În data de 17
decembrie 1923 s-a născut în Ohio, în Statele Unite ale Americii, Jaroslav
Pelikan într-o familie de creştini luterani, tatăl având origine slovacă, iar
mama origine sârbească. Tatăl lui Jaroslav Pelikan a fost pastor în Biserica
Luterană, iar bunicul din partea tatălui fusese chiar episcop în Biserica
Luterană Slovacă din America.
Jaroslav Pelikan (1923-2006): „Care este diferenţa dintre Tradiţie şi tradiţionalism? Tradiţia este credinţa vie a celor care au adormit, iar tradiţionalismul este credinţa moartă a celor vii.” |
Au rămas o mulţime de legende legate de precocitatea copilului Jaroslav
Pelikan. Una dintre ele afirmă că la vârsta de trei ani, întrucât nu putea încă
ţine în mână un stilou, fusese învăţat de mama sa să scrie la maşină. De
asemenea, a demonstrat foarte de timpuriu o extraordinară capacitate de învăţare
a limbilor străine, fapt datorat, se crede, mediului familial multicultural,
cât şi studiului început foarte devreme. Abilitatea lingvistică îi va fi de un
extraordinar folos în cariera aleasă, contribuind serios la titlul de cel mai
proeminent istoric, din secolul al XX-lea, al învăţăturii creştine. Studiul său
a îmbrăţişat nu doar istoria teologiei apusene – catolice sau protestante – aşa
cum procedau cei din breasla sa, ci şi a celei ortodoxe, făcând cunoscută
Ortodoxia în Apus, într-o manieră academică, credibilă.
În tinereţe, Jaroslav Pelikan a studiat intens pianul şi chiar a cochetat o
perioadă cu ideea de a urma cariera de pianist.
O carieră ameţitoare
La doar 22 de ani obţine diploma de licenţă la Universitatea din Chicago. În
1962 este chemat de Universitatea Yale pentru a preda cursul de Istorie
bisericească, iar zece ani mai târziu primeşte titlul de profesor emerit la
aceeaşi universitate.
Inepuizabila energie şi calităţile extraordinare ale profesorului Pelikan
l-au propulsat în numeroase funcţii de conducere, devenind una dintre cele mai
vizibile personalităţi ale vieţii intelectuale americane a ultimelor două
decenii. Din 1994 a fost ales membru al Comitetului Preşedintelui SUA pentru
Arte şi Ştiinţe, câţiva ani mai târziu preşedintele Bill Clinton numindu-l
preşedinte al acestei instituţii. A primit titlul de „Doctor Honoris Causa” din
partea a 42 de universităţi din întreaga lume, iar lista celorlalte titluri şi
distincţii este aproape interminabilă.
Opera integrală a lui Jaroslav Pelikan cuprinde mai mult de 30 de volume. Aici
este inclusă şi opera sa monumentală, în 5 volume: „Tradiţia creştină – O
istorie a dezvoltării doctrinei”, scrisă într-un interval de 18 ani.
Înaintea acestei serii fusese publicată, sub îngrijirea sa, întreaga operă
a lui Martin Luther, în 20 de volume.
Unele dintre lucrările sale mai târzii – cum ar fi „Fecioara Maria de-a
lungul secolelor”, „Iisus de-a lungul secolelor” sau „A cui este Biblia?” (primele
două traduse şi în limba română) - au trezit un interes deosebit şi în rândul
publicului larg, fiind adevărate succese de piaţă.
A murit cu Hristos pe buze
După o viaţă dedicată studiului rădăcinilor, istoriei şi devenirii
creştinismului, Jaroslav Pelikan, care a slujit şi ca pastor în Biserica
Luterană, hotărăşte în 1997, de Buna Vestire, să se convertească la Ortodoxie,
făcând acest pas împreună cu soţia sa. Într-o scrisoare deschisă, adresată
bisericii luterane „Vitezda”, din New Haven (SUA), congregaţie de care
aparţinuse, Pelikan consideră decizia luată ca fiind „apogeul firesc al unei
creşteri duhovniceşti care s-a produs în mintea şi sufletul meu în ultimele
decenii”. Tot referitor la convertirea sa, membrii familiei îşi amintesc că
profesorul Pelikan ar fi afirmat că „nu a fost vorba de o convertire la
Ortodoxie cât, mai degrabă, de o reîntoarcere la Ortoxoxie, după ce m-am
dezbrăcat de propriile prejudecăţi, scoţând la iveală Ortodoxia care fusese dintotdeauna
ascunsă în mine.”
Botezul ortodox l-a primit în capela Seminarului Ortodox „Sfântul
Vladimir” din New York.
Deşi gestul său a fost făcut dintr-o profundă convingere, fapt care reiese şi
din cuvintele redate mai sus, Jaroslav Pelikan a evitat mediatizarea, nedorind
ca persoana sa să fie prilej de polemică interconfesională.
În data de 13 mai 2006, după o îndelungată suferinţă cauzată de o boală
de cancer, eruditul profesor, în vârstă de 82 de ani, îşi încredinţa sufletul
în mâinile lui Hristos, slujba înmormântării fiind făcută în aceeaşi capelă
„Sfântul Vladimir” din New York. Ultimele cuvinte pe care Jaroslav Pelikan le-a
rostit au fost următoarele: „Dacă Hristos a înviat, nimic nu mai contează. Dar dacă Hristos nu a înviat …nimic nu mai contează.”
