foto: Flor, Orthphoto
7 ani şi‑un suflet
Fie şi numai pentru
acest suflet care L‑a
descoperit pe Hristos şi tot a meritat efortul de a trudi 7 ani la această
revistă… Fie şi numai pentru o astfel de întoarcere sau de regăsire (spuneţi‑i cum doriţi!) şi tot
a meritat din plin să înfruntăm zbuciumul fiecărui număr nou, stresul
redacţional, anxietatea financiară a „sereleului“, dificultăţile de distribuţie
şi hopurile producţiei tipografice, precaritatea comunicaţională şi – de ce să
nu spunem? – delăsarea ori suspiciunea unor căpetenii bisericeşti, dar şi
invidia unora mai mici. Desigur, nu relatăm cu mândrie această reuşită
indirectă – căci plata de sus dispare imediat! –, însă trebuie să afle toată
suflarea creştină că astfel de minuni încă se întâmplă. Şi se întâmplă atunci
când intenţiile oneste, dar şi treaba bine făcută se găsesc la întâlnirea cu
viaţa unui om care caută. Şi care nu mai are timp să‑şi pună toate
întrebările, ci doar pe cele esenţiale.
Tatiana Banyai este
de formaţie teolog, specialist în onco‑psihologie. Este şi preoteasă, mamă a trei copii.
Locuieşte în Voluntari, lângă Hospice‑ul „Sf. Irina“. Soţul său este părintele Zosima Banyai,
preot la capela ridicată lângă binecunoscuta clinică „Naturalia“, a doctorului
Pavel Chirilă. Preot de toată isprava, om al lui Dumnezeu, extrem de serios în
cele duhovniceşti, dar permanent deschis la minte, părintele este cel ce a
săvârşit Taina Botezului în acea memorabilă zi de 5 decembrie 2006. Dar să vedem
cum s‑a ajuns aici, care au
fost paşii – dureroşi şi extraordinari – ai acestei incredibile convertiri.
Aşteptând îngerul
morţii…
Tatiana Banyai este
cea care, împreună cu Maica Siluana (în prezent stareţă la Mânăstirea Nera din
Caraş‑Severin – ctitorie a
aceluiaşi dr. Pavel Chirilă), l‑a
avut în îngrijre şi consiliere psihologică pe M. I. Aceste două vrednice femei
au întocmit fişe de observaţie psihologică amănunţită în toate cazurile de
pacienţi. În cazul domnului M. I. (din considerente de discreţie profesională a
actului medical, dar şi din cauze subiective, legate de familia acestuia, nu‑i vom publica numele
întreg, deşi îl ştie toată clinica), Tatiana îşi aminteşte, din convorbirile
avute, că pacientul provenea dintr‑o familie de evrei, dar el nu participa regulat la
ceremoniile cultului mozaic. Tatăl său era însă un evreu foarte credincios,
care mergea tot timpul la sinagogă. S‑a căsătorit în tinereţe cu o femeie de credinţă ortodoxă.
Avea înclinaţii literare, dar nu a putut termina Facultatea de Litere „din
cauză că era evreu“ (?!)… Cert este că toată viaţa a rămas muncitor
necalificat, dar cu aspiraţii literare, pe care şi le‑a putut exprima după
1989, în câteva volume de nuvele şi poezie.
„Scrisul i‑a fost mângâiere în
vremea necazurilor, în el căutând să înţeleagă sensul vieţii. Cum acesta nu îi
oferea decât o viziune poetică, aflat pe patul de suferinţă şi ştiind că boala
sa este necruţătoare, este foarte chinuit de necunoscutul ce‑l va împresura şi‑l va înspăimânta. În
comportamentul său, de la venirea în Hospice‑ul „Sf. Irina“, atitudinea sa faţă de creştinism şi
creştini a atins toate fazele frământării: de la injurii şi comportament
jignitor, la căutarea furibundă a unui fir de care să se poată agăţa şi care să‑i ofere o siguranţă
că ceea ce va urma nu se sfârşeşte în van. Până atunci sufletul său nu reuşise
să îmbrăţişeze o anumită formă de manifestare a relaţiei sale cu Dumnezeu“, îşi
aminteşte Tatiana Banyai. După puţin timp petrecut cu personalul de îngrijire,
devine mai atent la dimensiunea sufletească a acestuia, mai ales că Maica
Siluana s‑a
comportat cu el ireproşabil, în ciuda atitudinii ostile, chiar agresive, de la
început. Dialogurile între ei începuseră să arate astfel:
‑ Ce faceţi, d‑le M.?
