Foto: Y. Kostygov (Pravoslavie.ru) |
Elissa este mama a cinci copii și directorul Şcolii parohiale a
bisericii ortodoxe „Schimbarea la față” din Austin, Texas.
În emisiunea „Cum să creștem sfinți” transmisă de postul de radio
Ancient Faith Radio ea ne oferă metode de a ne aduce copiii la trăirea autentică a credinței noastre ortodoxe,
încurajând părinții, bunicii, nașii și învățătorii de la școlile de duminică să formeze tinerii corect și cu folos în drumul
lor către Dumnezeu.
Vă prezentăm mai jos transcrierea acestei emisiuni:
„Bine ați venit la emisiune! Sunt de părere că nu se poate face o emisiune
despre creșterea copiilor în ortodoxie fără a vorbi la un moment dat despre aducerea
copiilor la biserică, mai precis despre cum să avem grijă de un copil în timpul
Sfintei Liturghii. Din câte îmi pot da seama, aproape fiecare părinte se simte
cel puțin uneori frustrat de copilul său sau de comportamentul copiilor în
biserică.
Unii dintre noi nu mergeam în mod regulat la biserică înainte de a avea
copii, dar când devenim părinți începem să avem acest lucru în vedere. Ne dăm seama
că dacă vrem ca și copiii noștri să crească în Biserică va trebui să mergem la slujbe în mod constant –
dar nu este ușor. Pentru majoritatea familiilor pe care le cunosc este o adevărată luptă
să ajungă la biserică. Fie că e vorba de un copil sau de zece, să-i speli, să-i
îmbraci și să-i urci în mașină este mult mai greu de realizat duminică dimineața decât în celelalte
zile ale săptămânii.
De multe ori e o luptă să venim cu familia la biserică. Apoi, când ajungem
triumfători în parcare, respirăm adânc și ne pregătim sufletește pentru că știm că aceasta a fost
doar încălzirea. Acum începe lupta din interiorul bisericii: „nu te mai foi”,
„nu mai da cu piciorul”, „n-o mai lovi pe sora ta”, „te rog, ridică-te în
picioare”, „nu se vorbește în biserică”. În familia mea: „te rog, nu mai dansa”, „nu mai urla”, „nu
mai lovi oamenii și stai jos în liniște”.
Cele cinci fete ale mele sunt o mare bucurie pentru mine, dar câteodată
firea lor liberă devine o pacoste în biserică. Îmi place să cred că una din
lucrările mele din cadrul parohiei este de a-i face pe ceilalți să nu se mai
îngrijoreze atât de mult de comportamentul copiilor lor, pentru că niciunul din
ei nu poate fi mai rău decât cele cinci fete ale mele.
Îi sunt profund recunoscătoare unui părinte drag care mi-a spus că uneori
copii ortodocși sunt mai năzdrăvani în biserică pentru că se simt acasă: ei știu că se află în casa
Tatălui lor. Îmi place să cred că copiii mei se simt acasă cu Domnul, dar
rămâne totuși responsabilitatea mea să îi învăț cum să se poarte. M-am tot gândit
la această problemă și la ce putem face noi prin acțiunile parohiei noastre pentru a ajuta părinții, când fata mea de
unsprezece ani, Vasi, s-a întâmplat să asiste la o slujbă împreună cu una din
cele mai bune prietene ale ei, a cărei familie este metodistă. Noi trăim în
Texas, iar copiii mei au mulți prieteni protestanți cu care discută
mereu despre religie; cu toate acestea, nu au participat niciodată la slujbele
protestante. Așa că atunci când am adus-o acasă de acolo, toată familia era numai urechi.
Vroiam să știm ce a văzut, ce era diferit, ce era la fel.
Eram sigură că să o să aud despre diferențele fundamentale,
evidente: că aceste biserici nu au icoane, nu au tămâie, nu au psalmodiere. Dar
am rămas surprinsă de diferențele pe care mi le-a spus ea. Și trebuie să spun că
acesta nu este o observație la adresa slujbelor metodiste la care nici măcar
nu am participat, ci mai curând o reflecție asupra a ceea ce știe fiica mea că facem
noi, în Biserica Ortodoxă. Comentariile ei mi-au relevat mult mai multe despre
cine suntem noi și cum trăiesc copiii noștri viața în biserică decât despre prietenii ei și trăirea lor
religioasă.
