de Irina Ahundova, Pravoslavie.ru
După un traumatism al coloanei
vertebrale, Roman Kolpakov se poate deplasa numai cu ajutorul unui cărucior
pentru invalizi. Este cumplit chiar și să-ți
imaginezi ce a putut să îndure. Mulți, după atâtea încercări,
se dau bătuți, își pierd curajul, își pierd
credința... Roman însă a continuat lupta cu viața. Pe
patul de spital a înțeles adevăratul sens al vieții – cu
Domnul nostru Iisus Hristos. Cu câțiva ani în urmă, Roman a
fondat un serviciu care se ocupă cu transportul persoanelor invalide, “Invataxi”.
“Dumnezeu a trebuit să mă oprească”
- Roman, te rugăm să ne povestești
despre tine, despre drumul tău către Dumnezeu.
- După traumatismul coloanei
vertebrale, m-am trezit imobilizat într-un pat de spital. Leziunea suferită la măduvei
spinării și la organele interne a fost atât de serioasă încât medicii,
de la început, i-au spus mamei mele, pregătind-o pentru ce e mai rău: șansele
de supraviețuire sunt minime. Am petrecut, în total, mai mult de șase ani
în spitale.
Operațiile multiple nu m-au
ajutat iar personalul medical nu s-a mai ocupat practic de îngrijirea mea,
considerând-o fără sens. Am schimbat câteva clinici, iar starea mea se înrăutățea de
la o zi la alta. S-au format escare imense, mergând până la necrozarea țesuturilor.
Din cauza imobilizării totale s-au format contracturi în articulații. Am
început să pierd brusc în greutate. Lipsa de putere, epuizare extremă, dureri
permanente – eu însă m-am străduit cum am putut să ies din această stare. Deși șansele
să trăiesc au fost minime, am continuat să cred și Domnul mi-a dat o șansă.
În 2004 am ajuns printr-o minune într-un spital din Elveția,
unde într-o jumătate de an au reușit să mă readucă la viață și m-am
întors acasă într-un cărucior de invalid.
Este cumplit să-ți
imaginezi prin ce a putut să treacă mama. Din cauza bolii mele, ea a trebuit să
renunțe la serviciu. Zi și noapte a stat lângă
patul meu la spital. Dormea în salon, pe scaune, mă îngrijea, îmi pansa rănile și a
făcut tot ce a fost posibil ca să îmi revin. Toate aceste strădanii și
încărcătura fizică și-au spus cuvântul și asupra sănătății ei.
La 60 de ani s-a stins, nu i-a mai rezistat inima. Dumnezeu s-o odihnească!
- Ai devenit dintr-o dată creștin sau
au existat căutări religioase?
Suferința
este aceea care-l face pe om să se gândească la viață,
l-a ce a făcut, la ce a ratat ...
- Biserica creștină
mi-a fost aproape din copilărie. Mama a fost o femeie credincioasă și mă
ducea, de obicei, la sărbători mari în biserică. Totdeauna am fost oarecum
fascinat și m-au trecut fiori în atmosfera bisericească când participam
la slujbe, dar mai târziu acest lucru a trecut. În viața mea au apărut
întâlniri, muzică rock, alcool ș.a. Am avut mulți
prieteni, am lucrat, m-am prins în multe lucruri și pentru Dumnezeu nu mi-a
mai rămas timp. Conștientizarea a venit abia după traumatism, în spital. Starea
mea a fost critică, iar medicii nu mi-au dat nicio speranță de
viață. Mama l-a chemat pe preotul bisericii locale. El a început
să treacă pe la mine destul de des, să discute cu mine, să-mi aducă cărți.
Astfel, treptat, am început să mă adâncesc în cunoașterea credinței, să
aprofundez sensul vieții creștine, am început să mă
gândesc la scopul existenței noastre. Pe parcursul bolii am
avut o mulțime de gânduri. Constant mi se derula prin minte toată viața mea,
dar la disperare extremă nu am ajuns niciodată. După cum se pare, Domnul a
trebuit să mă oprească, să mă scoată din deșertăciunea vieții
anterioare, să mă oblige să mă gândesc la scopul adevărat al vieții și la
esența ei. Se pare că tocmai suferința în viața
omului îl face să se întrebe de ce trăiește, ce a făcut în această
viață, ce a ratat ... Cel puțin pentru mine acest
lucru este evident.
În general, eu consider că această problemă
este mult mai complexă, întrucât boala afectează nu numai pe bolnav, dar și pe
cei apropiați lui, pentru care, de asemenea, se schimbă radical viața.
Acest lucru este precum cercurile care se formează în apă atunci când arunci o
piatră. De ce boala alege pe cineva anume și nu pe altul, este greu
de înțeles. Dumnezeu are pentru fiecare dintre noi lucrarea Sa și El ne
iubește pe noi toți și ne dorește
tuturor mântuirea. Pur și simplu fiecare are drumul lui.