‑ Aştept îngerul
morţii!
‑ Viaţa şi moartea
sunt în mâna lui Dumnezeu – îi răspundea maica. Aşa că ne rămâne să ne rugăm
Lui şi să ne predăm voii Lui… Dar moartea nu‑i aşa de importantă, pentru că omul e veşnic.
‑ Da, omul e veşnic.
Şi va trăi veşnic în iubire.
Astfel de dialoguri
au avut loc şi în zilele următoare. Starea lui deja era oscilantă între
bunăvoinţă şi ostilitate.
Momentul suprem
Tatiana îşi aminteşte
în continuare: „Într‑o
bună zi, primeşte revista Lumea credinţei. Până în acel moment nu am vorbit
niciodată despre Hristos, pe de‑o
parte ca să nu provocăm o reacţie ce ar fi putut avea alte consecinţe faţă de
vreo posibilă învinuire legată de libertatea religioasă, iar pe de alta, de
teamă a nu‑i
provoca un atac cerebral, ţinând cont de reacţiile de ostilitate cu care venise
la internare. Ne străduiam cu toţii să nu‑i stârnim reacţii nepotrivite stării sale şi doar îl
pomeneam la rugăciune.
La un moment dat ne‑am pus şi noi
întrebarea: «Oare nu ar trebui totuşi să‑i vorbim deschis despre Hristos, lăsând la o parte
precauţia?».
Ei bine, în seara
următoare i‑am
dat revista, după care – a mărturisit tuturor Maica Siluana – a avut o reacţie
neaşteptată. Ne‑a
chemat spunând că e total nedumerit şi nu mai ştie ce să creadă: «Sunt în
pragul nebuniei, vă rog să mă ajutaţi; nu mai ştiu ce să cred, arătaţi‑mi o cale de
izbăvire! Vreau să mor sau să ştiu ce‑am de făcut de aici înainte! Ştiţi o cale de izbăvire?».
Atunci i‑am
răspuns aşa:
‑ Cale de izbăvire
există, dar dacă vă vom spune, veţi primi? Aţi auzit de Hristos? Că El este
Fiul lui Dumnezeu?
‑ Da.
‑ Credeţi aceasta?
‑ Nu. Nu pot să cred.
Explicaţi‑mi,
ca să pot crede! Unde scrie?
‑ A spus‑o Însuşi Domnul Iisus
Hristos şi ne‑au
lăsat scrise cuvintele Lui, în Evanghelie, cei ce i‑au fost ucenici. Aţi
citit vreodată Sf. Evanghelie ?
‑ Nu.
‑ Aţi vrea să auziţi,
dacă vi s‑ar
citi?
‑ Da. Doresc să ascult
din toată inima!
Din acest punct al
discuţiei a apărut în salon părintele Zosima, duhovnicul Aşezământului «Sf.
Irina», şi discuţia de‑acum
s‑a purtat între ei
doi. Părintele a relatat convorbirea:
‑ Ce faceţi, d‑le M.?
‑ Sufăr mult pentru că
nu sunt şi eu creştin – ortodox ca d‑voastră.
‑ Dar aţi vrea să
fiţi?
‑ Da!
‑ Pentru aceasta,
trebuie să vă lepădaţi de iudaism şi să credeţi că Hristos este Mesia. Credeţi
aceasta?
‑ Nu pot să cred. Dar
vreau să pot şi mai vreau să‑mi
vorbiţi despre aceasta…“
Îmbrăcarea în Hristos
Din acest moment,
lucrurile s‑au
schimbat radical, dar s‑au
şi accelerat. Domnul M. I. nu mai avea timp… De fapt, sufletul său – în pofida
trupului distrus – alerga disperat către Hristos.
