Cea de-a doua poruncă, cea a iubirii de aproapele, era în ochii stareţului
piatra de încercare ce îngăduie verificarea corectitudinii căii noastre spre
Dumnezeu.. De asemenea, pentru a distinge binele de rău, criteriul sigur nu
este atât scopul pe care-l avem în vedere, oricât de sfânt şi sublim ar părea
el, cât mijloacele alese pentru atingerea acestui scop.
Numai Dumnezeu e absolut. Răul nu este o realitate care-şi are propria
fiinţă, ci e o rezistenţă a creaturii libere faţă de Cel ce este Fiinţa
propriu-zisă, Dumnezeu. El nu poate fi, aşadar, absolut, şi de aceea răul în
stare pură nu există şi nici nu poate exista.
Răul se înfăţişează întotdeauna şi în mod inevitabil amestecat cu un
element dintr-o căutare formal pozitivă, şi prin această latură îl seduce pe
om. Răul încearcă să-i prezinte omului aspectul său pozitiv drept un scop
atât de important, încât pentru atingerea lui toate mijloacele sunt permise.
În existenţa sa pământeană, omul nu poate atige Binele absolut. În toate
întreprinderile omeneşti există un anumit gerad de nedesăvârşire. Prezenţa
nedesăvârşirii în binele omenesc, pe de o parte, şi inevitabila prezenţă a unui
pretext bun în rău, pe de altă parte, fac extrem de anevoioasă deosebirea
dintre bine şi rău.
Stareţul credea că răul lucrează mereu prin viclenie ascunzându-se sub
aparenţa binelui, dar că binele n-are nevoie de rău pentru a se realiza.De
aceea, unde se recurge la mijloace rele- răutate, minciună, violenţă, etc. –
acolo începe un tărâm străin de Duhul lui Hristos. Binele nu poate fi atins
prin mijloace rele şi scopul nu justifică mijloacele. „Un bine dobândit prin
mijloace rele nu este bine.” Aceasta este învăţătura pe care ne-au lăsat-o
Apostolii şi Sfinţii Părinţi. Dacă nu arareori binele triumfă şi prin prezenţa
sa corectează răul, ar fi greşit să credem că binele ar fi rezultatul răului. Lucrul
e cu neputinţă. Dar acolo unde intervine puterea lui Dumnezeu, ea tămăduieşte
totul, căci Dumnezeu e plinătate de viaţă şi scoate viaţa din nimic.
(Fragment din Arhimandritul Sofronie „Viaţa şi învăţăturile stareţului Siluan Athonitul”, editura Deisis, Sibiu, 2004)
0 comments:
Trimiteți un comentariu