Prima ei observație a fost că la slujba lor se cântă mai puțin decât la a noastră,
iar muzica era cu totul diferită. Nu s-a referit la melodicitate sau stil, ci
la felul în care era cântată. A participat la o reprezentație: o femeie stătea în
centrul bisericii și cânta un imn, în timp ce enoriașii formau o audiență ce o asculta atent.
Vasi a pus-o în contrast cu parohia noastră ortodoxă, unde aproape fiecare
credincios cântă împreună cu ceilalți imnuri complexe și frumoase, conduși de corul talentat al
bisericii.
Din experiența ei (și știu că aceasta nu se întâmplă în toate parohiile ortodoxe, dar aceasta este
experiența ei) slujba ortodoxă se evidențiază prin cântatul oamenilor, a tuturor oamenilor.
Am trăit în parohii unde în cor cântă oameni obișnuiți, precum și în parohii cu coruri
renumite și deosebit de talentate. Însă, de la cel mai umil la cel mai spectaculos
cor, am iubit cântările Bisericii nu datorită vocilor care le-au cântat, cât
pentru bucuria de a cânta și noi împreună cu ei. Să știm cântările noastre
dragi, să stăm acolo împreună unul cu altul, alături de îngeri, în aceeași atmosferă sacră, să
cântăm împreună cu pace și mulțumire, cu bucurie și rugăciune din inimă
– această participare comună, această comuniune: aceasta este Sfânta noastră
Liturghie. Este a noastră și este ceea ce le transmitem copiilor noștri.
În timp ce conversația avansa, Vasi ne-a povestit despre o prietenă de-a ei catolică, care a
zis odată că liturghia lor are o muzică foarte frumoasă și că îi place și ei să cânte, dar
trebuie ca între acele cântări să îndure și foarte multe părți vorbite,
plictisitoare. Vasi i-a spus cu mândrie că ar trebui să vină la biserica
noastră, unde toată slujba este cântată și unde doar în timpul predicii
n-ar avea prilejul să cânte cu ceilalți.
Fetele vorbeau nu despre muzica în sine, ci despre participarea lor la ea.
Ele vroiau să cânte. Având un rol activ, copiii rămân atenți. Cântatul împreună
îi „aduce” în Liturghie, îi transformă din audiență în participanți activi. Și aceasta nu este
întâmplător, ci e chiar intenția Părinților care au alcătuit Liturghia. Cuvântul Liturghie
înseamnă „lucrarea oamenilor”. Este lucrarea noastră, efortul nostru, fapta
noastră. Nu suntem spectatori la slujba ortodoxă, ci suntem
împreună-înfăptuitori ai ei. Stăm în picioare, ne rugăm, cântăm. Nu urmărim
Liturghia, ci o realizăm. Și surprinzător, fiica mea știe aceasta, a învățat-o din experiență.
Următoarea afirmație a fiicei mele m-a blocat. Mi-a spus că la acea slujbă copiilor nu li se
cerea să fie atenți. M-am gândit că metodiștii nu ar fi de acord cu aceasta, așa că am insistat: „De
ce spui asta?” Ea a răspuns că fiecărui copil i se dădea la intrarea în
biserică o pungă cu cărți, creioane și cărți de colorat, așa că ea a dedus că acelor copii li se cerea să se folosească mai curând de
cărți decât de slujbă. Părinților nu li se oferea acest set de distragere a atenției, deci, evident,
lor li se cerea atenție la slujbă.
Am înlemnit auzind vorbele lui Vasi. Trebuie să fac o mărturisire. Acum
câteva zile am văzut aceleași seturi: săculeți de bumbac cu
povestiri din Biblie și cărți de colorat, și m-am gândit că poate am avea și noi nevoie de ele pentru parohia noastră. Dar
afirmația lui Vasi că acelor copii nu li se cerea sau nu erau invitați să participe pe
de-a-ntregul la slujbă mi-a risipit planurile. Mi-a spus că preferă slujbele
noastre unde tuturor li se cere să participe pe deplin la această „lucrare a
oamenilor”. Asta da poveste de succes.
Aceste lucruri vrem să le știe copiii despre biserica lor. Vrem ca ei să înțeleagă că sunt membri
deplini ai bisericii, invitați la această comuniune sfântă cu Hristos și cu noi toți, adunați pentru a ne ruga și a-L slăvi și pentru a fi o parte
a Împărăției Sale, aici pe pământ.