Tatiana Banyai:
„Aceasta se întâmpla în seara zilei de 4 decembrie 2006. «L‑am sfătuit să‑I spună singur
Domnului Hristos – ne‑a
mărturisit atunci Maica Siluana – despre neputinţa de a crede în El, despre
dorinţa de a putea crede, şi să‑I
ceară ajutorul».
Noi toţi vedeam cum
Dumnezeu lucra cu toată puterea în sufletul acestui om şi ne bucuram. Cu toţii,
cei ce eram alături de el, eram cuprinşi ca de o înfrigurare, neştiind ce am
putea face să‑i
uşurăm şi să‑i
înlesnim calea spre cunoaşterea lui Hristos. Ne simţeam responsabili şi ne
temeam ca din pricina neputinţei noastre să nu stricăm ceea ce Domnul zidea de
urgenţă în sufletul lui.
Am cerut tuturor
rugăciune şi ne‑am
gândit că ar fi bine să‑i
vorbească un alt evreu convertit la Ortodoxie. Domnul ne‑a scos în cale o
persoană deosebită. Evreică după mama, d‑na T. se convertise la Ortodoxie la maturitate. A venit
cu bucurie să‑l
cunoască pe d‑l
M. şi să stea de vorbă. După discutia purtată, ne‑a spus că d‑l M. vrea să fie creştin, conştient de tot ce
implică aceasta. A urmat apoi o discuţie cu părintele Zosima, mărturisindu‑i că a fost până acum
singur şi doreşte să‑L
cunoască pe Hristos.
În urma acestor
minunate întâmplări, părintele a stabilit botezul pentru 5 decembrie 2006, ora
20.00 , în ajunul sărbătorii Sfântului Nicolae. Înainte de săvârşirea Tainei
Sfântului Botez primeşte a se spovedi, pentru a primi cum se cuvine harul ce
avea să‑l înnoiască. La botez
a participat tot personalul prezent în hospice de la ora aceea şi alte persoane
apropiate.
Întrebat fiind dacă
vrea să‑şi păstreze numele
său sau vrea să primească un alt nume, ca de exemplu al Sfântului Nicolae, cel
sărbătorit a doua zi, d‑l
M. a mărturisit plângând că doreşte să fie Nicolae ca Sf. Nicolae, şi ca
nepotul său ce îi era foarte apropiat şi îi purta o grijă deosebită, şi care se
numea tot Nicolae.
Astfel, după dorinţa
sa, a primit un nume nou. Cu toată greutatea vorbirii, a repetat Crezul printre
lacrimi. A plâns aproape tot timpul botezului. A fost foarte lucid. De
asemenea, a repetat după părintele toate lepădările, lucid, aproape luându‑i‑o înainte. La
primirea botezului a avut‑o
ca naşă pe Maica Siluana.
Înconjurat de atâţia
noi prieteni, pe care cu bucurie îi numea «fraţi în Hristos», şi‑a petrecut seara într‑o bucurie şi
seninătate a chipului greu de închipuit. Primise multe daruri, icoane ce i‑au înconjurat patul,
ca într‑o unire şi vieţuire
desăvârşită cu cei al căror chip îl aveau reprezentat.
Zilele care au urmat
până la plecarea sa la Domnul nu au adus schimbări de atitudine ori altceva, ci
doar greutatea suferinţei pentru situaţia şi stadiul bolii sale. De acum,
pentru drumul pe care urma să plece nu mai trăia spaimă şi nici deznădejdi,
căci era încredinţat de ceea ce se petrece şi nu ştia asta doar din spusele
noastre, căci Însuşi Domnul Hristos L‑a încredinţat de aceasta, şi noi am văzut. Pleacă dintre
noi cu haina Botezului şi cu Trupul lui Hristos în Sf. Împărtăşănie, chemat la
vreme potrivită de Cel pe Care şi‑L dorise atât de mult…“, încheie Tatiana Banyai
relatarea.
Ce se mai poate
adăuga la cele spuse aici? Nimic, căci Cartea Vieţii este alcătuită şi din
tăceri, şi din uimiri, şi din mărturisiri, şi din lacrimi.
Sursă: Lumea credinței
0 comments:
Trimiteți un comentariu