Radu Preda
Cu nu foarte mult timp în
urmă, la finele anului trecut, am ținut
la Cluj o conferință
despre ce înseamnă astăzi identitatea unui tânăr creștin. Însăși formula „tânăr creștin” ridică un semn de
întrebare. Nu este o contradicție
în termeni? Poți fi
tânăr și creștin în același timp? Sunt exuberanța tinereții și rigoarea credinței compatibile? Nu cumva,
trăindu-ți credința, riști să nu îți mai trăiești tinerețea? Ei bine, în încercarea
de a oferi un răspuns cât mai convingător, mi-am adus aminte de un îndemn al
fericitului de pomenire Mitropolit Bartolomeu. Într-una dintre predicile sale
din catedrala clujeană, având ca temă cea mai frumoasă vârstă a omului, acesta
lansa un apel surprinzător, un mesaj neuzual pentru mediul bisericesc: „Vouă,
tinerilor, vă zic: trăiți-vă
tinerețea!” După o scurtă pauză,
coborând glasul și
revenind la tonul grav, adăuga: „Astfel încât, la bătrânețe, să nu vă fie rușine.”
Cu alte cuvinte,
ardoarea tinereții
nu contrazice „arderea” duhovnicească, atâta vreme cât domină responsabilitatea
și discernământul, ceea ce
înseamnă, în această interpretare, că intensitatea nu este totuna cu excesul, așa cum nici buna dispoziție nu este tot una cu lipsa
de sensibilitate. Revenind la întrebare, este posibil să te bucuri de tinerețe și să fii atașat valorilor religioase? Da!
Cu condiția întreită de a-ți forma caracterul, de a
acumula cultură și de
a aprofunda credința.
Să le luăm pe rând.
Caracterul sau virtuțile în cotidian
Caracterul este pentru om
ceea ce reprezintă adezivul pentru fațada
clădirilor. Urmând logica acestei metafore nu foarte romantice, dar cu atât mai
ușor de înțeles, calitatea slabă a
adezivului duce la fărâmițarea
a ceea ce ar fi trebuit să fie „coaja” sau „scoarța” unui imobil. Caracterul este tocmai învelișul comportamental care
protejează substanța
biologică a persoanei umane, potențând-o
și înfrumusețând-o. Un om fără caracter
este, ducând la capăt metafora, asemeni unei case netencuite: golașă, vulnerabilă, inestetică,
neisprăvită. În alți
termeni, depășind
sfera materialelor de construcție,
necesitatea formării caracterului, inclusiv prin corectarea unor tendințe sau chiar apucături, este
pe cât de la sine înțeleasă,
pe atât de neglijată.
Unii părinți cred
că sunt pe calea dreaptă dacă odrasla lor învață bine. Or, a fi bun la învățătură nu înseamnă mereu și posedarea calității generice a bunătății. Poți lua note mari prin ambiție, invidie, agresivitate,
ignorarea colegilor și
concentrarea exclusivă pe scopul propus. În astfel de cazuri, succesele sunt
plătite cu tot atâtea defecte. Necorectate prin educație, ele se transformă în
metehne pe care doar asperitățile
vieții le mai pot eventual
îndrepta. Mai ales în mediul concurențial
de azi, unde se pune accentul, nu de puține
ori strict retoric, fără acoperire în maniera de decizie, că cel mai bun
învinge, primește o
bursă, un post sau avansează, este crucială plămada caracterului maturului în
devenire, ce se face din aceasta, cum este modelată și cum, luând formă, este
întărită. Funcția
modelatoare a școlii
nu poate fi îndeajuns scoasă în evidență.
Ceea ce spunea Pârvan despre rolul primar al universităților, acela de a scoate nu
oameni de știință, ci oameni de caracter,
prima nefiind capabilă fără cel de al doilea, se aplică întregului parcurs
formativ. Concret, un om de caracter nu va fura, plagiind, nici minți, falsificând rezultatele
de laborator, nu va cultiva și
nici tolera impostura, va fi capabil să lucreze în echipă, să se bucure de
excelența altuia și să își vadă limitele,
acceptându-le și
depășindu-le în același timp. Toate acestea nu
sunt simple „metode” sau „procedee”. Nu se regăsesc în manualele de cercetare științifică din simplul motiv că
sunt trăsături de caracter. În lipsa lor, tot ceea ce este mai rău devine
posibil: abuzul, delirul orgoliilor, dușmăniile
distructive.
