Foto: OrthPhoto
În
firea noastră este să iubim și să fim iubiți. Avem nevoie și să fim iubiți, nu
numai să iubim. E foarte greu când nu te iubește cel de lângă tine. Uneori ți
se pare că mama sau tata nu te iubește pentru că sunt stresați. Și vin de la
servici și te întreabă, când vii de la școală: "Ai luat note bune?",
"Nu", sau "Da" - bineînțeles, pentru că atunci când luăm
note bune spunem. Când nu luăm spunem: "Nu s-a întâmplat nimic". Și
cam atât.
Frații cu surorile câteodată, mai ales frații cu surorile
nu sunt atenți deloc. Care aveți frați, dintre fete, vă întreabă frații:
"Ce mai faci? Cum mai îți este?". Trece așa pe lângă tine... E foarte
atent cu toate fetele din jur, numai cu tine nu. Iubire frățească e asta, nu?
Dar sora te întreabă pe tine, frate, care aveți surori: "Frate, cum ești?
A fost bine la școală? Totul e bine?"
Am devenit așa de neatenți! Groaznic, groaznic! Stați să
vă spun eu prima neatenție de astăzi: Domnul spune așa: "Cel ce ascultă
cuvintele Mele pe Mine mă iubește". Păi ce-a zis diaconul?
"Înțelepciune, drepți, să ascultăm Sfânta Evanghelie". Păi ce înseamnă
drepți? Care au făcut armata știu ce înseamnă "drepți": în picioare.
Voi ce-ați făcut? "Înțelepciune, în genunchi să ascultăm Sfânta
Evanghelie". N-am auzit comanda asta. Am auzit: "Înțelepciune,
drepți, să ascultăm Sfânta Evanghelie".
V-ați pus vreodată întrebarea de ce se spune
"drepți"? Vă dați seama că la Primul Sinod Ecumenic – Primul Sinod a
toată lumea, adică adunarea a tuturor episcopilor a toată lumea locuită (că oikoumenē
nu înseamnă un balaur pe care-l practică ăștia care sunt în occident și sunt
ecumeniști. Oikoumenē, înseamnă unde stau casele, că oikos înseamnă case, și
menē înseamnă a rămâne, a sta. Oikoumenē înseamnă lumea locuită, unde stau
casele. Și Sinod Ecumenic nu înseamnă un sinod de balauri care se întâlnesc
acolo să vorbească împotriva ortodoxiei, ci înseamnă Sinodul a toată lumea) –
și la Primul Sinod s-au întâlnit Părinții și unul dintre lucrurile pe care
le-au subliniat atuncea a fost acesta: "se cuvine ca tot omul în ziua de
duminică, în ziua de Praznice Împărătești, și în ziua de la Paști și până la
Rusalii să nu plece genunchiul jos, și cine face altfel... La Rusalii, după Liturghie,
este Vecernia plecării genunchilor, și de atuncea înseamnă că se dezleagă să se
plece genunchii. De ce?
1. Pentru că noi suntem credincioși cu toată ființa
noastră. Noi nu suntem credincioși numai cu sufletul, ci credem cu toată ființa
noastră că Hristos a murit și a înviat. Păi a înviat în limba greacă înseamnă
anesti și anesti înseamnă a stat în sus. Nu la întâmplare suntem verticali, și
avem o verticalitate. Și, problema oamenilor de astăzi este că începe să-i
doară spatele. De ce? Pentru că nu mai sunt verticali, pentru că toată lumea e
înclinată în față. Așa constată specialiștii kinetoterapeuți – kinetoterapeuți
înseamnă specialiștii mișcării. Și singura poziție în care se odihnește coloana
verticală este când omul stă în picioare, nu culcat pe... "dormeo
memory". Și atunci "drepți" înseamnă că noi mărturisim cu toată
ființa noastră că "Hristos anesti", a înviat, adică S-a ridicat în
sus.