„Datorită lui Iisus, istoria nu va mai fi niciodată aceeaşi”
„Indiferent de ceea ce ar putea oricine crede sau gândi în particular
despre el, Iisus din Nazaret este de aproape două mii de ani figura dominata a
istoriei culturii occidentale. Dacă ar fi cu putinţă să extragem din această
istorie, cu un fel de supermagnet, fiecare fărâmă de metal purtând măcar o urmă
a numelui său, ce ar mai rămâne? (…)
Cea mai mare parte a omenirii îşi datează calendarele de la naşterea lui,
milioane de oameni înjură cu numele lui şi se roagă în numele lui. În cele din
urmă, însuşi calendarul Europei, care a devenit apoi calendarul celei mai mari
părţi a lumii moderne, a evoluat înspre recunoaşterea semnificaţiei figurii lui
Iisus ca punct de cotitură al istoriei văzute atât ca proces, cât şi ca
naraţiune.
După cum am constatat, istoricii creştini de la Luca la Eusebiu şi aşa mai
departe au păstrat sistemul roman de datare a evenimentelor în funcţie de
domeniile împăraţilor. Datele acestor domnii erau la rândul lor citate potrivit
unei cronologii care pornea de la data legendară a întemeierii Romei de către
Romulus şi Remus, precum A. U. C., Ab Urbe Condita (titlul lucrării lui Titus
Lius pe care o numim astăzi Istoria romei). Persecutarea Bisericii în timpul
împăratului Diocleţian, care a domnit între anii 284 - 305, i-a determinat pe
unii creştini să-şi dateze calendarele începând cu aşa numita Epocă a
Martirilor. Spre exemplu Indicele scrisorilor festive ale lui Atanasie din
secolul al IV-lea este ordonat, potrivit calendarului egiptean, cu lunile şi
zilele fiecărui an, însă identifică anul primei Scrisori festive ca fiind „cel
de-al patruzeci şi patrulea an al erei diocleţiene”, adică anul 327 după
Hristos. Acesta este sistemul calendaristic păstrat încă de creştinii copţi din
Egipt şi de creştinii din Etiopia.
În secolul al VI-lea însă, un călugăr scit care trăia la Roma, Dionysius
Exiguus, a propus o nouă cronologie, ce urma să aibă ca punct de pornire nu
mitul păgân al întemeierii Romei de către Remulus şi Remus şi nici domnia
împăratului Diocleţian, ci întruparea lui Iisus Hristos, mai precis ziua în
care arhanghelul Gavriil binevoieşte Fecioarei Maria naşterea fiului său, 25
martie 753 de la întemeierea Romei. Din motive ce rămân încă necunoscute,
Dionysius Exiguus a calculat greşit cu patru până la şapte ani, astfel încât
s-a ajuns uneori să se spună ca Iisus s-a născut în anul 4 înainte de Hristos.
Lăsând însă la o parte aceste amănunte nesemnificative, totuşi „era
creştină”, cum a fost ea identificată de către Dionysius, s-a cristalizat
treptat, devenind universală, chiar dacă acest proces a durat multe secole. De
acum înainte datele istorice sau biografice sunt marcate cu înainte de Hristos
şi după Hristos, în funcţie de „anii Domnului Nostru”. Până şi viaţa unui Antihrist
se datează cu datele lui Hristos; biografiile duşmanilor săi trebuie scrise în
acest mod, aşa încât spunem despre Nero că a murit în anul 68 după Hristos şi
despre Stalin că a murit în 1953 după Hristos.
Privind din această perspectivă, dar nu numai din această perspectivă,
suntem toţi obligaţi să recunoaştem că, datorită lui Iisus din Nazaret, istoria
nu va mai fi niciodată aceeaşi. (fragment din: Jaroslav Pelikan, Iisus de-a
lungul secolelor: locul lui în istoria culturii, Bucureşti, Humanitas - 2004)
„De la Răsărit vine lumina!”
Răsăritul fusese izvorul vieţii şi al luminii încă de la început. „Ex
Oriente lux!” Biserica creştină în lume a început în Răsărit. În Răsărit se
găsea Raiul, locul „Bisericii străvechi”; de la răsărit a venit strămoşul lui
Israel, Avraam, condus de marea făgăduinţă a lui Dumnezeu; Iisus s-a născut în
Răsărit; de la Răsărit au venit Magii la ieslea lui Hristos ca emisari ai
tuturor neamurilor”. Mare parte a liturghiei şi a dogmei creştine a apărut în
Răsărit, după cum le amintesc frecvent teologii greci adversarilor lor apuseni.
Principalul simbol al superiorităţii teologiei răsăritene faţă de cea apuseană
era preeminenţa elinei, cu precizia corespunzătoare, ca limbă de exprimare a
doctrinei creştine. Diversele controverse doctrinare au arătat că nu există
nici măcar un termen latin care să corespundă mult mai subtilelor distincţii
conceptuale ale teologiei greceşti.
(fragment din: Jaroslav Pelikan, Tradiţia
creştină – o istorie a dezvoltării doctrinei, Iaşi, Polirom - 2004)
Sursă: Doxologia
0 comments:
Trimiteți un comentariu