Decizia lui Sergiu
Nicolaescu - dacă a fost a lui cu adevărat?! - de a-i fi incinerat trupul după
trecerea sa la cele veşnice a stârnit multe comentarii. Dintre toate cele spuse
ne-a atras atenția
un articol publicat de părintele Eugen Tănăsescu pe blogul ziarului Adevărul.
Pe lângă poziţia pertinentă despre incinerare
în general, adăugăm aici câteva gânduri ale marelui regizor despre ceea ce el
însuşi mărturisea că reprezintă eşecul vieţii lui.
„Pentru mine n-a existat altceva în viaţă decât filmul. Am reuşit în film, n-am reuşit în viaţa personală. Mi-ar fi plăcut să am cinci-şase copii, mă rog... n-am avut... Am o mare admiraţie faţă de familiile care au făcut şi au crescut copii. Nu am căutat să mă realizez printr-o dragoste mare. Câţi bărbaţi pot afirma că au întâlnit dragostea vieţii lor? Îndrăgosteala e una, iubirea, cu totul altceva. Iubirea nu-i distracţie şi nici voluptate, ci un angajament statornic şi o devotiune veşnică.“ (2002)
Incinerarea este tangenţială
cu sinuciderea
Pr. Eugen Tănăsescu
Un mare artist român, un
maestru al cinematografiei, s-a mutat la Dumnezeu, de unde a şi venit. Sergiu Nicolaescu
a ales însă incinerarea, adică să ajungă scrum înaintea Domnului. Nu pot rata
momentul unei opinii această temă.
Plăsmuirile minţii umane,
concretizate în operele artistice, se fundamentează pe viziuni cu totul
deosebite asupra celor înconjurătoare, adică idei care se deosebesc substanţial
de cele comune, ale maselor. Aşa se naşte artistul, cel care creează o valoare
spirituală, un mesaj duhovnicesc, pe care o/îl comunică publicului. Este, în
fond, o manifestare a capacităţii noastre de a fi creatori, o adeverire a
calităţii noastre de icoană a Creatorului.
Există însă situaţii când
creativitatea depăşeşte limitele raţiunilor divine, adică a ceea ce Dumnezeu
îşi doreşte de la noi. Din diverse motive, artiştii aleg uneori să urmeze
drumul unor „evanghelii străine” de creştinism, astfel încât publicul poate fi
surprins de idei sau fapte care contrastează puternic cu învăţăturile şi
practicile Bisericii.
Includ aici şi decizia incinerării care, în
ultima vreme, a mai străbătut spaţiul mediatic românesc, iar acum este readusă
în actualitate prin decesul celui ce a creat multe valori, de talie mondială,
ale cinematecii româneşti. Respect libertatea familiei artistului de a lua o
decizie şi sper să fie una creştinească în urma apelului Arhiepiscopiei
Bucureştilor. Altfel, ca preot, nu pot fi de acord cu incinerarea, din
următoarele motive:
1. Îngroparea este o poruncă
fundamentală a Domnului, care spune că trupul trebuie întors locului său de
origine: „…pământ eşti şi în pământ te vei întoarce”. Toate sofismele, care ne
prezintă presupusele avantaje ale incinerării (preţ, locuri de veci, etc.),
nici nu merită a fi aduse în discuţie, din această perspectivă. Funcţionând,
practic, pe post de agenţi de marketing pentru noi afaceri cu moartea, aceste argumente
nu fac decât să trădeze profunda secularizare a societăţii.
2. Trupul este locaş al
sufletului, purtător al chipului lui Dumnezeu, prin urmare capabil de a se
sfinţi. În creştinism, trupul devine „templu al Duhului Sfânt”, „mădular al lui
Hristos”, deci părtaş la Slava Dumnezeirii. De aceea, el nu poate fi ars, căci
arderea înseamnă devalorizare, desconsiderare, nimicire, dispariţie, evaporare
în nicăieri şi în nimic, trimitere în neant (observaţi tendinţa incineratului
de a fi risipit în vânt, pe apă, etc.). Mai grosier vorbind, ţăranul român
ardea gunoaiele de prin bătătură, nu bunurile cele mai de preţ din casă. Iar
noi, creştinii, suntem prietenii şi casnicii lui Dumnezeu, cea mai de preţ
creaţie a Sa.
3. Ca o paranteză, remarc
faptul că vorbirea populară nu a ratat simbolismul chinuitor al focului:
arderea este esenţa Iadului, exprimată prin „arză-te-ar focul Iadului”, în
vreme ce Raiul este asociat unui loc luminos, liniştit, plin de verdeaţă şi
lumină.
4. Creştinii sunt „următori
ai lui Hristos”, care, deşi pe nedrept, se lasă totuşi torturat, omorât şi, în
final, îngropat într-un mormânt, de unde îşi arată Slava puterii Sale prin
Înviere. De aceea, se cuvine să ne îngropăm asemenea Lui, în aşteptarea
Învierii.
5. Învierea se fundamentează
profetic (Iezechiel, cap.37) pe existenţa urmelor unice a trecerii noastre
prin această lume: osemintele, care ştim cât de greu se descompun (ele ne dau
şi astăzi dovezi ale unor realităţi din vremuri străvechi). A nimici singura şi
cea mai rezistentă dovadă a trecerii noastre pe aici, înseamnă a alege să
desconsiderăm această lume, să îmbrăţişăm nihilismul şi să ratăm şansa iertării
divine, atitudine ce ne plasează duhovniceşte în vecinătatea sinuciderii.
Acesta este şi principalul motiv pentru care o anterioară decizie de Sinod
refuză slujba înhumării pentru cei incineraţi.
Însă îmi este teamă ca nu
cumva să ardă şi cei ce pun pe foc lucrul mâinilor lui Dumnezeu.
PS.Cineva m-a întrebat unde
se va duce sufletul maestrului Sergiu Nicolaescu, ţinând cont că dorinţa
dumnealui este în evidentă contradicţie cu învăţăturile ortodoxe şi, totodată
ce ar putea face familia dumnealui pentru a stinge această controversă mediatică
mult prea aprinsă. Există două variante de răspuns:
a) familia decide incinerarea, şi atunci
sufletul maestrului merge acolo unde acesta şi-a ales.
b) familia decide inhumarea,conform şi
dorinţei Arhiepiscopiei Bucureştilor, şi atunci sunt convins că maestrul le va
mulţumi la Înviere că nu i-au respectat o alegere greşită din punct de vedere
ortodox.
Sursă: Blog - Adevărul
0 comments:
Trimiteți un comentariu