„Oriunde mă duc, pur şi simplu nu pot să-mi ţin gura! De fiecare dată când
vorbesc cuiva, simt doar nevoia să-L propovăduiesc pe El, pentru că îi simt
iubirea şi simt cât de preţioasă e această iubire a Lui!”
Acesta este, în
câteva cuvinte, Klaus Kenneth, omul care l-a întâlnit pe Hristos după lungi
căutări prin aproape toate religiile lumii, iar acum îl mărturiseşte cu mult
curaj şi dărnicie în toate colţurile pământului. Are 66 de ani, dintre care 25
stau sub semnul unei neobosite mărturisiri a Adevărului. În interviul care
urmează, Klaus Kenneth ne-a împărtăşit din experienţa personală câteva gânduri
despre modul în care putem da o mărturie vie despre Hristos în lumea
contemporană.
Domnule Klaus Kenneth, aţi parcurs două milioane de kilometri în căutarea
Adevărului, după care aţi pornit pe un drum relativ egal pentru a-l mărturisi. Susţineţi
conferinţe în întreaga Europă şi în SUA, în nişte spaţii în care oferta
religioasă sau confesională este foarte generoasă, iar efectele secularizării
se fac tot mai simţite. În acest context, cum apreciaţi receptivitatea
oamenilor de azi la mesajul ortodox?
În general, oamenii din ţările cu un grad mare de secularizare sunt foarte
sceptici. Există oameni care nu vor să audă de Dumnezeu sau de Biserică, dar
atunci când ei aud ceva autentic, când aud mesajul credinţei adevărate,
lucrurile încep să se schimbe. Am întâlnit astfel de oameni sceptici, ezitanţi
în călătoriile mele atât în Europa, cât şi Statele Unite, dar am observat că
atunci când le vorbesc despre Hristos, ei se deschid, asta bineînţeles că nu
prin puterea mea, ci datorită ajutorului de la Dumnezeu. Apoi depinde şi de
confesiune; dacă vorbesc, de exemplu, protestanţilor, observ că ei sunt mai
deschişi. S-a întâmplat uneori că unii chiar s-au convertit la Ortodoxie şi au
plecat la mănăstire, unde s-au călugărit. Cert este că receptivitatea oamenilor
ţine şi de conţinutul mesajului, iar dacă mesajul tău pentru oameni este
Hristos cel răstignit şi Înviat, ezitările lor se risipesc foarte uşor, pentru
că toţi ştiu, în adâncul sufletului lor, că au nevoie de iubirea Lui.
Aţi privit Ortodoxia mulţi ani din afară, iar acum o trăiţi dinlăuntru, o
propovăduiţi şi, ca atare, întâmpinaţi de multe ori obstacole legate de
pluralismul religios. Cum ar trebui să se plaseze creştinul ortodox între
datoria de a-l face cunoscut tuturor pe Dumnezeu Cel adevărat şi datoria
socială de a-l accepta pe cel de altă religie sau confesiune. Care trebuie să
fie atitudinea celui care apără Ortodoxia?
Cea mai bună atitudine este să iubeşti cu adevărat pe omul de lângă tine;
să-l respecţi pe el ca om şi să-i respecţi totodată şi credinţa lui. Experienţa
mi-a arătat că atunci când îi spui omului că ceea ce face este greşit, acesta
refuză să mai vorbească cu tine. Are o reacţie de genul: „Eu cred că este
corect şi tu îmi zici că este greşit!? Cu ce drept?” Cel care apără Ortodoxia
trebuie să înţeleagă cât de importante sunt dragostea, respectul şi mai ales
ascultarea. Este foarte important să-i asculţi pe cei din jur şi să le câştigi
inimile fără să le impui ceva. Abia după ce le câştigi inimile prin dragoste,
respect şi ascultare, poţi să le deschizi uşa către învăţătura ortodoxă. De
exemplu, protestanţii nu pot să înţeleagă rostul icoanelor. Iar eu nu le spun „Greşiţi! Sunteţi nişte rătăciţi!”, ci le explic: „Îmi iubesc soţia şi am o
fotografie a ei în portofel, dar nu iubesc fotografia ei, ci o iubesc pe soţia
mea. La fel e şi cu Hristos. Atunci când văd o icoană, nu mă închin icoanei în
sine, lemnului pe care e pictată, ci mă închin lui Hristos şi icoana mă ajută
să ajung la El, să mă gândesc la El.” În acest fel le explic, puţin câte puţin,
adevăratul sens al Evangheliei, iar ei se deschid şi încep a-şi vedea singuri
limitele cunoştinţelor şi interpretărilor biblice cu care operează în fiecare
discurs. Nu poţi să forţezi omul! Trebuie să fii onest, şi acesta e un lucru pe
care ei îl simt. Acesta e modul de a propovădui; mai întâi îi faci să se
deschidă sincer şi apoi le vorbeşti despre teologie, despre Biserică, despre
dogme şi despre toate canoanele Bisericii, încetul cu încetul. Nu trebuie să
forţăm oamenii să creadă, ci să le câştigăm inimile, asumându-ne riscul că ne
pot spune şi „nu!”. Părintele Sofronie spunea că atunci când Dumnezeu i-a creat
pe Adam şi Eva, El era conştient că exista şi riscul ca ei să se întoarcă
împotriva Lui. Iar acest fapt s-a şi întâmplat, dar Dumnezeu nu a încetat să-i
iubească. Nimic nu-L poate face pe Dumnezeu să nu mai iubească omul. Dumnezeu
te iubeşte chiar dacă tu nu-L iubeşti! Cel care propovăduieşte Evanghelia
trebuie să aibă atitudinea iubitoare a lui Dumnezeu!