Dar trebuie să mai spun și altceva: nu am ajuns ușor aici. Dintre cele
cinci fete ale mele, Vasi a fost permanent una din cele mai dificile în
biserică. Mi-a dat permisiunea să vă spun că ea suferă de „bisericită”. Este un
caz cronic-acut. În fiecare duminică dimineața trebuie să o trezim
de mai multe ori înainte să se dea jos din pat. De obicei, când întreaga
familie este gata să meargă la biserică, ea de abia coboară în pijamale,
arătând jalnic și pretinzând că îi este foarte rău la stomac. O trimitem înapoi în cameră,
se îmbracă cu greu, iar odată ajunși în biserică indispoziția o împiedică să se
ridice în picioare. Este atât de terminată de durere că în mod constant se
prăbușește în scaunul ei, reușind cu greu să stea în picioare mai mult de un
minut o dată. Probabil că prin puterea Sfintei Împărtășanii, sau poate din
bucuria participării la școala de duminică, la sfârșitul Liturghiei își revine în
totalitate. Boala este de mult uitată, iar Vasi aleargă și se joacă fericită
până în următoarea duminică dimineața.
Nu mă plâng, vreau doar să înțelegeți că această istorisire nu este despre o fată
model, cu un comportament liturgic deosebit. În fiecare săptămână a fost o
adevărată luptă ca ea să stea în biserică, dar vă mai spun că după această
conversație cu Vasi, după această revelație că ea a câștigat o asemenea înțelegere frumoasă a
Sfintei Liturghii, „bisericita” ei n-o să mă mai necăjească atât de mult, pentru
că știu că merită.
Deci ce putem oferi noi ca parohie părinților care se chinuiesc
să își aducă copiii la biserică în mod regulat? Ce putem noi ca prieteni, ca
familie, ca parohie în slujirea sa, ce putem face noi toți pentru a-i ajuta?
Sunt două lucruri care trebuie făcute. Trebuie să educăm copiii cum să se
poarte în biserică și trebuie să educăm adulții cu privire la ce e rezonabil să se aștepte de la copii și, de asemenea, cum să
se poarte cu dragoste și toleranță.
Mai întâi trebuie să le spunem copiilor: „Vrem să fiți aici. Vă iubim și ne bucurăm că sunteți aici.” Cei mai mici
ar putea avea nevoie totuși de unele lucruri care să le distragă atenția. În parohia noastră
avem și noi cărticele cu icoane: niște albume foto mici și convenabile,
cumpărate în cantități mari și în care punem iconițe. Cei mici se pot uita la aceste icoane, le pot
aranja și se pot gândi la ele. Le țin mâinile ocupate și îi încurajează să se
apropie și să aibă un contact personal cu sfintele icoane.
Dar în cele din urmă, nu acesta este răspunsul. Trebuie să fim atenți la scopul nostru.
Încercăm doar să îi facem să tacă, sau sperăm să creștem viitori sfinți? Dacă scopul nostru
e să-i invităm să participe la slujbă și să îi integrăm în ea, atunci
trebuie să facem exact opusul acestei distrageri. Trebuie să le
readucem atenția la slujbă în mod constant. Când stăm în biserică cu copiii, putem să îi încurajăm
să se alăture celor ce cântă. Chiar și cei mai mici copii pot fredona „Doamne miluiește” și cânta „Amin”. Cei de
un an sau doi pot cânta diverse cântece, mai ales dacă le aud acasă, cântate de
părinți. Adăugați cântările obișnuite ale bisericii cântecelor de leagăn pe care le cântați acasă și copiii voștri le vor învăța.
Oricine știe să citească poate să beneficieze din urmărirea textului slujbei. Dacă
parohia nu are o copie a Liturghiei pentru fiecare copil, atunci faceți voi rost de câteva.
Le puteți cumpăra pe internet sau le puteți găsi chiar și gratis. V-aș recomanda câteva din
favoritele noastre, atâta doar că nu toate liturghiile sunt la fel. Bisericile
slavă, greacă și antiohiană, diversele jurisdicții, folosesc versiuni
ușor diferite ale textului și, bineînțeles, traducerile pot varia.
Găsiți ceva ce vi se potrivește – poate la recomandarea preotului – și imprimați-vă o copie pentru fiecare copil.
Este și mai bine dacă are note pe margini sau în subsol,
explicând ce se întâmplă și de ce. Lăsați-i pe copii să trăiască în acest fel slujba din interiorul ei și ajutați-i să se concentreze pe
rugăciuni, urmărind textul și cântând.
