7-17 aprilie, Cinema REPER, Bucureşti: „Filmele care mă fac mai bun”

duminică, 6 aprilie 2014

| | |



Prima ediție a festivalului Cinema REPER - „Filmele care mă fac mai bun”, parte a unui amplu proiect de mentorat cultural, are loc în perioada 7-17 aprilie 2014 la București, la inițiativa Fundației Culturale Art Promo. Nu mai puțin de 25 de filme cu potențial educațional, destinate adolescenților și nu numai, vor fi proiectate în regim de gratuitate la Muzeul Național al Țăranului Român, sala Horia Bernea.

În programul primei ediţii Cinema REPER se regăsesc atât filme-cult, capodopere ale cinematografiei mondiale, precum La Strada (1954), Băieţii din strada Pal (The Boys from Paul Street,1969) sau Carele de foc (Chariots of Fire,1981), dar și lung-metraje mai recente însă nu mai puțin cunoscute, ca Tărâmul visurilor (Beasts of the Southern Wild, 2012) sau Paradisul spulberat (The Broken Circle Breakdown, 2012). Programul complet al proiecțiilor este disponibil online pe site-ul festivalului: www.cinemareper.ro

„Ce poate fi mai ispititor decât să vezi sau să revezi capodopere, fără de care viața e mai săracă, mai puțin poetică, mai puțin luminoasă și, mai ales, mai banală și mai anostă? La prima călătorie în Occident, după 1989, un prieten francez îi spunea unui compatriot, care urma să-mi fie ghid în mult-râvnitul periplu european: <<Ce bucurie mai mare decât să fii părtaș la fericirea celui care descoperă lucrurile la care doar a visat, sau nici nu le bănuia?>> Așa mă voi simți și eu alături de cei care-mi vor îngădui privilegiul să le fiu călăuza într-o lume fascinantă, a celei de-a 7-Arte, cu majusculă”, spune Irina-Margareta Nistor, critic de film și autoarea selecției de filme pentru prima ediție Cinema REPER.

Proiectul de mentorat Cinema REPER este un proiect de educaţie prin cultură, mai precis de educaţie cu ajutorul filmului, şi nu o simplă iniţiativă de educaţie cinematografică. Cinema REPER urmăreşte relevarea valorilor umane perene prin intermediul limbajului cinematografic, folosirea „filmului reper” (filmul cu valoare artistică şi valoare moral-existenţială) ca pe un mijloc al descoperirii şi al transformării de sine care să ne ajute să răspundem la marile întrebări ale existenţei, să înlocuiască pe a avea cu a fi, să ne facă mai buni, mai generoşi, mai solidari, mai<< atenţi la cel de lângă noi, să păstreze şi să valorifice trecutul, să repună în drepturi normele morale moştenite, să stimuleze imaginaţia morală, să aducă în faţa spectatorului, pe lângă istoria, tradiţiile, moştenirea spirituală şi culturală proprie, şi pe acelea ale altor popoare, să devină un mijloc al cunoaşterii şi al acceptării reciproce.

Cinema REPER se desfăşoară în regim de gratuitate în săli de spectacol, în şcoli, în penitenciare şi în oricare alte spaţii în care copii, adolescenţi, tineri, persoane cu probleme speciale, sau private de libertate pot beneficia de întâlnirea cu filme reper şi cu mentori pentru împlinirea scopului mai sus amintit.

„Cinema REPER este un proiect original, ambiţios şi de anvergură care vizează folosirea filmului nu doar ca produs estetic ci şi ca vehicul al valorilor morale, deci ca instrument al unei duble formatări la nivel liceal. Eficienţa unui asemenea demers este fără îndoială condiţionată de implementarea lui la nivel naţional şi de durabilitatea sa în timp”, este de părere criticul de film Cristina Corciovescu. 

În programul primei ediții Cinema REPER, ce va avea loc în perioada 7-17 aprilie, la Muzeul Național al Țăranului Român, sala Horia Bernea,proiecţiile de la orele 11, 12, 15.30 sunt dedicate elevilor. Participarea altor categorii de spectatori este posibilă în limita locurilor disponibile. În perioada 7-11 aprilie, filmele de la 15.30 vor fi prezentate de critici de film şi vor fi urmate de discuţii. Proiecţiile de seară sunt pentru publicul general. Accesul la toate proiecţiile este gratuit.