„Dacă nu ai nimic, ai tot ce îţi trebuie pentru că Dumnezeu devine tot ce
ai!”
Celui care îl mărturiseşte pe Hristos în lume i se cere mult curaj şi,
totodată, smerenie adâncă. În acelaşi timp, cel care mărturiseşte se găseşte
deseori între ispita afirmării de sine şi imperativul afirmării lui Hristos. Cum
se poate depăşi această tentaţie a afirmării personale?
Ca om, întotdeauna este greu să rezişti dorinţei de afirmare personală,
chiar şi când vorbeşti despre Hristos. Soluţia este să uiţi de tine, dar să nu
uiţi niciodată de Dumnezeu. Eu Îl iubesc pe
Dumnezeu şi nu pot să uit de El niciodată. Dumnezeu este viaţa mea. După 25 de
ani de experienţă, am devenit foarte conştient de acest fapt. Nu contează dacă
vorbesc pentru 2.000 de persoane, pentru 200 sau doar uneia. Pentru mine e
acelaşi lucru. Întotdeauna există riscul ca la mijloc să apară puţin egoism,
iar atunci cuvântul meu ar fi fără folos. Cuvântul nu mai este purtător de har.
Îmi place să spun: „E drăguţ să fii important, dar e mai important să fii
drăguţ!” Păstrez aceste cuvinte în sufletul meu. Este exact cum spune Sfântul
Apostol Pavel: „Dacă dragoste nu am, făcutu-m-am aramă sunătoare” (I Corinteni
13:1). Cei din jur trebuie să simtă dragostea,
nu o mască! Cei din jur simt când tu doar te faci că îi iubeşti, când doar îţi
pui o mască. Deci sunt conştient permanent de pericolul care mă paşte. De
aceea, de fiecare dată când urmează să discut cu cineva, mă rog înainte şi după
aceasta. Încerc să fiu foarte atent, să uit de
mine, de experienţele mele, de cunoştinţe şi să ascult. Încerc să mă golesc de
tot ce am şi să devin ca o oglindă, astfel încât cei cu care vorbesc să nu mă
vadă pe mine, ci să se oglindească în mine. De fiecare dată când deschid gura
să vorbesc cuiva, simt doar nevoia să-L propovăduiesc pe El, pentru că Îi simt
iubirea şi simt cât de preţioasă e această iubire a Lui. Eu nu pot să-i învăţ ceva, nu am ce să le spun! Dumnezeu o face! Eu când
merg undeva să vorbesc despre Dumnezeu, îl rog pe Hristos să fie cu mine, iar
înainte să bat la orice uşă, spun: „Hristoase, te rog, intră înaintea mea!” Iar când eu intru, El e acolo şi, privindu-L pe El, uit de mine.
Eu sunt un nimeni! Nu sunt o persoană importantă! E aşa minunat să fii un
nimic! Dacă eşti un nimic, nu ai ce pierde. Dacă eşti o persoană importantă,
îţi poţi pierde reputaţia, poţi pierde bani, dar să fii un nimic e starea
perfectă. Când merg ca să vorbesc undeva, merg să vorbesc în numele Adevărului,
nu în numele meu, pentru că eu sunt un nimeni. Nu am nimic de pierdut, pentru că nu am nimic. Până la urmă, Dumnezeu ne-a creat din nimic şi dacă nu ai nimic, ai tot ce
îţi trebuie. Fiind un nimic, Dumnezeu poate crea ceva din tine, iar Dumnezeu
devine tot ce ai. Iar dacă îl ai pe Dumnezeu, asta te face cel mai bogat! A
durat ceva vreme să înţeleg acest lucru, dar este un lucru minunat!
Vorbiţi foarte des despre libertate şi despre înţelesurile ei în creştinism.
