APOSTOLUL
Fraţilor, ştiind că
omul nu se îndreptează din faptele Legii, ci prin credinţa în Hristos Iisus, am
crezut şi noi în Hristos Iisus, ca să ne îndreptă din credinţa în Hristos, iar
nu din faptele Legii, căci din faptele Legii nimeni nu se va îndrepta. Dacă însă,
căutând să ne îndreptăm în Hristos, ne-am aflat şi noi înşine păcătoşi, este,
oare, Hristos slujitor al păcatului? Nicidecum! Căci dacă zidesc iarăşi ceea ce
am dărâmat, mă arăt pe mine însumi călcător (de poruncă). Căci eu, prin Lege,
am murit faţă de Lege, ca să trăiesc lui Dumnezeu. M-am răstignit împreună cu
Hristos; şi nu eu mai trăiesc, ci Hristos trăieşte în mine. Şi viaţa de acum,
în trup, o trăiesc în credinţa în Fiul lui Dumnezeu, Care m-a iubit şi S-a dat
pe Sine însuşi pentru mine.
EVANGHELIA
MARCU 8, 34-38;
9, 1
Zis-a Domnul: cel
ce voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea sa şi să-Mi
urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi mântuiască sufletul său îl va pierde; iar
cine-şi va pierde sufletul său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va
mântui. Şi ce-i foloseşte omului să câştige lumea întreagă, dacă-şi pierde
sufletul său? Sau ce-ar putea să dea omul în schimb pentru sufletul său? Iar de
cel ce se va ruşina de Mine şi de cuvintele Mele în acest neam desfrânat şi păcătos,
şi Fiul Omului se va ruşina de el când va veni în slava Tatălui Său, cu sfinţii
îngeri.
Apoi a zis către
ei: adevărat vă spun vouă că sunt unii din cei ce stau aici care nu vor gusta
moarte, până ce nu vor vedea împărăţia lui Dumnezeu venind cu putere.
Sfântul Luca al Crimeei: Ia-ţi crucea şi mergi după Hristos
Oricine voieşte să vină după Mine să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi
să-Mi urmeze Mie. Căci cine va voi să-şi scape sufletul, îl va pierde; iar cine
va pierde sufletul său pentru Mine şi pentru Evanghelie, acela îl va scăpa. (Marcu
8, 35)
Aceste cuvinte ale lui Hristos, cuvinte de o mare profunzime, pot trezi la
mulţi dintre voi nedumerire. Cum spune Domnul ca dacă vrei să-ţi mântuieşti
sufletul trebuie să-l pierzi? Cum vine asta? Doar noi tindem să ne mântuim
sufletul, iar Domnul spune că dacă vom dori aceasta îl vom pierde. Prin urmare,
ca să-ţi mântuieşti sufletul, trebuie să-l pierzi, să-l pierzi de dragul
Domnului Iisus Hristos însuşi şi pentru Evanghelie. Ce înseamnă aceasta? Cum să
înţelegem aceasta?
Desigur, nu poate fi nimic contradictoriu în cuvintele lui Hristos. Trebuie
să le înţelegem corect. Iată ce răspuns ne da Domnul la această nedumerire:
Oricine vrea să vină după Mine, să se lepede de sine, să-şi ia crucea şi
să-Mi urmeze Mie.
Dacă vom împlini această, atunci ne vom mântui sufletul.
Ce ne trebuie ca să putem împlini aceste cuvinte ale lui Hristos? Trebuie
să ne lepădăm de noi înşine, să ne luăm crucea şi să mergem după Domnul Iisus
Hristos. Deci trebuie să ne gândim cum să împlinim aceste trei condiţii puse de
Domnul.
Ce înseamnă să te lepezi de sine?
Lepădarea de sine înseamnă să renunţăm la propria înţelegere a căilor
vieţii, să renunţăm la ceea ce râvnim, după voia inimii noastre. Înseamnă să lepădăm complet acea cale a vieţii pe care ne-am trasat-o
singuri, înseamnă să renunţăm în întregime la voia proprie, la raţiunea
proprie. Este ceva străin aceasta, irealizabil? Sigur că nu! Voi ştiţi că
atunci când ucenicul învaţă meserie, el trebuie să se conducă în întregime după
îndrumările meşterului, trebuie să se supună întocmai meşterului; să
împlinească toate îndrumările lui şi să lucreze aşa cum spune meşterul. Ucenicul
nu îndrăzneşte să înveţe ceva singur, să se abată de la îndrumările meşterului.