Informaţii despre filmele din program cât şi rezervările pentru proiecţiile dedicate elevilor, la telefon: 0728873269 ; 0744187384 ; e-mail: office@cinemareper.ro





Programul proiecţiilor pe zile:

Luni  7 aprilie 2014

15:30 – Hachiko: A Dog’s Story / Hachiko: Povestea unui câine (2009), 93 min
carte oferita: Fram ursul polar

Marţi  8 aprilie 2014  

15:30 – Lord of the Flies / Împăratul muştelor (1963), 92 min  

Miercuri 9 aprilie 2014

15:30 – Beasts of the Southern Wild / Tărâmul visurilor (2012), 92 min
carte oferita: Captiv in labirint

18:00 – A Beautiful Mind / O minte sclipitoare (2001), 134 min

Film distribuit în România de Asociaţia Macondo
carte oferita: Secretele creierului uman

20:30 – Becket / Becket (1964), 148 min

carte oferita: Acvila legiunii a IX a

Joi 10 aprilie 2014

15:30 – The Story of the Gulag Runaway / Evadat din Gulag (2003), 76 min

18:00 – Tsubaki Sanjuro / Sanjuro (1962), 96 min

20:30 – La Strada / La Strada (1954), 108 min

 Vineri 11 aprilie 2014

15:30 – The Boys from Paul Street / Băieţii de pe strada Pal (1969), 110 min


18:00 – Hiroshima, mon amour / Hiroshima, dragostea mea (1959), 90 min

20:30 – The Pianist / Pianistul (2002), 150 min

 Sâmbătă 12 aprilie 2014

11:00 – Chariots of Fire / Carele de foc (1981), 124 min

 18:00 – The Broken Circle Breakdown / Paradisul spulberat (2012), 111 min


20:30 – Secvenţe / Secvenţe (1982), 98 min - Manifestare realizata cu sprijinul CNC


Duminică 13 aprilie 2014

11:00 – Spirited Away/ Călătoria lui Chihiro (2001), 124 min

18:00 – Departures / Okuribito / Plecări (2008), 130 min

20:30 – Barbara / Barbara (2012), 105 min

Luni  14 aprilie 2014

12:00 – Dead Poets Society / Cercul poeţilor dispăruţi (1989), 128 min

Marţi  15 aprilie 2014

 12:00 – October Sky / Racheta lui Homer (1999), 108 min

18:00 – The Story of the Gulag Runaway / Evadat din Gulag (2003), 76 min

20:30 -  Forrest Gump / Forrest Gump (1994), 142 min

Miercuri 16 aprilie 2014


12:00 – Spirited Away/ Călătoria lui Chihiro (2001), 124 min

18:00 – Hachiko: A Dog’s Story / Hachiko: Povestea unui câine (2009), 93 min

20:30 – Repentance / Căinţa (1984), 153 min

Joi 17 aprilie 2014

12:00 – Good Will Hunting / Good Will Hunting (1997), 126 min

18:00 – Departures / Okuribito / Plecări (2008), 130 min

20:30 – Il vangelo secondo Matteo / Evanghelia după Matei (1964), 137 min

*****



CONTEXT ŞI OPORTUNITATE  

Oamenii nu mai au nevoie de trecut, simt că acesta îi apasă, îi încurcă, îi constrânge, le limitează posibilităţile de a se descoperi şi de a se dezvolta aşa cum cred ei de cuviinţă. De aceea, acest trecut înjositor, primitiv, necivilizat, inuman(ist), grosolan, trebuie aneantizat. El nu le foloseşte la nimic, ba mai mult, îi complexează, îi tarează. Acolo, li se pare lor, găsesc numai învăţături penibile, aberante despre cine suntem şi cum trebuie să ne comportăm. Trecutul este incorect politic, fundamentalist spiritual, desuet cultural. El este retrograd. Şi tot ce ţine de el, de exemplu sentimentele, la fel.

De aceea, odată cu ceea ce ţine de trecutul lui, omul de astăzi refuză, furios şi dispreţuitor, valorile perene, care s-au transmis în miile de ani de istorie cunoscută a omului de la o generaţie la alta, modelele construite pe aceste valori, reperele pe care le reprezintă acestea. Omul de astăzi crede că totul începe cu el şi se lasă dus de valul ridicat de cei care vor să schimbe lumea după fantasmele şi coşmarurile care îi bântuie. Omul de astăzi se comportă, într-o lume care s-a construit în multe milenii, ca şi cum lumea s-a născut şi se dezvoltă odată cu el, fără a se întreba de unde sunt toate câte le are la dispoziţie. Omul de astăzi tinde să fie tot mai mult un om trufaş, arogant, stupid, mărginit, distructiv, un om suficient, incompetent, egoist, lipsit de responsabilitate. El nu mai are întrebări legate de existenţă; nici măcar experienţele limită, cele de la pragul dintre viaţă şi moarte sau, mai mult, moartea însăşi, nu-l mai zdruncină: omul de astăzi are, în ceea ce priveşte existenţa doar certitudini: şi-a început periplul existenţial dintr-o bacterie, s-a născut dintr-o maimuţă păroasă şi este cumva, nu are importanţă cum, prin ceea ce adună, prin ceea ce consumă, prin satisfacerea simţurilor, nepieritor.

De aceea trebuie să aibă. A avea este singurul verb conjugat astăzi de cei mai mulţi. A avea a devenit un verb existenţial, este totuna cu a fi. Singurele întrebări ale omului nostru sunt legate de cum, când şi cât poate să aibă. Lumea de astăzi este o lume a comerţului generalizat: totul se vinde şi se cumpără fie că este vorba de cele din afara noastră , fie că este vorba de cele din interiorul nostru şi în primul rând de conştiinţă. Sufletul, fie este o anexă a trupului fie trebuie să dispară.

