioare, are
Dumnezeu mână, are Dumnezeu miros, are Dumnezeu gene, are Dumnezeu
nas? Doamne fereşte, să nu vă închipuiţi aşa ceva!
Sfânta
Treime sau Dumnezeu este o realitate simplă, în înţelesul că
necompusă din părţi. Dar de ce vorbim noi atunci de urechea lui
Dumnezeu, de nările lui Dumnezeu, de mâna lui Dumnezeu, de piciorul
Lui şi de ochiul Lui?
Iată
de ce. Fiindcă la Dumnezeu – cum v-am spus, după teologia
apofatică – toate sunt mai presus de minte, dar noi prin cele ale
noastre (arată dumnezeiescul Damaschin şi Grigore Cuvântătorul de
Dumnezeu) pe cele mai presus de noi ale lui Dumnezeu le înţelegem.
Deci ce înseamnă ochiul lui Dumnezeu? Ochiul lui Dumnezeu înseamnă
puterea lui Dumnezeu cea atotprivitoare.
Că
zice Solomon: „Ochii lui Dumnezeu sunt de milioane de ori mai
luminoşi decât soarele şi nu există la El întuneric”. Căci se
zice: „Întunericul nu se va întuneca de la Tine, Doamne, şi
noaptea ca ziua se va lumina” (Psalmul 118). Ai văzut care
sunt ochii lui Dumnezeu? Puterea lui Dumnezeu cea atotvăzătoare,
care cercetează inimile şi minţile şi gândurile noastre.
Ce
înseamnă piciorul lui Dumnezeu? Prezenţa Lui în tot locul. Ce
înseamnă urechea lui Dumnezeu? Înseamnă puterea atotauzitoare a
lui Dumnezeu; El ne aude oriunde, şi în iad, şi în cer, şi pe
pământ, oriunde am fi noi. Ce înseamnă genele Lui? Căci zice:
„Ochii Lui peste neamuri privesc. Genele Lui întreabă pe fiii
omeneşti” (ibidem).
Genele
Lui sunt neîncetata luare-aminte a Lui spre rugăciunea celor
drepţi şi spre faptele tuturor oamenilor, spune dumnezeiescul
Damaschin. Ce înseamnă mâna lui Dumnezeu? Căci zice: „Mâinile
Tale m-au făcut” (Psalmii 118, 73) şi „Dreapta Ta, Doamne, s-a
proslăvit întru tărie”.
Are
Dumnezeu dreaptă? Are Dumnezeu stângă? Doamne fereşte! Noi aici,
prin cele ale noastre, înţelegem cele mai presus de noi. Dreapta
lui Dumnezeu este dreptatea şi puterea Lui cea dreaptă. Stânga lui
Dumnezeu sau mâinile Lui sunt puterea cea atotlucrătoare,
atotfăcătoare, prin care a făcut universurile, lumea cea gândită
şi cea văzută, şi aşa mai departe.
Mirosul
lui Dumnezeu este plăcerea lui Dumnezeu pentru rugăciunea
celor drepţi. Căci se zice: a mirosit Dumnezeu miros de bună
mireasmă la Abel, şi la Moise, şi la Avraam, când au adus ei
jertfă. Mirosul lui Dumnezeu este plăcerea pe care o are de
jertfele curate ce se aduc pentru slava numelui Său.
Dar
Hristos n-a avut mâini şi picioare? Da! Tocmai de aceea a venit în
trup, căci noi nu puteam înţelege în vecii vecilor pe Dumnezeu,
dacă nu Se arăta prin faţa Fiului Său şi nu se făcea asemenea
nouă. Căci este scris: „Cuvântul trup S-a făcut şi S-a
sălăşluit printre noi”.
Dar
ai să spui, poate: „Părinte, dacă Dumnezeu n-are barbă şi
n-are plete, şi n-are mâini şi n-are picioare, de ce e făcut în
icoană cu barbă albă? Şi Duhul Sfânt - ca porumb, şi Hristos –
sau în chip de copil, sau ca tânăr, sau altădată pe cruce?
Răspunzând la aceasta, vom răspunde şi acelor bârfitori care zic
că icoana e idol.
Dacă
noi zugrăvim pe Dumnezeu cu ochi, cu barbă, cu mâini, cu picioare
ş. a., prin aceasta nu zugrăvim pe Dumnezeu în ceea ce este El
după fiinţă, ci aşa cum a binevoit El să Se arate oamenilor,
luând chip. Iar cinstea icoanei trece la Cel înfăţişat în chip.
Îl zugrăvim pe El om bătrân, cu barbă albă, pentru că
Dumnezeu, Cel ce nu este compus şi n-are ochi şi picioare şi
mâini, fiind nemărginit şi necuprins de nici o zidire, a binevoit
să Se arate aşa pentru neputinţa noastră.
Căci
spune Daniil: „Am privit până când au fost aşezate scaune, şi
S-a aşezat Cel vechi de zile; îmbrăcămintea Lui era albă ca
zăpada, iar părul capului Său curat ca lâna; tronul Său, flăcări
de foc; roţile lui, foc arzător. Un râu de foc se vărsa şi ieşea
din el; mii de mii Îi slujeau şi miriade de miriade stăteau
înaintea Lui! Judecătorul S-a aşezat şi cărţile au fost
deschise” (Daniil 7, 9-10).