Celor mici, care își pot concentra atenția doar pe scurtă durată, li se pot evidenția diferitele părți ale slujbei. Urmăriți în carte și anunțați-i: „urmează Doxologia, îl slăvim pe Domnul”,
„uite, dragă, urmează Vohodul cel mic”, „pregătește-te, vine părintele, îl vezi? Ține în mâini Sfânta
Evanghelie, o vezi?”. Dacă le transmiți entuziasmul fiecărei părți a Sfintei Liturghii
vor învăța să le recunoască și să le anticipeze. Se întâmplă mereu ceva în timpul Liturghiei, arătați-le asta copiilor.
Bineînțeles, suntem înconjurați de icoane. Putem să îi ducem pe cei mici prin biserică când devin agitați și să îi învățăm cum să se închine la icoane. Putem să le spunem în șoaptă viețile sfinților, să le arătăm membrii „norului” de martori care ne înconjoară. Le
putem zice că toți suntem în comuniune în Împărăția sfântă a Domnului, mai ales acești Sfinți Părinți care mijlocesc pentru noi și ni se alătură în
Sfânta Liturghie. Asigurați-vă că sunt conștienți de prezența sfinților în biserică.
Putem crea și anumite ritualuri pentru copiii
noștri: mici lucruri pe care le facem în diverse
momente ale slujbei. De exemplu, cunoaștem cu toții Evanghelia despre femeia cu
scurgere de sânge, care s-a atins de marginea hainei lui Hristos și care a fost vindecată (se găsește în Matei 9, Luca 8,
Marcu 5). După cum vă amintiți, în timp ce Hristos
se îndrepta spre casa lui Iair, mergea într-o mulțime mare de oameni și a
simțit o putere ieșind dintr-Însul. A simțit că femeia a fost vindecată de El
și a chemat-o în față ca să se vădească: „Cine s-a atins de Mine?”. Ea a venit
tremurând și a căzut la picoarele Lui, iar El i-a spus că a vindecat-o credința
ei. Femeia nu i-a vorbit și nici nu L-a atins în mod direct. Știa că puterea
Lui era așa de mare încât doar atingându-se de marginea hainei se va vindeca.
În familia noastră – odată ce au ajuns suficient de mari pentru a se avea
încredere în ele – fetele mele se grăbeau să atingă haina părintelui când
trecea cu Sfintele Daruri, în cadrul Vohodului mare, ca și ele să fie
vindecate. Când aud Heruvicul, ele știu că este timpul să se așeze la locurile
potrivite. Se mută în liniște lângă culoar, să îl întâlnească pe părintele.
Când trec diaconii, își fac cruce și își pleacă capul, dar în același timp se
și pregătesc. Când părintele trece pe lângă ele se ating de marginea hainei,
iar apoi, după ce el se întoarce în spatele ușilor împărătești, se întorc și
ele la locul lor obișnuit.
Astfel de ritualuri mici și frumoase îi implică în rugăciunile slujbei și
le dau ceva practic de făcut. Sunt ca niște puncte cheie ale slujbei. Copiii
sunt ocupați cu ritualul pentru câteva momente și puțină mișcare îi înviorează.
Ajută să treacă timpul mai repede și le concentrează atenția la slujbă în loc
să îi distragă. Când creem aceste mici ritualuri pentru ei, când evidențiem
diversele părți ale slujbei și îi ajutăm pe copii să fie atenți la rugăciune, ne
asigurăm că sunt parte a acestui trup care îl slăvește pe Hristos.
Nu este o rețetă pentru o participare perfectă, cu copii perfecți în
biserică. Oricât am munci să creem o participare liturgică ideală, tot va
trebui să ne luptăm, dar noi creștinii nu ne temem de luptă, nu-i așa? Aceasta
este viața pe acest pământ, este șansa noastră de a ne lupta. Creștem prin
luptă.
În timp ce îi învățăm pe copii cum să se poarte în biserică, trebuie să îi
învățăm și pe adulți – părinții, nașii și toți ceilalți – cum să se descurce cu
copiii și cu deranjul pe care cu siguranță îl vor provoca. Noi adulții nu
trebuie să pășim în biserică cu așteptări nerezonabile. Nu trebuie să cerem
perfecțiune de la copii – atenție totală, supunere completă, nemișcare – pentru
că nu o să se ridice niciodată la măsura așteptărilor.
