de
Ekaterina Burmistrova, pravmir.ru
De
multe ori, părinţii sunt nevoiți să audă cât este de necesar și
de util pentru copii să fie de independenţi. Dar nu în multe cărți
din domeniul educației se vorbește despre cât de greu le este
părinților să treacă prin această autonomie. Psiholog și mamă
a 10 copii, Ekaterina Burmistrova ne vorbește despre cum poți
sprijini familia să realizeze independența copiilor.
Există
un concept în psihologia dezvoltării –„zona de dezvoltare
proximală” (ZDP).
Să
presupunem că un copil are o anumită abilitate X – poate încălța
pantofi cu scai. La următoare abilitate Y (încălţarea pantofilor
cu șireturi) el nu este capabil să ajungă singur. Între aceste
abilități există o anumită distanță. E nevoie de ceva timp până
când copilul va fi capabil să facă acest lucru. Dacă noi nu-l vom
ajuta într-un fel, acest lucru se va rezolva într-un anumit timp
destul de lung.
Însă,
adultul poate pune un punct intermediar -X1. Și dacă X- pantofi cu
scai, Y- pantofi cu șireturi, X1 poate fi o păpușă cu șnurulețe
sau pantofi aflați pe picioarele altcuiva sau un nasture de lemn
care poate fi șnuruit cu un ac de lemn.
Toate
acestea – reprezintă o abilitate aparte de șnuruire, în care
este necesar să-i arătăm copilului cum se face. Stabilirea celei
mai apropiate abilități (copilul singur nu s-ar fi gândit că este
posibil să înveți să legi șireturile pe alt obiect – acest pas
este imposibil pentru un copil), adică ceea ce părinţii au
născocit ca să-l ajute pe copil – este tocmai zona de dezvoltare
proximală. Părinții au creat-o și ea va permite copilului să se
îndrepte rapid către altceva, în mai puțin timp. Și acest lucru
este valabil aproape pentru tot, pentru orice abilitate.
Spre
exemplu, copilul cunoaște literele (X) – și deja poate citi
singur (Y). Acestea sunt două abilități foarte diferite și
copilul poate să știe literele la 3 ani, dar să înceapă să
citească la 7 ani.
Și
pentru ca această distanță să fie însușită este necesar să o
împarți în mai multe fragmente şi la fiecare etapă să inventezi
ceva (X1, X2, X3…) ce-l va ajuta pe copil.
Acest
lucru poate fi scrierea notițelor, acestea pot fi cărți mari,
cuburile lui Zaitzev, inscripții pe obiecte, poate fi o scrisoare
primită prin poștă, care poate fi citită numai de către copil –
este ceva ce face punctul final mai realizabil. În același timp noi
nu-l privăm pe copil de independență, nu o facem pentru el, ci
mental, pentru noi înșine, împărțim această abilitate în mai
multe părți ca s-o facem mai accesibilă pentru copil.
Este
important să realizăm că autonomia este necesară. Spre exemplu,
copilul nu poate merge singur la magazin, iar dumneavoastră doriți
ca el să poată. Numai că noi nu avem o baghetă magică. Adesea
trebuie să construim această cale și să creăm zona de dezvoltare
proximală, în caz contrar copilul nu va ajunge la punctul de
calificare: o să-i fie frică să traverseze strada, îi va fi frică
de vânzătoare, va pierde banii înainte să ajungă la magazin…
Și una dintre abilitățile de bază ale părinților, legată de
independență, este să se gândească unde se află zona de
dezvoltare proximală și ce ajutor poate să-i acorde, fără să-l
priveze pe copil de independență.
Lecțiile.
Noi facem temele împreună cu copilul și dorim ca el să și le
facă singur. E ușor să ziceți: „Gata, acum le faci singur” și
el începe să le facă. Astfel de lucruri, de asemenea, se întâmplă,
dar, din păcate, rar. Și de multe ori, când ați creat o
abilitate, aveți nevoie de timp și divizare pe subpuncte pentru
formarea altei abilități. Dar dacă faci totul în locul copilului,
aceasta va dura timp nelimitat până când, la un moment dat, el se
va „ridica” și va refuza să mai facă ceva.
Prin
urmare, înțelegerea părinților despre când să ofere
independența – este o artă subtilă a acestora. Pentru aceasta
este nevoie să înţeleagă modul în care cresc copiii.
Adesea,
când un copil este primul născut, noi nu știm care îi va fi
următorul pas. Știm că există o abilitate X, dar nu știm ce
abilitate Y să așteptăm mai departe. Noi nu știm ce va fi posibil
peste jumate de an, ce și la ce vârstă e normal. Acest lucru este
important, fiindcă dacă nu știm la ce să ne așteptăm, nu putem
crea pașii următori.
De
asemenea, este important că noi avem propria copilărie care a fost
normală în ceea ce privește autonomia – comparativ cu copilăria
copiilor noștri. În plus, avem copii în jurul nostru: copiii
rudelor, copiii prietenilor.
Este
foarte util pentru copii să fie înconjurați de alți copii de
vârste diferite pentru a vedea (pe exemplul altora) cum arată
copilul la altă vârstă: dacă copilul dumneavoastră are un an și
jumătate – cum arată cel de doi ani și jumătate, dacă are 5ani
– cum arată cel de 7 ani. Și pentru aceste observări, să nu
faci economie de timp.