Ororile de pe câmpul de luptă, cu alte arme, dar cu efecte
similare, se mută în școală,
la locul de muncă, în firmă, organizație
sau breaslă, invadând spațiul
public, otrăvind atmosfera și
făcând imposibilă distincția
elementară între autentic și
fals, între merit și hoție. Iată de ce, foarte pe
scurt, este atât de important caracterul, adică, în alți termeni, traducerea
cotidiană a virtuților.
În fapt, tradiția
spirituală a Ortodoxiei, de la exemplul asceților
din deșertul egiptean, în secolul
IV, la acela al mărturisilor lui Hristos din temnițele comuniste, în secolul
XX, nu pune deloc întâmplător problema construcției omului interior. Așa ajungem iarăși la metafora de început: dacă
este adevărat că o fațada
de proastă calitate afectează pe termen lung clădirea, lipsa stâlpilor de
rezistență o dărâmă de-a binelea.
Cultura sau „rețeta” omului întreg
Cât privește cultura, aici ne
confruntăm cu două sensuri complementare. Primul privește cultura religioasă ca
atare, iar al doilea se referă la înțelesul
mai larg al culturii, fără atribut. Urmare nemijlocită a perioadei comuniste și a ateismului, pentru unii
dintre contemporanii noștri,
chiar importanți
lideri de opinie, este un titlu de glorie afișarea ignoranței întru cele sfinte. Cum însă marile fapte
de cultură ale umanității,
indiferent de aria geografică sau de limbă, sunt legate mereu de sacru în
general, a refuza (re)cunoașterea
acestuia și a
pretinde calitatea de intelectual în același
timp este o flagrantă contradicție
în termeni. Aș
merge mai departe și aș afirma că inclusiv pentru
cei care nu cred, din orice motiv, cultura religioasă are un regim cognitiv de
obligație. Cum poți să îl înțelegi pe Homer fără
mitologia greacă? Sau pe Dante sau pe Michelangelo fără teologia catolică? Sau
pe Bach fără Reformă? Sau pe Dostoievski fără Ortodoxie? Cum să ai acces la
universul subcontinentului indian fără o minimă familiarizare cu panteonul
zeităților de tot felul? Cum să
pricepi specificul american fără originile spirituale ale coloniștilor lui?
În aceasta
rezidă, în puține
cuvinte, complementaritatea dintre cultura religioasă și cultura pur și simplu. Cultivarea
rupturii dintre ele face posibilă, de exemplu, una dintre cele mai stupide
referințe la Biblie care, afirmă
unii cu mult patos, ne poruncește
tăios „Crede și nu
cerceta!”, fiind incapabili să ne indice locul exact, cartea și versetul. Pentru ignoranții vocali, această formulă
este tocmai bună să „fundamenteze” opinia potrivit căreia omul credincios este
incapabil de cunoaștere. În ciuda unei asemenea caricaturi grosolane,
nu este mai puțin
adevărat că pentru nu puțini
membri ai comunității
noastre religioase relația
dintre credință și cultură are, blând spus,
un caracter problematic. Foarte direct și
simplu formulat, într-o anumită optică, existența uneia o face relativă pe cealaltă. Cine are
fir direct cu cerul se poate dispensa de biblioteci, arhive, ateliere și laboratoare. Mai mult
chiar, excesul de cultură poate duce, asemeni patologiilor de supradozaj, la
tranchilizarea credinței.
Robustețea înclinației mistice pare să fie
direct proporțională
cu precaritatea bibliografică. Involuntar, necunoașterea, inclusiv în ipostaza
ei agresivă: prostia, este ridicată la rangul unei virtuți stranii. Se uită aici prea
repede caracterul real intelectual, în ciuda originii sociale de regulă
modeste, al ucenicilor Mântuitorului, faptul că peste jumătate din Noul
Testament este format din dialoguri și
scrisori, adică din două genuri ale transferului de cunoaștere. Se mai uită la fel de
ușor că Sfinții Părinți ai primelor secole creștine au reușit performanța convertirii deopotrivă a
inimilor și
minților celor formați în cultura Antichității târzii.
Întâlnirea, pe
alocuri conflictuală, dintre Evanghelie și
cultura epocii a fost una dintre cele mai fertile sinteze produse cândva.