Deşi creştinismul se afirmă ca religie a libertăţii prin excelenţă, foarte
mulţi oameni consideră că voinţa liberă le este încălcată atunci când întâlnesc
“regulile” Bisericii. Care este cheia în care trebuie înţeleasă libertatea
creştină?
Dacă îţi propui să înţelegi cât de puţin credinţa creştină, vei înţelege şi
faptul că ascultarea te duce la libertate. Ce este libertatea? Libertatea este
eliberarea de patimi. Acestea sunt cele care îl înrobesc pe om. Bineînţeles,
oricine are dreptul să facă ce vrea cu libertatea lui, dar, dacă aceasta e
înţeleasă greşit, te poate duce la dependenţa de droguri, de alcool, de
sexualitate, adică la libertinaj. Dacă facem ascultare faţă de Biserică şi
păzim poruncile ei care vin de la Hristos, putem să înţelegem că ele sunt o
protecţie, dar o protecţie altfel decât cea înţeleasă în religia islamică, în
care, dacă încalci legea, eşti pedepsit. La musulmani Dumnezeu nu este perceput
ca un Dumnezeu iubitor, ci ca un Dumnezeu juridic, un Dumnezeu al pedepselor. Majoritatea
oamenilor, dacă păzesc poruncile, o fac mai mult din teamă, deoarece privesc
poruncile din exterior. Pe aceşti oameni îi compar cu nişte găini care trăiesc
într-o curte, înconjurate de un gard care le oferă protecţie. Nu e nimic greşit
cu acel gard! Dar Dumnezeu nu ne-a creat ca să fim nişte găini, ci El vrea ca
să fim nişte vulturi, care să zboare liberi în aer, neconstrânşi de nimic. Toate
canoanele şi poruncile Bisericii, dacă le înţelegem corect, ne eliberează din
robia patimilor. Ce sunt patimile? Patimile sunt, în cele din urmă, un mod de
a-ţi cultiva egoismul. Din moment ce păstrăm Legea lui Hristos, din moment ce
păzim poruncile Lui nu din frică, ci din iubire, voinţa nu ne este îngrădită,
ci este ajutată să se elibereze de tot ceea ce o constrânge şi să se deschidă
tot mai mult iubirii eliberatoare a lui Dumnezeu. Iubirea adevărată este cea
care ne eliberează de patimi. Este greu, dar ştim asta din experienţa
Părinţilor Bisericii, din experienţa noastră personală, că este posibil!
Mântuirea, o continuă lepădare de sine şi o permanentă umplere de Hristos
Anul 1986 este momentul în care aţi îmbrăţişat creştinismul, după un lung
periplu prin diferite religii ale lumii. Chiar şi după ce v-aţi convertit, aţi
vorbit tot timpul despre convertirea continuă şi despre împrospătarea
rugăciunii. Ce presupun acestea?
Mântuirea nu este ceva static, ci presupune o permanentă mişcare spre
Dumnezeu, o continuă lepădare de sine şi umplere de Hristos. Cu cât ne rugăm
mai mult, dacă suntem oneşti în ceea ce ne rugăm, Duhul Sfânt ne ajută să
conştientizăm adevărata noastră natură şi să-l cunoaştem pe Dumnezeu. Cunoaşterea
lui Dumnezeu este un fapt cutremurător! Mulţi îmi spun: „Klaus, dacă Dumnezeu
mi-ar fi vorbit şi mie la fel cum ţi-a vorbit ţie, şi eu aş crede!” Iar eu le
răspund: „Dragul meu prieten, dacă ai şti preţul care l-am plătit pentru un
asemenea dar! Viaţa mea a devenit un incredibil câmp de bătălie pentru demoni
şi văd acest lucru de fiecare dată când merg să propovăduiesc acolo unde ei nu
vor!” Aşadar, dacă începi să te rogi, dacă chiar trăieşti ceea ce spui când te
rogi, dacă îţi respecţi programul tău zilnic de rugăciune, acestea îţi conferă
o maturitate. Dacă te rogi sau te duci la biserică doar din rutină, doar pentru
a respecta o tradiţie, nu se mişcă nimic. Dar dacă vrei să trăieşti rugăciunea,
ea te transformă, şi atunci începe şi bătălia cu păcatul din tine. Dumnezeu nu
vrea să pună pe umerii noştri mai mult decât putem duce, pentru că nu vrea să
ne omoare, dar ne testează permanent pentru că vrea să fim nişte creştini
maturi, treji în permanenţă. Dumnezeu îi permite diavolului să ne atace, dar El
este alături de noi, şi de aceea nu trebuie să ne temem! Hristos ne spune: „Crede în Mine şi în numele Meu vei avea putere!”. „Rugăciunea inimii” sau „Rugăciunea lui Iisus” e cea mai puternică armă în această luptă. Îmi place să
spun adesea că metanierul este un pistol, pentru că fiecare nod este un glonţ
cu care împuşti demonii care vin permanent asupra ta. Eu le recomand tuturor: „Ia-ţi un metanier, căci e mai valoros decât un ceas Rolex! Când Hristos este
alături de tine, câştigi toate luptele. Când eşti singur, le pierzi. Dumnezeu
vrea ca noi să devenim maturi, dar mulţi oameni vor să rămână copii, pentru că
e mai uşor. După cum se scrie în Apocalipsă, Dumnezeu ne va spune: „Ştiu
faptele tale; că nu eşti nici rece, nici fierbinte. O, de ai fi rece sau
fierbinte! Astfel, fiindcă eşti căldicel – nici fierbinte, nici rece – am să te
scuip din gura Mea!” (Apoc. 3, 15). Dumnezeu îi scuipă pe oamenii căldicei din
gura Sa! Doar imaginaţi-vă ce lucru greu de suportat este ceea ce scrie Sfântul
Apostol Ioan aici. Eu nu vreau să fiu scuipat din gura lui Dumnezeu! Poţi să
fii îngheţat, să fii un păcătos, dar apoi trebuie să devii fierbinte pentru
Hristos! Asta cere Dumnezeu de la noi! Din acest motiv avem nevoie de
convertire continuă şi de rugăciune proaspătă!
