Vorbind
de ospitalitate faţă de străini ca expresie a iubirii de
aproapele, Sfântul Ioan Gură de Aur subliniază: „De nu primeşti
pe străin ca pe Hristos, nici să nu-l primeşti. Iar de-l primeşti
ca pe Hristos, nu te ruşina să speli picioarele lui Hristos”[1].
Fapta milei noastre trece la Hristos, pentru că El „nu se
ruşinează să întindă mâna şi să primească prin mâna
săracului”[2]. Dar o dată cu aceasta, are loc şi o relaţie de
„transferare” a milosteniei de pe pământ în ceruri:
„Împarte-le celor sugrumaţi de foame, celor îngheţaţi de frig.
Trimite-le (cele dăruite) prin mâinile acestora în patria ta, în
care te vei duce nu peste multă vreme. Săracii, mai cu seamă, vor
putea să-ţi ducă averile în patria ta, ca să le găseşti pe
toate pregătite când te vei duce acolo… Averile pe care le pui în
mâinile săracilor le pui într-o vistierie sigură, în mâna lui
Dumnezeu”[3].
Privită
prin prisma efectelor ce se răsfrâng asupra omului milostiv,
această virtute este folositoare mai degrabă celor ce o practică,
decât celor către care se adresează. „Săracii sunt doctorii
sufletelor noastre; sunt binefăcătorii şi apărătorii
noştri”[4], afirmă Părintele bisericesc, producând o
spectaculoasă inversare a perspectivei. Urmând aceleiaşi
răsturnări de perspectivă pe care o aduce în lume modul paradoxal
al lui Dumnezeu de a lucra în universul creat, Sfântul Ioan
continuă: „Nu dai cât iei! Dai argint, şi primeşti împărăţia
cerurilor. Pui capăt sărăciei, şi te-ai împăcat cu Stăpînul!
Vezi că răsplata nu-i egală? Datul este pământesc, răsplata
cerească! Datul piere, răsplata rămâne!”[5] Principiul
milosteniei este „iei mai mult decât dai”[6], şi pentru a-l
ilustra, Sfântul Ierarh reaminteşte minunea înmulţirii grâului
şi uleiului în casa văduvei din Sarepta Sidonului, care l-a primit
pe proorocul Ilie.[7]
Totodată,
suntem stingheriţi de aspectul contract introdus în viaţa
creştină: Îi dau lui Dumnezeu, care trebuie să-mi dea înapoi.
Aici trebuie să amintim că, în calitatea sa de propovăduitor,
Ioan Hrisostomul se adresează unor creştini a căror majoritate era
lipsită de convingeri şi era mai mult solicitată de atracţiile
lumi. Dar dându-i crezare Anastasiei Sifoniou sub acest aspect, Ioan
Hrisostomul apare ca fiind un copil al mediului său: „Un fel de do
ut des moralizator este o trăsătură constantă a eticii creştine
în Orient. Această răsplată este concepută ca un serviciu adus
în echivalenţa (άμοιβή) milosteniei practicate, ca o plată
(μισός, μισθοδοσία), uneori chiar ca o tranzacţie
comercială (έμπορία)” [8]. Cu toate acestea, autorul are
grijă să adauge, şi pe bună dreptate: „Ioan Hrisostom nu ignoră
faptul că în raporturile omului cu Dumnezeu, totul este gratis, dat
fiind faptul că, orice ar face omul, el rămâne datorul lui
Dumnezeu”[9]. Motivul acestei iubiri a lui Dumnezeu pentru noi
provine exclusiv din bunătatea Lui[10]. Este o dragoste
dezinteresată. Dumnezeu nu aşteaptă nimic de la noi, decât
mântuirea noastră; nici slujire, nici slavă, nimic din ce am putea
să-i dăm Lui. La ce bun? Lui Dumnezeu nu-i lipseşte nimic. Dacă
vrea să fie slujit sau lăudat de noi, este pentru ca dragostea Lui
pentru noi să devină şi mai arzătoare; în orice lucru, El are în
vedere doar mântuirea noastră[11]. Apostolul Pavel numeşte
milostenia[12] har, comuniune, diaconie, liturghie[13], adică
foloseşte cuvinte ce au în mod limpede un conţinut bisericesc şi,
desigur, şi euharistic. Ioan Gură de Aur spune că Hristos în
persoană a practicat milostenia[14], dându-i acesteia un caracter
hristologic. De asemenea, el subliniază şi caracterul bisericesc al
milosteniei, spunând că „milostenia se întinde tuturor şi
îmbrăţişează mădularele lui Hristos”. De altfel, faptele bune
ce îi cuprind pe mulţi sunt mult mai mari decât cele ce se opresc
în jurul unei persoane. Milostenia este mama iubirii, a iubirii ce
caracterizează creştinismul, care e mai mare decât toate minunile,
prin care se arată şi se dovedesc ucenicii lui Hristos. Milostenia
„este medicament pentru păcatele noastre proprii, săpun pentru
necurăţia sufletului nostru, scară sprijinită pe cer; ea uneşte
Trupul lui Hristos”[15].
Referințe:
[1]
Despre milostenie…, Ibidem.
[2]
Ibidem.
[3]
La Geneză (I), Omilia 20, 5.
[4]
Despre milostenie…, Ibidem.
[5]
Ibidem.
[6]
Ibidem.
[7]
Ibidem.
[8]
A. Sifoniou, art. cit., 250-251.
[9]
Ibidem.
[10]
La Matei, Omilia 23, 1, PG 57, 318.
[11]
La Efeseni, Omilia 9, 4, PG 62, 75. Vezi PG 51, 160.
[12]
Despre milostenie în gândirea Sfântului Ioan vezi O. Plassmann,
Das Almosen bei Johannes Chrysostomus, Münster, 1960.
[13]
II Cor. 8, 4-7.
[14]
La Matei, Omilia 71, 3, PG 58, 665.
[15]
La Tit, Omilia 6, 3, PG 62, 698.
Sursa:
Teofan Mada
0 comments:
Trimiteți un comentariu