Trebuie să fim atenți la cum suntem noi, la fel cum suntem atenți la copiii
noștri. Stăm aici, în picioare, în biserică, gata să primim Sfânta Împărtășanie
și suntem foarte tentați să ne supărăm pentru comportamentul unui copil, deși
știm că mânia nu este starea minții pe care trebuie să o cultivăm pentru a ne
pregăti de Sfânta Împărtășanie. Datoria noastră este să-i îndrumăm pe copii cu
dragoste și fermitate, fără să ne enervăm și fără ca aceasta să ne distragă de
la trăirea în rugăciune a Liturghiei.
Primul pas este întotdeauna smerenia. Mândria dă naștere la mânie atunci
când un copil îndrăznește să nu ne asculte, să ne deranjeze sau să ne facă de
rușine, iar smerenia este cea care învinge mândria. Trebuie să ne amintim nouă
înșine că nici noi nu suntem perfecți. Mintea noastră se risipește, nu ne putem
concentra, uităm să ne rugăm. Nu suntem perfecți. Și așa cum ne rugăm la Domnul
să ne ierte greșelile și să ne vindece neputințele, tot așa trebuie să fim și
noi îngăduitori cu copiii noștri.
E de folos să ne reamintim că așa cum obosim să îi învățăm pe copii aceeași
lecție de o sută de ori, tot așa și Domnul trebuie să fie foarte obosit
încercând să ne învețe mereu aceleași lucruri. Dacă ne amintim că suntem slabi,
că ne pierdem concentrarea, că învățăm greu, la fel ca și copiii încredințați
în grija noastră, atunci putem să le transmitem și lor mila și iertarea pe care
Domnul le-a revărsat cu generozitate asupra noastră.
Dacă vrem să le arătăm că sunt bineveniți și iubiți ca dragi mădulare ale
trupului lui Hristos, atunci trebuie să ne purtăm cu dragoste față de ei.
Trebuie să găsim o cale să iradiem dragoste, chiar dacă încercăm să-i facem să
tacă, să nu lovească și să nu arunce. Despre orice ar fi vorba, trebuie să le
atragem atenția cu dragoste și să-i implicăm cu dragoste. Și asta nu este
ușor.
Sfântul Pavel ne
spune „De aș grăi în limbile oamenilor și ale îngerilor, iar dragoste nu am,
făcutu-m-am aramă sunătoare și chimval răsunător.” (1 Corinteni 13:1). Când stau
în biserică supărată pe un copil, aceasta nu este dragoste, și dacă nu am
dragoste, nu vor învăța despre credință de la mine. Dacă vrem să îl cunoască pe
Domnul, și Domnul este Iubire, va trebui să le arătăm dragoste mai ales în
biserică.
Dragostea „toate le suferă, toate le crede, toate le nădăjduieşte, toate le
rabdă”. Chiar și neascultarea frustrantă a copiilor. Dragostea o îndură cu
răbdare. Dacă putem îndura neascultarea, menținând în același timp răbdarea și
dragostea, și chiar starea de rugăciune, atunci participarea la această
Liturghie împreună cu copiii în grija noastră poate să fie, de fapt, mai
folositoare pentru noi decât dacă am fi participat singuri. Copiii noștri vor
învăța cum să se poarte în biserică urmărind cum ne purtăm noi în biserică.
Dacă ne certăm, ne enervăm și suntem prea exigenți, atunci asta vor învăța. Dar
dacă suntem rugători și iubitori și dornici să ne rugăm, să cântăm și să stăm
în picioare ore întregi, vor învăța să fie și ei la fel.
Doar smerindu-ne, la fel cum a făcut Hristos când a luat chip omenesc, cu
vulnerabilitățile lui, putem să ne domolim mânia care se naște și să răspundem
cu dragoste unui copil neascultător, îndreptându-l spre Liturghie, spre cântări
și spre icoane și spre participarea totală în trupul lui Hristos. Să ne ajute
Domnul să participăm total de fiecare dată când ne unim cu toții în rugăciune.
Sursă: Ancient Faith Radio
Traducere: Gabriela şi Virgil Şerbănuţă
Căutăm voluntari
care să traducă articole din engleză, franceză, spaniolă, italiană sau rusă.
Pentru detalii puteţi scrie pe adresa: redactievremuri@gmail.com
0 comments:
Trimiteți un comentariu