Sfinţii
Mărturisitori Atanasie Todoran şi cei dimpreună cu dânsul
Patru
ostaşi mucenici: Atanasie Todoran din Bichigiu, Vasile Dumitru din
Mocod, Marin Grigore din Zagra şi Vasile Oichi din Telciu. Aceşti
sfinţi năsăudeni au suferit martiriul în ziua de 12 noiembrie a
anului 1763. Au fost apărători ai credinţei strămoşeşti şi ai
neamului românesc. De aceea, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe a
hotărât trecerea lor în rândul sfinţilor, cu ziua de pomenire,
12 noiembrie.
Despre
viaţa şi faptele muceniceşti ale sfinţilor năsăudeni am aflat
mai multe de la părintele Ioan Alexandru Mizgan, preot la Biserica
„Sfântul Apostol Andrei” din Oradea şi autor al volumului
„Ofensiva uniatismului în Ţara Năsăudului în secolul al
XVIII-lea. Martiriul lui Tănase Todoran”.
Înrudit
cu George Coşbuc
Sfântul
Atanasie Todoran s-a născut într-o familie de ţărani liberi de pe
Valea Sălăuţei, în satul Bichigiu, judeţul Bistriţa-Năsăud,
înainte de anul 1663. Dragostea faţă de credinţa strămoşească
a avut-o de mic, mai ales că din familie făceau parte preoţii
Coşbuc din Hordou, nimeni alţii decât stămoşii poetului George
Coşbuc. Datorită educaţiei primite, a ajuns fruntaş în comună,
a fost jude şi colector al dărilor în comunele de pe Valea
Bichigiului şi a Sălăutei.
De
tânăr a avut în sânge iubirea de ţară, şi toată viaţa a
luptat pentru apărarea ei. A făcut parte şi dintr-un regiment de
apărare a Vienei. Dar nemaisuportând despărţirea de neamul său
şi tot amânându-i-se eliberarea, a dezertat şi s-a întors acasă.
A
fost urmărit, dar s-a refugiat în Munţii Ţibleşului, în
Maramureş şi în Ţara Chioarului. De aici, a trecut în Moldova,
unde a slujit mai mulţi ani, cum atestă fragmentul unui document
emis de domnitorul Mihai Racoviţă, din care reiese că îl
eliberează din oaste pe Atanasie - în vârstă de 74 de ani - după
ce a slujit 13 ani în rang de căpitan, şi că este ridicat la rang
de răzeş.
Cu
toate acestea, nu a scăpat de pedeapsa pentru dezertare, fiind
închis câţiva ani în Turnul Dogarilor din cetatea Bistriţei.
După eliberare, s-a întors la Bichigiu.
Apărător
al Ortodoxiei şi al neamului
Nu
se ştie exact câţi copii a avut, probabil o fată şi un băiat.
Fiica posibil să-i fi murit, atunci când el se ascundea de
austrieci. Despre fiul lui se ştie că, fiind pe moarte, iar în sat
nefiind nici un preot ortodox, bătrânul Atanasie s-a opus cu
îndârjire împărtăşirii acestuia cu azimă, precum şi
spovedirii lui de către un preot unit. Înmormântarea a fost făcută
în cele din urmă în ritul credinţei strămoşeşti.
În
anii 1761-1762, a negociat, împreună cu alţi fruntaşi din ţinutul
Năsăudului, militarizarea a 21 de comune de pe Valea Bichigiului,
Sălăuţei şi Someşului Mare. A mers la Viena, împreună cu alţi
români, unde a încheiat pactul cu guvernul austriac. Au primit
asigurări că, după intrarea în regimentul grăniceresc, românii
din ţinutul Năsăudului vor beneficia de mai multe drepturi.
Sfântul
Atanasie a cerut ca, prin înfiinţarea regimentului de graniţă,
românii să nu fie siliţi să-şi lepede credinţa ortodoxă, căci
de mulţi ani ortodocşii transilvăneni se confruntau cu impunerea,
aproape pe orice cale, a credinţei greco-catolice.