Tocmai din cauza bolii, eu am putut într-adevăr să vin la Hristos. Sfinții
Părinți ne spun că suferința este benefică. Creștinul
trebuie să înțeleagă că totul este de la Dumnezeu și acest lucru ne este dat
spre binele nostru. Binecuvântarea suferințelor constă în aceea că
ele ne aduc la Dumnezeu. Ioan Gură de Aur spunea: “Slavă Domnului pentru tot,
dar mai ales pentru suferință”.
“Invataxi”
- Cum v-a venit ideea să creați
“Invataxi”?
- Am aflat din propria-mi experiență cât
de problematic este să comanzi o mașină specializată pentru
transportul invalidului în căruț. Tot timpul trebuia să merg undeva,
trebuia să caut particulari care aveau microbuzele proprii, în care să încapă
căruciorul. Era extrem de complicat să chemi taxiul social orășenesc,
iar cei care-l administrau îți puneau multe condiții.
Taxiul social trebuia comandat cu câteva săptămâni înainte, iar dacă trebuia să
te deplasezi urgent, practic era imposibil de realizat. Treptat mi-a venit
ideea că este necesară înființarea unui serviciu accesibil, care să
ușureze
viața invalizilor. Am împrumutat bani de la prieteni și
cunoscuți și am cumpărat un microbuz, pe care l-am dotat în continuare cu
tot ce era necesar pentru transportul invalizilor în cărucioare. Un sprijin
imens l-am primit de la soția mea, Natalia. La început a fost
foarte greu, banii abia ne ajungeau, a trebuit să ne afundăm în datorii, luând
un credit pentru echiparea automobilului cu mijloacele necesare. Rampele și
dispozitivele de fixare le-am comandat în Germania, iar montarea lor a fost
făcută într-un atelier specializat din Moskova. Și astfel, a apărut prima
mașină
funcțională cu care am început să lucrăm. La început ni s-au
adresat cunoscuții și cei care au aflat informația de
la ei. Mai târziu am creat site-ul “Invataxi”. Ne-au solicitat din ce în ce mai
mulți oameni. În trei ani am reușit să mărim parcul de mașini la
patru. Este evident că pentru invalizii din Moskova acest lucru este ca o
picătură în mare, dar noi sperăm să dezvoltăm serviciul și să
mărim parcul de mașini.
- Ce probleme aveți acum?
Este greu să întrețineți mașinile?
Am înțeles că vreți să închideți
serviciul. V-ați răzgândit?
- Problema principală o constituie
lipsa unei susțineri permanente. Din păcate, până acum nu s-au găsit sponsori
pentru ca serviciul să se poată dezvolta și tarifele să fie
accesibile pentru un număr mare de clienți, în special pentru
oameni săraci și invalizii singuri. Mi-aș fi dorit ca să organizez
mai des pentru ei excursii caritabile. Întrucât tindem spre tarife cât mai
accesibile și nu mărim prețurile, nu avem niciun profit. Ne
desfășurăm activitatea practic la limita rentabilității:
toate resursele merg la plata șoferului și a serviciilor de
transport. Deocamdată nu am găsit pe nimeni care să ne ajute să compensăm
aceste cheltuieli. Mașinile se strică relativ des, iar
reparațiile și piesele de schimb sunt destul de
scumpe. Atât timp cât nu avem facilități la carburant, reparația o
suportăm practic din banii noștri. Slavă Domnului, nu de mult ne-au
ajutat cu reduceri la prețul carburantului. Cel puțin acum
nu mai lucrăm pe minus.
- Cui v-ați
adresat pentru susținere? Ați scris
la vreo bancă?
- Dar unde n-am scris. Ne-am adresat
diferitelor companii cu rugămintea să ne ajute la susținerea proiectului nostru
social. De regulă ne ignoră. Nu ne-au dat niciun răspuns. De obicei secretarele
filtrează scrisorile și se pare că nu le citește
nimeni. În Europa, de exemplu, tema responsabilității sociale a firmelor
este demult actuală. Multe companii își aduc contribuția în
sfera socială și la dezvoltarea societății. Business-ul care se
ocupă numai de “făcutul banilor” și nu se îngrijește de
angajați și de societate, este considerat iresponsabil și în
final o afacere proastă. Sper foarte mult că și în business-ul rusesc
va fi o asemenea înțelegere a responsabilității față de
societate și vom putea găsi companii care să susțină întreprinderea
noastră. În limitele colaborării reciproc avantajoase, noi suntem pregătiți să
punem reclamele lor pe mașinile noastre, să menționăm
aceste companii în publicațiile noastre, facilitând crearea (în
mijloacele de informare în masă) imaginii lor ca o companie responsabilă social.