2. Mai este un lucru, un motiv pentru care, atunci când
auzim cuvântul lui Dumnezeu, stăm în picioare. Păi, fraților, în baza a ce îi
zicem lui Dumnezeu Tată? De ce-I zicem lui Dumnezeu Tată, și ne permitem cu
îndrăznire și fără de osândă și cutezăm a-I zice lui Dumnezeu Tată? De ce? În
baza la ce? Vreau să aud un răspuns. [...] Păi ne-a creat, bun, de acord! Și pe
chinezi, și pe indieni, și pe toți i-a creat. De ce nu-i zic lui Dumnezeu:
Tată? [...] Ah, că nu sunt botezați. Păi unii sunt botezați, că a fost Sfântul
Ioan Maximovici pe acolo și alții. Dar prin botez am devenit ce? Am primit
duhul înfierii, ne-am făcut fiii Lui. Și zice: "fă-l pe-acesta fiul și
moștenitor al împărăției Tale". De ce moștenitor? Pentru că fiul este
moștenitorul de drept al tatălui. Tatăl nostru cine este? Dumnezeu! Păi dacă Tatăl
nostru este Dumnezeu, înseamnă că El ne lasă moștenire Împărăția. Îi spune
Dumnezeu fiecăruia dintre noi, așa cum îl auzim pe tatăl fiului risipitor că îi
spune: "tot ce este al Meu este al tău". Foarte frumos sună aceasta,
numai că nu ne interesează.
Fraților, dacă acuma ar veni o delegație de la curtea
palatului, de la Buckingham Palace și ar zice: "luminăția sa, regina
Angliei a decis să vă înfieze pe fiecare dintre voi și să vă lase moștenire
câte o sută de mii de lire", care dintre voi spune: "nu mă
interesează"? Dar dacă vine Domnul la fiecare dumnezeiască Liturghie și ne
aduce aminte statutul pe care îl avem fiecare dintre noi, de fii și fiice ale
lui Dumnezeu, și ne propovăduiește această Biserică, și Părinții, că suntem fii
și moștenitori ai Împărăției Cerurilor și că am primit prin botez statutul de
cetățeni, nu ai Uniunii Europene, ci cetățeni ai Împărăției Cerurilor, cât ne
interesează? Prin botez suntem cetățeni de drept ai Împărăției Cerurilor, dar
nu ne interesează cetățenia asta. Unde ne lămurim noi, și înțelegem, că suntem
cetățeni ai acestei Împărății? La dumnezeiasca Liturghie, care începe cu
binecuvântarea – Ce zice părintele când începe? – "Binecuvântată este
Împărăția Tatălui, și a Fiului, și a Sfântului Duh". Când? Acum!
"Acum și pururea și în vecii vecilor". "Acum" este al
nostru, "pururea și în vecii vecilor" este a lui Dumnezeu și a tuturor
generațiilor care au trecut până la noi și vor trece de la noi încolo, căci nu
se oprește lumea cu noi, și nici nu se termină cu noi, deși nu e sigur după cum
sunt de tulburi lucrurile. Că nu se știe. S-ar putea ca unii dintre voi să
prindeți, sau să prindem, chiar finalul. Adică finalul și începutul cel nou,
pământ nou și cer nou.
Bun, păi vedeți fraților, și dacă Dumnezeul nostru este
Dumnezeul iubirii și zice: "să vă iubiți unii pe alții" și El este
iubirea însăși, înseamnă că de aicea noi începem să ne deschidem perspectiva
felului în care e sănătos să iubim. Că v-ați pus întrebarea acolo: Cui şi cum
dăruim dragostea noastră? [tema
taberei a fost: „Cui şi cum dăruim dragostea noastră? Iubirea – şansă,
binecuvântare şi limite“ n.n.] Deja
ne spune: "unul pe altul". Vine Domnul Hristos și ne spune:
"precum și Eu v-am iubit pe voi". La temelia aceasta este iubirea
față de Dumnezeu, că Dumnezeu prima poruncă pe care a dat-o omului este:
"să iubești pe Domnul Dumnezeul tău din tot sufletul tău, din tot cugetul
tău, din toată inima ta" și "pe aproapele tău ca pe tine
însuți". Și Domnul vine și spune mai mult decât atât: "precum și Eu
v-am iubit pe voi". Și cum a iubit Dumnezeu? A iubit fără să țină cont
dacă suntem vrednici sau nu de iubirea Lui, și a mers până să iubească pe
vrăjmași. Și spune: "iubiți pe vrăjmașii voștrii, binecuvântați pe cei ce
vă blesteamă". Că așa se rezolvă blestemele, știți, nu trebuie să te duci
la dezlegarea dezlegărilor, și la vrăjitoare, și la descântătoare sau la
descântător, chiar dacă sunt din Biserică câteodată, și care nu-s preoți, sunt
descântători bisericești, iar preoția lor este zero, chiar dacă nu sunt
caterisiți așa cum se cuvine și spun canoanele, căci "deschid cărți".
Deci, rugați-vă pentru cei ce vă prigonesc. Asta este expresia iubirii, așa cum
a iubit Dumnezeu.