Nu
după mult timp, Atanasie a înţeles planurile ascunse, că nu s-a
ţinut deloc seama de dorinţa românilor. După ce a văzut acestea,
a trecut în tabăra adversă şi a început să se opună pe faţă
procesului de militarizare. Năsăudenii, la rândul lor, au înţeles
că sistemul grăniceresc urmărea să-i convertească la catolicism
şi, apoi, că nu se respecta promisiunea ridicării iobăgiei, de
aceea mocnea în ei un sentiment de revoltă împotriva
asupritorilor.
Aruncaţi
afară păgânii dintre hotarele noastre!
Părintele
Alexandru Mizgan ne spune că: „Militarizarea zonei Năsăudului a
început în luna august 1762, când au fost trimişi ofiţeri de la
Viena la Năsăud, să organizeze regimentul. La 10 mai 1763,
considerându-se că munca de organizare s-a încheiat, generalul
Bukow, cu o mare suită şi însoţit de episcopul unit Petru Pavel
Aron (1754-1764), a venit să primească jurământul grănicerilor
năsăudeni şi să le sfinţească steagul. Aceste momente solemne
au fost organizate la Salva, pe platoul numit «Mocirlă».”
Generalul
Bukow a fost trimis de împărăteasa Maria Tereza să urmărească
şi să impulsioneze în Ardeal trecerea la catolicism a
ortodocşilor.
„Când
cele două batalioane de infanterie şi opt companii de cavaleri
stăteau înşirate lângă comuna Salva, continuă pr. Alexandru
Mizgan, în faţă a ieşit călare bătrânul Tănase Todoran din
Bichigiu, care slujise ca soldat încă de sub împăratul Carol al
VI-lea şi le-a rostit grănicerilor următoarea cuvântare: «De doi
ani noi suntem cătane, adică grăniceri, şi carte n-am căpătat
de la înalta împărăteasă, că suntem oameni liberi! Ne-am scris
iobagi, dăm dare, facem slujbe cătăneşti, copiii noştri vor
merge până la marginile pământului să-şi verse sângele, dar
pentru ce? Ca să fim robiţi, să n-avem nici un drept, copiii
noştri să fie tot proşti, ori vor învăţa ceva, ori ba? Aşa nu
vom purta armele, ca Sfânta Lege să ne-o ciufulească. Jos armele!
Aruncaţi afară păgânii dintre hotarele noastre! Auziţi creştini
români, numai atunci vom sluji, când vom vedea carte de la înălţata
împărăteasă, unde-s întărite drepturile noastre; până atunci,
nu, odată cu capul. Ce dă Gubernia şi cancelaria din Beciu, e
nimica, îs minciuni goale de azi, de mâine»”.
Nu
ne tulbura pe noi în credinţa noastră!
Cuvântarea
înflăcărată a bătrânului Tănase Todoran a avut efect imediat.
În acel moment, a început revolta. Aceasta se datorează şi
faptului că toţi ofiţerii regimentului erau austrieci, ei nu
cunoşteau obiceiurile locului şi îi dispreţuiau pe români.
Grănicerii abia intraţi în serviciul militar erau trataţi cu
severitate excesivă. O profundă indignare a cuprins inimile
credincioşilor când au observat că ofiţerii regimentului îşi
băteau joc de religia şi de Biserica românească, încercând să-i
atragă la catolicism.