Când omul ia hotărârea să meargă pe calea monahismului şi vine în mănăstire,
prima cerinţă care se impune este deplină tăiere a voii proprii. Lui i se dă un
învăţător bătrân din rândul monahilor, destul de experimentat în viaţa
duhovnicească, şi ucenicul trebuie să îndeplinească întocmai tot ce-i va cere
bătrânul. El nu va îndrăzni să facă nici un pas, să săvârşească nici o faptă
fără binecuvântarea bătrânului. Nu va îndrăzni să gândească altfel decât
gândeşte bătrânul. Trebuie să-şi respingă în întregime voia sa şi să trăiască
după voia îndrumătorului său. Doar aşa va deveni un monah adevărat.
La război, voi ştiţi că orice soldat este obligat să se supună
întocmai ordinelor conducerii
superioare, dar şi conducătorului inferior. El nu îndrăzneşte să judece şi să
critice dispoziţiile acelora, ci trebuie să îndeplinească exact aceste ordine,
trebuie să fìe gata de orice, chiar şi de moarte, şi să nu îndrăznească să
riposteze. Iată ce înseamnă în viaţa obişnuită, în viaţa lumească, lepădarea de
voia proprie!
O astfel de lepădare ne cere Domnul Iisus Hristos, o deplină lepădare: tot
ce ni se pare de dorit, corect şi raţional, lepădare de toate căile inventate,
trasate de noi, ale vieţii şi activităţii noastre. Trebuie să lepădăm
necondiţionat tot ceea ce gândim, ce ne dorim. Trebuie să devenim ascultători
de Domnul Iisus Hristos, ascultători până la capăt, ascultători până la moarte.
Trebuie să ne urăm sufletul nostru, fìindca Domnul Iisus Hristos, după cum
citim în Evanghelia lui Luca, a spus:
Dacă vine cineva la Mine şi nu urăşte chiar şi sufletul său însuşi, nu
poate să fìe ucenicul Meu (Luca 14, 26)
Cum vine aceasta, de ce trebuie să ne urâm sufletul? E foarte simplu.
Trebuie doar să ne uităm bine în el, să căutăm în abisurile sufletului nostru. Şi
atunci vom vedea ce se petrece în acesta. Acolo, pe întuneric, mişună şerpii –
şerpii minciunii, desfrâului, lăcomiei pântecelui, hoţiei, chiar şi ai
uciderii. Toţi aceşti şerpi mişună şi sunt nenumăraţi. Oare noi nu urâm şerpii,
nu-i distrugem, oare nu ne ferim de ei? Şi atunci, vom iubi şerpii care se
cuibăresc în inima noastră? Noi trebuie să-i urâm, trebuie să ne urâm sufletul
nostru dacă în el mişună şerpii. Şi sunt puţine calităţi pentru care merităm
dragoste şi multe pentru care merităm ura. Dacă veţi vedea că pe umerii voştri
stă o cămaşă urât mirositoare, murdară, oare n-o veţi călca cu picioarele? Dacă
omul păcătos se va uita în sufletul său, atunci va vedea că îmbrăcămintea
sufletului lui este asemănătoare cămăşii lui urât mirositoare. Şi lui îi va fi
dezgustător şi neplăcut, va urî aceasta cămaşă, va urî sufletul său, care este
îmbrăcat atât de ruşinos.
Vedeţi că nu este nimic straniu în această cerinţă a lui Hristos, că cel ce
vrea să meargă după Dansul să-şi urască sufletul.
Trebuie să-ţi urăşti mândria şi îndoiala care ne poruncesc să construim
viaţa noastră, să ne punem propriile scopuri ale vieţii în prim plan.