Traversăm, împreună cu mai multe ţări europene, o perioadă de criză. Mulţi
duhovnici recomandă asceza ca antidot. Cum poate fi practicată asceza în
interiorul societăţii care tinde tot mai mult spre utilitarism şi materialism?
Când practici asceza, îl ai doar pe Hristos în inimă şi astfel începi să
renunţi la cele ale lumii; aşa că nu te mai afectează nici utilitarismul, nici
materialismul. Avându-l pe Hristos în inimă, nu te vei mai lăsa păcălit de
publicitate, nu vei mai lua în seamă toate lucrurile de care ei spun că ai
nevoie. Începând o viaţă de rugăciune, îţi întăreşti credinţa şi dobândeşti o
altă viziune asupra lucrurilor din lume. Eu eram înainte un muzician pasionat
şi dacă îmi spunea cineva că trebuie să renunţ la muzică, îi spuneam: „Du-te de
aici! Lasă-mă!” După ce Hristos a pătruns în viaţa mea, muzica a început să îşi
mai piardă din sensul pe care îl avea iniţial pentru mine. Renunţarea la lume a
început, în schimb, să capete un sens. Televizorul, programele de sport,
jocurile nu sunt rele în esenţă. Toate sunt bune, iar oamenilor le plac aceste
lucruri. Dar atunci când ai ceea ce este cel mai bun, ceea ce era doar bun nu
mai are aceeaşi importanţă. Prin asceză, ele nu îţi sunt luate de la tine, ci
pleacă ele singure, nu mai ai nevoie de ele. Devin asemenea unui pantof care
ţi-a rămas prea mic şi pentru că te strânge, te debarasezi de el.
Călător în aflarea Adevărului
Întreaga viaţă i-a fost o călătorie în căutarea adevărului, iar în această
căutare a străbătut India, Tibetul, Thailanda, ţările Arabiei, Mexic, Africa,
Alaska, Coreea şi America de Sud. A făcut meditaţie transcendentală, a încercat
budismul timp de şapte ani şi mai apoi hinduismul, ajungând un guru dintre cei
mai puternici, brahmanismul, iar în cele din urmă a practicat şi yoga. A
cochetat cu aproape toate marile religii ale lumii, dar nici una nu i-a adus
pacea în suflet. A ajuns să cunoască Ortodoxia prin intermediul părintelui
Sofronie Saharov de la Essex, al cărui ucenic a fost 10 ani. Ortodoxia a fost
punctul final al căutărilor sale, dar nu şi al călătoriilor. Bogăţia
duhovnicească pe care a aflat-o în creştinismul ortodox i-a umplut sufletul,
iar din preaplinul sufletului său a dorit să dăruiască tuturor oamenilor. Astfel,
a început să călătorească din nou în întreaga lume pentru a mărturisi tuturor
despre bucuria întoarcerii la Hristos. „Sunt cel mai fericit om din Europa!”,
spune adesea. Şi asta pentru că îşi reînnoieşte bucuria convertirii de fiecare
dată când vorbeşte despre Hristos cu oamenii pe care îi întâlneşte sau în
conferinţele pe care le susţine pe întreg mapamondul.
Interviu realizat de Gheorghe-Cristian Popa. Traducere şi adaptare de Cristian
Bostan şi Ecaterina Luţişina. Publicat în săptămânalul „Lumina”, 6
noiembrie 2011
0 comments:
Trimiteți un comentariu