Dumnezeu
Cel necompus, Cel nemărginit, Cel fără de ani, a binevoit să Se
arate omului aşa cum poate să-L înţeleagă el. S-a arătat ca un
om vechi de zile, ca un moş bătrân, bătrân de tot. Şi înaintea
Lui stăteau mulţimi nenumărate de îngeri şi de oameni slujind
Lui. Dacă aşa a binevoit să Se arate lui Daniil, şi în alte
chipuri S-a arătat şi lui Moise, şi lui Ilie, în Horeb, aşa L-au
pictat pictorii.
Pentru
că Dumnezeu, ştiind neputinţa noastră de a-L înţelege după
fiinţă, S-a arătat asemenea nouă, ca să putem să-L pictăm,
să-L înţelegem măcar din cele ale noastre, ca să ne putem sui cu
mintea la cele mai presus de noi.
De
ce pe Duhul Sfânt Îl pictăm în chip de limbi de foc sau de
porumb? Fiindcă aşa a binevoit să Se arate: la Iordan ca porumb,
iar la pogorârea Sa la Rusalii în chip de limbi de foc. Şi deci,
dacă aşa a binevoit să Se arate Cel nemărginit, Cel veşnic
şi fără de început, aşa Îl pictăm.
De
ce pe Hristos Îl zugrăvim copil şi pe cruce, şi tânăr şi
predicând pe munte? Pentru că aşa a fost pe pământ. De aceea
dumnezeiescul Damaschin, în cele trei tratate ale sale despre
Sfintele Icoane, zice: de n-ar fi venit Hristos în trup, nu ne-am
închina la icoane.
Dar
Hristos venind, ni S-a arătat ca icoana Tatălui şi ca chipul
ipostasului Său viu, şi fiindcă aşa s-a închipuit ipostasul lui
Dumnezeu în Hristos, aşa Îl pictăm şi noi. De aceea pictăm şi
în icoane Sfânta Treime aşa, pentru că aşa ni S-a arătat în
dumnezeiasca Scriptură, pentru înţelegerea noastră.
Dar
să trecem şi la altceva. Fraţilor, oare care sunt rugăciunile
cele mai potrivite pentru Sfânta Treime? Care sunt rugăciunile cele
mai scurte şi mai mântuitoare către Sfânta Treime? Către Maica
Domnului avem multe rugăciuni, către Sfânta Treime şi mai multe.
Dar care-i cea dintâi rugăciune de slavoslovie către Sfânta
Treime? Ştiţi care este? Aceasta pe care-o auziţi mereu în
Biserică: „Slavă Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh”.
Aceasta e prima rugăciune către Sfânta Treime şi cea mai scurtă
şi cea mai dreaptă în conţinutul ei dogmatic. Pentru că prin
aceste cuvinte slăvim persoanele Sfintei Treimi deopotrivă:
întâi pe Tatăl, pricina; al doilea, pe Fiul, Cel născut mai
înainte de toţi vecii; al treilea, pe Duhul Sfânt, Care de la
Tatăl purcede, fiind de un scaun şi de o fiinţă cu Fiul şi cu
Tatăl.
Şi
care e rugăciunea de cerere cea mai scurtă către Sfânta Treime?
Rugăciunea începătoare: „Prea Sfântă Treime, miluieşte-ne
pe noi”. Să o zicem aceasta mereu, căci nu ştim multe rugăciuni
către Sfânta Treime. Zi acasă şi pe drum: „Preasfântă Treime,
miluieşte-mă pe mine, păcătosul”; „Preasfântă Treime,
miluieşte-mă pe mine, păcătoasa”. Şi iarăşi: „Slavă
Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh”. Acestea le poţi zice
oricând; şi făcând aşa, te rogi Preasfintei Treimi cu rugăciune
preaputernică şi foarte dreaptă în conţinutul ei dogmatic.
Dar
mai este o rugăciune – nu tare lungă şi foarte dreaptă în
conţinutul ei dogmatic – alcătuită de Sfinţii Părinţi ai
Bisericii din vechime: „Sfinte Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără
de moarte, miluieşte-ne pe noi”. Când zicem „Sfinte
Dumnezeule”, ne adresăm Tatălui; când zicem „Sfinte tare”,
Fiului; când zicem „Sfinte fără de moarte”, Duhului Sfânt;
iar la urmă, când zicem „miluieşte-ne pe noi”, ne închinăm
tuturor persoanelor Sfintei Treimi deopotrivă (vezi Pidalion,
Soborul IV ecumenic, an 451), ca Unui Singur Dumnezeu în Treime. Şi
de aceea această cântare exprimă miezul credinţei noastre.
Iubiţii
mei fraţi, am să închei acum cuvântul acesta, că sunteţi
obosiţi. Vă spun numai: oriunde mergeţi pe drum, oriunde staţi,
ziceţi către Sfânta Treime, cu glas sau în gând: „Nădejdea
mea este Tatăl, scăparea mea este Fiul, acoperământul meu este
Duhul Sfânt. Treime Sfântă, Slavă Ţie!”, sau: „Slavă
Tatălui şi Fiului şi Sfântului Duh”, sau: „Sfinte
Dumnezeule, Sfinte tare, Sfinte fără de moarte, miluieşte-ne
pe noi”. Amin!
Sursa:
Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu