Foto: Una din Icoanele făcătoare de minuni ale Sfântului Gheorghe de la Mănăstirea Zografu, Muntele Athos |
de George Crăsnean, blogul Sfântul Munte Athos
În lume a trăit
doar 28 (sau chiar numai 23!) de ani şi totuşi a ajuns mai vestit decât
apostolii şi decât oricare alt sfânt al creştinătăţii! Numele său este cel mai răspândit printre popoare şi este protectorul mai
multor ţări, cetăţi şi oraşe.
Cel mai adesea, este reprezentat în armură, călărind un cal alb (doar în
trei icoane ruseşti din secolul XIV călăreşte un bidiviu negru: una din
Novgorod, una din Stanylia Lwov şi alta din Pskov) şi ucigând cu o suliţă
(totdeauna subţire, ca să ne arate că binele înfrânge lesne răul) un balaur
mâncător de oameni. O cruce roşie pe fond alb era semnul acestui sfânt
megalomartir pe scuturile medievale cruciate, sau pe drapelul Britaniei. Crucea
lui transformată, stă la originea însemnului heraldic al Ierusalimului şi
Georgiei – fiind însoţită de alte patru cruci mai mici, simbolizând pe Iisus
Hristos şi cei patru evanghelişti, sau cele cinci răni ale Mântuitorului – şi a
fost purtată pentru prima oară de întemeietorul regatului Ierusalimului,
cruciatul Gottfried von Bouillon, în 1099.
Cu toate că unele fapte ale sale sunt înveşmântate în legendele
menestrelilor medievali, sfântul mare mucenic George (sau Gheorghe, cum este
cel mai răspândit la noi în neam) a existat în realitatea secolului III şi a
mărturisit pe Hristos în anul 303, primind moarte martirică la Diospolis, lângă
Lydda Palestinei, unde este şi îngropat. (După Eusebiu din Cezareea acest lucru
s’a întâmplat în ziua de 23 aprilie, însă în Nicomidia – fosta capitală a
Imperiului roman de Răsărit, mutată aici de croatul împărat Diocleţian în 286).
„Numele sfântului George este onorat de credincioşii de pretutindeni, dar
adevăratele sale fapte sunt ştiute numai de Dumnezeu“, mărturisea papa Gelasius
în 495, după ce cu un an înainte îl canonizase în Apus. În mod inexplicabil, un
alt papă – Paul al VI-lea – avea să’l scoată însă din rândul sfinţilor
calendarului catolic pentru şase ani, între 1969 şi 1975, cultul său neavând
însă de suferit în rândul credincioşilor în urma acestei nedreptăţi.
În afară de semnificaţia, îndeobşte acceptată, că numele său ar proveni de
la geos-pământ şi orge-a semăna - deci el ar reprezenta un agricultor - se mai
spune că George şi’ar avea rădăcina în gerar-sfânt şi gyon-luptă, adică sfântul
luptător (cf. Legenda Aurea).
„A suferit o mie de morţi succesive” spunea oarecând cardinalul Melchers şi
tare departe de adevăr nu era, pentru că sfântul acesta purtător de biruinţă, a
înfrânt moartea de multe ori în mucenicia sa: nici varul nestins în care a fost
aruncat, nici suliţa cu care a fost împuns, nici piatra cu care a fost zdrobit
şi vinele de bou uscate cu care a fost bătut, nici otrava ce i s’a dat să bea,
dar nici – mai ales – roata care l’a făcut bucăţi, n’au avut nicio putere
asupra lui! „Şi când i s’a înfipt suliţa în trup, a curs sânge mult; iar vârful
suliţei s’a întors înapoi şi a rămas sfântul nevătămat. Apoi legându’l de o
roată ţintuită cu fiare ascuţite, care a fost pornită din sus spre o vale, şi
rupându’se trupul în mai multe bucăţi, cu ajutorul dumnezeiescului înger a
rămas el sănătos”.