„Se
spune că bătrânul Tănase Todoran s-a dus la episcopul Petru Pavel
Aron, şi i-a spus:«Fătul meu, de unde eşti?». Acela i-a răspuns:
«De la Blaj!». Tănase Todoran a adăugat: «Dacă eşti de la Blaj
şi împărăteasa ţi-a dat domeniu, du-te acolo şi stai liniştit,
nu ne tulbura pe noi în credinţa noastră!». După aceea, l-a luat
pe vlădică de mână şi l-a condus ca să nu năvălească asupra
lui mulţimea tulburată.Grănicerii l-au înfruntat şi pe generalul
Buccow, încât acesta şi episcopul Aron au scăpat prin fugă. A
doua zi după rebeliune, grănicerii au reţinut armele, iar
steagurile le-au dus la Năsăud şi le-au predat preotului spre a le
păstra în biserică” , mai precizează părintele Alexandru
Mizgan.
“În
pământ de m-or băga / Nu mă las de legea mea”
La
scurtă vreme după rebeliune, a venit la Salva o comisie aulică
spre a face cercetări asupra celor petrecute pe platoul „Mocirlă”
în mai 1763. Cercetările au durat 6 luni. Ancheta se îndrepta
împotriva principalului autor al rebeliunii, Tănase Todoran din
Bichigiu. Acesta n-a retractat nimic şi, cu un curaj mucenicesc,
şi-a asumat răspunderea celor întâmplate. Şedinţa s-a pronunţat
în ziua de 12 noiembrie 1763, şi conţine următoarele pedepse:
Tănase Todoran a lui Dănilă din Bichigiu în vârstă de 104 ani
să fie frânt cu roata de sus în jos, capul lui să fie legat de o
roată, pentru că a reţinut pe oameni de la unire şi de la
înrolare. Vasile Dumitru a popii din Mocod, Marin Grigore din Zagra,
Vasile Oichi din Telciu, condamnaţi la moarte prin spânzurătoare
şi trupurile neînmormântate, pentru aceeaşi vină.
Alţi
15 conducători de revoltă au fost graţiaţi de la spânzurătoare
în schimbul a 6000 de lovituri de verigi date de soldaţi, ceea ce
tot moarte sigură a însemnat.
Capetele
celor martirizati au fost ridicate pe pari la poarta caselor în care
locuiseră, iar bucăţi din trupurile ciopârţite au fost aşezate
la răscruci de drumuri.
La
executarea pedepsei, atât Tănase Todoran, cât şi confraţii săi
de supliciu, şi-au păstrat sângele rece, declarând că nu regretă
suferinţa morţii pentru dreptate şi lege, fiindcă este mai bine
să-şi piardă viaţa decât să trăiască în robie, că e mai
frumos a muri pentru lege decât a te face vânzătorul ei.
Tradiţia
a păstrat în cântece şi doine cuvintele pe care Tănase Todoran a
lui Dănilă din Bichigiu le-a rostit în timpul groaznicelor torturi
la care a fost supus pentru credinţa strămoşească şi dreptatea
socială a românilor năsăudeni:
«Nu
vă daţi feciori cătane
Că-ţi
purta păduci cu coarne
Asta
v-o spune de un an
Moşul
vostru Todoran
În
pământ de m-or băga
Nu
mă las de legea mea
Asta-i
legea lui Hristos
Sloboziţi
puştile jos…»
Sfinţii
Năsăudeni au fost cinstiţi neîncetat
Din
descrierea revoltei, a anchetei, a procesului şi a declaraţiei lui
Tănase Todoran, rezultă că lupta şi jertfa vieţii lui, precum şi
a confraţilor săi de martiriu, a fost în primul rând împotriva
împilării de orice natură: socială, politică şi religioasă.
Pedepsele care au fost aplicate românilor năsăudeni au făcut ca,
pe moment, românii să refuze categoric intrarea în regimentele
grănicereşti.
Primind
moarte martirică, Atanasie şi-a vărsat sângele pentru credinţa
strămoşească şi pentru drepturile românilor transilvăneni. De
atunci şi până astăzi, cinstirea memoriei celor 4 mucenici se
face neîntrerupt în conştiinţele ortodocşilor năsăudeni.
Sursa:
Sfinţi Români
0 comments:
Trimiteți un comentariu