Inclusiv în plină modernitate, constitutiv rezervată față de religie, dacă nu fățiș împotriva ei, avem dovezi
ale acestei fertilități de
durată. Ar fi suficient să amintesc antropologia biblică, baza construcției juridice și culturale a drepturilor
omului, în centrul acestora stând demnitatea ființei umane. Sau impulsurile de etică socială
venite dinspre Catolicism și
Protestantism, dar din ce în ce mai mult și
dinspre Ortodoxie. Adunând la un loc firele demonstrației, cred că e limpede că
acumularea unei culturi pe măsura caracterului este treapta către credința propriu-zisă, că tânărul
în formare le poate cultiva pe toate trei în același timp. Că, de fapt, aceasta
ar fi „rețeta”
unui om întreg.
Alo, Doamne? Eu sunt!
Ce înseamnă să aprofundezi
credința? Este aceasta asemeni unui
lac pe care, dacă ai curaj, îl poți
cunoaște coborând dincolo de
limita unei scufundări sigure? Este adâncimea criteriul sigur al profunzimii, știut fiind faptul că,
înaintând în jos, ajungi să nu mai vezi nimic, apa fiind din ce în ce mai
tulbure? Sau trebuie să mergi în sus, pe verticală, din înălțime în înălțime, până acolo unde aerul
devine irespirabil? Greu de răspuns. Și da
și nu. Înainte de toate, prin
credință nu ar trebui să înțelegem un obiect achiziționat definitiv, intrat
irevocabil în patrimoniul nostru. Luată ca bun, credința nu are cum să fie bună. Ea
nu se cumpără, nu se împrumută, nu se șterge
de praf, nu se depozitează în garaj. Pentru că miezul acesteia este alcătuit
dintr-o întâlnire, mereu reluată, în ciuda pauzelor care vin exclusiv dintr-o
parte, mereu continuată între noi și
El.
Altminteri spus, așa
cum nu obosea să repete Părintele Stăniloae, credința se manifestă în comuniunea
dintre persoane, dintre creatură și
Creator, dintre „pământ” și
„cer”, doi termeni indicând un alt tip de geografie, spirituală. Chiar dacă
este sihastru în munți,
adică aparent de unul singur, creștinul
are o vecinătate, un interlocutor: sună zilnic, prin rugăciune, la telefonul
lui Dumnezeu. Și,
evident, i se răspunde. Uneori, legătura este slabă, abia dacă se mai poate
auzi ceva. Acestea sunt momentele de impas, de oboseală sub povara păcatelor.
Nu mai suntem în „zona de acoperire” sau, mai grav, ni s-a terminat bateria.
Sunt clipele în care, la altă scară și
din cu totul alte motive, omul face în felul său experiența abandonului, întrebând
asemeni lui Hristos pe cruce: „Eli, Eli, lama sabahtani? Adică: Dumnezeul Meu,
Dumnezeul Meu, de ce M’ai părăsit?” (Matei 27, 45).
Frumusețea credinței rezidă în faptul că la
asemenea interogații
dramatice există întotdeauna un răspuns. Iar acesta este, trebuie să recunoaștem, neașteptat și spectaculos: așa cum păcatului, conștientizării și mărturisirii lui, îi
urmează iertatea sau singurătății
îi urmează comuniunea, morții
îi urmează Învierea. Când totul părea pierdut, când în fața noastră era un zid, se
deschide o ușă.
Ei bine, această dinamică de la deznădejde la speranță, de la neștiut la știut, de la limită la
libertate, de la moarte la viață
reprezintă esența
mesajului Bisericii de două milenii încoace. Receptarea acestuia nu este,
într’adevăr, mereu ușoară.
Limbajul bisericesc, „popesc”, slujbele, simbolurile, icoanele, arhitectura, veșmintele, gesturile,
cântările, impulsurile olfactive, lumânările – toate la un loc formează o lume
pe care, tânăr fiind, nu ai cum să o înțelegi
de la început. Dimpotrivă. Multe îți
rămân o vreme ascunse, unele chiar te intrigă, ca să nu mai vorbim de experiența, pe alocuri traumatizantă,
a contactului cu cei care se fac, asemeni nouă, purtători vremelnici ai credinței, „babele” și „moșii” cu ale lor ticuri și comportamente. Dar chiar și acest dialog nedeclarat
dintre generații
confirmă faptul că Biserica este un spațiu
al mișcării permanente, contrar
impresiei de imobilism pe care o au majoritatea celor care se mulțumesc să privească doar din
exterior. Comuniune și
dinamism, iată cele două trăsături care nu pot epuiza credința și care, luate ca atare, sunt
în ultimă instanță
atributele generațiilor
aflate la început de drum. Argument în plus de a fi tineri creștini și de a trăi, până la adânci
bătrâneți, tinerețea Creștinismului.
Publicat în Ziua de Cluj
0 comments:
Trimiteți un comentariu