Şi pentru multa lui dreaptă credinţă i s’a dat putinţa de a învia din
moarte chiar şi un necredincios ce pătimea în iad de mai bine de trei sute de
ani, spre a mărturisi aceasta în faţa lui Magnenţiu, care ceruse semn. Şi
cerând idolilor să mărturisească înşelarea lor înaintea oamenilor, au trebuit
aceştia, înainte de a se sfărâma, să spună cu glas tare că nu li se cuvine
închinăciune lor, ci unui singur Dumnezeu adevărat, slăvit de mucenicul George.
Cât de înrăit trebuie să fie omul încât să rămână idolatru după aşa
mărturisire! Ba mai mult, să’i tai şi capul unui astfel de mărturisitor!
Nu cu toţi însă s’a întâmplat aceasta, pentru că mulţi au crezut atunci în
Domnul şi s’au botezat în sânge martiric – creştină murind pe cale şi
împărăteasa Alexandra, pentru minunile sfântului. Care minuni n’au contenit
nici după moartea lui, pentru că sfântul George s’a aflat în fruntea oştilor
creştinătăţii şi în bătălia pentru Antiohia din 1098, dar şi în faţa oastei lui
Ştefan cel Mare şi Sfânt, care multă evlavie a avut la acest mare purtător de
biruinţă ce l’a ajutat în lupte. Pentru aceasta a scris pe steagul său de
luptă:„O, luptătorule şi biruitorule, mare Gheorghe, în nevoi şi în nenorociri
grabnic ajutător şi cald sprijinitor, iar celor întristaţi, bucurie nespusă,
primeşte de la noi această rugăminte a smeritului tău rob, a Domnului Io Ştefan
Voievod, din mila lui Dumnezeu, Domnul Ţării Moldovei. Pazeşte’l pe el neatins
în lumea aceasta şi în cea de apoi, pentru rugăciunile celor ce te cinstesc pe
Tine, ca să Te preamărim în veci. Amin”. Pentru biruinţa de la Vaslui unde se
pare că sfântul l’a ajutat în mod deosebit, a înnoit el toată mănăstirea
athonită închinată marelui mucenic George, ce se cheamă a Zografului, căreia
i’a dăruit şi icoana martirului, cu care mergea la luptă împotriva „balaurului”
otoman. Se mai află aici, la ctitoria bulgarilor Moise, Aaron şi Vasile din
919, două icoane făcătoare de minuni: una ce singură s’a zugrăvit pentru hramul
mănăstirii şi care are un deget lipit pe nara stângă (a unui episcop de Vodin,
ce n’a crezut minunea aceasta, până nu a fost constrâns!) şi care se cheamă
Fanuil (pentru că a dispărut de la această mănăstire de lângă Lydda) şi o alta
care a venit pe mare în golful Vatopedului şi a fost purtată de un mular până
la Zografu (toate mănăstirile şi’au dorit’o şi atunci, neputându’se hotărî a
cui să fie, au legat’o pe catâr şi l’au lăsat să meargă unde va voi).
Mie mi se pare a fi o minune chiar şi faptul că biserica lui din Lod
(Lydda) este lipită de o moscheie. Aceasta pentru că musulmanii au început să
dărâme bazilica zidită de cruciaţi, iar cu piatra eclesială îşi construiau
lăcaşul lor de închinăciune. Până când au ajuns în dreptul mormântului, pentru
că oricine mai lua piatră de acolo rămânea fără mâini şi, după câteva mutilări,
arabii au lăsat biserica în pace, ba mai mult, au căpătat un mare respect şi
teamă pentru marele mucenic George! Într’acest fel explică ieromonahul grec
(care slujeşte acolo) şi ciudăţenia construcţiei: căci biserica pare că a fost
mai mare şi arată ca retezată într’o parte!