Trebuie să îndepărtăm aceasta, să rupem acest păienjeniş prăfuit, pe care
l-am împletit, construindu-ne planurile vieţii noastre. Trebuie să rupem toate
acestea, să ne luăm rămas bun de la toate. Trebuie să urâm sufletul nostru, să
lepădăm voia noastră, planurile noastre de viaţă, raţiunea noastră, şi smerit
să plecăm voia sub jugul uşor al lui Hristos.
Să-I întindem Domnului Iisus Hristos mâna care freamătă şi Îl cheamă:
“Doamne! Nu voi merge pe calea proprie, voi merge după Tine, condu-mă Tu!”
Numai atunci va fi posibilă pentru noi urmarea lui Hristos. Şi atunci nu va
mai părea nimic straniu în aceste cuvinte ale lui Hristos. Dacă Domnul ne duce
unde Însuşi a mers, dacă Domnul cere de la noi să ne luăm crucea, şi să mergem
după El, unde vom merge oare?
Dacă ne este încredinţată crucea atunci sigur nu vom merge la veselie, nu
la sărbătoare, ci vom merge acolo unde trebuie să meargă cei care îşi duc
crucea. Trebuie să mergem pe Golgota, urmându-l pe Iisus Hristos până la capăt,
trebuie să mergem după El chiar şi până la moarte.
Ce fel de moarte cere de la noi Domnul Iisus Hristos? Oare moarte fizică,
pe cruce, pe care El singur a răbdat-o? Nu, nu această moarte o cere El de la
noi. El cere altceva. Cere ca noi să fim ascultători, smeriţi cu desăvârşire,
ca să-l urmăm pe El, Care s-a micşorat pe Sine Însuşi:
Care, Dumnezeu fiind în chip n-a socotit o ştirbire a fi El întocmai cu
Dumnezeu, ci S-a deşertat pe Sine, chip de rob luând, făcându-Se asemenea
oamenilor, şi la înfăţişare aflându-Se ca un om, S-a smerit pe Sine, ascultător
făcându-Se până la moarte – şi încă moarte pe cruce (Filipeni2, 6-8).
Cum El a fost ascultător Tatălui Său, aşa şi noi trebuie să-I fim
ascultători până la capăt. El ne duce la moarte, însă nu la una de care ar
trebui să ne temem. El cere de la noi să îndeplinim cuvintele lui Pavel:
Iar cei ce sunt ai lui
Hristos Iisus şi-au răstignit trupul împreună cu patimile şi cu poftele
(Gălăteni 5, 24).
El cere ca trupul nostru, păcatele noastre să le răstignim pe cruce şi să
le omorâm. Cere să răstignim pe cruce păcatele noastre, aşa cum El a pironit
păcatele întregii lumi pe Crucea Sa. Cere ca noi să răstignim pe omul cel
vechi, care nu trăieşte după poruncile Lui. Cere ca pe omul vechi, care se afla
în stăpânirea diavolului, să-l dispreţuim, să-l aruncăm că o haină veche şi
murdară şi să începem o viaţă nouă, viaţa unui om renăscut, care merge pe calea
cea dreaptă.
Acest lucru îl cere de la noi Hristos. Aceasta trebuie să îndeplinim,
fìindca altfel, dacă nu vom da la o parte toată necurăţia sufletului nostru, nu
vom urî aceasta necurăţie, nu se poate vorbi ca inima noastră să fìe curată, că
în ea să strălucească lumina lui
Hristos.
Ca să strălucească soarele, trebuie să se împrăştie întunericul nopţii. Pentru
a fi proaspăt aerul în locuinţa noastră, trebuie să fìe curat.
La fel şi cu sufletul nostru – dacă nu ne vom lepăda de toată necurăţia,
dacă nu vom răstigni pe cruce trupul nostru, care putrezeşte în păcate, cum vom
putea merge după Hristos?
Dar trebuie să ştim că, dacă vom face această faptă mare, vom avea de dat o
luptă grea şi lungă, fiindcă omul cel vechi pe care l-am lepădat, pe care l-am
răstignit pe cruce, este o fiară cumplită. Şi cu cât mai mult îl vom bate, cu
cât mai mult îl vom răstigni, cu atât mai mânios el se va împotrivi. Nu ne va
lăsa niciodată în pace. Şi noi vom lupta
cu această fìară până la sfârşitul vieţii noastre.