Noi nu începem cu ce e mai greu, începem cu ce e mai
ușor, ce e mai la îndemână. Dar uitați-vă până unde a mers iubirea Sfântului
Marelui și Tămăduitor fără de arginți Pantelimon – Pantelimon vine de la
cuvântul panteleimos din grecește care înseamnă atotmilostiv–, până la a-și da
viața pentru Dumnezeu. De ce, pentru ce? Pentru că cea mai mare iubire nu este
decât să-și pună cineva viața pentru cel, sau cei pe care îi iubește. Nu pentru
cei care îl iubesc. Și Sfântul Apostol Pavel zice: și Domnul a murit și și-a
dat viața pentru noi când eram încă păcătoși. Adică n-a stat să vadă care sunt
cuminți și care nu, și să-și dea viața numai pentru unii. Și asta deschide un
orizont foarte larg, pe care voi trebuie să știți să-l folosiți și să nu vi-l
închideți în așa fel încât să fiți agățați de unul sau de una, de parcă ați pus
mâna pe un lipici din ăla, superglue, v-ați lipit unul lângă altul și nu vă mai
puteți desface; într-un tandem din ăsta ca o bicicletă care nu merge decât dacă
dau amândoi din pedale în același timp.
Și libertatea asta înseamnă: libertatea în Hristos și în
Biserica, care te duce pe calea vieții să întâlnești poate pe cineva, cu care
să întâlnești Taina aceasta mare, care devine viață de familie. Mare este Taina
aceasta, –zice Pavel–, în Hristos și în Biserică. Dacă e altundeva în afară de
Biserică, adică în discotecă, sau pe stadion, sau..., sau..., sau... - că nu
vreau să vă dau idei acuma... Știți, un cunoscut de-al meu din Franța, un grec,
era student în Franța, și i-a dat telefon la mamă-sa și i-a zis: "mamă, am
găsit o fată și mă gândesc să mă însor". Și mamă-sa o femeie dintr-un sat,
dintr-o insulă undeva pierdută; tatăl lui fusese cioban care avea oi și capre,
și au avut opt copii; și zice: "copilul meu o singură întrebare vreau
să-ți pun: miroase a tămâie?". Și el s-a cam blocat așa un pic, că ea era
franțuzoaică atee, și zice: "mamă, știi, nu e grecoaică, nu e
ortodoxă". "Copilul meu, ai grijă, că dacă nu miroase a tămâie e
problemă!". Din nefericire pentru el, nu a ascultat-o pe mama lui și după
douăzeci de ani, cu doi copii născuți, femeia aceasta i-a spus: "nu te-am
iubit niciodată și nu m-ai iubit niciodată și pe mine credința ta și toate
prostiile astea ortodoxe și creștine nu mă interesează, și du-te, și ieși de la
mine din casă" - că era în casa ei, după 20 sau 22 de ani! Acuma să nu
începeți să căutați parfum cu miros de tămâie, ca să..., știți! Unii sau
ceilați. Asta înseamnă că stai aproape de Dumnezeu sau nu. Păi vă dau un
criteriu. Dacă stai aproape de cineva care se parfumează, cum devii? Parfumat, nu?!
Parfumat din punct de vedere gramatical ce este? Ce fel de verb este, la ce
formă? Participiu, da! Păi de ce zice participiu? Pentru că participi la
acțiunea de a parfuma și devii parfumat. Și dacă participi la acțiunea de a
fuma, devii...afumat. Altfel, te duci la afumătoare și te afumi, și ești foarte
important, și ești puternic, așa, când ții afumătoarea, și faci și mușchi așa
când o ridici. Și îți dă o demnitate pe care nu ți-o dă nici Uniunea Europeană,
și o bărbăție așa, sau o feminitate deosebită. Dar dacă stai lângă cel care e
sfânt, devii cum? Sfințit – nu Prea Sfințit că n-ai șanse. Ăsta e privilegiu
numai a unora...–, sfințit! Deci depinde cum vrem să fim. Și dacă stai lângă
cel care te iubește, cum devii? Iubit și iubită! Ai văzut? Păi fraților asta
trebuie să înțelegem că noi facem și de pe acuma, când sunteți mici, alegerile,
și că ce alegeți la aia participați, și la ce participați la aia deveniți.
Deveniți participiu de la...a iubi, a parfuma, a tămâia, a afuma și așa mai
departe. Voi alegeți la ce participați și deveniți participiu la acel lucru.