Se ştie că sfântul a făcut mult mai multe minuni ajutând şi pe Leontie şi
Teofana din Amastrida Paflagoniei să’şi recapete fiul din robia bulgărească;
acelaşi lucru săvârşind şi pentru preotul cipriot din Mitilene, căruia agarenii
îi luaseră pruncul rob; vindecând pe saracinul ce s’a pocăit şi s’a încreştinat
după ce mai înainte trăsese săgeată ce n’a vrut să meargă spre icoana
mucenicului, ci s’a întors spre arcaş şi l’a rănit; sau ajutând’o pe văduva din
Ramelul Siriei să’şi care stâlpul ei pentru biserica ce se construia acolo. Apusului
însă – şi în special cardinalului de Genua, Jacobus de Voragine (1230-1298) şi
celebrei sale „Legenda Aurea” (Legenda de Aur), care a fost mai citită decât
Biblia într’o perioadă a epocii medievale – i se datorează reprezentarea
clasică iconografică a sfântului George omorând balaurul de la Selente (sau
Silena).
Pentru acestea şi pentru multe altele, sfântul George a fost ales
protectorul Angliei (încă din secolul XII, de către Richard Inimă de Leu),
Georgiei (de către regele Georgi al V-lea Strălucitul, în veacul al XIV-lea),
Cappadociei, Armeniei, Maltei, Lituaniei, Serbiei, Etiopiei, Palestinei,
Rusiei, Portugaliei, Greciei, Muntenegrului, Aragonului, Cataloniei, Germaniei,
Siciliei şi Tirolului; sau al oraşelor Constantinopol, Lod, Moscova, Londra,
Montreal, Suceava, Barcelona, Milano, Geneva, Veneţia, Ferrara, Amersfort,
Ptuj, Freiburg şi Koblenz. Există din 1326 un Ordin Internaţional al
Cavalerilor Sfântului George, întemeiat de Carol I Robert al Ungariei
(1308-1342), iar celebrul „Ordin al Jartierei” înfiinţat de Edward III în 1348,
ca şi Ordinul Sfântului George, stau toate sub patronatul acestui mare mucenic.
Armata română este pusă sub ocrotirea purtătorului de biruinţă încă din vremea
voievodului Ştefan, iar poporul român l’a cinstit dând numele său unui oraş şi
chiar unui braţ al Dunării.
Aducătorul primăverii, sfântul George, este protectorul călătorilor,
ţăranilor, oştenilor, străjerilor, potcovarilor, şelarilor, curelarilor,
măcelarilor, fierarilor, dogarilor, lemnarilor, minerilor şi tot el este cel
care te apără de ciumă, febră şi boli de piele.
Cei doi mari sfinţi militari ai Ortodoxiei, George (23 aprilie) şi Dimitrie
(26 octombrie), au împărţit dintotdeauna calendarul în două: unul aducea vara
pastorală, celălalt, iarna pastorală. Pe vremuri se obşnuia să se închirieze şi
casele, de la Sâmedru până la Sângeorz. „Când sfântul Gheorghe aleargă cu calul
său împrejurul pământului, iarba înverzeşte, codrul înfrunzeşte, pământul se
deschide şi primăvara vine”, spune tradiţia noastră populară (cf. „Datinile
poporului român” E.N.Voronca). Înoirea aceasta temporală, adusă de sărbătoarea
marelui mucenic, este marcată în tradiţia noastră populară de anumite obiceiuri:
Tatăl meu (Dumnezeu să’l odihnească!) mă aştepta în fiecare an de Sângeorz, cu
ramuri de salcie şi flori de calcie înfipte’n brazde de pământ la poartă,
doar-doar oi trece pe’acasă! Mai punea şi pe la uşi şi la ferestre, iar dacă îi
promiteam că vin, îmi pregătea şi un foc mare („focul viu”, aprins fără
chibrit!) prin care trebuia să sar în noaptea dinaintea sărbătorii... În
frumoasa tradiţie bucovineană se crede că, în timp ce sfântul George poposeşte
pe la casele oamenilor de ziua lui, îşi leagă calul de creanga de salcie, iar
acesta paşte iarba verde de pe brazdă!
A învins balaurul, moartea şi istoria, măritul şi slăvitul purtător de
biruinţă marele mucenic George! Poate ar trebui să biruim şi noi – cu
ajutorul sfântului chiar – şarpele răului ce s’a’ntins din Selente tot mai mult
în astă lume...
0 comments:
Trimiteți un comentariu