Ştim din Vieţile Sfinţilor că toţi au dus până la capătul vieţii o luptă
neostenită cu acest om vechi, pe care l-au răstignit pe cruce. Ştim că mulţi
ani a suferit cumplit Cuvioasa Maria
Egipteanca, după ce şi-a părăsit viaţa cea desfrânată, plină de lux, goliciune
şi mângâieri şi a plecat în pustie. Ştim cum o chinuiau permanent imaginile
vieţii de mai înainte. I se arătau bucate dulci şi gustoase, cu care era
obişnuită, înseta după vinurile scumpe pe care le avea înainte, înseta după
mângâierile dragostei şi după strălucirea vieţii în Alexandria. Se chinuia cu
aceste ademeniri pe care i le cerea trupul, omul vechi, care nu voia s-o lase
în pace. I-au trebuit mulţi ani de luptă, că la sfârşitul vieţii să poată
dobândi liniştea sufletului pe care o dorea.
O astfel de luptă au dus toţi sfìntii şi o asemenea luptă îi revine
fiecăruia dintre cei care au hotărât să urmeze cuvintele lui Hristos - să se
lepede de sine până la dispreţuirea sufletului propriu, să-l răstignească pe
cruce pe omul vechi şi să meargă după Hristos. El va trebui să parcurgă un drum
lung, spinos. Şi nu trebuie să se oprească niciodată pe această cale, fiindcă a
te opri în viaţa duhovnicească înseamnă să te întorci înapoi, înseamnă să
pierzi tot ce ai acumulat, bun şi sfânt. Trebuie să te grăbeşti, trebuie să
mergi neclătinat, să mergi neobosit înainte, înainte şi tot înainte.
Cine a fost mai mare ca Sfântul Apostol Pavel, care a fost ridicat până la
al treilea cer şi a văzut fericirea drepţilor? Cine se poate compara cu el în
hotărârea de a-şi răstigni trupul? Cine îndrăzneşte să spună că şi dânsul:
Acum nu mai trăiesc eu, ci Hristos trăieşte în mine, pentru mine toată
lumea este răstignită pe cruce?
Şi iată acest om mare priviţi ce spune: Fraţilor, eu încă nu socotesc să fi
cucerit (îndreptarea), dar una fac: uitând cele ce sunt în urma mea şi tinzând
către cele dinainte, alerg la ţintă (Filipeni 3, 13). El tinde înainte, fiindcă
ţinta pusă în faţa lui este mare, sfântă şi extrem de greu de atins. El se
grăbeşte, fuge. Şi noi, oare, să nu ne
grăbim, să nu fugim, dacă vom merge pe calea pe care a mers Apostolul Pavel şi
care ne-a fost arătată de Domnul Iisus Hristos?
Iată ce înseamnă să te lepezi de sine şi să mergi în urma lui Hristos!
Dar ce înseamnă să-ţi iei crucea?
Domnul spune că fiecare dintre noi trebuie să-şi ia crucea. Ce înseamnă
aceasta? Ce fel de cruci avem noi? Crucile sunt diferite de la om la om,
fiindcă Dumnezeu a pregătit pentru fiecare o cruce a sa. Este foarte important
să înţelegem care este crucea noastră, pe care ne-a oferit-o Dumnezeu. E
periculos să ne inventăm noi singuri cruci, cu toate că acest lucru se întâmplă
foarte des. Crucea vieţii pământeşti este pregătită de Dumnezeu pentru fìecare
dintre noi – cea a vieţii de familie, a celei sociale. Şi omul, chiar luând
hotărârea să meargă după Hristos şi să-şi ducă crucea, chiar lepădându-se de
sine, nu va putea face nimic dacă îşi va inventa sieşi o cruce care i se pare
mai potrivită. De exemplu, când cineva a hotărât de unul singur că trebuie să
meargă în mănăstire sau în pustie şi acolo să se mântuiască.
Această cale, această cruce este pregătită de Dumnezeu nu pentru mulţi, iar
pentru cea mai mare parte a oamenilor sunt pregătite alte cruci, pe care oamenii
nu sunt înclinaţi să le numească cruci.