- Cine lucrează la “Invataxi”?
- “Invataxi” există deja de trei ani.
Director executiv este soția mea, Natalia. Deocamdată ea mai
îndeplinește și funcțiile de dispecer și de
contabil. În schemă sunt doi șoferi permanenți și doi
înlocuitori. Nu ne vine să renunțăm la serviciul pentru care am
cheltuit atâta forță și timp.
Ne străduim să abordăm individual
fiecare caz în parte, să luăm în considerare starea lui fizică și
psihică, să facem tot posibilul pentru asigurarea confortului maxim în timpul
transportului. Dacă este necesar, căruciorul pentru invalizi se pune la dispoziția
pasagerului gratis.
- În Moskova, serviciul vostru
este singura alternativă la “Taxiul social”, pentru apelarea căruia trebuie să
confirmi cu acte invaliditatea.
- Da, așa este. Ei au limitări
privind timpul și locul transportului pasagerilor. Din cauza unui număr mare
de doritori, comandarea taxiului social trebuie făcută cu câteva zile înainte,
uneori cu două-trei săptămâni și chiar cu o lună înainte, altfel riști să
nu găsești mașină. Există însă cazuri când ai
nevoie urgent de mașină. “Invataxi” poate fi comandat și cu o zi înainte. Plata
serviciilor “Taxiului social” nu se poate face nici cu carduri sociale, nici cu
alte carduri, ci numai cu taloane speciale. Procurarea lor se face la un singur
chioșc în zona stației de metro “Pavelețkaia”. Șoferii
nu primesc bani lichizi nici chiar în situații extreme. Ne-am așteptat
ca în aprilie 2013 să apară în Moscova terminale pentru utilizarea cărților de
credit, dar n-a fost așa. Invalidul sau ruda acestuia
trebuie să prezinte un pachet întreg de documente și să se înregistreze. Și abia
apoi poate cumpăra un număr determinat de taloane pentru 30, 45 sau 60 de
minute. Ele sunt valabile pentru o jumătate de an, după care trebuiesc schimbate.
- Care este mai scump, transportul cu
“Taxiul social” sau cel cu “Invataxi”?
- La început noi luam pentru
transport 600 de ruble, iar acum, datorită facilităților pentru carburant, nu
luăm mai mult de 500 de ruble. Durata minimă pentru comandă este de trei ore.
Considerăm că nu este scump dacă comparăm cu un taxi obișnuit
nedotat, la care costul este de două ori mai mare. Cu toate acestea, prețul nu
este competitiv, întrucât șoferii taxiului social iau 300 de
ruble de transport, dar ei primesc în plus 800/oră de ruble din partea
municipalității. Acest lucru este rentabil pentru o mașină
mică, cu atât mai mult pentru un microbuz. Municipalitatea compensează și întreținerea
taxiului social. Dacă trebuie să mergi în afara orașului, tariful se mărește de
două ori. Din păcate nu putem scădea tarifele noastre mai mult. Noi nu am
închis încă creditul pe care l-am luat pentru achiziționarea și
dotarea unuia dintre microbuze. De asemenea, nouă ne lipsește
foarte mult un spațiu, nu prea mare, pentru dispecerat. Din păcate nu suntem în
stare să-l închiriem. Sperăm ca, cu ajutorul lui Dumnezeu, să putem găsi
susținere și că Domnul nu ne lasă.
Uneori trebuie să mergem în mai multe
cabinete, dar timpul este insuficient.
- Ce facilități aveți
pentru asemenea mașini?
- Pentru taxiul social
municipalitatea promite ca transportul să fie delimitat pe zone. Am fi vrut să
ne includă și pe noi în acest program. Acest lucru ar fi permis să
economisim timp și ar fi fost foarte comod pentru pasagerii noștri.
Mai trebuie umblat și prin cabinete, iar pentru aceasta nu ne ajunge timpul. La
gară ne permite să lăsăm mașina numai în parcări speciale, nu
oriunde. Din păcate, în țara noastră acest serviciu este abia
la început. În ultimul timp, din bugetul național se alocă bani,
scările și pasajele au dotări speciale, dar nu totdeauna acestea sunt
făcute cu conștiință. Unele rampe sunt montate sub un
asemenea unghi că puțini riscă să urce pe ele. Aproape că
nu este posibil să urci sau să cobori un cărucior cu invalid.
- Există solicitări din partea
grupurilor de invalizi?
- Ni se adresează adesea paralimpicii
cu rugămintea de a transporta grupuri de sportivi, dar, din păcate, nu putem
transporta grupuri prea mari, întrucât mașinile noastre pot încărca
odată maximum 3 cărucioare și 9 pasageri. Visăm ca în parcul
nostru de mașini să apară un autobuz cu o capacitate de 20 și chiar
mai mulți pasageri. Dar acest lucru este, deocamdată, în sfera
fantasticului.
