Foto: Florina Drossu (Orthphoto) |
de Pr. Gheorghe Mihăilă, Ziarul Lumina
Starea de „bărbăţie
duhovnicească“, cum o numeşte Sf. Ap. Pavel, sau sfinţenia, este o întărire a
omului în bine, prin virtuţi, astfel încât nu mai săvârşeşte fapte rele nici în
gând, nu mai este tulburat cu uşurinţă de ispita de a face vreun rău. Sfinţenia se dobândeşte prin împlinirea statornică a poruncilor, ceea ce
face ca faptele bune ale omului să devină deprinderi, adică virtuţi. Virtuţile
sunt în număr de şapte: credinţa, frica de Dumnezeu, înfrânarea, răbdarea şi
îndelunga răbdare, nădejdea, nepătimirea şi iubirea. Sf. Maxim Mărturisitorul
consideră că iubirea concentrează în ea toate virtuţile.
Creşterea duhovnicească începe de la Botez, de când s-a sălăşluit în om
harul şi s-a şters păcatul strămăşesc. Sf. Diadoh al Foticeii învaţă că Botezul
luminează chipul lui Dumnezeu din om şi dă puterea de a ajunge la asemănare cu
Dumnezeu: „Două bunuri ne aduce nouă harul cel sfânt prin Botezul renaşterii,
dintre care unul covârşeşte nemărginit pe celălalt. Cel dintâi ni se dăruieşte
îndată, căci ne înnoieşte în apa însăşi şi luminează toate trăsăturile
sufletului, adică chipul nostru, spălând orice pată a păcatului nostru. Iar
celălalt aşteaptă să înfăptuiască împreună cu noi ceea ce este asemănarea. Ţinta
spiritualităţii ortodoxe este unirea credinciosului cu Dumnezeu, în Hristos“. Desăvârşirea
sau unirea creştinului cu Dumnezeu este un progres continuu, pentru că Dumnezeu
este sfinţenia absolută.
În urcuşul spre
Dumnezeu, lupta cu păcatul şi stăruinţa în dobândirea virtuţilor este treapta
începătorului. Acest urcuş, potrivit Părinţilor Bisericii, conţine două mari
etape: una a înaintării spre desăvârşire, prin nevoinţe ascetice pentru
purificarea de patimi şi pentru dobândirea virtuţilor, iar alta, de înaintare
în unirea cu Dumnezeu. În etapa a doua este prezentă mai mult lucrarea lui
Dumnezu, omul arătându-şi deschiderea şi receptivitatea de a primi viaţa
dumnezeiască. Starea de „asemănare cu Dumnezeu“ este
partea culminantă a vieţii spirituale, în care, prin lucrarea Duhului Sfânt,
creştinul se uneşte cu Dumnezeu. Această etapă mai este numită şi îndumnezeire
sau participare la îndumnezeire.
0 comments:
Trimiteți un comentariu