foto: Magdalena PALADA-NICOLAU (OrthPhoto) |
Biserica
noastră are potenţial condiţiile unei comuniuni perfecte şi de
câte ori se găsesc credincioşi care îşi iau în serios chemarea
lor de creştini duc la actualizarea acestei condiţii. Căci în
cele spirituale, în lucrurile în care are un rol important şi
voinţa, pe de o parte totul e dat, pe de alta totul e de realizat.
Şi numai în măsura în care le realizăm, le cunoaştem prin
experienţă (<<cu lucrul>>, cum zic bătrinii
traducători ai cărţilor duhovniceşti).
Omul, de exemplu, e o
fiinţă raţională, dar pe de altă parte e o misiune a lui să se
realizeze ca fiinţă raţională şi cunoaşte raţionalitatea numai
în măsura în care s-a realizat ca atare.
În
acest fel înţelegem cum Biserica, pe de o parte e un dat perfect, o
comuniune perfectă, pe de alta e misiunea noastră să o realizăm
ca o asemenea comuniune. Ea e dată ca o comuniune perfectă virtual,
întrucât are toate premisele, toate posibilităţile să se
actualizeze prin eforturile noastre ca o asemenea comuniune. Hristos,
spune Marcu Ascetul, e închis la Botez în adâncul insesizabil al
fiinţei celor credincioşi, în inimă, şi se face cunoscut în
conştiinţă, simţit în ea, prin lucrarea lor.
Noi
accentuăm foarte mult «ortodoxia» Bisericii, dar făcînd aceasta
noi scoatem în relief numai premisele, acceptate de noi cu mintea,
ale vieţii de comuniune. Rămâne însă în faţa noastră
necontenit cerinţa de a desfăşura practic şi multiplu, într-un
mod mereu mai deplin, «ortodoxia» afirmată, adevărul credinţei,
datul revelaţiei şi al tradiţiei, într-o plenitudine mereu
neterminată a comuniunii, adică misiunea de a dezvolta prin
lucrarea noastră tot mai mult datul divin pentru noi.
Fragment
din articolul “Comunitate prin iubire”, Pr. Dumitru Stăniloae,
1963.
0 comments:
Trimiteți un comentariu