Un lucru vreau să mai adaug. Noi am primit prin botez tot
ce trebuie, fiecare dintre noi, ca să ne asemănăm, nici mai mult nici mai puțin
cu Hristos, Fiul lui Dumnezeu întrupat, Dumnezeu în trup, în Care sălășluia
trupește plinătatea dumnezeirii, spune Sfântul Apostol Pavel.
Prin botez am devenit fiii Celui Preaînalt, adică am
devenit niște pui de vultur, dar avem o mentalitate de găini și de cocoși, de
ogradă, la care orizontul este orizontală, cât se vede și cât se pricepe că în
rest nu există și nu ne interesează. Și zice în povestea cu vulturul și
cocoșul, pe care o știm de la Sfântul Siluan, că s-a coborat vulturul și zice:
săracul cocoș! Cât e de frumos să vezi înălțimea cerurilor, să vezi râurile, să
vezi munții, să vezi văile, să vezi toată frumusețea asta. Hai să mă duc să-i
spun și eu că săracu' vede numai ograda. Și a început să-i spuna cocoșului, și
a ascultat el cât a ascultat, dar a văzut o găină și a fugit după ea, și așa
mai departe, și și-a revenit la activitățile lui cotidiene. Și vulturul a rămas
așa, cam surprins, cam nedumerit: cum de nu-l interesează?
Avem pus în noi de la botez tot ce trebuie, că am primit
pecetea darului Sfântului Duh pe frunte, ca să gândim ale lui Dumnezeu, și să
gândim și să descoperim cele ale lui Dumnezeu. Ni s-a pus pecetea darului
Sfântului Duh pe ochi, adică ni s-a pus Sfântul și Marele Mir, ca să avem
capacitatea ca ochii noștri să vadă dincolo de ce este în lumea asta, adică să
vadă pe cele ale lui Dumnezeu. Pe urechi ni s-a pus pecetea darului Sfântului
Duh, ca să avem capacitatea să recunoaștem glasul adevărului și să nu ne luăm
după radio șanț. Că oricine spune ceva tu crezi, orice prostie spune la radio
tu crezi, și orice vezi la televizor sau în ziar crezi. După aia ni s-a pus pe
nas, ca să recunoaștem mirosul de bună mireasmă, nu după Fa și Rexona și ce mai
este acuma, cu ce vă deghizați acolo și vă împroșcați. Pe buze ni s-a pus
Sfântul și Marele Mir ca să recunoaștem gustul, ca să "gustați și vedeți
că bun este Domnul", să dorim după ale lui Dumnezeu. Nu așa, să vin cu o
gumă de mestecat și mai facem câteva baloane, se termină cursul și o mai
împărțim așa pe la colegi sau o lipim pe bancă să o găsim și mâine și chestii
de genul acesta. Pe mâini, ca să lucrăm ale lui Dumnezeu, am fost unși, pe
piept, ca să dorim după ale lui Dumnezeu, pe spinare, ca toate puterile noastre
să se pună în slujba lui Dumnezeu și pe picioare ca să mergem în calea lui
Dumnezeu. Asta înseamnă potențialul care s-a pus acolo prin botez. Dar de voi
depinde dacă vreți să mergeți înainte. Știți cum se întâmplă? E ca și cu
calculatorul, că dacă nu dai clik nu funcționează programul. Aveți instalate
toate driverele, toate programele sunt instalate în voi, dar dacă nu dai click
nu merge mai departe. Click înseamnă Amin din perspectiva creștină, "Doamne
vreau și eu asta!". Depinde acuma de fiecare dinte voi. Dacă vreți să
rămâneți în curtea, în ograda lumii acesteia n-aveți decât fraților, nu vă poate
obliga nimeni să deveniți pui de vulturi dar, nu uitați vă rog că aveți vocația
să deveniți vulturi, că asta v-a dat Dumnezeu. Și calea prin care devenim
vulturi este să stăm aproape de cel care este Modelul nostru, Iisus Hristos, să
ne împărtășim din El, din cuvântul Lui, din Trupul și Sângele Lui, că suntem
trupul și sângele Lui. Prin botez, suntem altoiți pe El, am devenit una cu El
ca și cum crenguța a devenit una cu copacul și ia seva din pom așa cum luăm noi
din Hristos viața. Trupul și Sângele Lui vin în noi. "Eu sunt vița și voi
sunteți mlădițele, dacă o mlădiță se rupe din Mine, se usucă și nu mai este
bună decât să fie aruncată în foc".
Sursă: Corortodox
0 comments:
Trimiteți un comentariu