Lumea noastră este pe cale de a-şi pierde normele morale; ele sunt înlocuite cu nişte norme care se schimbă după modele politice şi presiunile grupurilor care impun „progresul” cu orice preţ: bunul simţ este înlocuit de grobianism, decenţa de delir hedonist, moralitatea de desfrâu, responsabilitatea de egoism iresponsabil, adevărul de minciună, iubirea, prietenia, acceptarea celuilalt, de dispreţ şi ură nimicitoare, comportamentul moral, de desfrâu.

Minciuna, falsitatea, ipocrizia corodează tot ce mai rămâne neatins. Am devenit nişte scaune, nişte posturi, nişte haine, nişte coafuri, mai rău, am devenit tot felul de dispozitive. Nu le ai, nu exişti. Nonvalorile au devenit valori, valorile reale sunt puse la zid. Nu spui ca mine, nu crezi ce spun eu, nu furi cu mine (sau pentru mine), nu înşeli cu mine (sau pentru mine), nu mi te supui, vrei să ai propria personalitate, vrei să trăieşti după alt model, vrei să fii liber – atunci eşti duşmanul meu.

Lumea de astăzi este o lume în care domină adulterul, depravarea, avortul, dependența de pornografie, sado-masochismul, comportamentul bisexual, homosexual, exhibiționist și voyeuristic și abuzul sexual asupra copiilor. Familia este tot mai puţin atractivă pentru tineri. Creşte necontenit numărul divorţurilor şi al familiilor monoparentale, iar mulţi aleg să nu întemeieze niciodată o familie. Mai mult, familia tradiţională este astăzi atacată de noul concept de familie homosexuală, iar dezvoltarea normală a tinerilor este pusă în pericol de încercarea de a impune noi concept  cum ar fi cel al identităţii de gen şi de tendinţa tot mai pronunţată de accepta pedofilia ca o orientare sexuală naturală, aşa cum este definită asăzi tot mai mult în spaţiul nord-american.

În lumea noastră imaginaţia morală este înlocuită de imaginaţia diabolică, care transformă recent construita lume a raţiunii şi a ordinii şi a păcii şi a virtuţii, în lumea contrarie a nebuniei, discordiei, viciului, confuziei şi eternei nemulţumiri.

SCOPUL PROIECTULUI    

Proiectul de mentorat „Cinema REPER”, desfăşurat sub sloganul „Filmele care mă fac mai bun”, este un proiect de educaţie prin cultură, mai precis de educaţie cu ajutorul filmului, şi nu o simplă iniţiativă de educaţie cinematografică.

„Cinema REPER” urmăreşte relevarea valorilor umane perene prin intermediul limbajului cinematografic, folosirea „filmului reper” (filmul cu valoare artistică şi valoare moral-existenţială) ca pe un mijloc al descoperirii şi al transformării de sine, care:

-să ne ajute să răspundem la marile întrebări ale existenţei, să înlocuiască pe a avea cu a fi,

-să ne facă mai buni, mai generoşi, mai solidari, mai atenţi la cel de lângă noi,

-să păstreze şi să valorifice trecutul, să repună în drepturi normele morale moştenite, să stimuleze imaginaţia morală,

-să aducă în faţa spectatorului, pe lângă istoria, tradiţiile, moştenirea spirituală şi culturală proprie, şi pe acelea ale altor popoare, să devină un mijloc al cunoaşterii şi al acceptării reciproce.

DE CE FILMUL 

Filmul este considerat, după unghiul de interes dinspre care este privit, ca având diverse funcţii: produs comercial, mijloc de divertisment, mijloc de manipulare. Şi cu adevărat, cele mai multe dintre filme asta şi sunt, sau numai asta sunt. Dar filmele pot să fie şi un mijloc de educare constructivă, de transmitere a unor valori morale, de prezentare a unor modele, de răspunsuri la întrebări fundamentale pentru fiecare dintre noi, de îmbogăţire a experienţei prin asimilarea experienţei celorlalţi, de descoperire a propriei persoane, a sensului existenţei, de despărţire a binelui şi a răului.

Toţi oamenii sunt sensibili la poveşti. Povestea ne este tovarăşă de la vârstele fragede până la cele neputincioase. Povestea este un mijloc de transmitere a înţelepciunii, a experienţelor, a valorilor. În universul fermecat al poveştilor – poveşti-basme dar şi poveşti despre oameni, despre întâmplări deosebite, sau comune, despre lumea din jurul nostru – filmul ne poate face să trăim, să descoperim şi să ne apropiem de însuşiri si trairi esenţiale cum ar fi iubirea, generozitatea, blândeţea, bunătatea, spiritul de sacrificiu, devotamentul, loialitatea, spiritul de dreptate, simplitatea, modestia, cinstea, simtul datoriei. Si asta cu atat mai mult cu cat oamenii – şi în special copii, tinerii – sunt astăzi mai obişnuiţi cu imaginea decât cu cuvântul scris.
 

 

Sursă: Cinema Reper