Saitul enoriașilor
creștini
- Roman, te rugăm să ne povestești
despre un alt proiect al vostru – saitul “Enoriașii”.
- După întoarcerea din spital, am
început să folosesc activ și internetul, să comunic pe diferite
saituri creștine. Am înțeles destul de repede că nu există o
platformă pe care oamenii ar putea să comunice, să împartă valori familiale creștine
tradiționale, să-și întemeieze o familie. Astfel s-a
născut ideea de a construi un asemenea sait. Sunt foarte bucuros că saitul este
de folos oamenilor. Adesea primesc mulțumiri de la persoane care
și-au
întemeiat familii sudate cu ajutorul acestui sait al nostru. Chiar și
printre prietenii mei sunt unii care și-au găsit jumătatea pe
“Enoriașii” și acum ei au familii unite și cresc
deja copii. Avem acum 74.000 de participanți. Proiectul a crescut până la o întreagă rețea de
socializare. Oamenii se înscriu pe sait nu numai pentru a se cunoaște și a-și
întemeia familii, ci și pentru a comunica cu cei apropiați sau
pentru a primi sfaturi de la preot. Avem o secțiune “Întrebări pentru
preot”. La ele răspunde un cleric de la biserica “Coborârea Sfântului Duh” de
pe lângă cimitirul Lazarev, părintele Andrei Kojevnikov. El a acceptat cu
amabilitate această activitate, cu toate că este foarte ocupat, fapt pentru
care îi mulțumim mult și ne plecăm în fața lui!
Dorim să dezvoltăm în continuare acest sait, să înnoim materialele, să-i mărim
funcționalitatea, să dezvoltăm diferite servicii necesare, dar
pentru aceasta este nevoie de mijloace materiale. Sper să se găsească oameni,
care nu sunt indiferenți și pot să susțină
ambele noastre proiecte.
Natalia
- Cu soția,
Natalia, v-ați cunoscut pe sait?
- Ne-am cunoscut acum șase ani
la forumul diaconului Andrei Kuraev. A fost o temă despre ajutorul dat de o
fată unui invalid din Liuberetz și Natalia era voluntară la această
fată. Prima dată Natalia a venit la mine acasă să-i dau niște
medicamente care îi erau necesare acelei fete. Apoi am început să ne scriem pe
internet. Treptat am trecut și la întâlniri reale. Așa că
până la căsătorie am avut timp să ne cunoaștem unul pe altul, să ne
certăm, să ne împăcăm. Adică momentul “rodării” a venit treptat. Ne-am “tocit”
unul pe altul. Pe Natalia o deranja că eu stam la computer până noaptea târziu.
Acest lucru s-a rezolvat prin aceea că și ea a început să stea la
calculator până târziu în noapte. Părinții din ambele părți nu au
fost prea încântați la început de relația noastră, mai ales când
noi am hotărât să ne căsătorim. Ne spuneau că această relație nu o
să dureze: “Ce vă trebuie vouă asta? O să vă despărțiți după
o lună”. Noi suntem, slavă Domnului, căsătoriți deja de patru ani!
Înainte de căsătorie, Natalia lucra ca manager într-o companie mare de
transport, așa că noua ei slujbă la “Invataxi” i-a devenit familiară. Este
foarte important să fii fericit când ai o activitate plăcută.
- Vă mai rămâne timp pentru
altceva în afară de “Invataxi”, sait și treburile casnice? Cu
ce vă delectați, ce altceva vă place?
- Îmi plac foarte mult excursiile,
pelerinajele. În 2009 am fost cu Natalia, înainte de căsătorie, la Ierusalim,
unde pentru prima dată în viață am avut șansa să ne închinăm la
Mormântul Domnului. Aceasta a coincis cu comemorarea a 40 de zile de la moartea
mamei. Am dori să mai vizităm Pământul Sfânt. Adesea ne ducem la Suzdali, la
părintele Serghei (Titov). S-a creat așa o tradiție că în
fiecare an de ziua mea mergem la Suzdali, unde ne întâmpină cu bucurie
părintele Serghei ... Ne place foarte mult Petersburgul unde mergem aproape în
fiecare an. Îmi mai aduc aminte de excursiile în Finlanda, la prieteni. Avem,
din păcate, timp puțin pentru excursii și alte lucruri
interesante. În cap avem multe proiecte diferite, dar deocamdată trebuie să ne
ocupăm de cele începute.
- Ce înseamnă pentru tine să fii
milostiv?
- A fi milostiv înseamnă a fi cu
Hristos.
Preluare de pe Stiripentruviata.ro
Traducere: Nicoleta Macovei
0 comments:
Trimiteți un comentariu