Ce fel de cruci sunt pregătite pentru majoritatea dintre noi? Cruci simple
nu la fel cum purtau mucenicii, nu la fel ca cele pe care le duceau asceţii în
pustie până la sfârşitul vieţii. Nouă ne sunt pregătite alte cruci. Viaţa
noastră, viaţa tuturor oamenilor este plină de amar, de tristeţe şi suferinţă
şi toate aceste amărăciuni, întristări şi suferinţe sufleteşti – sociale şi de
familie - constituie crucea noastră. O căsătorie nereuşită, o alegere nereuşită
a profesiei, oare provoacă puţine suferinţe? Puţin trebuie să rabde omul care a
avut un mare necaz? Boli grele, umilire, necinste, ruinarea averii, gelozia
dintre soţi, defăimarea – tot ce-i rău, nu este oare aceasta crucea noastră?
Anume aceasta este crucea noastră, crucea majorităţii oamenilor. Asemenea
suferinţe îndură şi sunt obligaţi să ducă toţi oamenii, deşi ei nu vor asta. Oamenii
care Îl urăsc pe Hristos, oamenii care au respins calea lui Hristos oricum îşi
duc crucea suferinţelor lor.
În ce constă diferenţa dintre ei şi creştinii care îşi duc crucea? Diferenţa
stă în faptul că cei din urmă o poartă cu supunere, prin aceea că nu-L hulesc
pe Dumnezeu, ci smerit, plecându-şi capul, poartă până la sfârşitul vieţii
crucea grea, urmându-L pe Domnul Iisus Hristos, o poartă de dragul Lui şi a
Evangheliei, o poartă din dragoste fierbinte faţă de Hristos, pentru că
mintea şi toate dorinţele lor sunt
supuse învăţăturilor Evangheliei.
Pentru că omul să îndeplinească învăţătura Evangheliei, pentru a merge pe
calea lui Hristos, trebuie să-şi ducă crucea supus şi neobosit, fără s-o
blesteme ci binecuvântând-o. Şi atunci va îndeplini porunca lui Hristos,
fiindcă s-a lepădat de sine, şi-a luat crucea şi a mers după Hristos, a mers pe
o cale lungă, acea cale despre care Domnul Iisus Hristos a spus că este îngustă,
plină de spini dar care duce în Împărăţia cerurilor.
Iar noi toţi vrem ca şi calea vieţii acesta să fie largă, netedă, fără
spini, mizerie, pietre şi înţepături, că ea să fie presărată cu flori. Domnul
ne arată o altă cale – calea suferinţelor. Trebuie să ştim că pe e aceasta,
oricât de grea ar fi, dacă ne vom îndrepta din toată inima spre El, El Însuşi
ne va ajuta minunat. Ne va susţine atunci când vom cădea. Ne va întări, ne va
încuraja şi ne va mângâia. Şi atunci vom înţelege cuvintele Apostolului Pavel
despre faptul că necazul nostru de acum, uşor şi trecător, ne aduce mai presus
de orice măsură, slava veşnică covârşitoare (II Corinteni 4, 17). Atunci aceste
suferinţe ale vieţii noastre scurte vor părea uşoare.
Când vom parcurge această cale, care pare cumplită şi grea doar la început,
când vom simţi harul lui Dumnezeu care ne întăreşte pe această cale, atunci cu
bucurie şi cu smerenie ne vom duce crucea şi, mergând, vom şti că prin aceasta
ni se deschide intrarea în Împărăţia cerurilor.
Iată ce înseamnă să-ţi urăşti sufletul, să urăşti necurăţia lui, să lepezi
pe omul cel vechi pentru a-l mântui pe el, nemuritorul, care este destinat
uniunii cu Dumnezeu.
Cine îşi va pierde astfel sufletul, îl va mântui şi acela va fi cu Hristos.
Să vă învrednicească pe voi pe toţi Domnul nostru Iisus Hristos de veşnică,
slăvita şi nesfârşită cu El, cu Tatăl Lui Cel Sfânt şi cu toate cetele
sfinţilor îngeri!
30 septembrie 1945
Sursă: Război întru Cuvânt
0 comments:
Trimiteți un comentariu