Este
util să vezi cum arată copiii mai mari, pentru că uneori aceasta
poate fi o descoperire: „Cum adică, la 7 ani poate să taie
salata? (Sau să facă orice altceva)! Noi nici măcar nu ne-am
gândit că așa ceva este posibil…”
În
plus, există cărți cu abilități pe vârste. Uneori, apare
situația în care copilul refuză categoric să-și asume una sau
alta dintre acțiuni. Părinții sunt pentru independență, s-a
format deja zona de dezvoltare proximală și toate condițiile, iar
copilul nu dorește zicând: „Eu sunt încă mic” sau își
exprimă respingerea prin comportamentul său. Ar trebui să ne
gândim. Ce fel de părinţi suntem? SUntem înclinaţi spre a face
totul în locul copilului sau ne dorim copii independenţi?
În
cazul în care copilul refuză să fie independent (iar dumneavoastră
credeți că independența este necesară, atunci construiți pași
mici), este posibil ca el să se află în regresie de vârstă,
temporară sau prelungită. Regresia este atunci când se face un pas
înapoi în dezvoltare: un copil mare începe să se comporte ca un
copil mic (cere suzetă, începe să se bâlbâie). Aceasta poate fi
o regresie temporară, provocată de schimbarea locuinței, de
schimbarea bonei, când apare o profesoară nouă la școală sau
mama începe să lucreze, sau, dimpotrivă, renunță la slujbă și
stă acasă.
Orice
schimbare serioasă în viața copilului poate deveni o sursă de
stres sau o regresie temporară, un pas temporar înapoi. Într-o
stare de regresie, copiii reacționează extrem de urât la
încercările de a a-i face independenţi: adulții continuă să
insiste, iar copii regresează și mai mult. Insistența părinților
duce la un recul și mai mare.
Dacă
înțelegeți care este sursa regresiei, este necesar să aşteptaţi
– de la o luna și jumate până la trei luni (perioadă de
adaptare). Este de dorit să identificați această sursă.
Spre
exemplu, copilul care s-a dus prima dată la școală sau la
grădiniță sau s-a mutat într-o școală superioară, de multe ori
acasă el se află într-o stare de regresie. La grădiniță sau la
școală el face tot ce-i stă în putere, nu există pretenții față
de el, îndeplinește totul, ascultă, dar ajunge acasă – și
gata. Acasă el nu face nici 2/3 din ceea ce făcea înainte de a
merge în acest loc.
Dacă-l
forțezi, situația se poate agrava. Iar dacă nu-l forțezi deloc,
situația va rămâne neschimbată pentru totdeauna. De aceea trebuie
procedat cu înțelepciune, în așa fel încât comportamentul
regresiv al copilului acasă să devină incomod pentru copil.
Trebuie să găsești cheia care va fi potrivită numai pentru
copilul tău: pentru unii este normal ca părintele să-i
compătimească, pentru alții se întărește starea de regresie,
ceea ce înseamnă că va trebui să găsești o altă metodă.
Părinții
au întotdeauna foarte multe încercări: într-o zi testează una,
în altă zi alta, – ceva poate se potrivește și dumneavoastră
veți avea răspunsul corect. Este important să nu ne fie frică să
experimentăm și în același timp este important ca acest
comportament cu timpul să devină mai adult, să nu regreseze în
continuare. Și este util să înțelegi care e sursa stresului: dacă
au trecut 3 luni și toate eforturile voastre sunt inutile, atunci e
posibil să fie prea multă grădiniță pentru copil sau la
grădiniță poate să fie ceva ce este de nesuportat pentru el.
Se
poate întâmpla așa ceva, de asemenea, și cu elevii: la școală
totul e perfect, se descurcă cu temele, dar acasă este arțăgos,
foarte distrat, nu se concentrează deloc și nu face nimic din ceea
ce a făcut înainte. Cu elevii, însă, este mai dificil, deoarece
programul lor este în așa fel făcut, încât nu poate fii vorba de
concentrare acasă: în fiecare zi copilul se epuizează ca un
sportiv olimpic. Dacă toată rezerva de forță este consumată în
afara casei, e posibil ca acasă să aibă doar un comportament
neadecvat.
Este
inutil să educi un copil neascultător, care se află în afara
zonei de ascultare: veți irosi forță, emoții și nu veți obține
nimic. Dacă stilul dumneavoastră de educare este unul care-l face
pe copil să se afle în zona neadecvată, apare întrebarea: dar din
ce cauză?
Însușirea
următoarelor abilități de independență (de la X la Y) necesită
efort și energie. Pentru a învăța să citească, să-și facă
singur lecțiile, să-și lege șireturile, este nevoie de efort.
Dacă programul copilului este astfel întocmit, încât lui nu-i
mai rămân resurse, înseamnă că el nu va fi capabil să învețe
competențe noi. Aceasta este tot un efort: efortul pe care-l depune
nu numai la școală sau la piscină, dar și pentru a învăța ceva
nou. În cazul în care el nu mai are energie este inutil să-i ceri
ceva.
Prin
urmare, copilul care este supraîncărcat sistematic, nu este capabil
să devină independent, până când, adolescent fiind, nu-și va
găsi modalități de protecție, de a se retrage în realitatea lui
internă. Dar aceasta este posibil numai la 10-11 ani sau printr-o
distragere extremă a atenției. Pentru dezvoltarea abilităților de
independență este nevoie de energie și timp – și la părinți,
și la copii.
Sursa:
Știri pentru Viață
0 comments:
Trimiteți un comentariu